Pillen slikken, lukt niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:13

Joscaa schreef:
Tuurlijk mag je er op kauwen, maar ik denk dat je dan echt nooit meer een pilletje door je keel krijgt,
want wat zijn die krengen smerig. _O-

Zo vies vind ik het niet haha. Het is het tien seconden doorzetten en dan ben je de smaak weer kwijt.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:15

Zelfde probleem en ik vraag gewoon bij de apotheker achter pillen die je niet moe slikken :+ Probleem opgelost :o
Werkt natuurlijk niet altijd, heb een tijd terug gigantische pillen moeten slikken en ze konden niet in poedervorm verkregen worden.. Een ramp gewoon. Heb altijd zo'n schrik dat ik me daarin ga verslikken... Beetje water in je mond nemen, pilletje goed vanachter op je tong en dan keel goed "open" zetten en hoofd wat naar achter zegt mijn vriend altijd. Nou, werkt bij mij niet hoor. Van zodra ik zoiets moet slikken gaat het in mijn hoofd van "neeee je gaat stikken, het gaat in je luchtpijp uitkomen, je gaat stikken" :') Belachelijk hé, en dat is dan volwassen :') :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:15

Tips om ze weg te krijgen? Je niet zo aanstellen misschien? := Gewoon pil in de mond, slok water erbij en weg.. Ik slik soms al mijn medicamenten in één keer in. Dat zijn zo'n 5 pillen. En die 5 pillen zijn nog niet eens half zo groot als een hap voedsel, wat er gewoon zonder water in gaat. Nee echt ik snap het probleem niet, alleen vanwege de bittere smaak? :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:17

Ik gebruik ook altijd de zetpillen! Geen probleem meer met slikken, maar vooral: ik word er niet misselijk van.

Die voor kinderen kun je ook wel gebruiken, maar let even op de dosering. Zelf heb ik altijd de zetpillen van 1000 mg (waarvan je er max. 4 per dag mag, met minstends 4 uur er tussen, als volwassene)
Maar je hebt ze ook van 500 mg (een meer gebruikelijke dosering) waarvan je er dus 8 mag in 24 uur met weer telkens 4 uur er tussen.
Die zetpillen voor kinderen zijn lager gedoseerd (je hebt verschillende sterktes voor verschillende leeftijden/lichaamsgewichten). Eigenlijk zou je er dan dus meer ineens kunnen gebruiken maar dat is mij eens heel sterk afgeraden door een arts, de reden weet ik nog steeds niet :P

Wat trouwens wel een nadeel van de zetpillen is dat het vet waarin de pcm opgelost is er weer uit komt... zeker als je meerdere zetpillen per dag gebruikt en/of meerdere dagen zetpillen gebruikt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:18

Paracetamol heb ik nooit moeite mee gehad, maar vroeger met Primatour, die kreeg ik echt niet door m'n keel. Vooral omdat die zo ontzettend vies zijn. Nog veel erger dan paracetamol. En ik moest een halve omdat ik klein was, dus dan proef je het nog erger. Mijn ouders pletten de pil altijd tussen twee lepels, daar dan een flinke schep vruchtenyoghurt bovenop en zo opeten. Dat werkt best aardig.

xjessie74

Re: Pillen slikken, lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:25

Panadol heeft ze ovaal met een laagje, slikt erg makkelijk weg. Vloeibare paracetamol is er ook. Of anders hotcoldrex drinken. Beetje suiker erin voor de smaak en zo warm mogelijk drinken.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:36

Lara_Silver schreef:
Tips om ze weg te krijgen? Je niet zo aanstellen misschien? := Gewoon pil in de mond, slok water erbij en weg.. Ik slik soms al mijn medicamenten in één keer in. Dat zijn zo'n 5 pillen. En die 5 pillen zijn nog niet eens half zo groot als een hap voedsel, wat er gewoon zonder water in gaat. Nee echt ik snap het probleem niet, alleen vanwege de bittere smaak? :')

Sommige mensen hebben echt angst voor het slikken van pillen. Ik snap dat dit lastig te begrijpen is, maar het is verre van aanstellerij. :=

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:40

Ze verkopen paracetamol ook in kauwtabletvorm met een smaakje. Die zijn nog best lekker en smaken absoluut niet naar paracetamol.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:42

Advil nemen. Die slikken makkelijk door :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:07

Lara_Silver schreef:

Rot voor je dat je zelf 5 pillen per dag in moet nemen, maar niet iedereen heeft die 'pech' waardoor niet iedereen zo gewend is aan pillen inslikken; sommige mensen hebben daar gewoon echt moeite mee. Niks geen aanstellerij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:12

Lara_Silver schreef:

Ga toch ook niet tegen jou zeggen '5 pillen?! goh, je kan het ook wel zonder, stel je niet aan'
Laat ieder in z'n waarde.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:14

ik plet de paracetamol, leg het op een lepel en slok water erbij. poeder is makkelijk weg te krijgen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:17

