Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:22

naast dat ik zelf adviseur ben in onder andere e.nergieprestatie/besparing van gebouwen. Dus op werkvlak genoeg ecovriendelijke keuzes

En thuis ook graag zoveel mogelijk energie bespaar, mooie combi met de renovatie. Doe ik ook nog aan de kleine dingen namelijk:

- Scheid ik afval tot het zieke aan toe
- heb ik een composthoop.
- En neem ik geen tasjes meer aan bij de winkels.
- Omdat ik buitenaf woon combineer ik de boodschappen vaak met woon-werk verkeer.
- Eet ik wat minder vlees
- verbouw ik zelf enkele groentes (scheelt weer in vervoer boer-fabrikant) alleen wil dat niet heel hard ivm engelingen.
- Bied ik graag plek aan dieren in (niet echt in) en om huis. Dus vleermuizen, vlinders, insecten, bijen en ja ook veel wespen, middels daarvoor bedoelde huisjes/kasten. En nee ik heb nergens last van, maar heb wel overal horretjes. Volgend jaar wil ik een ubervriendelijke insectentuin.

Ik stoor mij mateloos aan hoeveelheid verpakking waar sommige dingen in verpakt zitten. Dat begon mij pas te storen toen ik meer afval ging scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:51

Knert schreef:
Ik stoor mij mateloos aan hoeveelheid verpakking waar sommige dingen in verpakt zitten. Dat begon mij pas te storen toen ik meer afval ging scheiden.

Goed bezig! En wat je zegt dat herken ik zo erg!! Kreeg net nog een pakketje binnen. De ecovriendelijke producten zaten per stuk in plastic verpakt... beetje jammer dit... achja.

Op een fb groep hadden we het laatst over boodschappen budget en toen las ik dat iemand (met meerdere personen in het gezin) slechts 90 euro per maand kwijt is...

Ik dacht dat ik al goed bezig was maar volgens mij kan er nog heel wat bespaard worden als ik dat zo lees :o

Grapjasjes12

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:04

Wow, wil je misschien wat van haar tips doorgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:09

Citaat:
Ik heb een man, twee ratjes, twee konijntjes en twee goudvissen. Welles waar eten mijn vierpotige kinderen veel minder, maar m'n man compenseert dat.
Ik consiminder door bijv. Zo min mogelijk naar de super markt te gaan! Ik ga ALLEEN 1 keer per maand voor grote boodschappen en ik zorg dat ik niet meer dan €50 uit geef!! En door de week haal ik ALLEEN brood en fruit(soms groente, want die heb ik op vooraad in diepvries of blik) en dan zorg ik dat het niet meer is dan €10 per week!
Het is de eerste twee maanden moeilijk, maar je moet gewoon zorgen dat je weet wat jouw kast inventaris is en geen troep kopen!(mini pakjes, individueel verpakt, vers als het houdbaar kan) Ik kom graag langs en doe dit voor mijn vriendinnen voor. Het werkt echt als je het goed in de gaten hebt!
Verder ga ik nooit naar de kapper, ik leer zelf mijn mans haren knippen en hij doet van mij. Hij kan zelfs föhnen nu!

Zo dus blijkbaar :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:20

Ik zag laatst een docu op tv over ingeblikt eten. Dat het niet zo'n slechte keus is en het blikje voor bijna 100% gerecycled wordt. Zal even kijken of ik een linkje kan vinden.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:22

Nooit naar de kapper? Moet je al geluk hebben dat je man daar handig in is. Kan me voorstellen dat niet alle mannen zo zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:29

Nee idd, en ik heb niet eens een man!!! :')
Ik ga maar 1 keer in de 3 a 4 maanden, scheelt ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:29

Jennyj01 schreef:
Ik zag laatst een docu op tv over ingeblikt eten. Dat het niet zo'n slechte keus is en het blikje voor bijna 100% gerecycled wordt. Zal even kijken of ik een linkje kan vinden.

Oeh ben benieuwd!
En van harte gefeliciteerd!!! *\o/*

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:04

Volgens mij was het in de wilde keuken. Maar kan de juiste aflevering zo niet vinden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:15

Ik knip zelf, maar dat ga ik niet bij een ander doen :')

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:25

Wubwub schreef:
Nee idd, en ik heb niet eens een man!!! :')
Ik ga maar 1 keer in de 3 a 4 maanden, scheelt ook :+

Heb ik ook niet :') ! Vandaar dat ik deze namiddag maar naar een mannelijke kapper ben geweest :') Ik ga ook niet zo heel veel, maar jammer genoeg gaat mijn haar vrij snel stuk.

Over haren gesproken, ik probeer tegenwoordig minder shampoo te gebruiken. Met minder lukt het ook en is mijn haar ook proper gewassen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:32

Ik was mijn haar nu nog maar 1 a 2 keer in de week :o
Niet uit gemakszucht maar mijn haar blijft zo prima schoon en niet vet. Ik ga zodra mijn shampoo op is over op de no-poo methode en daarna helemaal niks, behalve water.

Schijnt je haar nog beter van te worden ook :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:35

Ik ben dan wel bewust in wat ik eet en waar het vandaan komt. En of spulletjes goed door te verkopen zijn wanneer ik het zat ben. Geen onnodig stroom en spullen verbruik e.d. Maar echt zuinig ben ik niet. Hou van lekker eten, goeie meestal dure kapper. Die dan wel weer super verantwoorde spullen gebruikt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:26

Wubwub schreef:
Ik was mijn haar nu nog maar 1 a 2 keer in de week :o
Niet uit gemakszucht maar mijn haar blijft zo prima schoon en niet vet. Ik ga zodra mijn shampoo op is over op de no-poo methode en daarna helemaal niks, behalve water.

