Hier ook een vreselijke dromer. Soms heb ik zo heftig gedroomd dat het mij de hele dag bezig houdt wat nu echt is gebeurd en wat niet .. soms wordt ik wakker met betraande ogen en 9 van de 10 keer weet ik precies wat ik gedroomd heb. Ik heb het gelukkig niet elke nacht en gelukkig niet altijd even erg maar ik kan mij wel bijna elke nacht mn dromen herinneren.
Ik zou echt graag willen weten hoe ik eens lekker en vast (zonder dromen) zou kunnen slapen, dat lijkt mij echt heerlijk wakker worden!
Dirndl
Geplaatst: 27-03-15 16:30
Same here, maar pas sinds ik met antidepressiva ben begonnen. Ontzettend lastig, maakt functioneren in het normale leven ZÒ moeilijk soms..
Kun je jezelf niet trainen lucide te dromen? Is veel over te vinden op Google. Ik had het ook een tijdje, gepaard met slaapverlammingen, maar op een gegeven moment kon ik in een nachtmerrie bijvoorbeeld in een vogel veranderen en wegvliegen. Toen werd ik meestal wakker.
_Charlot
Geplaatst: 27-03-15 16:44
Oh bah, ik ken dit. Elke nacht weer. Ben er nog steeds niet achter wat te doen. Slaappil werkt helaas niet
Ik had als kind altijd nachtmerries, heb mezelf toen aangeleerd om wakker te worden of mijn dromen te sturen. Sinds die tijd heb ik natuurlijk nog wel nachtmerries gehad maar ik ben me er altijd van bewust dat het flauwekul is waardoor het me niks doet. Gisteren toevallig gedroomd dat mijn keel werd doorgesneden maar ik heb de droom daarna gewoon een andere richting opgestuurd waardoor ik toch heerlijk heb geslapen.
Fenrir
Geplaatst: 27-03-15 17:01
Ik heb hetzelfde, alleen heb ik geen nachtmerries maar gewoon heel veel intensieve dromen. Je went eraan. Ik zorg er gewoon voor dat ik +7/8 uur slaap op zijn minst. In het verleden wel slaapverlamming gehad maar nu eigenlijk haast nooit meer last van. Bij stress wordt het erger. Te lang slapen moet je trouwens ook voor oppassen, dat werkt juist averechts en wordt je ook vermoeid van. Verder geen tv kijken vlak voor het slapen, net als op je mobiel zitten, computer, etc. Teveel afleiding. Probeer je hoofd leeg te maken voor je gaat slapen.
Als je wel last hebt van nachtmerries kan het handig zijn om lucide dromen aan te leren, dat je zelf je dromen kunt sturen. Dan kun je als het ware "ontsnappen" uit een vervelende situatie. Als ik een keer een vervelende droom heb gebeurd dit bij mij automatisch (wat wss ook een reden is dat ik zelden vervelende dromen heb)