Vriend met diabetes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:18

Trage suikers achteraf is toch echt afhankelijk van het protocol hoor.
Ik heb in klinieken (diabetesdienst) gewerkt waar je absoluut geen trage suikers mocht geven na novorapid enz.

Net zoals de vraag van wanneer heeft iemand een hypo. Vijf ziekenhuizen, vijf verschillende waardes en antwoorden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:22

Furrow schreef:
Ik heb in klinieken (diabetesdienst) gewerkt waar je absoluut geen trage suikers mocht geven na novorapid enz.

Net zoals de vraag van wanneer heeft iemand een hypo. Vijf ziekenhuizen, vijf verschillende waardes en antwoorden.

Novorapid geef je ook nooit bij een hypo? :?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:27

Armaris schreef:
Furrow schreef:

Novorapid geef je ook nooit bij een hypo? :?

Ik bedoelde duidelijk gewoon bij de mensen die novorapid krijgen :)

Maar als ze voor het eten een hypo hebben en novorapid krijgen, is het een klein blikje cola of dextro, spuiten, meten, eten en meten bij veel afdelingen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:31

Armaris schreef:
Waarom zal hij die niet meer opnemen? Ik ken mensen met + 300 die nog rustig stijgen. Ken zelfs een van + 500 die nog vrolijk rond liep. Dan is het een kwestie van insuline geven

Natuurlijk zijn er mensen die met een waarde van 500 (voor de Nederlanders: 28) nog vrolijk rondlopen. Maar bij die waarde zal iemand meestal ook nog niet in coma zijn, daar ging het over. Over het wel if niet weten of iemand door een hyper of een hypo niet aanspreekbaar meer is en dus niet meer zelf kan meten. Bij een hypercoma is de waarde zo hoog en zal er absoluut niet meer voldoende insuline aanwezig zijn om suikers in de cellen op te nemen, die worden die blijven in het bloed en ja, dan stijgt de waarde nog verder door. Maar de suikers worden niet in de cellen opgenomen, dat is wat ik zeg.

Beter is het om de verschijnselen van een dergelijke hyper ook te kennen: zware ademhaling en een geur van zure appels door de ketonen zijn kenmerkend.

O ja, Protocollen... Sorry, na al die jaren met werken in diabetesland ken ik heel veel verschillende protocollen, maar elk mens reageert anders. Leer de persoon kennen, niet de theorie!
Maar eerlijk gezegd denk ik dat we topicstarter met deze vergaande informatie niet helpen. Leer meten, leer wat je moet doen bij hypo of hyper en raak niet in paniek. Niet iedereen durft Glucagen te spuiten trouwens en als je dat al durft, dan moet je die maar net bij de hand hebben. De meesten hebben het thuis in de koelkast, maar hypo's kan je overal krijgen. Bel dan gewoon 112 als iemand niet bijkomt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:41

Hee ts vervelend hoor als je een beetje in paniek raakt. Je heb het nu een keer meegemaakt, dus zal het een volgende keer wel makkelijker gaan. Al blijft het schrikken als zoiets gebeurt.
Mijn man heeft een pomp (omnipod,dat is een opplak pomp, is zonder slangetje en heel klein naaldje) Maar nog gaat ie van hoog naar laag.
Gister was zn pomp kapot.. dus zat ie veel te hoog. Zijn meter gaf heel vriendelij HI aan. Maar vaak zit ie ook veel te laag. Ik merk het goed aan hem en geef dan een pakje chocolademelk of wicky of zo en daarna een koek (die soort stroopwafel bij de aldi/lidl vandaan met chocolade en caramel, zijn apart verpakt, ideaal) en dan wachten we rustig af. Zit er geen verbetering in na een tijdje prik ik of hij opnieuw en dan kijken we verder. Het is ook gebeurt dat ie in coma raakte. De eerste keer inderdaad 112 gebeld. Nu ligt er een glucagon pen in de koelkast. Het is heel goed dat je je erin gaat verdiepen. Even leren hoe je moet meten en hoe je moet spuiten is een kleine moeite, maar ook een beetje in de voeding duiken, zo leer je wat en hoe. Je hoeft natuurlijk niet altijd overal rekening mee te houden, maar als je een beetje weet wat voeding doet maakt t al een groot verschil. Ik wens je veel succes en blijf vragen hoor.. dat kan nooit kwaad!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:53

Furrow schreef:
Ik bedoelde duidelijk gewoon bij de mensen die novorapid krijgen :)

Maar als ze voor het eten een hypo hebben en novorapid krijgen, is het een klein blikje cola of dextro, spuiten, meten, eten en meten bij veel afdelingen.

Het eten is een trage suiker :)

moonie

Re: Vriend met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:13

mijn suiker was 30 voor dat we er achter kwamen nooit nergens last van gehad verschilt dus gewoon vreselijk per persoon ja

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:49

En verschilt denk ik ook wel per keer. Soms als mijn vriend denkt dat ie te laag zit en zich heel erg zwalkerig voelt dan zit ie op 4 ofzo. En soms loopt ie vrolijk door en prikt ie en dan zit hij op 2 of 3. Precies hetzelfde bij te hoog, soms is het pas bij 20 dat ie zich echt beroerd gaat voelen. En anders merkt ie het al bij 11..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:03

Daarom ben ik wat allergisch voor protocollen :-)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:19

Laten we zeggen... Mijn schoonmoeder wilde eerst haar avondeten eten en goede tijden kijken voordat we haar naar de SEH mochten brengen met een suiker (door de arts gemeten) van 42. Had nergens last van zei ze.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:25

Jee ....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:24

Mijn man is zo ook in het ziekenhuis beland.. was gewoon aan het werk geweest, hoog in een boom. Deonk erg veel, was ook erg warm, maar sávonds vertrouwde ik t niet en heb m yoen op laten halen door een vriend om hem te laten zien bij de dokterspost.Toen bleek hij dus suiker te hebben, opgenomen met 43 en wou eigenlijk weer naar huis. Mocht niet haha, dat is nu 4 jaar geleden.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:25

Jeetje bizar dat dat zo verschilt per persoon! Ik vind het erg interessant om iedereen z'n verhalen te lezen :)
Ook al is dat soms misschien wat te diepgaand, voor mij geen probleem! Ik doe graag meer kennis op wat betreft dit onderwerp :)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:43

Ik werd ook opgenomen met 54 wilde eigenlijk 's avonds nog naar een feestje gaan had al drank gekocht, gelukkig daarvoor er achtergekomen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:42

Mijn nichtje wordt bloedchagerijnig als haar suikerspiegel niet goed is.
Reden voor mijn zusje om haar extra te prikken.

Vertraagde koolhydraten zijn lastig.
Als je het weet kan je de insuline er op aanpassen.

Nichtje was laatst hier en dan volg ik braaf instructies van zusje.
Eerst prikken en dan afgepast eten en drinken geven en checken of nichtje het goed in haar pomp zet.

Zusje verbruikt veel diabetes spullen ivm overgevoeligheid nichtje.
Nichtje krijgt snel abcessen van de naald en kapotte huid van pleisters.
Zorgverzekering klaagt er regelmatig over. Ook al schrijft de arts het voor.
Herkenbaar?