ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:31

Ai, dat wordt echt je aan de regels houden. geduld is een schone zaak, beter een week te lang dan een dag tekort.
Laat ook goed controleren of het bot geneest, dit omdat dat geen vanzelfsprekendheid is.
Heeft nl niks met leeftijd te maken maar is puur gebaseerd op het aanmaken van bot door je lijf.
Als je wat gaat spitten in oude topics over botbreuken( :D ) wordt deze problematiek duidelijk uitgelegd.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:59

Gelukkig! Goed aan de regels houden inderdaad, ik was vrij snel begonnen met fanatiek belasten van m'n arm en heb er nog spijt van :')

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 19:17

Ik zal me inderdaad goed aan de regels houden maar was da ook van plan. Heb dit vroeger eens niet gedaan en heb er n nog last van (en dat was maar een barst... nu is het zo'n erge breuk...)

Elke 2 weken moet ik op controle. Ze willen me echt nauw opvolgen omdat het een erge breuk is.

Maar ben zooo blij dat ik geen pijn heb *\o/* hemels

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:45

Het vast zetten met een plaat zorgt vaak snel voor pijnvermindering gelukkig.
Wat vaak, elke 2 weken! Wel beter wat te vaak dan een keer te weinig ;) Met mijn sleutelbeen ben ik na 2 weken en 6 weken na operatie op controle geweest en hoef nu pas na 3 maand weer.
Is je elleboog ook betrokken bij de breuk of zit het er net boven? Ben geen held in foto's bekijken.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:55

Mijn elleboog zit er ook net bij ja. Is op 5 plaatsen gebroken en ook elleboog dus (maar niet de grootste breuk).
Sleutelbeen was waarschijnlijk ook wel een pijnlijke plaats... Ook van gewoon te vallen van je paard?
2 weken is inderdaad misschien vaak maar het is een moeilijke breuk en ze willen dit nauw opvolgen. Vandaar.

Vandaag gaat het wat minder. Heb last van mijn elleboog. Denk dat het vooral de snee is, dat het aan het genezen is en dat dit tegen trekt en nijpt. Kan het enkel niet zien dus weet het niet met zekerheid.
Kan wel mijn vingers weer minimaal gebruiken *\o/* geen zware of lastige dingen maar gewoon dingen zoals tandpasta open doen, mascara open doen, toiletpapier scheuren (jaja zelfs dat ging niet :D ).

Heb wel een hele grote snee, hopelijk zie je er niet teveel meer van later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:02

Hahaaha, kan nog wel wat dingen benoemen die je niet kan.
Had vanwege het feit dat ik alleen woon Thuiszorg.
Want een gebroken bovenarm kop die niet gezet is maar in een sling hangt beperkt heel veel zaken.
Geluk bij een ongeluk was het mijn rechterarm, ben nl linkshandig.
Immer mit der Ruhe.
Die grote snee is het minst belangrijke. Het gebruik, hopelijk het volledige gebruik van je arm is veel belangrijker.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:09

Morganlefay schreef:
Hahaaha, kan nog wel wat dingen benoemen die je niet kan.
Had vanwege het feit dat ik alleen woon Thuiszorg.
Want een gebroken bovenarm kop die niet gezet is maar in een sling hangt beperkt heel veel zaken.
Geluk bij een ongeluk was het mijn rechterarm, ben nl linkshandig.
Immer mit der Ruhe.
Die grote snee is het minst belangrijke. Het gebruik, hopelijk het volledige gebruik van je arm is veel belangrijker.

Dat is zeer zeker waar! Ik verlang al om mijn arm eens te strekken... Krijg soms een stijf gevoel in me arm van altijd diezelfde houding.
Ik heb wel het geluk dat ik nog thuis woon. Mijn familie helpt mij enorm! Al probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Maar idd, veel dingen lukken nog niet :D (dingen die je voorheen zo logisch vond).

