Cilindrische afwijking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:51

Tilmar schreef:
Die zijn er inderdaad, maar verschillende mensen hier geven aan dat die vaak gaan draaien in je oog, zodat de cilinder niet goed meer zit.

Het is in ieder geval slim om wat verschillende merken te proberen.

Een goede lens heeft een gewichtje aan de onderkant zodat ze niet draaien.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:40

bumblebijtje schreef:
jup al jaren cilinderogen :)
Zo erg zelf dat ik zonder bril niet eens dieptes/opstaande randjes oid kan onderscheiden.

Lenzen kan ik dragen maar dat zijn idd alleen harde lenzen.
ik houd het dan ookmaar gewoon bij bril.
de optie to laseren houd ik nog wel in mn achterhoofd. Ik ben nu alleen nog bang voor de gevolgen daarvan. misschien komt dat nog op moment dat ik mn bril afzet.

En ja dat is dan bewuste keuze. temeer omdat een bril voor mij niet met 200 euro te betalen valt.
en ik een beetje ijdel ben dat op het moment dat mijn glazen niet dunner geslepen kunnen worden dan een cm ik liever zichtloos door het leven ga.

en het nu ik ze niet meer kan verhalen bij de belastingdienst het ook geen pretje meer is om brillen aan te schaffen. maar verder is er prima mee te leven :P

Heeft het ook te maken met hoe goed je diepte kunt zien? Ik zie dus echt niet al te best diepte en met een zonnebril op wordt het nog 3 keer zo erg.

Heb zelf ook een cilindrische afwijking, en een hele lage sterkte. Ik vertikte het eerst om een bril op te zetten omdat ik het niet mooi vind. Toen lenzen geprobeerd, ik heb geloof ik alles geprobeerd. Maar ik bleef wazig zien en ze bleven irriteren. Dus ik ben weer terug bij mijn bril, ik probeer hem zo veel mogelijk te dragen maar soms zet ik 'm niet op omdat ik het gewoon niet mooi vind. Maar uiteindelijk heb ik er alleen mezelf mee en ga ik zo scheel als een aap kijken :')
Ik heb wel het idee dat het erger aan het worden is.

Anoniem

Re: Cilindrische afwijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:14

Ik heb ook een cilinder in mijn beide ogen van -1.75 naast een afwijking van -5. Draag al jaren zachte lenzen zonder enig probleem. Feit is wel dat ik met mijn bril net even wat scherper zie. En inderdaad als ik moe wordt wil ik wel eens een wazig randje om dingen heen zien, nooit geweten dat dat door de cilinder komt haha.
Maar ga in elk geval naar een andere opticien, iemand die de tijd neemt het goed uit te leggen en probeer wat lenzen uit. Zoals een hoop andere mensen ook al zeggen, het kan wel!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 06:15

janderegelaa schreef:

Nou bij mij draaien ze ondanks het gewicht toch.
Mijn dochter heeft ook een cilinder en ze heeft precies hetzelfde.
Veel merken uitgeprobeerd en de lens gekozen die het beste blijft zitten, maar ook die draait. En het scheelt ook nog eens per maandlens hoe het gaat, soms zit er een hele goeie tussen, soms is het een ramp en vaak zit het er tussenin.
Tegenwoordig heb ik bijna altijd een bril op, omdat ik ook nog een leesbril heb. Het leek me geen goed plan om dat ook met lenzen te corrigeren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 06:44

Ik dacht altijd dat ik alleen was ;(
Maar zo te vallen valt het nog mee met mij. Ik heb vier operatie's gehad om m'n ogen recht te zetten (keek zo scheel als maar kon, overcorrectie, etc). Maar als ik bewust met twee ogen kijk, zie ik ook twee beelden, schuin boven elkaar.
Ik heb -2,25 en -2,75 met een cilinder van +0,75 aan beide kanten. Vroeger kreeg ik altijd te horen dat lenzen niet gingen bij cilinders, dus ik heb nog steeds mijn bril (die ik maar zelden draag :o ).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:14

janderegelaa schreef:

Dat kan, maar bij mij bewoog hij toch iets, o.a. tijdens het knipperen.. En 1 graad verdraaien betekend al dat ik bijna niets meer zie.. Dus helaas geen optie, want was de bril ook goed zat.. Ik loop namelijk tegen het probleem aan dat de cilinder zo sterk is, dat als de glazen dit goed corrigeren, mijn ooghoek ook kleiner wordt.. dwz alleen recht vooruit kijken is scherp, de randen van de bril onscherp. En geloof mij, dan wordt je wereld erg klein. Heb nu dus weer mijn oude glazen, corrigeren minder (dus zie minder scherp) maar daardoor vertekend hij ook minder naar de randen. Drama is het..

