Euthanasieverklaring (16+ ?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:36

Lalidan schreef:
Wat luuntje zegt. Over het algemeen wordt het door de artsen toch niet erkend als zijnde 'dat is wat jij op dit moment daadwerkelijk wil". Want het gaat namelijk om situaties waarin jij niet meer kan aangeven wat je wilt. Tja, en dat jij bij je volle verstand hebt gezegd dat je het niet wil, wil niet zeggen dat je, nu het zover is, daadwerkelijk niet wil.

In mijn ogen heeft het dus geen nut om zo'n verklaring te hebben en dus ga ik er ook geen tijd en energie in steken.

Ik werk in de thuiszorg en de afgelopen maanden hebben zo'n 5 mensen euthanasie laten plegen. het zal dus per arts verschillen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:37

magda_90 schreef:
Mag hij het dan toedienen en heeft ieder ziekenhuis er zo een? *ga straks googelen hoor*

Eh - begin even bij het begin van dit topic, link naar de rijksoverheid.

Scenartsen zijn per definitie niet bij een ziekenhuis in dienst - ze zijn onafhankelijk en moeten toetsen.

En per definitie: de scenart voert de euthanasie niet uit, dat doet een arts die een vertrouwensrelatie met de patiënt heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:43

elenaMM77 schreef:
Janneke2 schreef:

euthanasie bij depressie gaat zo makkelijk nog niet hoor.. Het overgrote deel van de verzoeken vanwege depressie wordt nog altijd afgewezen omdat men het moeilijk vind om 'uitzichtloos' lijden te koppelen aan depressies. Juist omdat er zoveel behandelingsmogelijkheden zijn voor depressies blijft men maar aanmodderen..

Ja, precies.
Mijn vriendin voldeed vast wel aan alle turfjes van de dsm om depressief te heten.
Maar ze was ook zwaar gedramatiseerd en op gegeven moment uitgeput.
Ik vond het laf en wreed, dat ze bleven weigeren.
Ook van haar 86ste tot haar 90ste had ze tevergeefs trauma therapie gedaan.
....laat iemand dan niet tot haar 93ste doorlijden....

NogSteedsGek

Re: Euthanasieverklaring (16+ ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:47

Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die er nu niet aan denken en denken dat mocht het zover zijn dat wel even doen. Dat er veel patiënten worden afgewezen ondanks een uitzichtloze situatie weten veel mensen denk ik ook niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:51

Janneke2 schreef:
magda_90 schreef:
Mag hij het dan toedienen en heeft ieder ziekenhuis er zo een? *ga straks googelen hoor*

Eh - begin even bij het begin van dit topic, link naar de rijksoverheid.

Scenartsen zijn per definitie niet bij een ziekenhuis in dienst - ze zijn onafhankelijk en moeten toetsen.

En per definitie: de scenart voert de euthanasie niet uit, dat doet een arts die een vertrouwensrelatie met de patiënt heeft.

Leest lastig in de trein. Was meer een notitie voor mijzelf, excuses.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:51

Voor mij is het ook vrij simpel: wist niet dat dat al op jonge leeftijd kon.

Sowieso.. Je kunt wel een verklaring tekenen, maar er zitten hier in Nederland volgens mij zoveel haken en ogen aan dat hele gebeuren buiten de verklaring om, dat je met die verklaring nog maar 10% van het geheel hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:22

Ik heb er weleens aan gedacht, ik wil namelijk geen kasplantje zijn/worden, zoals Friso na zijn ongeluk is iets wat eigenlijk wil vermijden. Toch is het in de praktijk allemaal niet zo makkelijk en wordt zo'n verklaring volgens mij vaker niet dan wel uitgevoerd.

Ik lees andere gebruikers zeggen dat ze wel tegen familie en partner wel hun wensen hebben verteld, maar daar kan een arts echt helemaal niets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:08

Een arts misschien niet op alle momenten, maar de familie die voor keuzes komt te staan zeker wel en daardoor de artsen ook.
Denk aan wel/niet reanimeren, wanneer op te geven, welke situaties wel en niet aan te gaan. Helaas, been there, done that en oh mijn god wat was ik blij dat ik precies wist wat mijn moeder gewild zou hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:50

In mijn ervaring maakt meer uit dat je de juiste arts treft dan in hoeveel je op papier zet of hoe helder je nog bent. Sommige artsen zijn volgens mij meer bezig met hun persoonlijke overtuigingen of hun statistieken ofzo dan met wat de patient wil.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat zijn niet de artsen, maar de overheid die bepaald dat het niet mag.
Doorleven als je het leven niet meer waard vindt is iets waar ik zeker niet achter sta. Maar er is een tussenweg tussen een arts het leven laten beëidigen, en het verder verbieden. namelijk het legaal maken dat iemand het zelf kan doen. En daarmee komt het dus ook niet op het bordje bij de treinmachinist. Het eerlijkste is eigen leven, eigen keus. Maar dat vind de overheid (en een groot deel van de mensheid) niet oké helaas.

....zo zwart/wit ligt het niet, gelukkig!

