En daar lig je dan (rug gebroken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: En daar lig je dan (rug gebroken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:49

Jee, wat een schrik. Sterkte zeg!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:55

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gegaan. Ja, ben een bikkel. Maar wel een domme bikkel, geloof ik.

Ik mocht meteen niet meer bewegen. Had bovenin een scheur in mijn wervel en de onderste wervels zijn op elkaar gezakt. (Impressiefractuur) Ik moest 6 weken plat in het ziekenhuis liggen. Mocht niet bewegen. Daarna leren staan. En dat valt niet mee als je zes weken plat hebt gelegen. Toen ik 20 minuten kon staan, kreeg ik een gipsen corset. Kon ik weer bijna niet bewegen. Die moest ik drie maanden dragen. Toen ik weer redelijk kon lopen mocht ik naar huis. Nee, heeft al met al een jaar geduurd voordat ik weer zonder corset goed kon lopen etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:59

Allereerst veel beterschap.

Ik ben heel bekend met rug fracturen. Bij een val in het verleden heb ik een aantal wervel gebroken. Ik heb toen zo'n brace gehad die jij nu ook hebt. Dat is toen goed genezen, binnen 8 weken zat ik weer op mijn paard.

Echter... de wervels zijn bij mij wel genezen maar altijd zwak gebleven. In maart 2013 ben ik uitgegleden en heb ik opnieuw een aantal wervels gebroken. Ik heb maanden een gipskorset gehad en mocht niet lang staan en absoluut niet zitten. Ik heb dus tot eind van 2013 op bed moeten liggen. In 2014 heb ik een aantal maanden in een revalidatiecentrum gelegen. Door een fout die de SEH arts in 2013 maakte is mijn ruggenmerg voor een groot deel doorgesneden. Ik voel mijn benen niet meer enz enz. Ik lig nu nog altijd veel op bed, zit aan de morfine enz. Ik heb opnieuw moeten leren lopen, zwemmen en dergelijke. Ik ben nu pas op het punt dat ik iets kan lopen zonder korset. Zitten is nog altijd heel erg pijnlijk.
Ik ben vorige week woensdag met een Bokker mee naar stal geweest. Heel kort, en ik ben nu nog aan het bijkomen.

Als ik jouw verhaal zo lees en je foto's zie dan lijkt het, gelukkig, mee te vallen. Je mag in de auto en dat is al heel wat! Probeer goed naar je lichaam te luisteren en forceer het vooral niet. Je kunt nu beter langer de tijd nemen om te herstellen. Het is je rug en ik weet als geen ander hoe het ook ernstig mis kan gaan.

Als je vragen hebt mag je me altijd een PB sturen.

Beterschap meis! :(:)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:02

Heel veel sterkte!!!
Ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt. ik heb ruim een week in het ziekenhuis moeten liggen omdat ze nog geen brace/corset hadden.
Had mijn rug op 6 plaatsen gebroken, waarvan een dat ze twijfelde (gelukkig geen operatie)
Maar ondertussen zo goed als helemaal hersteld, zat na drie maanden ook weer op mijn paard. Ik hoop dat jij ook zo snel herstelt!
Heel veel succes met het genezen en straks weer alles "opbouwen"

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:05

Oei, jij hebt een nare smak gemaakt! Heel veel beterschap!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:13

Heel veel sterkte.
Lijkt mij afgrijselijk veel pijn doen.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:15

heel veel sterkte! ik weet jammer genoeg ook wat het is om je rug te hebben gebroken! :( is in april 2014 gebeurd met een val van mijn paard, loop nog steeds bij de fysio!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:26

Heel veel beterschap!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:06

Wat een fijne en lieve berichtjes allemaal!

Ik zal op zoveel mogenlijk dingen reactie geven.

Allereerst mijn verslag van mijn autorit. Ik heb het gehaald maar het was echt vreselijk pijnlijk had ook voor de rit extra pijnstillers gekregen maar was blij dat toen ik aan boord was ik volgende lading pijnstillers mocht. Wat me meteen terug brengt op een reactie van pijnspiegel opbouwen ik slik heel braaf mijn pijnstillers en kijk er zelfs laatste uur na uit bijna. Heb constant een aardige pijn. Weet ook niet hoe ik het beste kan liggen. Helemaal plat of net iets omhoog (pap en mam hebben verstelbaarhoofdeind van hun bed).
Maar eenmaal aan boord en in bed na de pijnstillers en een broodje ben ik bijna direct in slaap gevallen. De reis was toch wel heel zwaar geweest maar thuis blijven was geen optie. Ik ben nu net weer wakker geworden.

Achteraf hadden ze mij volgens mij ook echt moeten planken majha dat is niet gebeurd. Weet ook niet of dat nog verschil zou hebben gemaakt.

