Zwemmen: baantjes trekken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Zwemmen: baantjes trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:12

dat laatste weet ik niet zeker jolien..

mijn ervaring is dat warm water 'stroperig' is om vlot in door te kunnen zwemmen..

heb 1x een wedstrijd gezwommen in water dat men vergeten was terug te brengen naar wedstrijdtemp (is iets lager dan gangbaar in het wedstrijdbad). Mijn tijden kwamen no where near wat ze hoorden te zijn..

om dezelfde inspanning te leveren in warm water, moet je lichaam dus harder werken.. Daarnaast kan je lichaam in koel water beter haar warmte kwijt dan in warm water, waardoor je lichaam in warmer water dus eigenlijk ook in 'overdrive' moet om de hitte kwijt te raken.

maar dat geldt dus vooral als je echt traint.. als je heel rustig baantjes trekt, denk ik dat je lichaam op temperatuur houden in koel water inderdaad een grotere factor is, dan de grotere arbeid die je moet leveren om dezelfde prestatie te leveren.. simpelweg, omdat je prestatie dan ruim binnen je grenzen ligt, waardoor er geen echte sprake is van 'extra' arbeid voor dezelfde prestatie (hoogst waarschijnlijk ga je gewoon rustiger zwemmen).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:51

Ik vind het zwemmen op de dagen van de ouderen- en zwangerschapsgroepen ook veel minder lekker. Het water is maar een paar graden warmer, maar ik vind dat warme echt veel minder lekker zwemmen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:36

Hoe gaat het nu?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:59

Ik heb even een weekje rust gehad, mede door het werk waarvoor ik 's avonds op school moest zijn.
Morgen gaan we een abonnement aanvragen zodat we écht van start kunnen gaan en dan ga ik ook informeren maar de aquatrainingen. Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:08

Nou, we zijn nu écht van start gegaan.
Ik heb nog nauwelijks last van mijn knieën, ik weet nu wanneer ik even moet stoppen. Vaak is dit even 2 minuutjes pauze en dan kan ik weer verder. Na het zwemmen koel ik standaard even met een icepack.
Gisteravond kon ik voor het eerst wat fanatieker zwemmen zonder last te krijgen, zodat ik ook echt wat meer kon werken aan mijn uithoudingsvermogen.

Maar foei zeg, er komen bijzondere figuren voorbij in het zwembad. :') Ook genoeg dingen om je aan te ergeren, maar dat heb je denk ik overal.
Even een paar dingen op een rijtje:
-mensen die tergend langzaam zwemmen en dan vaak ook nog precies in het midden van de doorzwembaan zodat je er maar lastig langskomt. (kleine situatieschets: er is een babbelbaan, dan in het midden een brede strook met ruimte voor 2,5 baan voor de doorzwemmers en dan nog een turbobaan.)
-dames die gezellig naast elkaar gaan zwemmen en dan op hun gemakje door de baan dobberen terwijl ze de week doorspreken.
-mensen die met een hoop poespas het bad in komen (lees: iets te strak spedo'tje, brilletje), dan fanatiek met de borstcrawl beginnen en halverwege de baan uitgeput stilvallen en daar ook blijven hangen om bij te komen.
-mensen die vlak achter je zwemmen.
-mensen die denken dat ze fantastisch kunnen duiken en dit zo'n 10x achter elkaar doen, dit dus eigenlijk niet kunnen wat resulteert in een serie bommetjes.
-mensen die een stuk onderwater zwemmen en dan vlak voor je weer opduiken.

Ohja en mannen met duikbrilletjes krijg ik vaak maar een vreemd gevoel bij. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:55

Fijn dat je nu beter gaat met het zwemmen. Tja die ergernissen ken ik wel ja.
Heb er nog 1 voor je ;) mensen die je heel strak inhalen en dan zo lekker tijdens het uithalen met hun been tegen je aan komen wat voelt als een trap omdat ze net kracht zetten. Ben regelmatig met blauwe plekken thuis gekomen na het zwemmen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:00

wat heerlijk Jolien..

overigens ik heb mij in het verleden wel eens schuldig gemaakt aan het een paar meter voor iemand opduiken..

dat kwam vooral door de ergenis van zoals je al aangaf, mensen die banen als babbelbanen gebruiken en dan het liefst een eigen babbelbaan hebben, zodat ze geen last hebben van het gedobber in andere banen..

