Tandarts....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:52

Lachgas! Prijzig, maar ik kon echt veel meer ontspannen :D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:00

Ik gebruik weleens valdispert! Werkt prima haha.
Vanochtend weer geweest om te vullen :) zonder valdispert etc en het ging gewoon prima. Had alleen van te voren dit topic gelezen, dus was wel zenuwachtig :')
En heel stom, ik was bang dat de verdoving zeer zou doen (dit was de derde keer dat ik te vullen moest, heb van die beginnende gaatjes die alleen op de foto te zien zijn) en ik weet dat het geen zeer doet, maar ik kan mezelf best gek maken dan haha.
Deed uiteraard geen zeer en heb nergens last van gehad :) vorige x was het niet helemaal goed verdoofd.. Dat was niet zo fijn, maar had het aangegeven en toen heeft ie bij verdoofd :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:01

Scum schreef:
Ja, lomp zijn ze, die kaakchirurgen. Ik vraag me af of er op de kaakchirurgen opleiding uberhaupt aandacht wordt besteed aan het feit dat patienten gewoon bang zijn. En volgens mij wordt het vak communicatie bij die opleiding ook niet behandeld.
Ik heb helaas nog 1 verstandskies. Als daar ooit iets mee is.. no way dat ik nog naar een kaakchirurg ga, mijn eigen tandarts zal het ding zelf moeten verwijderen...

Ah verstandskiezen :D Daar heb ik ook nog een mooi verhaal over.
De tanden en kiezen in mijn bovenkaak waren -zoals ik al eerder heb verteld- niet goed en dus moesten er een aantal kiezen getrokken waren. Mijn tandarts deed dit gelukkig zelf. Een paar maanden later kreeg ik dus te horen dat ik implanten zou krijgen en de rest van mijn boventanden er ook uit moest. Toen ik voor tussentijdse controle bij de tandarts in de stoel lag, vertelde ik hem dus dat ik me zorgen maakte omdat ik ook nog twee verstandskiezen (nog niet voldoende doorgebroken) had zitten en dat zou vast wel een heel gedoe worden bij de kaakchirug omdat ik zo bang was.
Begint mijn tandarts opeens half hysterisch te lachen :o? Ik snapte er niets van!
'Ach meid, maak je daar nou maar geen zorgen over. Toen ik afgelopen keer drie kiezen heb verwijderd, heb ik ook meteen beide verstandskiezen eruit gehaald. Dat heb ik je toen alleen niet verteld omdat ik weet hoe bang je anders zou zijn.'

Echt, NOOIT wat van gemerkt _O- Ik kon die man wel zoenen!
En ook nooit napijn gehad! Dat vind ik nog steeds bizar als je hoort hoeveel pijn de meeste mensen hebben na het trekken van die krengen.
Mijn onderste verstandskiezen mogen gelukkig blijven zitten. Dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-03-15 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:01

Brrrr ik moet vanmiddag om kwart voor 12 :\

Ik heb met behulp van mijn huidige tandarts de grootste angst overwonnen. Heb zelfs in december 3 kleine gaatjes zonder verdoving laten boren en vullen!
Toch blijft het niet mijn hobby :n ben ondertussen zo geoefend op mijn ademhaling dat ik niet meer hyperventileer maar moet constant opletten dat ik niet verkramp of de tandarts mep :o

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:21

Ik heb een hele fijne tandarts (sinds een jaar) en ik heb bij het overstappen naar haar heel duidelijk mijn probleem besproken.
Bleek dat zij vroeger ook bang is geweest voor de tandarts en dat ze daarom tandarts is geworden.
Voordelen; we hebben afspraken van 'tekens' als ik iets voel tijdens een handeling steek ik mijn hand op en stopt ze om meer te verdoven.
Ze heeft kleine handen :'). Ik had daar nooit over nagedacht maar het is echt een wereld van verschil!!

Ik zal trouwens even bellen want ik moet weer voor mijn controle.

