Zijn paardenmensen hard voor zichzelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:28

Dat denk ik ook knakker.
Maar dat zijn denk ik wel de mensen met een way of live in wat ze doen en niet toevallig een hobby.

Waarbij een hobby niet minderwaardig is maar anders.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-01-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:29

vuurneon schreef:
Maar is harder altijd verstandig? Ik stoor mij zelf wel aan collega's die roepen 'ik liep hier ook hoor met een zware bronchitis!' Joh, applaus... Lekker iedereen besmetten en op halve kracht werken omdat je te ziek bent en uiteindelijk door de baas naar huis moet worden gestuurd én alsnog thuis moet uitzieken.
Nu is het voor paarden niet erg dat je daar ziek naast staat uiteraard, maar ik zie zeker wel situaties waarvan het verstandiger is de cavalerie erbij te halen. Als ik zelf écht ziek ben, stuur ik liever iemand anders naar de paarden. T zal de paarden een zorg zijn wie hun eten bezorgd en ik ziek liever uit dan zodat ik weer sneller helemaal beter ben ipv lang half blijf doorsukkelen.

Die ken ik ja :')

"Ja, hoe denk je dat ik er aan kom" had ik er achteraan gegooid :P

bruintje123

Re: Zijn paardenmensen hard voor zichzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:30

Die incubatietijd is toch vaak al eerder dus had je het toch wel gekregen;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:32

Ja maar het opscheppen erover dat stoort mij; het is ook knap om gewoon eens te zeggen; ik blijf thuis en laat het werk aan een ander over want het gaat nu niet. Je hebt maar 1 lijf immers, dus ik zie de meerwaarde er niet van als iemand met bv een hersenschudding gaat rijden.

(En gezien mijn werk met mensen die kwetsbaar zijn; dan ga je niet aan het werk als je geveld bent door de buikgriep...)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:56

Denk dat het uitmaakt of je iets "moet" als je ziek bent of niet.
Als je kinderen of dieren hebt is het een heel stuk lastiger om te zeggen; "ik voel me niet lekker dus ik ga op bed liggen". Je kinderen moeten toch eten en naar school, je hond moet uitgelaten, je kat moet zijn brokken hebben en je paard moet gevoerd worden.

Daarbij denk ik dat sommige mensen inderdaad nogal hard/veeleisend naar zichzelf toe zijn (ik ben er een van) terwijl anderen al kunnen klagen omdat een scheet in de weg zit (zo noem ik het altijd maar).
Voor beide valt uiteindelijk te zeggen dat het niet zo slim is.
De eerste categorie mensen krijgt het ooit heel hard terug en de tweede categorie mensen loopt het risico op den duur niet serieus genomen te worden.

Ikzelf heb pas sinds een jaar geleerd om af en toe pas op de plaats te maken niet te blijven doordenderen.
Dat heeft me wel meer dan 10 jaar gekost maar na verscheidene longbloedingen, ziekenhuisopnamen, diabetes door de prednison en nierklachten heb ik toch eindelijk ingezien dat het af en toe slimmer is een dag of wat rust te nemen/uit te zieken en dan hersteld weer door te gaan. Heb gelukkig wel een netwerk aan mensen die dan de zorg voor de kinderen en de dieren kunnen overnemen.
Vind het dan ook erg om te lezen dat mensen met zware hersenschudding of botbreuken toch nog rustig doorgaan. Je hebt immers maar 1 lijf!
Ik weet nog dat ik eens zwaar beroerd en met koorst toch naar de fysio ging. Die man stuurde me gelijk terug want inspanning bij koorts kan zelfs leiden tot hartklachten. Mocht gelijk mijn bed in.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:57

_Zoe schreef:
Ja ik denk van wel, m'n moeder is twee dagen terug zo hard op haar hoofd gevallen en heeft zo'n zware hersenschudding dat ze er twee blauwe ogen van heeft gekregen. Toch stond ze vandaag achter m'n rug om de wei te mesten wat volgens haar wel ging, terwijl ze stijf van de morfine staat.