Je kunt de pil van Drion bij elkaar sprokkelen, de recepten (meervoud) zijn openbaar.
Idealiter doe je dat in samenspraak met de huisarts.
In de loop van een aantal weken of maanden krijg je de verschillende pillen en bergt ze in een kluisje - daar blijft het zo'n tien jaar goed.
Op het uur U innemen met wat vla.
"Eigen leven, eigen keuze."

dat is dan geen euthenasie maar zelfdoding..
De arts, als deze ervan wist maakt zich dan schuldig aan het verlenen van hulp bij zelfdoding..
dat is volgens mij weer een hele andere hoek :(

maar de pil van Drion is toch hypothetisch?
die hoef je niet te bewaren, want die bestaat nog helemaal niet?
dat zouden twee pillen zijn die enkele dagen na elkaar moeten worden ingenomen (waardoor je dus nog terug kunt).. Deze optie zou bedoelt zijn voor mensen van 75+ die klaar zijn met het leven..

ik denk dat je een ander medicijn bedoelt?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:36

Ik heb er geen, ik weet ook niet of ik dat zou willen en of het nut heeft. Ik hoor en lees regelmatig dat zo'n verklaring ongeldig verklaard wordt. Dat lijkt mij zó afschuwelijk, voor de patiënt én familie. :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:45

Ik wist zelf niet dat het kon, een soort van testament maar dan over jouw leven over wanneer jij je leven wilt laten beeindigen.

Ik heb wel bij mijn ouders en vriend bekend gemaakt, dat ik hoe dan ook nooit als een kasplantje wil blijven leven mocht mij dit overkomen en of wanneer het duidelijk is dat ik vanaf mijn nek verlamd ben na een ongeluk, dat ze dan ervoor dienen te zorgen dat ik niet in leven gehouden wordt maar dat de stekker uit moet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:53

Alleen een wilsverklaring is erg summier. Je kunt bij NVVE (Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie)
aanvullende informatie en documenten aanvragen

Ik ben er toevallig mee bezig geweest voor iemand die dicht bij mij staat en een duidelijke mening heeft over wanneer het leven niet meer zinvol is.
We hebben verschillende documenten ingevuld, ik ben als gemachtigde aangewezen en we hebben er een uitgebreide bijlage bij geschreven met daarin de argumenten waarom en wanneer euthanasie in gang gezet moet worden.
Dit pakket is bij de huisarts afgegeven, maar moet bij voorkeur jaarlijks vervangen worden om het up to date te houden. Anders is het weer verouderd/verjaard.

Het blijft altijd een moeilijk traject en het enige wat je kan doen is om zolang je bij volle verstand bent alles goed en duidelijk te regelen, zodat de huisarts ook sterk staat als hij/zij de procedure in gang moet zetten.
Mondelinge afspraken met de familie zijn dan niet toereikend, behalve dat de familie in elk geval weet wat je gewild zou hebben als de artsen zelf de keuze geven.

Hoewel ik de keuze volledig snap en respecteer heb ik zelf niet de behoefte om dergelijke formulieren nu vast te laten leggen. Ik zou op dit moment nog niet bewust voor de dood kunnen kiezen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:30

Lalidan schreef:
Een donorcodicil is wel wat anders dan een wilsbeschikking....

Maar het is inderdaad niet niks, euthanasie vraagt echt heel veel van een arts. Hoewel ik groot voorstander ben van beschikken over eigen leven (en dus ook eigen dood), is het niet niks wat van een arts gevraagd wordt.

Klopt. Je leert om mensen te genezen en nu help je ze het hoekje om, soms zelf mensen die al 20+ jaar bij hun terecht komen. Is niet niks hoor.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:41

Eigenlijk verschrikkelijk dat je niet zelf mag bepalen wanneer het genoeg is.
Heb de laatste weken veel meegemaakt. Maar wat mij op valt is dat ze bezig waren met in leven houden ipv beter maken (wat niet mogelijk meer is)
En nu? Nu zit ik hier met een doodziek iemand die aan het hopen is dat het niet lang meer duurt.
Ik had een arts in het ziekenhuis die mij en mijn moeder begreep helaas werd ze overgeplaatst .
Wat had dit een hoop leed bespaard en ze had van niets geweten.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:41

Goh, wist eigenlijk ook helemaal niet dat dit kon. Dacht ook alleen bij een lijdensweg. Toevallig heel recent 2 documentaires hierover gezien. Dan zie je toch wel dat er tegenwoordig anders mee om word gegaan dan pak weg (nog maar) 15 jaar geleden.
Voor mezelf heb ik hier nog nooit over nagedacht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:50

Ik werk met mensen in de terminale fase en sta dus bij elke cliënt middenin de ondragelijk lijdenperiode. En toch heb ik voor mezelf niks op papier staan.
Ieder symposium denk ik er weer over na, maar ik schuif het steeds voor me uit. Ik weet heel goed wat ik wil en wat ik niet wil. Maar op een één of andere manier komt het maar niet op papier :')

Helaas maak ik maar al te vaak mee dat zelfs met verklaring en goedkeuring de daadwerkelijke euthanasie niet doorgezet wordt. Soms omdat de mensen die laatste stap toch te eng vinden of omdat ze inmiddels niet meer goed genoeg ja kunnen zeggen voor de laatste keer.

