Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Snollygoster schreef:Ik denk dat er nu gewoon 'meer' stoornissen zijn dan vroeger omdat men nu het menselijk gedrag en de geest veel beter begrijpt dan vroeger, voor bijna elke soort gedraging weet men tegenwoordig een verklaring, wat vroeger nog niet het geval was. Vrij logisch eigenlijk, als je bedenkt dat psychologie een jonge wetenschap is.
Ik weet wel niet echt als ik me kan vinden in het stellen van een diagnose adhv zelfbeschrijvingen, en uiteraard zullen er altijd wel mensen zijn die weinig mankeren en toch slachtofferrol gaan spelen. Maar aan de andere kant heeft het ook veel mensen vooruit geholpen

Jaimyliefje schreef:k vind t wel flauw als mensen altijd zeggen dat t gelijk n smoes is als je meldt dat je last hebt van je stoornis. Dat is zo'n bullshit. Als je verkouden bent heb je er last van dat je niet door je neus kunt ademen en als je adhd hebt, heb je last van impulsiviteit. Zijn beide geen smoesjes.
kynshiri schreef:De post hierboven is voor mij herkenbaar. Ik overweeg zelf nu als volwassene om toch diagnose te laten stellen; niet om medicatie, maar omdat een neutrale mening van een professional voor mij wel wat duidelijkheid zou kunnen brengen.
ik leun zeer uitgesproken bij de kenmerken van add aan... ik ben mn school doorgekomen dankzij de combinatie van iq en bewust uitlokken van deadlines om dus die typische rush van hyperfocus te krijgen. Een vak dat me niet interesseerde, lukte me geen 5 min om me te concentreren...
nu als volwassene merk ik dat ik nog steeds uitstel en me meteen verveel vanaf dat ik iets doorheb ( ik ben mijn jobs dus ook steeds kotsbeu na max2j ). Ik plan nog steeds slecht, wordt al lastig van het idee dat ik me aan een planning moet houden ( en stel het dan toch weer uit). Ik verveel me snel, maar als ik het gevoel heb dat ik een aantal dingen MOET, dan lujkt het wel alsof het er langs mijn oren uit komt al die to do's. Verder ben ik ook snel vermoeid en kan ik dan echt ff geen mensen verdragen ( nja ff...is soms ook gewoon dagen...).en zo laat ik op een gemiddelde dag een spoor van onafgewerkte 'projecten' achter zoals vandaag een half borduurwerk, de helft van mijn betaald werk wegens geen zin meer en FB en 9gag.com als afleiding beginnen surfen, een half gesorteerde was,2 postpaketten en de derde net niet afgewerkt zodat ik morgen nog niet kan posten,...
Dit alles om te illustreren dat ik altijd dacht dat ik het wel regel, maar je in feite toch meer last dan de doorsnee mens blijkt te hebben bij sommige dingen en dat weten hoe dat komt kan helpen om dat beter aan te pakken.
anhighwood schreef:Intressant wat iedereen schrijft..maar het ergste (of misschien wel sarcastisch het grappigste) is nog wel dat degene die eigenlijk het ADHD verhaal een naam heeft gegeven, als het ware ontdekt heeft...
Dit 4 jaar voor zijn overlijden bekend heeft gemaakt dat hij het verhaal, wat hij nodig had voor zijn proefschrift,gewoon verzonnen had.
En nee, die meneer was niet aan het dementeren, maar hij heeft fictief een ziekte bedacht,naam aan geplakt,en raar maar waar de medische wetenschap is er mee aan de haal gegaan.
xEmily schreef:Tja, pas met een labeltje kan je hulp krijgen ... maar zo'n labeltje kan je ook weer niet 'zomaar' krijgen, ze delen heus geen stickers uit ...
) en zo zijn er wel meer trekken, maar ik ben geen borderliner.