Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:33

Ik denk een geval in elk vak heb je kaf tussen het koren.
Zelf heb ik ook een plakkertje, nou dat plakkertje is er altijd en overal.
Niet alleen als ik daar zelf zin in heb en soms is het knap vervelend.
Ik accepteer het, maar bij mij was de diagnose met 7 jaar, waar er vanaf baby zijnde al iets was aldus mijn ouders. Het heeft dus jaren geduurd voor er iets duidelijk werd qua diagnose.
Overigens ben ik wel heel erg van het aanleren van dingen, ik doe er alles aan om dingen toch te leren zelfs al vind ik het verschrikkelijk moeilijk en kost het me veel meer tijd.

Het simpele van ik heb dyslexie en ik ga naar me paard terwijl je het verdomd om mijn paard te schrijven heb ik niks mee. Dat doet half nederland tegenwoordig.

In mijn klas zat er zo'n gevalletje dyslexie die negens haalde voor alle talen zonder iets te doen. Terwijl mijn vriendin toen haar eigen naam nog verkeerd kon schrijven op sommige momenten dus gewoon echt geen verklaring kreeg.
Het meisje wat die verklaring had had dus versoepelde puntenaftrek en haalde giga cijfers, dat was gewoon niet eerlijk, enige wat ze niet snapte waren de D'tjes en de T'jes waar half nederland last van heeft geloof ik.

1234321

Re: Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:48

Hier even mijn ervaring, de diagnose ADD vorig jaar is voor mij een van de beste dingen die me overkomen is (oke.... beetje overdreven, maar het was wel een opluchting).

Ik heb het op school heel lang vol kunnen houden met weinig doen en vooral op intelligentie en goodwill van leraren kunnen halen, maar dat ging simpelweg niet meer. Als alles continu mislukt terwijl je het gevoel hebt dat je het wel kan is dat best frustrerend.Thuis had ik veel minder problemen dan de gemiddelde ADD'er, mede door een beperking van prikkels (weinig apparaten etc.) en duidelijke regels.

Doormiddel van een meer dan honderd vragen lange test voor mijn ouders en ook eentje voor mij en mijn toenmalige mentor, plus een gesprek is het vastgesteld. Dit jaar blijven zitten, eerst vond ik dit verschrikkelijk, maar nu ben ik er blij meer want ik ben van ongeveer de helft van de cijfers dik onvoldoende naar een 7,9 gemiddeld voor alle vakken gegaan. Medicatie vond ik eerst ook altijd een slecht idee, maar het is zó heerlijk om niet meer met de concentratie van een goudvis rond te lopen :p en voortdurend door alles afgeleid te worden.

Eigenlijk vind ik het verschrikkelijk om zo'n stomme diagnose nodig te hebben om een beetje mee te kunnen komen in deze übersnelle prestatiegerichte anti-adhdmaatschappij, alleen krijg ik hierdoor wel meer begrip en de begeleiding die ik soms wel nodig heb.

Over de ritalin heb ik me inderdaad verbaasd hoe makkelijk dat gaat. Een klasgenoot/vriendin had dit meegekregen na een 10 minuten gesprekje met de psychiater, terwijl ze ook aan de Antidepressiva zat en zonder overleg met haar ouders :S.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:21

De post hierboven is voor mij herkenbaar. Ik overweeg zelf nu als volwassene om toch diagnose te laten stellen; niet om medicatie, maar omdat een neutrale mening van een professional voor mij wel wat duidelijkheid zou kunnen brengen.
ik leun zeer uitgesproken bij de kenmerken van add aan... ik ben mn school doorgekomen dankzij de combinatie van iq en bewust uitlokken van deadlines om dus die typische rush van hyperfocus te krijgen. Een vak dat me niet interesseerde, lukte me geen 5 min om me te concentreren...
nu als volwassene merk ik dat ik nog steeds uitstel en me meteen verveel vanaf dat ik iets doorheb ( ik ben mijn jobs dus ook steeds kotsbeu na max2j ). Ik plan nog steeds slecht, wordt al lastig van het idee dat ik me aan een planning moet houden ( en stel het dan toch weer uit). Ik verveel me snel, maar als ik het gevoel heb dat ik een aantal dingen MOET, dan lujkt het wel alsof het er langs mijn oren uit komt al die to do's. Verder ben ik ook snel vermoeid en kan ik dan echt ff geen mensen verdragen ( nja ff...is soms ook gewoon dagen...).en zo laat ik op een gemiddelde dag een spoor van onafgewerkte 'projecten' achter zoals vandaag een half borduurwerk, de helft van mijn betaald werk wegens geen zin meer en FB en 9gag.com als afleiding beginnen surfen, een half gesorteerde was,2 postpaketten en de derde net niet afgewerkt zodat ik morgen nog niet kan posten,...

Dit alles om te illustreren dat ik altijd dacht dat ik het wel regel, maar je in feite toch meer last dan de doorsnee mens blijkt te hebben bij sommige dingen en dat weten hoe dat komt kan helpen om dat beter aan te pakken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:09

Ik denk dat er nu gewoon 'meer' stoornissen zijn dan vroeger omdat men nu het menselijk gedrag en de geest veel beter begrijpt dan vroeger, voor bijna elke soort gedraging weet men tegenwoordig een verklaring, wat vroeger nog niet het geval was. Vrij logisch eigenlijk, als je bedenkt dat psychologie een jonge wetenschap is.
Ik weet wel niet echt als ik me kan vinden in het stellen van een diagnose adhv zelfbeschrijvingen, en uiteraard zullen er altijd wel mensen zijn die weinig mankeren en toch slachtofferrol gaan spelen. Maar aan de andere kant heeft het ook veel mensen vooruit geholpen :)

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:07

Snollygoster schreef:
Ik denk dat er nu gewoon 'meer' stoornissen zijn dan vroeger omdat men nu het menselijk gedrag en de geest veel beter begrijpt dan vroeger, voor bijna elke soort gedraging weet men tegenwoordig een verklaring, wat vroeger nog niet het geval was. Vrij logisch eigenlijk, als je bedenkt dat psychologie een jonge wetenschap is.
Ik weet wel niet echt als ik me kan vinden in het stellen van een diagnose adhv zelfbeschrijvingen, en uiteraard zullen er altijd wel mensen zijn die weinig mankeren en toch slachtofferrol gaan spelen. Maar aan de andere kant heeft het ook veel mensen vooruit geholpen :)

Daarom lijkt het me ook zó belangrijk dat bij een diagnose ook de omgeving is betrokken, om juist de slachtofferrol te kunnen voorkomen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:18

Iemand een label opplakken of in een hokje stoppen is voor de omgeving vaak veilig en vooral handig. Voor alle labels of hokjes zijn tegenwoordig wel pilletjes en gebruiksaanwijzingen.
Het menselijk brein staat tegenwoordig aan zoveel meer prikkels bloot dan vroeger dan er vaker "kortsluiting" in de hersenen optreedt. Ik geloof ook dat het brein nog niet is mee ontwikkeld aan de huidige vlug vlug vlug maatschappij.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:37

Nou kom jij dan ook onder een hunebed vandaan Esther, en dan is de cultuurshock des te groter :+

En ik denk dat je gelijk hebt met het "evolueren" van het menselijk brein aan die vlug vlug maatschappij. Maar veel jonge kinderen worden mijns inziens ook willens en wetens blootgesteld aan alles dat vlug, vlug vlug is. Suiker, kleurstoffen, amper buiten, spelletjes op computers etc. Daar waar een kind vroeger zijn overtollige energie er nog wel eens uitholde, rende, sprong, racete buiten, zit een overgroot deel van de kids in een leefomgeving varierend van enkele inches tot 70 inch ofzo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:20

Jaimyliefje schreef:
k vind t wel flauw als mensen altijd zeggen dat t gelijk n smoes is als je meldt dat je last hebt van je stoornis. Dat is zo'n bullshit. Als je verkouden bent heb je er last van dat je niet door je neus kunt ademen en als je adhd hebt, heb je last van impulsiviteit. Zijn beide geen smoesjes.

Dat komt doordat die mensen niet "in je hoofd" kunnen kijken en soms echt niet begrijpen dat je moeite hebt met bepaalde dingen.
Zo is mijn man geboren met een verschrikkelijk slechte motoriek, zeg maar "onhandigheid" en hij laat zijn leven lang al van alles uit zijn handen vallen, dag in dag uit. Iedere dag suiker en thee over de tafel bijvoorbeeld. Hij ergert zich er ziek aan, maar mensen die hem niet goed kennen denken dat dat het "iedereen wel eens overkomt dat je wat laat vallen" of dat het zenuwachtigheid is of zo...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:22

Tja, pas met een labeltje kan je hulp krijgen ... maar zo'n labeltje kan je ook weer niet 'zomaar' krijgen, ze delen heus geen stickers uit ...

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:31

Intressant wat iedereen schrijft..maar het ergste (of misschien wel sarcastisch het grappigste) is nog wel dat degene die eigenlijk het ADHD verhaal een naam heeft gegeven, als het ware ontdekt heeft...
Dit 4 jaar voor zijn overlijden bekend heeft gemaakt dat hij het verhaal, wat hij nodig had voor zijn proefschrift,gewoon verzonnen had.
En nee, die meneer was niet aan het dementeren, maar hij heeft fictief een ziekte bedacht,naam aan geplakt,en raar maar waar de medische wetenschap is er mee aan de haal gegaan.

Persoonlijk denk ik....kijk eens wat onze voeding doet met ons gedrag...
terug naar simpelweg aardappelen, groente en vlees zonder suikers en chemische toevoegingen...
Er zijn veel onderzoeken naar geweest dat het veel mensen helpt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:36

kynshiri schreef:
De post hierboven is voor mij herkenbaar. Ik overweeg zelf nu als volwassene om toch diagnose te laten stellen; niet om medicatie, maar omdat een neutrale mening van een professional voor mij wel wat duidelijkheid zou kunnen brengen.
ik leun zeer uitgesproken bij de kenmerken van add aan... ik ben mn school doorgekomen dankzij de combinatie van iq en bewust uitlokken van deadlines om dus die typische rush van hyperfocus te krijgen. Een vak dat me niet interesseerde, lukte me geen 5 min om me te concentreren...
nu als volwassene merk ik dat ik nog steeds uitstel en me meteen verveel vanaf dat ik iets doorheb ( ik ben mijn jobs dus ook steeds kotsbeu na max2j ). Ik plan nog steeds slecht, wordt al lastig van het idee dat ik me aan een planning moet houden ( en stel het dan toch weer uit). Ik verveel me snel, maar als ik het gevoel heb dat ik een aantal dingen MOET, dan lujkt het wel alsof het er langs mijn oren uit komt al die to do's. Verder ben ik ook snel vermoeid en kan ik dan echt ff geen mensen verdragen ( nja ff...is soms ook gewoon dagen...).en zo laat ik op een gemiddelde dag een spoor van onafgewerkte 'projecten' achter zoals vandaag een half borduurwerk, de helft van mijn betaald werk wegens geen zin meer en FB en 9gag.com als afleiding beginnen surfen, een half gesorteerde was,2 postpaketten en de derde net niet afgewerkt zodat ik morgen nog niet kan posten,...

Dit alles om te illustreren dat ik altijd dacht dat ik het wel regel, maar je in feite toch meer last dan de doorsnee mens blijkt te hebben bij sommige dingen en dat weten hoe dat komt kan helpen om dat beter aan te pakken.

Dit gedrag kan idd duiden op add, maar ook op andere psychische factoren. Uitstelgedrag is ook een wijdverbreide aangeleerde gewoonte.
Let wel: ieder mens heeft kenmerken van 'aandoeningen', maar niet altijd genoeg voor het label. Ieder mens heeft sensitiviteit op bepaalde gebieden (introverted sense bijv.) Niemand voldoet aan het ideale plaatje waar het verwachtingspatroon van de samenleving (werk en prive) op is geënt. Ik denk zelf dat het onderwijssysteem veel goeds maar ook veel niet goeds doet. (jonge mensen dwingt in keurslijven waar ze niet in passen)
We zijn allemaal perfect imperfect.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:40

anhighwood schreef:
Intressant wat iedereen schrijft..maar het ergste (of misschien wel sarcastisch het grappigste) is nog wel dat degene die eigenlijk het ADHD verhaal een naam heeft gegeven, als het ware ontdekt heeft...
Dit 4 jaar voor zijn overlijden bekend heeft gemaakt dat hij het verhaal, wat hij nodig had voor zijn proefschrift,gewoon verzonnen had.
En nee, die meneer was niet aan het dementeren, maar hij heeft fictief een ziekte bedacht,naam aan geplakt,en raar maar waar de medische wetenschap is er mee aan de haal gegaan.

Dit bleek niet waar, zijn uitspraak was verkeerd vertaald en gemisinterpreteerd en daar is de media mee aan de haal gegaan. En het zou ook nooit geklopt kunnen hebben, omdat een stoornis niet meer is dan een aantal symptomen bij elkaar, die kan je niet 'verzinnen'. De symptomen zijn er en daar is een naam voor bedacht. Er valt niets te 'bedenken'.

Ik denk dat voeding en prikkels zeker een grote rol spelen bij veel mensen, maar het echte ADHD moet je niet te snel veroordelen. Het is heel makkelijk om op afstand een oordeel te vellen. Je merkt pas echt wat het inhoudt en wat een impact het heeft als je het zelf hebt of er dagelijks mee te maken hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:54

Super interessant onderwerp!

Op mijn vorige opleiding leerde ik de term 'therapeutisering van de opvoeding'... Dat kwam er eigenlijk op neer dat men tegenwoordig vaak bij ieder gedrag wat iets wat anders lijkt dan de norm er iets achter gaat zoeken. Kinderen kunnen niet meer gewoon druk en actief zijn zonder ADHD te hebben etc.

Naast dat denk ik echter wel dat de tijden verandert zijn en niet alleen technologie per jaar verbeterd wordt. Dit geld ook zo voor de (geestelijke) zorg en wat nog.
Vroeger was er nog geen ADHD, ADD, Hoog Sensitive etc. Nouja... het was er wel, men wist alleen nog geen naampje er voor etc.

Ik denk dat door de groei van de kennis het ook lijkt alsof steeds meer mensen wat hebben terwijl er in werkelijkheid puur en alleen een label (en een behandeling en medicatie) uitgevonden is voor het gedrag wat al tig jaar eerder ook bestond.

Als laatste denk ik ook dat ieder mens wel degelijk enkele symptomen van iedere 'stoornis' heeft en het in sommige gevallen ook echt een kwestie van een onterecht label is... Desalniettemin vind ik het super fijn dat de psychologie gewoon lekker door blijft groeien en mensen steeds meer wetenschap hebben van het gedrag van de mens. Als mensen daadwerkelijk een bepaalde stoornis hebben kan er nu wat mee gedaan worden. Mensen kunnen dan begeleiding en steun krijgen, maar ook de mensen om hen heen mochten ze daar behoeften aan hebben.

Afijn, ik blijf door ratelen hierover, dus ik filosofeer ff lekker verder in m'n hoofd :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:57

xEmily schreef:
Tja, pas met een labeltje kan je hulp krijgen ... maar zo'n labeltje kan je ook weer niet 'zomaar' krijgen, ze delen heus geen stickers uit ...

Nooouuuu.... Ik ben met welgeteld 1 gesprek met een psycholoog de deur uit gestuurd met een levensvoorraad ritalin omdat ik zelf aangaf dat ik het vermoeden had dat ik ADHD heb. Nou klopt dat ook wel, en ik relateer me ook heel erg aan alle bijkomende symptomen, maar het is niet waar dat je niet zomaar dat labeltje kan krijgen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:16

Volgens mij konden alleen psychiaters diagnoses stellen, en psychologen niet? Correct me if im wrong ... bij mij was dit nml. wel het geval. Mijn psycholoog mocht eig geen diagnoses stellen. En psychologen hebben zich toch niet verdiept in het fysieke gedeelte, dus dan mogen ze toch eig geen medicatie voorschrijven? Of is dat met ritalin anders? Of was het een psycholoog die doorgestuurd had ervoor? Zo werd het mij allemaal uitgelegd eigenlijk dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:17

Oh ik heb geen idee of het nou een psychiater of een psycholoog was, zal wel een psychiater geweest zijn dan. Ik heb het allemaal via een instantie geregeld die ook niet al te lang geleden slecht in het nieuws is geweest omdat ze zouden lobbyen met bedrijven die ritalin produceren om het aan zo veel mogelijk mensen mee te geven :=

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:20

Vroeger was dat niet, maar ons tegenwoordige multitasken, computeren en prestatiedruk zijn hier in groot deel verantwoordelijk voor. Onze hersens zijn onvoldoende voorbereid op zo een snelle evolutie en technologie. Vind wel dat veel mensen met adhd zich aanstellen. Ik wil hiermee niemand beledigen, maar voor mij is adhd echt geen nare ziekte ofzo. Eerder een karaktertrek. Ik kon mij vroeger op school ook niet concentreren, laat staan thuis studeren. Doch kan ik vandaag wel uren aandachtig op bokt zitten lezen... Voor mij is het een kwestie van iets te vinden die bij je past qua studie of werk in plaats van ritaline te gaan slikken om toch maar achter de rest aan te kunnen hinken. Sommige mensen hebben gewoonweg meer uitdaging nodig en hebben daardoor meer moeite met de dagdagelijkse vaak saaie taken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:24

Ik zie mijn ADHD ook absoluut niet als een nare ziekte, het meeste gedeelte van de tijd. Jammer genoeg heeft het wel degelijk nare trekjes die ik af en toe niet zou willen. Ik functioneer amper op school, kan mijn eigen ruimten echt totaal niet schoon of netjes houden (mijn kamer is echt een gigantische chaos en ik kán het letterlijk niet anders dan zo) en zo nu en dan zitten dat soort dingen me wel degelijk in de weg. Als ik aan de ritalin ga ben ik een complete zombie. Depressief, huilerig, snel op de kast te jagen en vooral heel erg hangerig. Kan me dan wel enigszins concentreren maar om nou te zeggen dat het alles is....

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:27

Ik heb helemaal niets, maar als ik eens wat onderzoeken laat doen kunnen we vast een hele lijst opstellen :')

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:31

Ik zit nu zelf ook in een behandeltraject voor problemen die ik al jaren heb en problemen die het laatste jaar zijn komen opzetten. Via de psycholoog heb ik vandaag een afspraak gehad met een psychiater, om medicatie en ADD te bespreken. Medicatie voor depressie is voorgeschreven en dat is echt niet door 1 doodleuk en simpel gesprek. ADD gaat verder onderzocht worden, dat wordt weer teruggekoppeld naar mijn psycholoog.

Ik geloof best dat er te snel een label wordt gehangen aan kinderen. Oh, hij/zij concentreert zich niet, heeft geen motivatie, heeft woedeaanvallen dus zal het wel dit, dit of dit zijn. Opvoeding speelt de grootste rol... Ouders, maar ook andere mensen rondom kinderen, rennen te snel naar hulpinstanties. Maar er zitten ook genoeg kinderen tussen die wél ergens last van hebben. Helaas is dat moeilijk om te herkennen op jonge leeftijd, maar evengoed in de pubertijd. Het is pas wanneer ze uit de pubertijd komen dat er gezegd kan worden van hé, hij/zij heeft toch ergens last van, want de problemen van vroeger, zijn er nog steeds. Ik heb over genoeg verhalen en situaties gehoord, over hoe moeilijk kinderen waren toen ze jong waren en hoe opstandig in de puberteit. Dat concentratie en motivatie voor school 0 was en de afleiding groot. Maar deze kinderen studeren nu wel, HBO of WO, sommige hebben al een diploma en studeren verder, sommige werken. Natuurlijk zitten er wat tussen waar wel problemen zijn (zoals bij mij), maar het kunnen ook net zo goed fases zijn, waar ze gewoon overheen groeien zodra het leven serieuzer wordt en ze zelfstandig moeten gaan leven (studeren, uitwonend, werken).

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:32

Als je kijkt naar de nieuwe dsm, meende dat zes nu al op de markt is, is er geen enkel persoon zonder psychisch probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:34

Ik zeg ook niet dat het bij alle medicatie zo gaat, in tegendeel zelf. ADHD is echter wel een 'ziekte' waarbij heel snel over wordt gegaan op behandeling, omdat het de enige manier is om te testen of het wel echt zo is. Bij mij is de ADHD overigens ook pas na de pubertijd geconstateerd. Was als kind wel heel slecht met concentratie en motivatie, maar had nooit het fysieke hele drukke omdat ik al mijn energie kwijt kon bij de paarden.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:43