Hoop wel dat je je moeder vakkundig onderuit geschoffeld hebt en weer teruggestuurd hebt naar bed? :(:)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:00

RaafSmits schreef:
Denk inderdaad niet dat het te maken heeft met wel of niet een paardenmens zijn als je hard bent voor jezelf.
Denk dat dat meer in je opvoeding en genen te maken heeft.
Vaak zie je dat als ouders snel "miepen "de kinderen dat ook eerder doen.
En inderdaad wat is je passie en hoeveel heb jij er voor over om daar in te gaan??

Denk dat ik het tegenovergestelde van mijn ouders of eigenlijk mijn moeder heb overgenomen.
Ik vond haar altijd maar een mieperd (beetje een hypochonder zelfs want als ze iets zag of hoorde had zij het ook).
Ik vond dat vreselijk als kind en toen ik zelf met mijn gezondheid kwakkelde had ik zo iets van, ja doei ik ga niet lopen zeuren. Met als resultaat dat ik altijd veel te laat bij de huisarts zat dus ook niet slim. Uiteindelijk heeft zij zelfs in mijn dossier gezet dat ik meteen mag komen als ik bel omdat ik vaak te laat bel.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:02

Ik vind het soms zelfs asociaal. Ik ken iemand die nu verlof heeft voor revalidatie na een knieoperatie. Ze mag absoluut niet paardrijden, maar sinds drie weken rijd ze gewoon weer en de revalidatie gaat zichtbaar langzamer.

Dan doe je het er om, denk ik dan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:06

bruintje123 schreef:
Kun he hilarisch vinden goof maar zo is het gewoon.
Van die paarden miepjes die meteen alles voelen en hun paard laten staan.
Of mensen die eerst hun paard verzorgen en dan pas weer in bed duiken.

Wat je natuurlijk ook hebt met fanatiek honden begeleiders als voorbeeld.
Een dier kan nu eenmaal niet voor zichzelf zorgen. En dan haal je de echte honden/paarden mensen er direct uit.
Of de mensen die maar een dier hebben.

Sorry hoor, maar als ik echt echt echt ziek ben, oftewel dikke griep of buikgriep, dan is een wandeling van 1 meter al te veel en knikker ik al bijna neer of kots ik de gang onder. Dan kan ik niet eens naar beneden om wat eten of drinken voor mezelf te halen.. En dan moet ik toch iemand bellen om mijn hond uit te laten, paard hoi te zeggen en om mij even wat eten en drinken naast mijn bed leggen om de dag door te komen.

Dan red ik het echt niet hoor om die trap af te gaan, laat staan om op een fiets te stappen om naar stal te gaan. Een tripje naar de wc gaat al bijna kruipend.. Zelfs één keer gehad dat ik in de badkamer flauw viel, wakker werd en daar maar een uur ben gaan zitten om bij te komen, omdat ik toch echt niet terug mijn slaapkamer in kon komen.

Dat is echte griep bij mij. En dan kan ik niets.. Dan kan ik wel verplichtingen hebben, maar die kan ik gewoon niet uitvoeren. Gelukkig heb ik genoeg mensen die dingen voor mij willen overnemen, zodat ik lekker kan uitzieken.

Dat vind ik niet miepen, echt ziek is ziek.

Heb ik wat snotter en een graad of twee verhoging, dan voel ik me ook beroerd, maar dan kan ik nog wel zelf de hond uitlaten gelukkig en ook naar het paard, mocht dan nodig zijn.. En ook naar school en/of werk. Maar dat is dan niet echt griep/ziek zijn. Maar ook dan, wil ik het liefst thuis blijven en slapen, zodat ik sneller herstel en beter word.. En dus ook dan wil ik de hondenoppas wel eens vragen of ze de hond wil uitlaten. Dat vind ik niet zeuren of miepen. Ik kan wel dingen, maar vind het soms even beter van niet, want als je goed uitziekt, ben je er ook sneller weer vanaf.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 06-01-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

Waarom is dat asociaal?
Ik ben na 2 maanden ook weer de paarden gaan voeren en verzorgen. Toen liep ik nog op 2 krukken. En ik ben ook eerst gaan rijden voor ik ging werken. Officieel mocht ik toen ook nog niet rijden. Eerst werkte het tegen me, en nu werkt het in me voordeel.