dit leidt dan tot een soort onmogelijk zigzag en series manouvres waar een circus zeehond nog jalours op zou zijn.

tot ik er klaar mee was en ik alleen nog rechtdoor wilde.. Dus paar meter achter iemand dook ik onder, zwom eronderdoor en vervolgde mijn weg weer boven water als ik gepasseerd was.. zo had ik geen last van tegenliggers..

was nog steeds vervelend om van slag te wisselen en ademhalingspatroon te veranderen omdat je iemand moest passeren en dit niet kon zonder eronder door (of overheen, maar ik zeg je, dat waarderen ze minder.. snap jij dat nou?) te gaan, maar minder ergerlijk dan minuten lang erachteraan te hangen tot er ruimte was om te passeren..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:23

Meggiemeg, ik heb gisteravond ook even 1x nét even wat enthousiaster mijn benen gestrekt toen één van de dames vanuit tegengestelde richting kwam aanzwemmen. :=

ElenaM, maar dat vind ik wat anders dan ineens vanuit een andere baan tevoorschijn komen, dat gebeurde gisteren namelijk.
Ik vind het ook zinloos om achter iemand te blijven plakken die langzamer zwemt dan je eigen tempo, omdat je op die manier ook niks opbouwt aan kracht en uithoudingsvermogen.
Het jammere is dat er door de toezichthouder dus niks wordt gezegd van 'babbelaars' en mensen die naast elkaar zwemmen, terwijl het heel duidelijk op de bordjes aan de rand staat. Ik wijs de anderen dan dus ook maar op subtiele wijze hierop. :') Gisteren ben ik ook maar even heel langzaam voor de 2 gezellige dames gaan zwemmen. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:06

hielp dat?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:29

wilde ik net ook vragen elenaMM77!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 00:14

Nee, tuurlijk niet. :')
Ik liep mezelf alleen maar meer op te winden. Die dames waren zo druk met hun gesprek dat ze er geeneens erg in hadden. Compleet zinloze actie dus hihi.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:32

Ik zwem ook graag. Heb aardig wat lichamelijke beperkingen dus op eigen tempo rustig wat baantjes trekken is fijn. Probleem is echter dat ik altijd zo'n last van mijn nek krijg door het hoofd boven het water te houden in schoolslag. Zou brilletje dan fijn zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:27

IngridM schreef:
Ik zwem ook graag. Heb aardig wat lichamelijke beperkingen dus op eigen tempo rustig wat baantjes trekken is fijn. Probleem is echter dat ik altijd zo'n last van mijn nek krijg door het hoofd boven het water te houden in schoolslag. Zou brilletje dan fijn zijn?

een brilletje helpt je in principe niet om je hoofd naar beneden te doen natuurlijk ;) (dan zou ik een stuk lood aan een ketting adviseren :') )..

het is om te voorkomen dat je ogen geïrriteerd raken door het chloor in het water..

als je last van je nek krijgt door het omhoog houden van je hoofd in schoolslag, dan adviseer ik je om de techniek schoolslag te verbeteren en daarbij een chloorbrilletje op te doen zodat je geen irritatie krijgt van het chloor.. Veel mensen zwemmen schoolslag alsof ze een 'dobber' zijn. ze staan bijna in het water en gaan alleen wat voorover om vooruit te komen. hierdoor buigt dan de nek naar achteren om die 'rechtop' te houden (hierdoor ontstaat waarschijnlijk de pijn in je nek).. bij de correcte techniek lig je veel horizontaler (je gezicht ligt dus eigenlijk in het water) en richt je licht op om adem te halen.. Je nek is licht voorover gebogen en recht zich als je ademhaalt.

even snel gezocht..
dit filmpje is goed.. als je een nederlandse wilt moet je maar een gil geven, die zijn ook vrij gemakkelijk te vinden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:48

haha Elena, ja ik formuleerde het niet zo handig haha.
Ik bedoelde eigenlijk meer inderdaad dat ik dan mijn hoofd meer voorover kan houden in het water, wat niet lukt zonder brilletje.
Ook denk ik dat er inderdaad ook veel aan mijn techniek te verbeteren valt ! Ik denk dat ik inderdaad wel erg verticaal in het water lig....