Al een half jaar geen menstruatie meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:59

Ik denk dat als je zoveel bent afgevallen, 55kg te weinig voelt voor jouw lichaam om ongesteld te kunnnen worden. Daarnaast noem je dat je het vaak koud hebt, dat is ook wel een teken van geen isolatie meer hebben/dat je lichaam niet gewend is zo weinig vet te hebben.
Verder heb ik echt geen idee wat het kan zijn, maar dit viel me op uit je verhaal :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:01

Moonfish, mijn ritme is verder niet omgedraaid hoor. Ik ga gewoon om 22:00 uur 's avonds naar bed en ben rond 5:30 uur weer op. Overdag ben ik ook helemaal niet moe etc.

Kevertje04: Dat koud hebben wijt ik ook aan het verliezen van de isolatielaag idd, maar volgens mijn dokter zou mijn huidige gewicht geen rol kunnen spelen bij het uitblijven van de menstruatie.
Daar was hij eigenlijk erg stellig in :?

Ik heb gisteravond nog eens gekeken naar de symptomen voor de vroege overgang en werd daar wel wat moedeloos van. Mijn moeder was volgens mij een jaar of 40 toen zij in de overgang ging. Ik vind 34 dan wel erg vroeg maar een aantal symptomen herken ik wel. Aan de andere kant: die symptomen passen ook in 100 ziektebeelden, dus ik wil daar nog niet teveel aan denken. Er is momenteel geen actieve kinderwens, maar de overgang zou daar wel heel definitief korte metten mee maken -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:04

Kijk het hoeft niet he Cayenne, niet alles hoef je te hebben.
Maar alles bij elkaar denk ik het haast niks anders KAN zijn als dit.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar je hebt veel van je lichaam gevergd met het afvallen en dan kan dit gewoon het gevolg zijn.
Heel veel mensen vinden het raar of vaag, of doen er niks mee.
Dat moet ieder voor zich weten maar ik zou dat nogal onverstandig vinden, de limiet is een keer bereikt namelijk en dan heb je wel een probleem. Regulier doet hier trouwens niks mee, dus testen etc. schiet je niks mee op.

Hier een linkje met wat info, ook vitamines enzo die kunnen werken:
http://www.pranawesterwolde.nl/page19.html

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Al een half jaar geen menstruatie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:19

En daarom had je beter gewoon je vakantie af kunnen wachten en dan een afspraak bij de gyn maken, dan op internet gaan zoeken en vragen :(:) Maak jezelf nog niet te gek meid, het kan zó ontzettend veel zijn. Persoonlijk zou ik het afvallen nog niet wegstrepen als oorzaak, 55 kilo mag dan misschien een goed gewicht voor je zijn (ik weet niet hoe lang je bent etc, dus geen idee hoe gezond dit gewicht is), maar misschien functioneert je lichaam simpelweg beter als je bijvoorbeeld 60 kilo bent. Of als je een jaar stabiel op dit gewicht zit.

Overigens kom ik vaker topics van jou tegen waarin stress en mentale problematiek een behoorlijke rol spelen. In november schreef je bijvoorbeeld nog dat je veel fysieke klachten had omdat je stijf stond van de stress. Hoe staat het met begeleiding daarin? Want ook dát kan een rol spelen in het uitblijven van de menstruatie.

Voor nu zou ik zeggen, ontstip je eigen topic, laat het los, laat het gaan, ga straks lekker op vakantie. Probeer daarvan te genieten, maar laat ook de dwang om te moeten genieten los.
Na je vakantie een afspraak maken bij de gyn om fysieke dingen uit te sluiten of vast te stellen en zien dat je mentaal de rit net zo goed op de rails krijgt als je dat met afvallen gedaan hebt. In elk geval van mij een dikke knuf :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:31

Cayenne schreef:
bigone schreef:
Drukker dan normaal, weinig rust in je lijf, s'avonds in bed ook last van hartkloppingen??

Ik moet zeggen dat dit wel bekend klinkt. Ik kan geen rust vinden (ga soms zelfs een uur verplicht in bad omdat ik daar wel MOET blijven liggen), kan ook niet rustig op de bank zitten of ik ben alweer ergens anders mee bezig. Hartkloppingen vallen volgens mij wel mee. Heb wel soms het idee dat ie sneller klopt, maar dat is vaak maar heel even en gek genoeg bijna altijd in bed :? Toevallig had ik daar een aantal weken geleden nog een topic over geopend.