Toch blijf ik het een mooi iets vinden, zelf beschikken wanneer het echt genoeg is.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:11

Heel interessant om van iedereen zo de ervaringen te lezen. Ik heb zelf overigens ook nog niks vastgelegd hoor.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:39

Ik wist niet dat je het vast kon leggen! Mijn naasten weten mijn wensen, mocht ik bijv. een ongeluk krijgen en een kasplantje worden.. Zo te lezen heb je aan zo'n verklaring dus nog niks..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:54

Had me voorgenomen om dit in 2004 te regelen en nu nog niet gedaan, zal dit toch maar eens gaan doen.
Mijn moeder had dementie door hersenbloedingen, na twee jaar verzorgingshuis, een galf jaar haar iedere dag gehaald te hebben om te zorgen dat ze maar eten binnenkreeg naar een gesloten afdeling. Wat een ramp, toen ze niks meer kon wilde eten en drinken, heeft het ondanks dat ze nog maar 32 kg woog nog 5 dagen geduurd voordat haar strijd gestreden was. Ik heb de arts gesmeekt en zelfs gedreigd om haar anders zelf mee naar huis te nemen. Maar nee je moest haar de kans geven om afscheid van het leven te nemen, terwijl ze 5 dagen niet meer bij bewustzijn was. Ga dit toch maar eens regelen wil niet dat mijn dochter voor hetzelfde komt te staan

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:57

Alles ligt vast in een schrift, waar de beestenboel heen moet en wat voor wie is.
En wat er moet gebeuren als ik een kasplantje ben.

Niets officieels, maar mocht er wat gebeuren dan ligt het "draaiboek"er :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:11

In hoeverre is zo'n schrift of map met wensen wat betreft erfenissen eigenlijk geldig als dit niet via een officieel meneertje (notaris?) gaat?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:14

Ach, mijn fam is niet zo heel moeilijk wat dat betreft.
Ik heb geen tonnen te verdelen en dat gaat toch automatisch naar mn ouders :)

Maar die hebben geen behoefte aan een paard en extra katten en ik weet van bepaalde personen dat ze gek zijn op bepaalde spullen van mij, leek me leuk om dat na mijn dood nog kadootjes te geven :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:18

https://www.nvve.nl/
Voor iedereen die meer informatie wil, hun tijdschrift is ook erg aan te raden.
Zelf groot voorstander van euthanasie, maar als je het daadwerkelijk meemaakt is het wel erg heftig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:44

elenaMM77 schreef:
Janneke2 schreef:
....zo zwart/wit ligt het niet, gelukkig!

Je kunt de pil van Drion bij elkaar sprokkelen, de recepten (meervoud) zijn openbaar.
Idealiter doe je dat in samenspraak met de huisarts.
In de loop van een aantal weken of maanden krijg je de verschillende pillen en bergt ze in een kluisje - daar blijft het zo'n tien jaar goed.
Op het uur U innemen met wat vla.
"Eigen leven, eigen keuze."

dat is dan geen euthenasie maar zelfdoding..
De arts, als deze ervan wist maakt zich dan schuldig aan het verlenen van hulp bij zelfdoding..
dat is volgens mij weer een hele andere hoek :(

maar de pil van Drion is toch hypothetisch?
die hoef je niet te bewaren, want die bestaat nog helemaal niet?
dat zouden twee pillen zijn die enkele dagen na elkaar moeten worden ingenomen (waardoor je dus nog terug kunt).. Deze optie zou bedoelt zijn voor mensen van 75+ die klaar zijn met het leven..

ik denk dat je een ander medicijn bedoelt?

Het is idd subtiel. De pil die mr. Drion bedoelde bestaat idd (nog) niet - wat jammer is.
Wat niet wegneemt, dat de recepten van een dodelijke cocktail openbare informatie zijn.
Je kunt die pillen over een bepaalde periode bij elkaar sprokkelen bij de huisarts, die is niet strafbaar als hij/zij daar aan meewerkt. (Ik spreek nu over huisartsen zorg aan laten we zeggen 70+ers die lijden aan het leven, niet over bokkers die dagelijks kilometers fietsen, stallen uitmesten en plezier maken met vierhoevige en tweebenige vrienden.)

Stapt zo iemand laten we zeggen harmonisch uit het leven, komt er heus geen politieagent de huisarts controleren 'of die niet stiekem heeft meegewerkt'. Geen officier van justitie die die opdracht mag geven en elke arts mag zich hier beroepen op het beroepsgeheim.

(Vermoord ik iemand met rohypnol en zeg ik tegen de politie dat ik dat van de huisarts kreeg - dat is een ander verhaal, dan heeft die arts iets uit te leggen, maar zelfs dan blijft die moord mijn eigen verantwoordelijkheid.)