Met wie ik minder bevriend ben is de mondhygiëniste. Na de behandeling heb ik ook echt gezegd: 'ja het is wel leuk dat je gezellig kletst enzo.. Maar met je behandeling maak je echt geen vrienden.'
Ik kwam er ook echt woest vandaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:40

Dat heeft ie fijn gedaan Cayenne :j
Eerste keer trekken (boven allebei) was onder narcose. Maar dat wil ik nooit meer want daar hou je 2 weken gigantische keelpijn aan over.
Tweede keer linksonder was de kaakchirurg. Een zak van een vent, hortig, nors.... Verdovingen werkten natuurlijk weer eens niet maar daar hebben die KC geen boodschap aan. Geen fijne ervaring. Gelukkig geen napijn gehad maar ik wil niet weten hoe hoog mijn bloeddruk was toen die beul aan de slag ging en gewoon door ging ondanks geen werkende verdoving.
En nu dus die ene nog rechtsonder. Ik ben wel inmiddels van tandarts gewisseld en volgens mij doet die van mij geen verstandskiezen. Dus mocht het zover komen... dan ga ik mijn tandarts dwingen :o

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:53

Ben zelf járen bij een tandarts geweest die me onder lachgas behandelde.
Inderdaad een grote eigen bijdrage, maar ik had het er graag voor over.

Inmiddels gaat het redelijk tot goed.
Al weet ik uit ervaring dat als je écht bang bent je niks hebt aan muziekjes of een ademhalingsoefening.

Praten met de tandarts helpt al héél veel.
Leg uit wat er met je gebeurt bij het idee aan in de stoel zitten en met open mond alles te moeten ondergaan.
Angst bij de tandarts is al láng geen flauwekul praatje meer of aanstelleritus, maar een erkend probleem waar serieus mee moet worden omgegaan.

Er is vandaag de dag ook véél in te zetten om het voor een angst patiënt zo aangenaam mogelijk te maken maar het begint bij práten!!!
Heel veel succes en laat nog eens weten hoe je het hebt opgelost/ doorstaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:46

@scum, van de vier keer dat ik onder narcose ben geweest, heb ik er maar 1 keer keelpijn aan over gehouden. Ligt er natuurlijk ook aan of het met beleid wordt gedaan allemaal.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:49

Oh, mijn kaakchirurg is verder super hoor, maar hij snapt mijn angst gewoon niet.
En dan iedere keer zeggen: 'Ja, maar je hoeft echt NIET bang te zijn.'
Nee, dat kun je wel honderd keer zeggen, maar dat werkt gewoon niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:07

Cayenne schreef:
Oh, mijn kaakchirurg is verder super hoor, maar hij snapt mijn angst gewoon niet.
En dan iedere keer zeggen: 'Ja, maar je hoeft echt NIET bang te zijn.'
Nee, dat kun je wel honderd keer zeggen, maar dat werkt gewoon niet :=

Nee idd :=

Of van die verhalen van andere mensen. Ooooh maar verstandskies trekken is zo gebeurd hoor 5 minuutjes hoef je écht niet bang voor te zijn. Nee fijn voor die mensen maar bij mij duurde het bijna een uur en dat ben ik nog niet vergeten O:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:21

Ik moet morgen voor controle :x

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:31

Ik vind tandartsbezoekjes ook nooit leuk, maar heb ook geen probleem met 5 gaatjes in 1x laten vullen zonder prik en dat het dan niet meteen kan maar er een volgende afspraak voor moet Worden gepland, no prob
Gewoon t idee wrs dat het irritant voelt soms
.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:27

Bij mij moeten ze drie keer verdoven terwijl ik de pijn bij een bot breuk bijna niet voel.
Maar ik ben en blijf een angst haas tandarts bij mij ik sla op hol.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:32

Bij mij werkt de verdoving gelukkig wel bijna altijd direct. Dan kan ik ook wel weer ontspannen. Zodra ik in de gaten heb dat ik echt niets voel, is het in principe goed.
Maar ja, daarvoor heb je wel eerst die prik nodig en laat die nou net het probleem zijn :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

Ik ben ook amper te verdoven :( Mij moeten ze een stuk of 5 keer prikken en dan voel ik nog een kwart van de behandeling. Ik was dan ook zo onwijs bang dat ik mijn kies eruit getrokken zou voelen worden. Tandarts doorgegeven aan het ziekenhuis dat ik zeer moeilijk te verdoven ben. En heb geen pijn gevoeld :D Vond het wel verschrikkelijk, je 'voelt' en hoort het wel. Brr!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:35

Loveskary schreef:
Bij mij moeten ze drie keer verdoven terwijl ik de pijn bij een bot breuk bijna niet voel.
Maar ik ben en blijf een angst haas tandarts bij mij ik sla op hol.

