Afvallen met van die 'zakjes'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:41

Ik heb Cambridge gedaan voor 3 weken. Niet omdat ik veel te zwaar was, maar gewoon om een paar kilo af te vallen. Er is 1 ding die ik ervan geleerd heb: NOOIT DOEN!
Het is een uiterst ongezond crashdieet waarbij je op niets anders mag leven dan water en die zakjes als je de 500 volgt. De 800 is ook ongezond, wel makkelijker te volgen omdat je in de avond "gewoon"mag eten (Let wel: alleen de recepten die gegeven worden).
Ik heb heel veel moeite gehad met het feit dat ik niet mocht kauwen, kauwgom mag bijvoorbeeld ook niet. Daarnaast werd ik erg chagrijnig, zo erg dat ik op dag 3 naar huis ben gestuurd van mijn werk omdat ik in huilen uitbarstte omdat ik een map niet kon vinden.
Kon het dan ook niet volhouden, hier en daar in de 3 weken heb ik gewoon gegeten. Ben uiteindelijk iets van 5 of 6 kilo afgevallen, maar kreeg het naderhand dubbel terug, en dan at ik gewoon gezond.
Als je van 500 cal terug gaat naar 2100, tja wat wil je dan.

Doe het jezelf niet aan, het is een lijdensweg (voor mij wel tenminste) en je doet je lichaam en jezelf er geen plezier mee.

Ik zie iedereen hier ook zeggen: Die zakjes helpen niet als je daarna je eetpatroon niet drastisch veranderd! Dat is het inderdaad! Maar waarom dan überhaupt eraan beginnen?
Je kan ook meteen je eetpatroon veranderen en op een gezonde manier afvallen!

En nee, je komt niet van je zoete verslavingen af, dat is immers iets wat in je hoofd zit.
Je moet er zelf voor zorgen dat je niet meer naar die zoete troep rijkt.
Ik was vroeger ook verslaafd aan cola, ik ben op een dag wat anders gaan drinken, en ben nu al meer dan 4 jaar van de cola af. Zelfs zo dat ik ervan baal als iemand alleen cola in huis heeft.

Je zal het zelf moeten doen, geen zakje gaat je daarbij helpen. En het is ook nog eens erg ongezond en heel erg slecht voor je lijf.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:50

Voor ieder die af wil vallen werkt gewoon iets anders. Voor de een is dat weight watchers voor de ander is dat shakes of poeders. Gewoon datgene doen wat voor jou werkt. Ja er zijn vele die met shakes snel afvallen en daarna weer sneller aankomen, maar dat geldt ook voor weight watchers. Voor mij is shakes een prima methode. Ik en zo'n 15 jaar geleden met shakes dik 50 kg afgevallen. Daarna was mijn oude eetpatroon doorbroken en ben ik bij het afbouwen van de shakes gewoon veel gaan sporten (hardlopen) en normaal gaan eten. Heel lang gewoon netjes op gewicht gebleven hoor. Een jaar geleden in de lappenmand komen te liggen waardoor het sporten niet meer ging en de mensen om mij heen "lekker" (lees vooral calorierijk!) voor mij zijn gaan koken om mij te verwennen... dus ja, nu zo'n 15 kg aangekomen. Maar nu ik weer van alles kan, ga ik die er echt eerst met shakes vanaf werken en daarna weer lekker hardlopen. Werkt voor mij prima! Ik wil tijdens het lijnen vooral zo min mogelijk aan eten denken dus al helemaal niet puzzelen met voedingstoffen en calorieën. Doe mij maar iets waar iemand anders al over nagedacht heeft en alle basisbehoefte voor mij in een potje gestopt heeft.
En het argument van ongezond, ben in de periode van shakes nooit ziek geweest, ook daarna niet. Overgewicht is ongezond, dus eerst dat wegwerken en dan een goede basis is helemaal niet zo'n slechte optie. Wil geen reclame maken voor afvallen met shakes etc, maar dat het niet kan werken is ook klinkklare onzin. Voor iedereen werkt iets anders, dus kunst is uit te vinden wat voor jou werkt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:56

oji schreef:
En het argument van ongezond, ben in de periode van shakes nooit ziek geweest, ook daarna niet. Overgewicht is ongezond, dus eerst dat wegwerken en dan een goede basis is helemaal niet zo'n slechte optie. Wil geen reclame maken voor afvallen met shakes etc, maar dat het niet kan werken is ook klinkklare onzin. Voor iedereen werkt iets anders, dus kunst is uit te vinden wat voor jou werkt.

Jij had ook gewoon kunnen afvallen als je meteen was begonnen met sporten. En ja, het is zeker wel ongezond. Dat je niet ziek ervan wordt wil niet zeggen dat het goed voor je is? Roken is ook niet goed voor je en wordt men ook niet ziek van. Die shakes zelf zijn niet ongezond, maar jezelf door zo'n dieet wurmen wel. Je lichaam 500 kcal op een dag geven is minder dan een kwart van wat je normaal nodig hebt. Ook wel crashdieet genoemd. Dat heeft een enorme impact op je lichaam en is erg slecht.