De stalling waar mijn paard staat neemt de verzorging over. Dus het uitmesten en voeren voor de rest gaat het stalgenootje wat mij hielp met vasthouden enz huppel deze week nog wat longeren en gaat er zo snel mogenlijk iemand weer op. Diegene heeft al een heel aantal paarden ingereden en heeft na het zien van het filmpje gezegd het aan te durven. Alleen hier kan ik dan dus helaas niet bij zijn als dat gaat gebeuren maar heb afgesproken dat ze er filmpjes van maken en mij die door sturen.

Ben gisteren vanuit het ziekenhuis ook direct door naar stal gegaan om daar eerst huppel een knuffel te geven want die was ook echt erg geschrokken natuurlijk en ik voelde me vreselijk elendig over het feit dat ik als haar vertrouwenspersoon haar niet kon steunen na mijn val. Dus het voelde heel goed om haar even een aaitje te kunnen geven.

Ik vind het fijn om andere verhalen te lezen. Dan weet ik ongeveer hoelang ik er zoet mee ben. Hoop alleen dat deze1e pijn nu snel weg trekt want mijn god wat doet het soms toch pijn en ik ben soms net een paard haha ik laat vaak pas veel te laat merken dat ik pijn heb.

Ik het ziekenhuis had ik ook bezoek gehad van een fysio en zij hebben mij laten zien hoe ik mijn bed uit moest komen en hoe ik mocht lopen. Toen ik vroeg hoe lang ik in de auto mocht zeiden ze 5-10 min maar toen ik uit legde wat de planning was mocht ik wel mee naar boord maar dan zo kort mogenlijk in de auto. En verder alleen verteld dat ik op geleiden van pijn wat mocht doen en dat ik de week na carnaval weer naar school mocht een paar uurtjes per dag.

Het korset is trouwens echt een vreselijk ding. Aan de voorkant is het net een klem. Elke ademhaling worden mijn ribben zo ongeveer in elkaar geduuwd wat weer pijn in mijn borstbeen opleverd. Maar het is eventjes niet anders.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:17

Als je mag lopen probeer dat dan ook vol te houden want als je helemaal stil komt te liggen gaat het mis. Ik mocht niet bewegen (ging stiekem wel naar toilet en douchen) en ik ben in die maanden heel erg veel aangekomen en veel andere klachten gekregen.

Die brace gaat met een paar dagen wennen. Ik heb een paar dagen een blauw borstbeen gehad maar dat trok gelukkig heel snel weer weg. Wat ik wel heel lastig vond was het slapen, ik ben een buik/zij slaper en dat gaat met zo'n ding niet. Ik heb mezelf regelmatig bijna opgehangen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:18

Pfff sterkte ermee!
Slaap maar zoveel je kan, dan heb je het niet zo door.
Heel naar dat het is gebeurd maar je kan er toch helaas niet zoveel meer aan doen.

Sterkte met adem halen!!!! En pas op voor golven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:28

Jemig Sterkte TS , wat ellendig zo..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:29

Wat heftig! in ons topic had je het natuurlijk al vertelt

Ik hoop dat je spoedig geen pijn meer hebt en snel herstelt
Zo zie je maar weer dat ook brave paarden kunnen schrikken

Heel erg veel sterkte meid! als ik je ooit ergens mee kan helpen geef maar een gilletje

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:54

Beterschap...

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:03

Mijn tip is, galoppeer jezelf zeker niet voorbij.
Ik was pas na 12 weken naar school gegaan, kon het nog niet langer volhouden als een uurtje en weer naar huis gegaan.
Ik zou proberen plat te slapen, dan groeit je rug zoiezo recht en niet scheef (want ook wervels willen wel eens verkleven)

Ik heb alles echt weer op moeten bouwen (was zoiezo 20 kg aangekomen) nu is het zo, als ik een week op vakantie ben geweest en niks heb gedaan. Ben ik een groot deel weer kwijt.
Toen ik drie weken met vakantie was, had ik het gevoel dat ik zo goed als opnieuw kon beginnen met conditie (van je rug dan) op te bouwen.

Verder heb ik veel baat bij harde/recht stoelen. Ik heb alleen maar op een goede houte stoel gezeten, hier nooit geen pijn in gehad.
Nu als ik in een hangbank ga zitten heb ik na 1 uur zoveel last van mijn rug dat ik pijnstillers kan gaan slikkende. Maar wordt wel telkens minder gelukkig.

Verder probeer niet teveel pijnstillers te slikken, als je geen pijn voelt door de pijnstillers dan. Ga je sneller over je grens heen, dit kan weer gevolgen hebben voor je revalidatie.

Verder heb ik nooit fysiotherapie gehad, kon wel. Maar had er voor gekozen van niet.
Ik zou, als je het krijgt van je verzekering wel doen. Maar voor mij heeft het geen verschil uitgemaakt (had in het begin fysio in t ziekenhuis)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:07

Heel veel beterschap... en hopelijk een snel herstel!