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:23

ik heb ook een cilinderafwijking maar ik zie eigen niet zo vaak dubbel, tenzij ik heel moe ben.
draag momenteel een bril maar ik heb precies hetzelfde probleem; hij staat niet leuk (ja iedereen in mijn omgeving zegt van wel maar ik vind zelf van niet).
Gekeken of lenzen een optie waren, dat kon wel maar heb ook last van droge ogen dus ik zou ze dan minder lang in kunnen dan andere personen. Ik heb dus even gewacht omdat het ook weer behoorlijk wat geld gaat kosten. Misschien dat ik binnenkort nog ergens anders een soort second opinion ga laten doen, ook om die droge ogen.

Maar als ik dan hier lees dat lenzen vaak draaien weet ik niet of het verstandig is om te doen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:31

IsaCalixa schreef:
Ja, zou eens lenzen bij een andere opticien kunnen uitproberen. Welke opticien(s) raden jullie aan?

Een die lenzen op maat maakt. Welke omgeving woon je?
Guido brillen in Klazienaveen is heel goed

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:26

Ik heb ook een cilinderafwijking en draag zachte maandlenzen. Mijn ogen worden goed gecorrigeerd door deze lenzen en ik heb een gewichtje waardoor ze prima op hun plek blijven zitten. :)
Ik vind ze dan ook zéker niet goedkoop, maar ik heb maar 1 paar ogen, waar ik mijn hele leven mee moet doen, dus ik heb het er voor over.

Ik heb zelf een erg fijne opticien, zeer klantvriendelijk en klantgericht. In jouw geval zal ik als stap 1 eerst eens op zoek naar een andere opticien.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:18

Ook ik heb een cilinderafwijking, maar in eerste instantie corrigeerde dat niet alles. Randen waren soms nog wat vaag en lijnen niet recht. Bleek ik ook een prisma te hebben. Helaas kunnen veel opticiens dat niet meten, dus voor de mensen die nog steeds niet scherp zien is het misschien een optie om dat te laten checken :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:42

Heb vandaag mijn ogen laten testen en ik heb dit probleem blijkbaar ook. Ik herken het voorbeeldplaatje van je heel erg maar tot voor 10 seconden geleden wist ik niet dat dat niet normaal was? Ik ga volgende week een bril uitzoeken en ben heel erg benieuwd of dat gaat helpen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:02

Ondertussen al meer duidelijkheid TS?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:06

Uhmm, ik loop eigenlijk nog steeds rond met dezelfde lenzen :) Ik vind ze erg fijn om te dragen als ik gewoon rondloop/fiets/paardrijd bij wijze van. Maar als ik ga TV kijken of computeren is het drama. Ik heb nu een heel gek idee en het zal ook vast wel niet kunnen, maar het leek mij wel ideaal dat je lenzen in hebt en als je even TV wilt kijken, doe je je bril er overheen :P Dat je bril dan zegmaar nog net ff die cilinder herstelt maar dat je 'm niet de hele tijd ophoeft, dat je voor als je je niet ergens op hoeft te concentreren, je lenzen gewoon inhebt. Maar dat zal wel nergens op slaan :')

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:48

nou nog niet gek gedacht hoor TS! ik heb voor fietsen\sporten en paardrijden altijd mijn lenzen in omdat ik dan gewoon het grootste blikveld heb, en mijn bril 'schud' vaak wat naar beneden dus draven kan echt niet haha :') maar voor achter de PC en TV heeft mijn bril het 'rustigste' beeld

En om even te reageren op de super genuanceerde opmerking van janderegelaa: inderdaad alle cilindrische lenzen zouden een gewichtje onderin moeten hebben. Daarnaast zouden alle goed passende zachte lenzen een beetje moeten 'dansen' op het oog. en juist als je ogen dus wat droog worden van het oog kan de lens blijven plakken in een scheve positie, ondanks dat gewichtje.

quote van groothuisoptiek.nl: "tevens zal een goed aangepaste lens voldoende bewegen op het oog, dat is namelijk belangrijk voor de uitwisseling van zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen die het hoornvlies gezond houden ( het hoornvlies is doorzichtig en bevat van nature geen bloedvaatjes, voor de aan- en afvoer van voedingsstoffen en zuurstof is het hoornvlies afhankelijk van het traanvocht)."

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:49

Ik heb trouwens wel torische lenzen, blijkt te zijn. En inderdaad in mijn lens met cilinder, zit ook gewicht. Dat merk ik als ik hem op mijn vinger leg. Dan plakt ie altijd aan 1 kant vast, in plaats van in het midden zoals bij de gewone lens. Ik probeer dan altijd de ''zware'' kant naar onderen te leggen en deze dan zo in mijn oog te plaatsen. Zo jammer, ik zie echt scherper, maar dan alsnog dat dubbel zien.. :(