Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:46

1906 schreef:
Want wie wil er nou iemand met
(zelf toegebrachte ) littekens?

Mijn vriend! ;)

Ik heb een tattoo over mijn littekens laten zetten nadat ik een aantal jaren 'clean' was en wat was dat in het begin raar!
Niemand die je meer aankijkt, niets meer hoeven te verstoppen, geen vooroordelen meer, geen vreemden meer die me vertellen dat ik er echt mee moet stoppen?!, geen reacties meer, niets!
Zo fijn :)

Mijn tip dus aan jou, zorg dat je het af kunt sluiten op een manier die goed voelt voor jou (bij mij was dat de tattoo) en je verder kunt met je leven!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:06

Mijn vriend ook :) hij heeft me er doorheen gesleept tijdens het stoppen zelfs. Hij vind het vreselijk en snapt het niet, maar is er altijd vrij nuchter in geweest. Ik ben inmiddels 4 jaar en heb het trouwens ook nog nooit zo openbaar durven plaatsen.

Ook ik heb er inderdaad een tattoo over laten zetten als afsluiter. "Just a gentle reminder" (how stubborn are the scars when they wont fade away, or just a gentle reminder that now are better days?)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:08

1906 schreef:
Want wie wil er nou iemand met
(zelf toegebrachte ) littekens?

Mijn man ♡
Gaat niet alleen om uiterlijk, maar ook om innerlijk.
Mijn man was mijn steun en toeverlaat tijdens het stoppen met am.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:09

Ik heb heel veel respect voor jou dat je zo je verhaal kan vertellen! heb zelf ook ervaring met iemand die het een tijdje gedaan heeft en kan haar verhaal heel goed plaatsen in die van jou. Je doet het omdat het je verlichting geeft van de pijn/leegte en niet/niet alleen om te vragen om aandacht (verbeter mij als ik het fout zeg hoor!) echt halverwege je verhaal kreeg ik echt gewoon de nijging om je een knuffel te geven ondanks dat ik je niet ken :o vind het echt heel knap hoe je dit te boven ben gekomen echt je mag met recht trots op jezelf zijn!

Anoniem

Re: Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:50

TS, ik heb begin van de middag dit topic gelezen, en weggeklikt omdat ik echt niet wist wat ik moest zeggen. Nog steeds weet ik dat niet echt, eigenlijk....
Ik schrik ervan dat er zoveel mensen zijn die toevlucht nemen tot AM omdat ze geen andere weg zien, of zagen. Gelukkig ook veel mensen die zeggen het inmiddels niet meer te doen, onwijs knap dat jullie een andere uitweg gevonden hebben, echt :j

TS, ik wens je alle goeds, heel knap dat je dit bespreekbaar maakt en het inzichtelijk maakt voor mensen zoals ik, die niks van AM weten/wisten. Ik hoop dat het een boel vooroordelen wegneemt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 00:03

LS_fotos schreef:
Heb nog niet alles gelezen, maar igg superknap van je dat me gestopt bent! :)
Wat ik me afvragen, deden jou ouders er niks aan ? Ben je nooit bij de dokter geweest voor hechtingen ? Of ging het niet zover ?
Het is inderdaad een behoorlijke taboe word gezien als aandacht, mensen weten er niet mee om te gaan en denken dat het expres gebeurd.
Echter zegt elk litteken meer over hoe rot jij je voelt dan hoe slecht je bent. Maar mensen weten niet wat ze roepen zolang ze zelf het niet ervaren hebben.
De achterliggende problemen zitten vaak diep, je word niet zomaar geboren met de drang om te AM'en. De gradaties zijn er ook, dan vraag ik me af welke gradatie heb jij? Bedoel Had jij hierin ?

Lees vanavond het topic even door, ga nu rusten. Mag zo na 5 dagen mijn pony weer zien. :)

Ik woonde al op mezelf toen het begon. Zodoende hadden mijn ouders er niks mee van doen.
Ja er zijn situaties geweest waar ik beter gehecht had kunnen worden maar ik heb nooit het lef gehad om aan te kloppen bij een dokterspost of EHBO.
Ik heb het altijd zelf opgelost,dat heeft me ook wel eens in de problemen gebracht maar ik vond dat dat er bij hoorde.