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:11

Jeetje wat een verhaal, heel veek succes en beterschap gewenst met je revalidatie proces.
Hopelijk kun je binnenkort weer even naar Huppel.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:22

Beterschap Ts!
Wat knullig van de ambulance broeders zeg! Bij mij waren die juist heel netjes en zorgzaam. Ze zijn later zelfsnog komen kijken hoe het ging.
Bij mij ging het alleen in het ziekenhuis mis qua communicatie. Na een week kreeg ik een brace en als ik daarmee trap kon lopen mocht ik naar huis. Ik vroeg dus wanneer ik weer mocht werken. Ik zei dat ik zittend werk had en er werd gezegd dat dat wel kon. Na 1,5 week ging ik dus weer naar mijn werk. Ik hield het de 1e dag netaan 4 uur vol. De volgende dag was ik bij de bedrijfsarts en die verklaarde me voor gek dat ik aan het werk was. Toch afgesproken dat ik tot aan de controle niet meer dan 3 uur per dag zou werken. Bij de controle vroeg de arts hoe het ging en toen zei ik dat het wel goed ging dat alleen het werken wel zwaar viel. Zijn ogen werden groot en zei: aan het werk? Dat mag helemaal niet. Dus ik euugh maar de zaalarts zei toen dat het gewoon mocht.
Omdat die 3 uurtjes wel oke gingen mocht ik dat die komende 6 weken doen en dan een half uur per week opbouwen....
Wat ik na de breuk niet kon en nog steeds niet prettig vind, is op rechte stoelen zitten. Dan krijg ik echt pijn. Zodra ik een beetje achterover zit gaat het prima!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:28

Slapen mag ik gelukkug zonder dat ding maar lijkt me dat ik dan zeker op mijn rug moet liggen. Al heb ik afgelopen nach 2 keer heel even op mijn zij gelegen omdat ik het op mijn rug niet uit hield van de pijn
Maar dat vroeg ik me wel af. Mag ik op mijn zij liggen?

Ohh werken klinkt ook al heel heftig! Ik vrees zowieso wel voor mijn bij baantje. Maart loopt namelijk mijn contract af. En beteijfen of ze die nu gaan verlengen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:29

Excuses voor typfouten soms. typen op de telefoon gaat niet altijd even geweldig haha

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:31

Dat verschilt per breuk. Ik mocht dat ding onder geen af doen. Als ik onder de douche ging mocht hij met uitkleden uit en dan moet iemand mijn rug recht houden en zodra ik uitgekleed was moest dat rotding om. En met aankleden hetzelfde verhaal.
Ik mocht alleen op mijn rug liggen, zij en buik slapen zijn nog altijd killing voor mij. Helaas ben ik wel een echte buikslaper en word dus ook tig keer per nacht wakker door de pijn.

Ik denk dat je het beste kunt overleggen met de arts hoe je wel en niet mag slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:33

XxLiEsJuHhxX schreef:
Slapen mag ik gelukkug zonder dat ding maar lijkt me dat ik dan zeker op mijn rug moet liggen. Al heb ik afgelopen nach 2 keer heel even op mijn zij gelegen omdat ik het op mijn rug niet uit hield van de pijn
Maar dat vroeg ik me wel af. Mag ik op mijn zij liggen?

Poeh.. Ik denk dat het zonder het corset het verstandigst is om nog even niet op je zij te liggen.. Maar ik denk dat je daarvoor toch het beste nog even het ziekenhuis kan bellen simpelweg om het te vragen.. Sterkte! Wel heerlijk dat ie 's nachts af mag zeg!

Ik mocht mijn corset toen 6 weken niet af doen, mocht niet eens douchen := Maar dat hebben we de laatste dagen toen maar wel stiekem gedaan want tja.. T meurt wel als de pest.. :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:41

Ik mocht na mijn rug operatie's wel op m'n zij liggen maar moest wel op een speciale manier draaien.
Zodra ik rechtop ging moest ik een corset aan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:59

Bedankt voor je uitleg over het deinen, haha :+

Jeetje er komt nog een hoop bij kijken bij zo'n type rugbreuk lees ik. Sterkte meid, je bent wel even zoet denk ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:12

Woow.. da's wel heavy!
Ben benieuwd naar het filmpje, het klinkt namelijk niet als een nare val, maar dat was het blijkbaar wel

Ik vind het een slechte zaak dat je niet geplankt ben... Met rug/nek-klachten/letsel horen ambu-broeders altijd te planken!! Ik zou hier zeker nog even achteraan gaan...Dit mag echt niet zo.

Heel veel sterkte met je herstel!
Let op je eetpatroon, want van niets doen kom je aan. Dus probeer nu direct je KCAL te minderen, en er rekening mee te houden :)