Probleem is dat als je ziek bent of gewond iedereen er een mening over heeft hoe je je moet gedragen. Punt is dat jij niet voelt wat een ander voelt en dat iedereen dat anders beleeft. Kan je niet over oordelen ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:13

Heeft in mijn ogen niets met een bepaald slag volk te maken maar alles met je opvoeding. Als ik vroeger niet lekker was dan gaf mijn moeder of oma, waar ik door de week vaak was, mij de keus. Of toch proberen om naar school te gaan of direct de huisarts laten komen. Meestal ging ik voor optie één en viel het ziek zijn wel mee. Ook mijn kids zijn zo opgevoed, vervelend als je een echt harde erbij hebt want dan kon je ze wel eens ziek van school halen maar het werkt wel, bij ons geen piepers in de familie. Ziek is ziek maar net niet lekker is wat anders.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:23

Tja, als jij betaald verlof hebt om ergens van te herstellen, vervolgens gaat rijden (notabeen een verzorgpaard wat gewoon overgenomen werd door de eigenaar) een terwijl dat niet nodig is en veel langzamer revalideert, vind ik ik dat best asociaal tegenover je werkgever.

Ik weet niet precies hoe het in jouw geval was dus daar ga ik niet over oordelen. Maar in haar geval was het echt: lekker puh ik werk het allemaal maar tegen en er werd volop opgeschept over hoe stoer ze wel niet was.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:31

Ik denk dat het vooral te maken heeft met je mindset en waar je passie en toewijding ligt. Ken ook genoeg turnsters die onder zware blessures urenlang zwaar door blijven trainen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:05

Ook ik denk dat het weinig met paardenmensen te maken heeft, maar meer met opvoeding en prioriteiten.
Ik ben bikkelhard opgevoed wat dat betreft, mijn zus en ik grappen wel eens dat als bij ons je arm er ineens af valt, we zouden reageren met "ach, groeit vanzelf wel weer aan". Vroeger gaf ik echt nooit op, ben regelmatig door docenten van school naar huis gestuurd. Toen vond ik dat normaal, en ook iets om trots op te zijn. Want jeetje, wat was ik hard en kon ik ver over mn grenzen gaan! Inmiddels denk ik daar dus totaaaaal anders over.

Jammergenoeg is het wel algemeen geaccepteerd dat je te ver gaat, anders ben je al snel een mietje of pieperd. Valt me hier ook op: je hebt de bikkels en de mietjes. Waar is de groep verstandige mensen die daar tussen zitten dan? Want het is gewoon dom om nooit naar je lijf te luisteren.
Ik ben 30, maar heb sowieso al drie chronische pijntjes die te danken zijn aan dat hard zijn. De minste is een vinger, beet van een kat waarbij de tand door mn vinger heen was gegaan. Uiteraard niet naar de huisarts gegaan. Volgende dag wakker worden met een zwarte vinger vanwege de zware infectie. Weken mee bezig geweest en bot is aangetast daardoor. Had ik meteen antibiotica genomen, was die vinger dus prima in orde geweest. Tweede is een gebroken botje in mn hand door motorongeluk. Handvat in mn hand geklapt, ach gaat wel over toch? Nope, na een jaar toch nog pijn en ondanks uitgebreide fysio (bot stond aardig goed dus niks aan te doen verder) heb ik er toch nog regelmatig pijn aan en dat gaat nooit meer weg. Net zoals mn overbelaste knie. Kapotte kruisband, half jaar mee doorgelopen. Erg slim, want daardoor was alles in mn knie overbelast geraakt. Ook iets wat ik altijd zal blijven voelen en beter had kunnen zijn bij directe actie.... Echt, nu zou ik willen dat ik een zogenaamd mietje of pieperd was geweest. Needless to say dat ik dit soort dingen ook niet meer doe. Liever 1 keer voor niks naar de arts dan 1 keer te laat.
Ik heb de paarden trouwens ook aan huis staan, maar als het niet lukt, dan lukt het niet. Dan doet mn vriend het wel of desnoods bel ik de buren of wie dan ook. Er is altijd wel een oplossing te vinden daarvoor, het is vrijwel nooit nodig om zo ver te gaan!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:13