Dat waren bij mij de eerste tekenen van schildklier problemen, bij mij ging hij op en neer, soms een periode doodop daarna weer langzaam hyper, helaas verloor ik wel gewicht in die hyper periodes en nadat de weegschaal 53 aangaf bij een lengte van 1,73 toch maar doorverwezen. Bleek dus wel een schildklierziekte te zijn maar omdat ik bij controles steeds afwisselend op de onder en bovengrens zat bij de huisarts heeft het dus wel jaren geduurd voor ik aan de medicatie ging. Ook het begin van de overgang viel in deze periode.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:53

Citaat:
Dat waren bij mij de eerste tekenen van schildklier problemen, bij mij ging hij op en neer, soms een periode doodop daarna weer langzaam hyper, helaas verloor ik wel gewicht in die hyper periodes en nadat de weegschaal 53 aangaf bij een lengte van 1,73 toch maar doorverwezen. Bleek dus wel een schildklierziekte te zijn maar omdat ik bij controles steeds afwisselend op de onder en bovengrens zat bij de huisarts heeft het dus wel jaren geduurd voor ik aan de medicatie ging. Ook het begin van de overgang viel in deze periode.

Bij mij precies hetzelfde. Gelukkig niet de overgang maar wel al een aantal jaar niet ongesteld en aantal keren bloed geprikt voordat toch de schildklier naar voren kwam. Misschien toch even op doorvragen bij de HA of een doorverwijzing vragen ?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:14

Bigone, geen rust kunnen vinden komt bij mij echt zuiver vanwege de afgelopen periode in combinatie met problemen uit het verleden die ik nog niet helemaal 100% heb verwerkt. Tel daarbij het afvallen etc bij op en eigenlijk heb ik mezelf al in geen jaren meer goed kunnen ontspannen. Ik weet ook echt niet hoe dat moet, behalve dan dus een uur in bad gaan zitten en mezelf dwingen er niet meer uit te komen. Mijn schildklier is voor zover ik weet drie keer gecheckt (een keer voor het afvallen, tijdens het afvallen en afgelopen jaar) en daar kwam nooit iets afwijkends uit.

Lalidan, heb je helemaal gelijk in. Ik wilde pas na de vakantie ermee aan de slag, maar ik merk dat ik mezelf er onbewust en bewust toch nu ook al zorgen over maak. Het stomste wat je dan kunt doen is op internet gaan kijken wat het zou kunnen zijn, zonder zekerheid te hebben. Dat had ik dus niet moeten doen :o
Ik ben overigens 1.65m/1.67m. In die koers. Op mijn ID kaart staat 1.67m, maar ik gok dat ik net ietsje kleiner ben.
Het topic waar je het over hebt heb ik in m'n reactie naar Bigone idd ook al aangehaald. De dokter denkt dus ook dat dit er mogelijk mee te maken heeft. Toch heb ik in voorgaande jaren nog wel heftigere periodes meegemaakt en toen werd ik gewoon altijd netjes ongesteld, dus daarom geloof ik er niet helemaal in dat dit soort stress komt. Wat betreft de behandeling sta ik nog op de wachtlijst voor herhaling van de EMDR. Dat zou 6 tot 8 weken duren, dus ik hoop ergens begin volgende maand meer te horen.
Ik ga zeker proberen te genieten van mijn vakantie. Dit topic was ook een soort poging om het eens van me af te schrijven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:20

Het sluit het niet uit hoor Cayenne, de schildklier.
Die tests zitten er toch wel heel regelmatig naast, omdat niet alles gecontroleerd wordt schijnt.
Maar dat is en blijft een lastige materie, wat reguliere artsen/tests vinden en wat daadwerkelijk is.
Voorbeeld, B12 waarde is goed maar toch moe zonder reden, je gaat B12 prikken en knapt op.
Wat is dan de waarheid? Even een heel suf voorbeeld genomen hoor, maar ik denk dat je me snapt zo?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:44

Slik je medicijnen? Sorry als ik er overheen heb gelezen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 16:45

Nee, ik slik helemaal niets :)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:39

Vervelend allemaal, ik ben alles aan het meelezen want ik probeer iets herkenbaars te vinden voor mijn klachten die door sommigen ook als overgang worden afgedaan. Zelf weet ik het niet zo goed, maar feit is dat ik een geestelijk wrak ben de afgelopen maand door mijn lichamelijke klachten.(of is het andersom?) Ga voor de zekerheid wel naar een internist deze week. Ik ben overigens 43 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:26

Cayenne schreef:
Maar 55 kilo is toch geen schrikbarend gewicht om ervoor te zorgen dat de menstruatie stopt? :? Ik heb geen ondergewicht.

Wel als je van het dubbele komt. Je lichaam heeft ineens minder dan de helft aan hormonen. Het kan zijn dat het een tijd duurt voor je dan genoeg receptoren hebt. Het lichaam was immers gewend aan een andere situatie.