Nooor_ schreef:
Pil achterop je tong leggen, dan een slok water in je mond nemen.
Dan moet je je hoofd achterover houden en dan pas slikken, dan gaat ie in één keer weg.
Ik kon vroeger ook nooit paracetamol maar op die manier lukt het mij altijd (:

Ik ben op die manier een keer bijna in een pil gestikt :')

Probeer de pil niet te laten 'zweven' in de slok water, dat deed ik altijd. Laat 'm gewoon op je tong liggen en dan snel een gewone slok water nemen. Dus geen mega slok :))
Maar ik ben nog steeds geen held, de ene keer lukt het beter dan de andere.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:21

Ik kan met 10 ml water 5 pillen weg slikken. Je kunt gewoon pill tools kopen bij de apotheek, kan je ze mee breken maar ook crushen. Happie appelmoes/vla en gaan.. :')
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-01-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:23

Ik krijg het altijd voor elkaar om het water wel door te slikken en de pil niet. :') Ik breek nu de paracetamol door de helft, leg m op mn tong en neem een slok water zodat ie in mn mond zweeft, dan gooi ik mn hoofd naar achter en te gelijk slik ik m door. Hele paracetamol lukt me nog steeds niet goed :P

Overigens vroeger loste ik m altijd op in water met veel siroop erin en dan snel opdrinken. :')

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:51

Lara_Silver schreef:

Je kent het probleem overduidelijk niet. ;) vervelend dat je 5 pillen per dag moet slikken, ik zou dan blij zijn dat je het probleem niet hebt. Als je het probleem niet snapt en het aanstellerij vind, reageer dan gewoon niet :j

Het is trouwens min of meer gelukt. Ik had de paracetamol in wat kleinere stukjes gehakt, die door de vanille yoghurt heen geroerd zodat ik ze niet meer kon zien, niet naar het schaaltje gekeken en toen snel opgegeten :Y) Na 3/4de ben ik gestopt, ik werd er misselijk van maar dat 3/4de deel heeft wel geholpen :) bedankt voor de tips allemaal !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:07

Sanned schreef:
Paracetamol heb ik nooit moeite mee gehad, maar vroeger met Primatour, die kreeg ik echt niet door m'n keel. Vooral omdat die zo ontzettend vies zijn. Nog veel erger dan paracetamol. En ik moest een halve omdat ik klein was, dus dan proef je het nog erger. Mijn ouders pletten de pil altijd tussen twee lepels, daar dan een flinke schep vruchtenyoghurt bovenop en zo opeten. Dat werkt best aardig.

Ik gebruik al enkele jaren twee keer per week primatour en sindsdien zijn paracetamol echt prima te doen :') Tsja, het is echt gewoon een kwestie van doorbijten, breek het desnoods in vier stukken. Je gaat er niet dood van.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:09

Heb niet alle reacties gelezen, sorry daarvoor..

Ik had hetzelfde probleem en kon het echt niet doorslikken.. Destijds kreeg ik een beugel en moest ik maar de logopedie, ik slikte verkeerd. Dat hield in dat ik met mijn tong tegen mijn tanden kom als ik slik. Daardoor kon ik ook geen pillen slikken. Nu heb ik leren slikken met mijn tong op het 'heuveltje' in je gehemelte. Het pillen slikken gaat perfect! :D

Ik hoop dat je snel normaal pillen kan slikken! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:13

Paracetamol kan je gewoon stukkauwen en daarna water drinken.

Vieze smaak is maar voor even vervelend......

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:19

Ragdollcat schreef:

Tja, voor jou misschien. Maar als ik van die smaak over mijn nek ga, bang ben om over geven, en Emetofobie heb, is het al veel lastiger.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:22

furtje schreef:
Ragdollcat schreef:

Tja, voor jou misschien. Maar als ik van die smaak over mijn nek ga, bang ben om over geven, en Emetofobie heb, is het al veel lastiger.

Neem maar een zetpil :j :D ;) , hoef je ook niets door te slikken. (grapje hoor)

Ik wist niet dat je van die fobie had, vandaar.

Anders koop je paracetamol dat wel goed oplost in water ff roeren en direct opdrinken.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:28

Maakt niet uit hoor, zetpil is inderdaad handiger in mijn geval :j

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:29

Ik ken helaas je probleem TS :(:)
Naast een zetpil zou je eventueel ook naar een paracetamol smelttablet of granulaat (poeder dat je kunt innemen zonder water) kunnen kijken. Beide varianten hebben fruitsmaakjes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:34

furtje schreef:
Maakt niet uit hoor, zetpil is inderdaad handiger in mijn geval :j

:D :D :D

Er zijn er genoeg verkrijgbaar wat je goed kan oplossen in wat water, probeer het eens.

Wie weet valt t reuze mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:55

Je hebt trouwens ook kinderparacetamols (zuigtabletten), die smaken naar pepermunt. Gewoon iets hogere dosering en dan werkt dat ook. Weet ik omdat ik uit gebrek aan normale paracetamol maar een keer die gepakt heb :')