Extra vroeg op staan om paarden op de wei te zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:41

Zeker als het van de zomer te heet is om overdag te rijden ( of te veel last van beestjes) dan is het echt heerlijk om vroeg op stal te zijn en al gereden te hebben voor de dag echt begint.
Hopelijk komt er gauw een goede auto op je pa , dat maak t allemaal wat makkelijker maar vooralsnog zal je paard je dankbaar zijn dat je zo neind komt fietsen om M buiten te zetten!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:42

hesterve schreef:
Zeker als het van de zomer te heet is om overdag te rijden ( of te veel last van beestjes) dan is het echt heerlijk om vroeg op stal te zijn en al gereden te hebben voor de dag echt begint.
Hopelijk komt er gauw een goede auto op je pa , dat maak t allemaal wat makkelijker maar vooralsnog zal je paard je dankbaar zijn dat je zo neind komt fietsen om M buiten te zetten!

Waarheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:43

Top geregeld Iris! Bij ons is de wei minimaal 7 a 10 minuten lopen en als je meerder paarden mee moet nemen is het vaak bijna een dagtaak, daarom willen de meeste mensen ook maar een stuk of 2 a 3 op de wei zetten. We gaan wel kijken of mijn paard en haar maatje bij en kudde met 5 andere paarden kunnen, dat is natuurlijk veel leuker voor mijn paard, maar dan moeten we nog wel gewoon zelf brengen en halen. Is ook niet te doen 7 paarden voor je werk op de wei zetten. Dan ben je zo een heel uur verder, moet je 4 keer lopen.
Al ben ik wel weer zo als ik tijd over heb dat ik extra wil lopen zodat mijn paard meer maatjes op de wei heeft. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:47

Op de wei zetten hoef ik niet, ze staan altijd buiten. Wel doe ik alle verzorging voor mijn paardjes zelf. Dus 's ochtends ben ik op de wei om te voeren. Meestal mest ik dan ook even uit.

Om 5:45 gaat mijn wekker. Om 6:00 naar paardjes (ze staan op een klein kwartiertje fietsen van huis). Om 6:15 hooi in de netten, gauw even scheppen en eventueel deken verwisselen. Rond 6:30 - 6:35 weer richting huis. Om 7:10 de deur uit. En om 7:26 gaat de trein.

Reistijd naar werk: anderhalf uur. Zou het niet erg vinden om in mijn woonplaats te werken }:0

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:54

AmoorM schreef:
Top geregeld Iris! Bij ons is de wei minimaal 7 a 10 minuten lopen en als je meerder paarden mee moet nemen is het vaak bijna een dagtaak, daarom willen de meeste mensen ook maar een stuk of 2 a 3 op de wei zetten. We gaan wel kijken of mijn paard en haar maatje bij en kudde met 5 andere paarden kunnen, dat is natuurlijk veel leuker voor mijn paard, maar dan moeten we nog wel gewoon zelf brengen en halen. Is ook niet te doen 7 paarden voor je werk op de wei zetten. Dan ben je zo een heel uur verder, moet je 4 keer lopen.
Al ben ik wel weer zo als ik tijd over heb dat ik extra wil lopen zodat mijn paard meer maatjes op de wei heeft. :+

Oh ja nee bij ons is alles op het terrein. Tis in 10 min gebeurd. Paddock is 25 m en de wei 50? Dus dat scheelt al een hoop. Wel goed dat je t doet!!

We hebben wel een vast schema wie wat doet en soms word er onderling geruild als t even anders uit komt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:08

czarina schreef:
Juist heerlijk Om zo je dag te beginnen.
Toen ik nog thuis woonde en de paarden aan huis had reed ik voor school alvast een paard.
En zomers in het weekend vaak dauwtrappen rond 6 uur in de ochtend.
Dan barst je de rest van de dag van de energie.

Top dat het je goed beviel en dat je dit doet voor je paard.

Ik wou dat ik dat had maar helaas niet.
Als ik wat later moet beginnen op school/werk doe ik ook regelmatig eerst mijn paarden rijden od longeren. Lekker begin en dat weer gehad dan. In de zomer ook inderdaad extra vroeg eruit vanwege de warmte en beestjes maar ik kak wel in aan het einde van de dag en moet wel op tijd mijn bedje op zoeken in de avond.
Ik heb mijn paarden ook aan huis. Dus ik ben er ook wel aangewend om vroeger op te staan voor hun om ze te voeren,buiten zetten en afmesten enzo. Ook in het weekend/vakantie voor zeven/acht uur eruit. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Maar die 50 minuten fietsen zal mij wel tegen gaan staan. Dus knap dat je dat kan volhouden. Of straks met de auto dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:12

Ben goed gewend aan het vroege opstaan! Alleen paardje kan deze week iets minder op de wei.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:24

AmoorM schreef:
Ben ik net gewend aan het extra vroege op staan, mag paardjelief niet meer zoveel op de wei. Ze loopt vanaf donderdagavond onregelmatig. Waarschijnlijk heeft ze spierpijn door dat ze ineens weer veel op de wei komt, ze liep ook heel erg stijf. Nu staat ze een weekje op rust en mag ze op een klein paddockje waar ze niet te veel kan rennen ect...

Toch zou ik het ritme erin houden! Het duurt eeuwen als je in een ritme zit, er weer uit gaat en er dan weer in moet komen.

[EDIT] Als je paard onregelmatig loopt vanwege spierpijn is het toch juist beter om hem buiten te laten staan?