Ik zal morgen op de laptop uitgebreid antwoord geven op iedereen. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:39

Ik heb enorm veel respect voor de mensen die gewoon durven in een kort jurkje lopen met hun littekens, want dat durf ik op de dag van vandaag echt nog niet.

Met nieuwe wonden bloot lopen vind ik sowieso echt niet kunnen, maar mijn littekens zijn allemaal 8 jaar oud en soms wenste ik wel dat ik gewoon kon dragen wat ik wou zonder me ervoor te schamen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:00

Ts, wat dapper van je dat je dit zo op internet zet.
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, het is nog vroeg en er zijn heel veel vragen. Zelf heb ik ook een vraag:
Een vriendin van me (geweldige, slimme meid) heeft op haar linkerschouder vaak schrammen. Daar zijn mijn andere vriendinnen en ik heel erg bezorgd over. We zijn naar haar toe gegaan en hebben gezegd dat we ons zorgen maken en dat we er altijd voor haar zijn als ze met iets zit. Eerst zei ze dat er iets in haar bed had gelegen waarschijnlijk, later zei ze dat we ons geen zorgen hoefden te maken.

Wat zou ik nog meer kunnen doen voor haar? Ze is altijd heel welkom bij ons en ze vertelt altijd heel gelukkig over haar situatie thuis, maar er kan altijd iets mis zijn.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:23

Ts, ik heb enorm veel respect voor je, wat heb je je verhaal goed verwoord.
Ook heb ik veel respect voor de andere bokkers die hun verhaal gedeeld hebben. Je bent niet de enige en duidelijk hebben meer mensen de behoefte om erover te praten.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:53

Wisten jullie dat je na 3 jaar clean zelfs je littekens vergoed door de verzekering kunt laten weghalen ? Ze gebruiken dan een stuk ander huid. Wel moet je dan echt behoorlijke plekken hebben. Ze doen het niet voor een paar krasjes zeg maar. :)

Tivoli, is goed! :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:29

Wauw TS, echt heel veel respect!! Je hebt echt 100% gelijk dat AM geen taboe meer moet zijn, het moet niet altijd maar weggestopt worden. Ik ben (helaas) ook iemand die veel aan AM heeft gedaan en er soms nog wel de neiging naar heeft.. Ook heb ik in mijn omgeving hier veel mee te maken gehad en nog steeds, met mensen die heel dicht bij me staan. Ja, het is moeilijk, maar ik ben ze altijd blijven steunen omdat het gewoon geen taboe mag zijn, ik kon die mensen eigenlijk al begrijpen voor ik zelf AMde, maar toen ik het zelf deed al helemaal natuurlijk.

Ik vind het echt heel erg dapper van je dat je het openbaar zet, respect TS. Ik hoop dat het je lukt om zo door te blijven gaan. Iedereen die hier mee te maken heeft, heel veel sterkte met dit enorme gevecht :(:)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:15

-O- Ik heb drie kwartier gezeten, had een mooi uitgebreid antwoord gemaakt vol quotes van medebokkers in dit topic....
Klik ik op del %)
Bah!

morgen een nieuwe dag

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:35

Heel herkenbaar je verhaal. Bij mij heeft AM 4 jaar geduurd, ook door een emmertje dat te vol was. De eerste tijd heel erg gevochten tegen de terug vallen maar na verloop van tijd werd dit steeds makkelijker en vind je een andere weg. Ik heb volgens mij 3 verschillende instanties van binnen gezien omdat ik niet iemand kon vinden waar ik echt makkelijk mee kon praten wat in zo'n situatie wel heel fijn is. Later heb ik nog EMDR therapie gehad.

Voordat ik echt naar mijn littekens kon kijken en daarbij te denken dit ben ik heeft lang geduurd. Vaak als ik het zag met omkleden werd ik kwaad op mezelf en vermeed ik het in de spiegel kijken. Nog steeds walg ik wel een beetje van mijn lichaam omdat ik gewoon onzeker ben, en dat ben ik. Al zegt mijn vriend vaak wat anders, en hou ik stellig vol dat hij liegt :+.

Mensen zien vaak alleen de buitenkant en dus de littekens, niet de binnenkant; je verhaal en je gevecht. En dat maakt het moeilijk.