Snap wel wat je probeert aan te geven maar denk niet dat het met de paardensport te maken heeft. Ik vermoed dat iemand die jarenlang voetbalt ook veel meer kan hebben als iemand die nooit sport/gesport heeft. Ook iemand die bv fysiek zwaar werk doet zal veel meer kunnen 'handelen' als iemand die elke dag zittend werk doet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:24

MayDayParade schreef:
Tja, als jij betaald verlof hebt om ergens van te herstellen, vervolgens gaat rijden (notabeen een verzorgpaard wat gewoon overgenomen werd door de eigenaar) een terwijl dat niet nodig is en veel langzamer revalideert, vind ik ik dat best asociaal tegenover je werkgever.

Ik weet niet precies hoe het in jouw geval was dus daar ga ik niet over oordelen. Maar in haar geval was het echt: lekker puh ik werk het allemaal maar tegen en er werd volop opgeschept over hoe stoer ze wel niet was.

Zegt ze dat het haar herstel in de weg zit of denk jij dat. Er is namelijk een groot verschil tussen die 2 dingen. Ach en ik geloof nooit dat er mensen zijn die bewust om een ander te klieren hun herstel in de weg zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:27

ElineS
Ik weet wat de griep is. Wat ik dan gelukkig zelden heb. Maar trillend en kotstend de stal doen is toch te doen.
Soms is er geen keuze.
Rijden met een hersenschudding vind ik dan wel weer dom in mijn beleving.

De vraag of het verstandig is om zelf de verzorging te doen is een andere discussie ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:33

bruintje123 schreef:
ElineS
Ik weet wat de griep is. Wat ik dan gelukkig zelden heb. Maar trillend en kotstend de stal doen is toch te doen.

Bikkel hoor, goed van je +:)+

Als ik ziek ben ben ik ziek. Ik werk hard en ik heb ook gewoon recht op ziek zijn. Dan bel ik mijn werk dat ik niet kom, regel ik uitlaat voor de hond en dan ben ik gewoon echt thuis aan het uitzieken.
Noem mij maar een mietje, ik doe niks als ik ziek ben. Gewoon, omdat dat ook wel eens mag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:43

Goof, waarom zulke reactie?
Quote dan ook de rest van mijn bericht. Wel zo netjes. Het lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt.

Het heeft ook niets met bikkel zijn te maken maar dat paarden de verzorging gewoon verdienen.

En 8 uur werken is toch wat anders dan een half uur paard verzorgen.

Al zal bij mijn werk iemand in moeten vallen en dan meld je ook minder snel af.
Niet om stoer te zijn maar om een ander niet op het laatste moment zijn vrije tijd weg te nemen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:47

Ik ben idd harder voor mezelf dan de meeste mensen haha.
Maar ben ook harder voor de mensen in mijn omgeving dus niet alleen harder voor mezelf..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:48

Ik heb echt heel weinig begrip voor mensen die niet kunnen werken, maar wel naar stal kunnen. Is niet persoonlijk tegen jou, dus excuus als dat zo over komt ;)

Ik geloof er niet in dat mensen geen vrienden, familie of stalgenoten hebben die even een dagje je paard kunnen doen. Ik vraag me dan ook serieus af wat er gebeurt als je je been breekt, een auto-ongeluk krijgt of om een andere reden even uit de running bent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:01

Janneke2 schreef:
Anne_GTI schreef:
Mooi voorbeeld is een hernia. Het herstel hiervan is erg gerelateerd aan de drijfveer om te herstellen. Een fanatieke sporter of ondernemer is met drie weken weer volop aan de slag terwijl passieve werknemers er gemiddeld 3 maanden over doen om te herstellen naar hetzelfde niveau.