Hier hetzelfde, ik ben ook nauwelijks te verdoven. Ze starten altijd al met 2 spuiten ipv 1, meestal komt er nog een 3e bij. Echt bizar.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:42

Wat ik nog goed weet was onderin een kies wel verdoofd maar aarg ik steigerde gewoon van de pijn.
Die man die tandarts dus ging me toch te keer ik stuur je weg hoor nu die zenuw bloot ligt grrrr nooit meer dacht ik het is nog steeds gevoelig en niet zon beetje ook. -:(-

Ziekenhuis verdoving was ik zo weg half bij dat wel ik voelde een lichte jeuk met hechten.
Met snijden juist niet toen ubrofen mee gehad tegen ontsteking braaf afgemaakt dat kuurtje maar nee na een week de hechtingen eruit ik kon eerder komen had zon pijn.
Die man zei die Belg kom maar eens ach hechtingen kleinigheidje hij zei het is goed ontstoken hij pakte een tang ik niet bang en zette die tang op die ontsteking trok zo de hele zaak eruit ontsteking met prop en korst en weet ik wat ik allemaal zag mijn hoofd voelde zo licht ik voelde al me bloed weg trekken.
Maar was maar 2 seconden en naderhand deed hij het goed schoonmaken ik was ineens van die pijn verlost er kwamen hele proppen uit maar de pijn was weg echt toppie ermee.
Voor mij 1 ding kiezen eruit mij best naar de chirurg dan maar.
Helaas trap ik er elke keer weer in bij me eigen tandarts dan trekt hij ze soms wel een goede soms een slechte.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:06

Laat ik het slecht verdoven tot een hoger level tillen; de eerste keer dat ik geopereerd werd heeft de pijnblock in mijn knieholte niet gewerkt en werd ik te vroeg wakker uit mijn narcose, de tweede keer hebben ze mijn volledige onderbeen 'dood' gespoten en gingen er zes anesthesisten mee de operatiezaal op om me onder zeil te houden.. Is best gezellig wakker worden hoor :') maar het block in mijn been werkte nog niet, behalve dat ik geen enkele teen kon bewegen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:12

Wat een horror AmyII.
Ik kan er over meepraten (en het verklaart meteen ook mijn verdovingsangst voor een groot gedeelte.)
Bij mijn vorige tandarts (echt een beul) werd ik in mijn bovenlip verdooft en kwam de naald in mijn neus uit.
Het bloeden viel mee, maar vooral het idee is ontzettend... %)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-03-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:17

:= dit topic is niet heel goed om te lezen als je al een afspraak bij de tandarts gepland hebt :+

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:22

Cayenne.. Wait whut...? Oh my ik vrees dat ik out zou gaan wanneer zoiets zou gebeuren.
Mijn tandarts(e) is gelukkig heel erg voorzichtig met me waardoor ik het vertrouwen wat terug heb gekregen.

Voor mensen die de schurft hebben aan de mondhygiëniste weet ik een hele goede tandpasta tegen tandsteen (een ècht goede!!!) kost alleen wel €10 per tube maar werkt echt als een tierelier, mijn tanden blijven 24 tot 36 uur glad met deze tandpasta: gingival vitis. Dat is een wit met roze tube, verkrijgbaar bij de apotheek.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:41

Yeah great nice topic voor als je naar de tandarts moet. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:03

Ik moet over 2 en half uur. Had dit hierboven beter niet kunnen lezen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:05

Ehh, we hebben het hier over de uitschieters, dames! Dat zijn echt de beulen. Gelukkig valt 85% van alle tandartsen heel erg mee! You can do it! *\o/*

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:11

Zo weer terug van de tandarts..geen nieuwe gaatjes Man... die man zag mijn angstzweet druipen geloof ik. Praatte heel rustig tegen me. Nog 3 weken aankijken met mijn kies en anders word het toch een wortelkanaalbehandeling voor mij. Gelukkig vertrouw ik mijn tandarts wel, maar ben gewoon als de dood brr