Je bent niet raar, stom, je hebt iemand nodig die om je geeft.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:28

Cyella schreef:
HermaMaria schreef:
Heel herkenbaar je verhaal. Bij mij heeft AM 4 jaar geduurd, ook door een emmertje dat te vol was. De eerste tijd heel erg gevochten tegen de terug vallen maar na verloop van tijd werd dit steeds makkelijker en vind je een andere weg. Ik heb volgens mij 3 verschillende instanties van binnen gezien omdat ik niet iemand kon vinden waar ik echt makkelijk mee kon praten wat in zo'n situatie wel heel fijn is. Later heb ik nog EMDR therapie gehad.

Voordat ik echt naar mijn littekens kon kijken en daarbij te denken dit ben ik heeft lang geduurd. Vaak als ik het zag met omkleden werd ik kwaad op mezelf en vermeed ik het in de spiegel kijken. Nog steeds walg ik wel een beetje van mijn lichaam omdat ik gewoon onzeker ben, en dat ben ik. Al zegt mijn vriend vaak wat anders, en hou ik stellig vol dat hij liegt :+.

Mensen zien vaak alleen de buitenkant en dus de littekens, niet de binnenkant; je verhaal en je gevecht. En dat maakt het moeilijk.

Je bent niet raar, stom, je hebt iemand nodig die om je geeft.

Dat vat echt precies samen hoe ik het ervoer. Zodra je stopte met snijden, zodra de littekens weg zijn dan word je weer 'gezond' geacht. Dan is het probleem opgelost. Maar het enige wat je daarmee oplost zijn de symptomen, niet de onderliggende problemen.

Dat vind ik wel mooi gezegd !
Ik zal het onthouden,want als mensen er naar vragen heb ik daar nooit een goed antwoord op dat ze kunnen begrijpen. :)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:27

Wat een ongelooflijk verhaal zeg
Heb echt met tranen in mn ogen gezeten
Heel veel respect voor jou, en goed dat je er open over bent!

@Eline1510, net even gekeken, donderdag om 22:05 op npo 3

Edit: typfout

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:27

@ Cyella, helaas een heel typisch beeld van mensen. Je ziet het niet dus het is er niet..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:19

Milty schreef:

Ik heb het gekeken..!
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden maar ik wil wel de andere afleveringen ook kijken.
Enerzijds zie ik veel herkenbare dingen voorbij komen, maar ik voel nog niet de dusdanige herkenbaarheid dat ik denk dat dit programma een 'turning point' zal zijn wat betreft het begrip over AM. Misschien gaat dat natuurlijk nog komen maar tot nu toe grijpt het me nog niet heel erg aan. Wel vind ik het 'fijn' dat er interesse is voor dit onderwerp,dat is wellicht de eerste stap :)

Wie heeft het ook gezien? En wat vond je er van?
Het is ook terug te kijken bij uitzending gemist.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:58

Tivoli schreef:
Milty schreef:

Ik heb het gekeken..!
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden maar ik wil wel de andere afleveringen ook kijken.
Enerzijds zie ik veel herkenbare dingen voorbij komen, maar ik voel nog niet de dusdanige herkenbaarheid dat ik denk dat dit programma een 'turning point' zal zijn wat betreft het begrip over AM. Misschien gaat dat natuurlijk nog komen maar tot nu toe grijpt het me nog niet heel erg aan. Wel vind ik het 'fijn' dat er interesse is voor dit onderwerp,dat is wellicht de eerste stap :)

Wie heeft het ook gezien? En wat vond je er van?
Het is ook terug te kijken bij uitzending gemist.

Ik ga het via uitzending gemist kijken, ben ziek, dus lag op tijd in bed!

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:22

Ik heb ook gekeken er zaten wel dingen in die ik herkende maar het is inderdaad nog niet echt een duidelijk verhaal. Ik ga het wel even volgen!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:26

Ik kwam toevallig dit nummer tegen vandaag, en moest meteen aan dit topic denken. Denk dat velen hier een nummer als deze wel kunnen waarderen :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:35

Ik kwam deze tegen.
Ik ga het proberen als er weer een situatie zich voor doet en ik toch weer zou willen snijden.
Afbeelding

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:39

RoosTinker schreef:
Ik kwam deze tegen.
Ik ga het proberen als er weer een situatie zich voor doet en ik toch weer zou willen snijden.
[ [url=m/NQ5e4m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag hem ook net, wilde hem net gaan plaatsen. Respect voor die therapeut!