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:24

Oef je hebt een flinke smak gemaakt zeg! Houd je inderdaad maar goed aan de adviezen van de artsen en fijn dat ze je zo goed in de gaten houden.

In juni 2013 was ik van mijn paard gevallen, niets eens een spectaculaire rodeo ofzo :+ ze was net onder het zadel, de 4e keer, ik probeerde een stukje galop dat ging goed tot ze werd gestoken door een daas en vol in de ankers ging happend naar de daas bij haar voorbeen, ik vloog er zo overheen. Voelde gelijk dat het goed mis was met mijn been, spieren en pezen gescheurd en heb 4 maanden mogen revalideren. Het ergste vond ik nog dat ik niet terug op mijn paard kon en we midden in een verbouwing zaten (ons hele dak moest vervangen) en ik eigenlijk niets kon doen.

Toen ik weer mocht beginnen te rijden voor de zekerheid de eerste keer weer erop aan de longe gegaan (was dus ook pas de 5e of nou ja 4,5e :+ keer dat er iemand op het paardje zat) en de keer daarna gelijk les afgesproken met mijn instructrice, ik heb daar heel veel aan gehad omdat ik toch wel onzeker was geworden na mijn val en natuurlijk tijdens het revalideren 4 maanden heb kunnen bedenken en piekeren hoe ik er dan weer op moest gaan rijden na zo'n lange tijd :=

Ik merkte wel dat ik omdat ik niet kon rijden en in het begin ook niet kon longeren - dat lukt niet op 1 pootje en met krukken in de zandbak ook al niet :+ - andere dingen met de paarden ging doen waar ik ook veel plezier uit heb gehaald zoals idd vrijheidsdressuur en uitgebreide poets en knuffelbeurten. 6 maanden revalidatie is een lange tijd, hopelijk kun je net zoveel voldoening halen uit andere dingen doen met je paard als ik destijds had - natuurlijk het is geen rijden maar we hadden wel lol en ze zijn mega-tam geworden voor mensen op krukken in mijn geval _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:37

Poeh wat een smak...
Sterkte en beterschap allereerst.

Ik heb bijna 3 jaar terug mijn heup gebroken na een val van mijn paard.
Een gecompliceerde breuklijn die eigenlijk nooit voorkomt.

De vraag was bij mij ook of ik er ooit weer op zou zitten.

In totaal heb ik ruim 1,5 jaar met krukken gelopen maar na exact 3 maanden zat ik voor het eerst weer op mijn paard. Dat heeft me zowel geestelijk als lichamelijk heel veel gekost maar het was het dubbel en dwars waard.

Inmiddels rijd ik weer 5-6 keer in de week en ook de langere ritten gaan weer, zolang ik af en toe maar een stukje afstap.

Op andere gebieden van mijn leven heb ik er meer last van gehouden (breuk heeft me 5 afwijkingen in mijn beenstand opgeleverd) en loop ook nog steeds af en toe met krukken.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:01

Vivat schreef:
ik heb daar heel veel aan gehad omdat ik toch wel onzeker was geworden na mijn val en natuurlijk tijdens het revalideren 4 maanden heb kunnen bedenken en piekeren hoe ik er dan weer op moest gaan rijden na zo'n lange tijd :=

Zo herkenbaar!
Ik laat ook niemand met haar rijden (of het is mijn lesgever) en zit hele dagen te denken hoe het zal zijn als ik met haar ga rijden. 'Wat als ze me er opnieuw afkiepert?' of 'Wat als ik haar onzeker maak?' 'Wat als ...'.
Het doet me echt niet goed dat ik zo lang niet mag rijden qua zelvertrouwen. Het rijden zelf mis ik momenteel nog niet zoveel omdat ik ook een gips heb van vinger tot oksel en het dus onmogelijk is om te rijden.
Vanaf dat ik kan wordt het longeren en schriktraining en dergelijke... Haal nu ook al voldoening uit het knuffelen en borstelen zoals jij! Ik kan nog iets wat leuk is.