Schijnt je haar nog beter van te worden ook :j

Dat hoef ik niet te proberen. Mijn niet paardenmensen collega's weten geen stinkhaar te waarderen. Want ik duik als eeerste de stal in voordat ik ga werken. En mijn haar is gezonder nu ik meer was.

Heb wel een tijdje een zandloper zuignap gehad. 2x draaien is 10min voor de royale douchebeurt. 1x voor de korte. Maar hij is kapot gevallen. Wil er nog 1 weer hebben..

Oja ik gebruik geen drinkwater als toiletwater. Vind ik zo zonde .. waar menig derde wereldland tekort van heeft, spoelen wij met bakken door te plee.

Heb ook waterbespaarknoppen en gebruik die ook echt. Net als de wasmachine op nachtstroom.

In de zomer was buiten ipv droogtrommel

Zo mijn lijst wordt steeds langer wanneer ik er langer over na denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:31

Welk water gebruik je dan voor de wc?
Gaat je haar stinken van stal ja? Heb ik nog nooit last van gehad haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:43

Wij hebben niet eens een droger voor de was :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 01:15

Hier ook geen droger.

Zoek voor shampoo anders eens een solide shampoo. Gaan veel langer mee, en is ook nog echt beter voor het milieu.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:59

Droger?
Fohn?
Wasda? :P

Ik wil nog wel ontzettend graag een grijswater systeem voor mn huis.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:40

Wij willen alles op grondwater (bronwater) zetten straks, maar dit moeten we eerst laten testen om er zeker van te zijn dat er geen troep in zit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:55

Dat zou wel supergaaf zijn!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:06

Vroeger is dat water ook gebruikt voor het huis dus het zal wel goed zijn, maar testen kan geen kwaad :) er is in de afgelopen 100 jaar een hoop veranderd dus misschien is het water niet meer geschikt om te drinken.

Uiteraard zetten we er wel een goede filter op, maar je kan niet alles tegenhouden.

Als het niet geschikt is gebruiken we het voor de tuinen en groentetuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:39

Gaaf zeg!

Hier ook geen droger hoor, droogt prima aan de lucht. :j
Ik heb wel een fohn, krultang en stijltang... maar die gebruik ik al een poos niet meer dus die gaan binnenkort de weggeefhoek op.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:03

Luxe in mijn leven vind ik prima, ik hoef niet donker-groen te worden. Een fohn, een goede douche iedere dag, de handdoeken en beddengoed in de droger en boodschappen doen in een ruim gesorteerde supermarkt: allemaal zaken die ik echt niet aan de kant wil/ga gooien.

Maar, ik vind het wel goed om bewust te kijken naar allerlei zaken. Vaak als je meer kennis hebt opgedaan over bepaalde zaken, je anders gaat consumeren. Zo koop ik nu bij de supermarkt rustig allerlei producten die weg gaan met 35% korting omdat ze aan de datum zitten: eieren, melk die de komende dagen drink, ect. Voedsel verspilling vind ik echt heel erg, zeker als er goed voedsel (wat eigelijk overgeproduceerd is) wordt weggegooi in de supermarkt of bij de producent. Thuis gooi ik wel eens een rot appeltje weg, voer ik oud brood aan de vogels en verpieterd er wel eens een halve pompoen of een stuk kool. Vind ik niet erg, kan gebeuren.

Mijn streven voor dit jaar is om iedere maand een ander deel van 'bewustwording' uit te diepen en actie in de ondernemen. Zo heb ik heel januari geen suiker gegeten en richt ik me in februari op voedselverspilling. In die ene maand ben ik dan heel strikt, maar daarna mag het weer wat losser. Maar ik zal altijd dingen meenemen uit die maand.

Je kan op zo veel dingen bezuinigen/duurzamer worden dat ik soms dingen voor me uit schuif. Zulke maandchallenges helpen me erg om echt iets aan te pakken en gemotiveerd te blijven!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:13

Jaa ik wil ook meepraten. Ik doe het allemaal niet zozeer om te besparen maar wel om een minder grote ecologische voetstap achter te laten.

Wat ik al doe:

- Nieuwbouw eco-huis met energielabel A
- We gebruiken geen gas (verwarmen op aardwarmte)
- Alles op groene stroom (leverancier moet ik even opzoeken maar hebben we tot op de bodem uitgezocht)
- Hybride auto (nr 1 zuinigste benzine auto ter wereld)
- Dierlijke producten allemaal biologisch
- 3x per week vegetarisch/vegan eten
- Geen plastic tasjes met boodschappen doen
- Wasmiddel/afwasmiddel/vaatwasblokjes allemaal ecologisch
- Was niet meer in de droger
- Afval scheiden
- Geen snijbloemen/echte kerstbomen (vind ik echt HET symbool voor de weggooimaatschappij)
- Alle elektrische apparatuur in huis heeft een A-label

Wat we nog willen doen/veranderen:

- Groene tuin met plek voor veel vogels en insecten
- Groen dak op schuur plus uitbouw
- Regenton
- Alle lampen vervangen voor LED-verlichting (elke x als er een lampje stuk gaat vervangen we deze voor LED)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:34

Wij hebben een erg energie zuinige droger: een ....zolder.
Okee, 's winters wil het nog wel eens wat langer duren (24 uur oid) voor de was droog is. Maar dat is een kwestie van plannen.
Bij haastklussen is er de kachel (nu ja: radiator).

Ondertussen verkneukel ik me omdat ik de omvormer van de zonnepanelen zie. (Wat hier op het dak ligt, 8 panelen, kost tegenwoordig zo'n vier, vijfduizend euro. Ik snap dat niet iedereen het "zo uit de k*ntzak haalt" - maar het betekent voor jezelf wel 20 jaar gratis elektriciteit. )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-02-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt