3 liter water drinken per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:07

Ik drink rustig 2,5 tot 3 liter op een dag en alles werkt goed want ik moet inderdaad regelmatig en ook helaas vooral 's nachts veel toiletteren :=

Ik krijg heel snel dorst :) maar ik probeer mij wel aan te wennen juist minder te drinken. 2 liter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:08

Ik heb een tijdje een protocol gevolgd waarbij je twee liter moest drinken.
Dat om de afvalstoffen van de ingenomen middelen weg te werken.
Nou dat heb ik die periode braaf gedaan omdat het moest..
Maar liever minder, voel me ook prima met minder water.
Als ik ga sporten of ik er nou bij zweet of niet drink ik wel zo 750 ml weg dus dat is al best wat op 2 liter uiteraard.

Qua wc vond ik het nog niet het ergste, maar het vocht vasthouden, ik leek wel een plofkonijn. :')

WendyLotte

Re: 3 liter water drinken per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:17

3 Liter of meer is NIET goed. Het is echt geen gein. Het is heel slecht teveel water te drinken, zeker als het dagelijks doet.

In 2005 moest een Groningse student tijdens een ontgroening bij een studentenvereniging steeds een glas water achterover slaan als hij verloor. Helaas verloor hij behoorlijk vaak, en kreeg hij watervergiftiging. Na een epileptische aanval raakte hij bewusteloos en werd naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleefde het maar net.

Omdat ook het natrium gehalte in hun lichaam daalt (hyponatrienemie) heeft het drinken van veel water zonder daarbij te eten dan nare consequenties. Wanneer je veilig een grote hoeveelheid water naar binnen wilt slaan, is het beter om daar altijd bij te eten. Zodra je het gevoel krijgt teveel water te hebben gedronken is het nemen van zout en suiker aan te raden.

Ook duursporters en militairen zijn een risicocategorie. Tijdens lang lopen of fietsen verliezen zij veel vocht door zweten, en dat vullen ze aan door tussendoor veel te drinken. Er zijn al voorbeelden bekend van marathonlopers die tussendoor zijn overleden door teveel drinken. Het risico van veel drinken voor duursporters bestaat vooral vooral omdat ze er niet bij eten. Om de gevolgen te voorkomen eten bijvoorbeeld wielrenners voor de start vake enorme borden spaghetti. De Amerikaanse atletiekbond heeft inmiddels een richtlijn voor drinken tijdens het sporten.

Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op. Als veel water van het bloed naar de hersenen wordt getransporteerd kan dat erg gevaarlijk zijn. Doordat de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Bij overlijden aan watervergiftiging is dat vaak een gevolg van hersenoedeem.

En het echt waar, mijn moeder, nu 65, was altijd aan het bekende jojo-en en dronk de hele dag water. Na lang tobben kwam de arts erachter dat ze een watervergiftiging aan het oplopen was.
Ik weet dus uit eerste hand dat het echt niet goed is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:19

3 liter in een korte periode periode is inderdaad niet goed, maar over de dag (zeg 16 uur) verspreid is al een stuk beter.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:28

WendyLotte schreef:
3 Liter of meer is NIET goed. Het is echt geen gein. Het is heel slecht teveel water te drinken, zeker als het dagelijks doet.

In 2005 moest een Groningse student tijdens een ontgroening bij een studentenvereniging steeds een glas water achterover slaan als hij verloor. Helaas verloor hij behoorlijk vaak, en kreeg hij watervergiftiging. Na een epileptische aanval raakte hij bewusteloos en werd naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleefde het maar net.

Omdat ook het natrium gehalte in hun lichaam daalt (hyponatrienemie) heeft het drinken van veel water zonder daarbij te eten dan nare consequenties. Wanneer je veilig een grote hoeveelheid water naar binnen wilt slaan, is het beter om daar altijd bij te eten. Zodra je het gevoel krijgt teveel water te hebben gedronken is het nemen van zout en suiker aan te raden.

Ook duursporters en militairen zijn een risicocategorie. Tijdens lang lopen of fietsen verliezen zij veel vocht door zweten, en dat vullen ze aan door tussendoor veel te drinken. Er zijn al voorbeelden bekend van marathonlopers die tussendoor zijn overleden door teveel drinken. Het risico van veel drinken voor duursporters bestaat vooral vooral omdat ze er niet bij eten. Om de gevolgen te voorkomen eten bijvoorbeeld wielrenners voor de start vake enorme borden spaghetti. De Amerikaanse atletiekbond heeft inmiddels een richtlijn voor drinken tijdens het sporten.

Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op. Als veel water van het bloed naar de hersenen wordt getransporteerd kan dat erg gevaarlijk zijn. Doordat de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Bij overlijden aan watervergiftiging is dat vaak een gevolg van hersenoedeem.

En het echt waar, mijn moeder, nu 65, was altijd aan het bekende jojo-en en dronk de hele dag water. Na lang tobben kwam de arts erachter dat ze een watervergiftiging aan het oplopen was.
Ik weet dus uit eerste hand dat het echt niet goed is.

Je zegt het zelf al, watervergiftiging komt voor als je niet genoeg eet. Je moet inderdaad je natriumgehalte op peil houden. Afvallen door alleen water te drinken en weinig te eten is dus geen goed idee. TS wil echter alleen meer drinken voor een mooie huid en als zij 3 liter over een dag van minimaal 12 uur, zal ze geen last krijgen van watervergiftiging.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:38

Mijn zoontje drinkt 2 liter of meer aan ranja, thee, melk enz aan vocht. Ben er toen mee naar de huisarts geweest omdat ik dat best veel vind. De huisarts zei we drinken eigenlijk veel te weinig op een dag. Het was kust goed dat hij zo dronk wegens minder antistoffen in zijn lichaam.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:42

geerke schreef:
Lara_Silver schreef:
Wat ik heb gehoord van mijn dermatologe is dat een gezond lichaam 6 tot 7 liter aan kan per dag. Ze zei dat het vanaf daar slecht word. Dus ook ik ben benieuwd naar de onderbouwing.

ik zou het niet proberen...volgens mij is het dodelijk.

Persoonlijk kom ik net over één liter, twee in hartje zomer, dus mij niet gezien.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:43

Wow, 3 liter is echt veel... Ik heb periodes dat ik enkel een kopje thee drink per dag of een glaasje bronwater per dag. (Meestal drink ik iets meer in de winter, maar dan alleen maar thee.)
Zelf ben ik van mening dat je moet drinken wat je lichaam aangeeft, ik denk niet dat je bewust zo veel moet drinken omdat je huid er mooier van word ofzo...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:45

DayDream21 schreef:
Wow, 3 liter is echt veel... Ik heb periodes dat ik enkel een kopje thee drink per dag of een glaasje bronwater per dag. (Meestal drink ik iets meer in de winter, maar dan alleen maar thee.)
Zelf ben ik van mening dat je moet drinken wat je lichaam aangeeft, ik denk niet dat je bewust zo veel moet drinken omdat je huid er mooier van word ofzo...

Dat is ook slecht, je moet toch zeker aan 1 liter komen, zo weinig vocht is slecht voor je organen :)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:51

EskeGirl schreef:
DayDream21 schreef:

Dat is ook slecht, je moet toch zeker aan 1 liter komen, zo weinig vocht is slecht voor je organen :)

Ja, daar geef ik je wel gelijk in. Wat ik doe en mijn mening zijn een beetje tegenstrijdig :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:52

zo'n 2 a 2,5 liter is 'normaal' als je alles meetelt en om te reinigen/ af te vallen etc is water essentieel. Voedingscentrum geeft als richtlijn 1,5 liter.
Ik zit er 's zomers ook ver ver ver boven, ook naar de 5 liter maar zweet dan ook echt 24/7 ;-). Ook heb ik veel afvalstoffen in mijn lijf van de reuma dus veel water op een dag is voor mijn lijf ook erg belangrijk.
als ik lees dat mensen een kop thee drinken en een glas bronwater... dat lijkt mij echt te weinig, misschien in een zittend beroep nog te doen maar met sporten erbij etc?
als je gewoon beweegt, minimaal half uur per dag, dan is 2 liter super voor je vochtbalans en helpt je lichaam te reinigen en te vernieuwen :-). Als je nagaat dat je 's nachts al een halve liter vocht verliest....

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:52

Ik ben het ook aan het proberen :j ik las inderdaad ook dat artikel

Op schooldagen red ik het net, maar op stage dagen niet, want dan heb ik te weinig pauze :=

smorgens voor 12 uur 2 flesjes water, smiddags 3 en savonds 1 zo probeer ik het te doen eigenlijk

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:04

Ik ga het ok probren 2.en een halde liter water allee. Doe ik er slimpie ranja bij. drinkt ok makkelijke weg

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:20

Ik drink denk ik zo'n 2-2,5 liter aan thee en water weg per dag.
Smorgens 1 glas water á 0,3L, smiddags nog 2x dat denk ik en dan einde van de middag tot savonds 2x mokken thee a 0,4L. En op school dan vaak ook nog een halve liter water :) maar verschilt ook per dag en moet zeggen dat ik er helaas niks van merk qua mijn huid..

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:25

Ik wil maandag gaan starten met water drinken! Kom nu nog niet op de liter per dag, moet me er maar toe zetten :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:34

daandriaan schreef:
Ik wil maandag gaan starten met water drinken! Kom nu nog niet op de liter per dag, moet me er maar toe zetten :D

Tip: neem flesje van 0,5 liter mee naar je werk en verplicht jezelf deze voor de lunch leeg te hebben, vul hem nog eens en deze moet leeg voor einde werkdag, zit je alweer aan de liter :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:36

Je kunt jezelf inderdaad vergiftigen als je teveel water drinkt

Nou zal dat niet gaan over 3 liter over een hele dag, maar toch moet je wel oppassen. Zeker met grote hoeveelheden en niet meer gaan eten, maar hetzelfde.

Ik zou het opbouwen. Als je gewend bent niks te drinken begin dan bij 1,5 daarna 2 enzovoorts.

Voor je huid gaat 2 of3 liter niks uitmaken. Natuurlijk ontgift je door water te drinken maar gezonde voeding helpt ook mee. Dus als je chocola en chips en patat eet elke dag zul je alsnog geen kilos afvallen en een prachtige huid krijgen..

Maar lang verhaal kort, niet ineen keer 3 liter wegstouwen. Gewoon opbouwen, goed bewegen en goed eten.