BRRRR!!!!

Ik hoop maar dat jij niet werkt als personeelsmanager of nog erger: bij de arbodienst.

Gelukkig niet :D Maar deze cijfers grijp ik niet uit de lucht. Het is uit een onderzoek geplukt over de herstelperiode na hernia-operaties.

Ik doel hier op niemand, het zijn gewoon keiharde cijfers. Want de een houdt helaas blijvend klachten na een hernia operatie maar ik ken ook een voorbeeld die na 2 ! dagen alweer op een rustig paard stapte.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:03

Goof: dan kom je dik in de problemen. En ja, die ervaring heb ik inmiddels. En voor mij betekende dat dat ik enorm gezegend was dat het zomer was en me paarden op het land konden.

Maar ja, ik had niet meer dan 3 dagen per week iemand om het van me over te nemen. Terwijl ik wel 2 paarden had die 7dagen per week gedaan moesten worden. Die 3 dagen waren al een enorme belasting voor die persoon. Een dagje over nemen is wat anders dan 2 maanden in het gips zitten. Of in mijn geval 6 maanden op krukken.
Mijn hobby, mijn leven, mijn verantwoording.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:12

Tinkerloos schreef:
Ik mocht na mijn herniaoperatie 3 maanden NIKS doen.
Niet tillen,niet bukken niet stofzuigen,niks.
Heb ik ook niet gedaan terwijl ik het wel kon.
De arts zei dat als ik wel dingen ging doen dat er dan op de plek van de wond littekenweefsel zou komen en dat dat dan niet te verhelpen was,maar dat het dan wel dezelfde pijn als de hernia zou kunnen opleveren.
Ik heb dus braaf geluisterd.
Paard had rust op de wei.
Huishouden werd door mijn schoonmoeder en man gedaan.
Na 6 maanden mocht ik weer paardrijden, en dat heb ik toen ook gedaan.
Noem me maar een watje,ik noem het gewoon respect voor je lichaam.
Beter 6 maanden niet rijden dan de rest van mijn leven met een verotte rug leven.

Met je eens hoor.
Ik ben toen binnen 5 dagen 2x aan mijn rug geopereerd (plaatjes + schroeven en kooitje geplaatst) en toen voor 3 maanden een gipscorset in gegaan, nou ik kon ook niks hoor.
Daarna heb ik ook nog wel 3 maanden nodig gehad om alles weer op te bouwen hoor.
Rijden ging pas een jaar later weer een beetje.

Heeft niks te maken dat met dat je een watje of mieper bent, maar met gezond verstand

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:16

Goof schreef:
Ik heb echt heel weinig begrip voor mensen die niet kunnen werken, maar wel naar stal kunnen. Is niet persoonlijk tegen jou, dus excuus als dat zo over komt ;)

Ik geloof er niet in dat mensen geen vrienden, familie of stalgenoten hebben die even een dagje je paard kunnen doen. Ik vraag me dan ook serieus af wat er gebeurt als je je been breekt, een auto-ongeluk krijgt of om een andere reden even uit de running bent.

Waar staat dan dat die mensen wel naar stal gaan en niet gaan werken?

Ik heb de paarden aan huis.
Dan val je niet terug op een stal genoot.
Bij nood aan de man is er altijd wat te verzinnen.
Maar bij griep of gekneusde dingen vind ik dat meer geregel dan een paar keer per dag even doorbijten.

Werk zeg ik ook niet snel af zie eerder bericht. :)
Maar heb er ook geen moeite mee dat iemand de kinderen verzorgt en niet werkt. Waarom zou dat bij paarden anders zijn?