Ik moet echt vreselijk lachen om de ''diagnose'' ''inspanningsintolerantie'' van de oom van een van de bokkers, ha ha gewoon lui, schrijft de bokker erbij. Al lang werkzaam in de GGZ maar deze kende ik nog niet, leuke vondst van artsen.
Even voor alle duidelijkheid; een psychiater heeft na studie geneeskunde (arts) specialisatie Psychiatrie gedaan en weet alles van medicijnen die (wel/niet) helpen bij psychiatrische problemen. Een psycholoog is geen medicus en weet alles van de psyche van de mens. Een GZ psycholoog is bevoegd, net als een psychiater, tot het stellen van diagnoses.
Een van de factoren die het stellen van diagnoses (labels, zo je wilt) bevorderen is inderdaad de eis van zorgverzekeraars; pas als er een formele diagnose (lees: stoornis) is gesteld betalen zij de behandeling. Nog een factor van belang is het feit dat een school geld krijgt als het een leerling met problemen heeft, pas als er een diagnose is gesteld kan een school aanspraak maken op dit geld. Dit geldt ook voor het PGB (persoons gebonden budget), ook daar heeft men pas recht op nadat er een formele diagnose is gesteld. Het zijn dubieuze ontwikkelingen want ik vrees dat veel ouders zich niet realiseren dat hun kind mogelijk op latere leeftijd kan worden uitgesloten van bepaalde beroepen door zo'n diagnose, om maar een voorbeeld te geven.
Vanzelfsprekend kan het ook heel zinvol zijn om klachten die je al lange tijd hebt eindelijk verklaard te zien door een diagnose, dat kan heel verhelderend zijn en het helpt je ook bij het leren om te gaan met bepaalde klachten.
Maar wel maak ik me veel zorgen om het feit dat zorgverzekeraars inmiddels in belangrijke mate bepalen wat er in de spreekkamer van de psychiater/psycholoog dient te gebeuren.... wie betaalt, bepaalt... lijkt het inmiddels. Lang leve de marktwerking in de gezondheidszorg (niet dus)!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:49

Ik ben het er zeker mee eens dat veel kinderen heel gauw een diagnose hebben, deels omdat wij nu veel meer weten van ziektebeelden en hier meer aan doen dan vroeger, maar deels betekent dit ook dat het soms te makkelijk gaat.
Als jij aan de hand van een vragenlijst van 15 vragen een diagnose krijgt, kun je je afvragen hoe serieus je het moet nemen.
Voor persoonlijkheidsstoornissen geldt: Bijna iedereen heeft trekken van borderliner, narcisme etc. Ja ik heb ook wel eens stemmingswisselingen (met name tijdens de maandelijkse periode :+ ) en zo zijn er wel meer trekken, maar ik ben geen borderliner.
En voor borderliners geldt helaas ook vaak dat de diagnose wordt gegeven maar ze het er niet mee eens zijn, onderdeel van het ziektebeeld helaas. Maar dat is weer een andere discussie.
Daarbij, wat ik ook wel interessant vindt komen we er steeds meer achter dat vrouwen met autisme anders functioneren dan mannen met hetzelfde ziektebeeld. Iets met mars en venus. :')
Mannen worden functioneel bijvoorbeeld, maar de gemiddelde man denkt al veel functioneler dan de gemiddelde vrouw. Een vrouwelijke autist krijgt vaker de diagnose borderliner terwijl het autisme betreft omdat dit veel op elkaar lijkt. Daarin valt ook voor de hulpverlening een hoop te leren.

Er zit echter ook een postieve kant aan, ik zie veel cliënten die ouder zijn, vroeger was je dan gek. Nu leert de familie ook om te gaan met het feit dat het schizofrenie, autisme of ADHD is. En dit met de bijbehorende handvaten, dat kan soms een hoop opluchting geven.
We starten vroeger met het behandelen van ziektebeelden waardoor er meer kans op herstel of ontwikkeling is. En er zijn meer handvaten beschikbaar, dat is alleen maar goed voor mensen met een aandoening/ziekte. Helaas hoort daar ook bij dat er misbruik kan worden gemaakt. Dat is dan de andere kant.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:01

Vind het absoluut niet netjes dat personen die een borderline stoornis door jou worden benoemd als 'Borderliners'.. Zeg je ook tegen Pietje die last heeft van een depressie 'Depressieveling'.

Iemand is zijn/haar ziekte/stoornis niet..

Verder vind ik het reuze interessant om hier mee te lezen. Onder andere mijn nichtje heeft de borderline stoornis, zij heeft een heel heftige periode achter de rug en kon door haar stoornis/haar ontkenning hiervan niet goed functioneren.

Ik denk dat er ten eerste meer informatie is over de mens en zijn gedragingen. Daarnaast is de wereld veranderd, alles moet sneller, beter en iedereen moet presteren. Dit geeft veel druk op de mens.

Er zullen ook genoeg mensen verkeerd worden gediagnosticeerd, maar er zijn ook veel mensen die baat hebben bij hun diagnose.