Het werkt wel, maar tijdelijk. Dat je het daarna eraf hebt gehouden is logisch gezien je bent gaan sporten en anders bent gaan eten. Maar dat had je ook meteen kunnen doen, dan was je ook afgevallen, had het misschien iets langer geduurd maar dan wel op een gezonde manier.

oji

Re: Afvallen met van die 'zakjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:05

Nee, dat had niet gekund, dat hadden mijn knieen niet gehouden, het had veel langer geduurd en ik had veel te veel na moeten denken. Dat werkt niet bij mij, 10 jaar pogingen daarvoor hadden dat wel uitgewezen. Dat dat voor jou werkt prima, zal niemand afraden het anders te doen, maar het kan voor bepaald mensen wel werken. Simpel zat. Voor mij was het een prima methode.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:10

Hier pre-cies hetzelfde als PowerReiner. Iedereen valt af met 500 calorieën. En omdat je het er zó weinig zijn, gaat je lichaam werkelijk alles opslaan op het moment dat je weer 'normaal' gaat eten.

Op de eerste pagina werd ook gezegd, dat je er van gaat stinken en alles komt tien keer zo hard aan. Mooi man, kun je nog meer shakes kopen, zijn de makers weer blij; worden hun zakken gevuld.

Kijk je terug op de 'oermens' zie je het voor je.. een holbewoner met een shake?

Ga normaal eten, geen ligt producten, beweeg voldoende en drink genoeg water. Boven al, eet genoeg. Varierend en met regelmaat.

:n help je lichaam niet om zeep met chemische troep in een zakje.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:12

Winged schreef:
miss_lizje schreef:
Persoon stond er ook wel achter, maar kon niet goed genoeg bewegen zonder daar elke keer blessures van te krijgen door het overgewicht. Dan heb je het cirkeltje: bewegen -> blessures -> niet meer bewegen tot genezen -> genezen -> bewegen en ga zo maar rond.

Bewegen als in sporten of bewegen in de vorm van wandelen etc?

Het is voor niemand goed om direct intensief te gaan sporten, dat moet rustig worden opgebouwd. TS kan bijvoorbeeld ook eerst een half uur per dag (stevig) wandelen, puur om de spieren aan beweging te laten wennen.

Persoon in kwestie was ook hypermobiel en had snel last van overbelaste banden rond enkels en knieën. Stevig wandelen kan dan al pijnlijk zijn.
Zelf ben ik ook hypermobiel en overbelast mijn banden te snel, die pijn kan zo erg zijn dat je niet meer weet hoe je zonder te veel pijn de trap op moet komen. Nu heb ik gelukkig geen overgewicht, maar als je dus en hypermobiel ben en te zwaar bent kan dat best elkaar versterken.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:20

Sluit me helemaal aan bij Meraki 2 posts hierboven.

Ook calorieën tellen wat hier werd genoemd zal ik afraden. 3 grote maaltijden en 3 tussendoortjes per dag, gezonde maaltijden, geen koekjes, friet enz. (wat ook weleens mag hoor!!! Maar geen 2/3 keer per week o.i.d.), zo kom je aan een normaal aantal calorieën. Hoeft geen tellen aan te pas te komen. Dan is het gevaar dat het obsessief wordt :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:24

Om de koe maar even bij de serieuze horens te vatten zojuist contact gehad met een diëtist. En wat denken jullie...... Niks mis mee om te beginnen met shakes! Maar dan niet gelijk over op de 500 kcal. versie met de zeer chemische inhoudt. Ik ben 1.85 m dus mijn lichaam heeft wel iets meer nodig dan dat. En omdat ik bijna geen fruit lust gaat ze speciaal een plan maken voor mij, te beginnen met shakes.

Zoals al eerder gezegd, heb ik het doorzettingsvermogen van niks (terwijl ik vroeger 6x per week sportte) , een grote verslaving aan cola en andere lekkernijen. Ja, ja dat sporten beter is en gezonder en dat je je levenstijl moet aanpassen begrijp ik allemaal wel. Maar ik kies gewoon voor het gemak van de shakes. Dus niet hoeven nadenken over punten, calorieën tellen etc. Maar gewoon shaken en klaar.

Volgens de diëtist kan je door de shakes gemakkelijker je eetwijze/ denkwijze aanpassen omdat je die gewoonte niet meer hebt van; even naar de koektrommel of even een chipje. Daarna als je weer over gaat op gewoon eten is dit dus eenvoudiger.

Voor iedereen zal dit anders zijn en je moet inderdaad zoeken naar wat voor jou de beste manier is. In januari heb ik mijn eerste gesprek met de diëtiste. Ben benieuwd.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:26

oji schreef:
Nee, dat had niet gekund, dat hadden mijn knieen niet gehouden, het had veel langer geduurd en ik had veel te veel na moeten denken. Dat werkt niet bij mij, 10 jaar pogingen daarvoor hadden dat wel uitgewezen. Dat dat voor jou werkt prima, zal niemand afraden het anders te doen, maar het kan voor bepaald mensen wel werken. Simpel zat. Voor mij was het een prima methode.

Dan nog zijn die shakes geen goed idee en ongezond.
Als je veel te zwaar bent en echt sporten lukt niet vanwege het drukkende gewicht op gewrichten, knieen en pezen, kun je altijd beginnen met wandelen. Dat kan iedereen. Dat samen met een ander voedingspatroon maakt al een wereld van verschil.
Anders hadden ze de afvalprogramma's ook makkelijk kunnen maken door te zeggen, hier heb je voor 2 maanden aan shakes. Dat doen ze niet met een reden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:44

Jillsil schreef:
Om de koe maar even bij de serieuze horens te vatten zojuist contact gehad met een diëtist. En wat denken jullie...... Niks mis mee om te beginnen met shakes! Maar dan niet gelijk over op de 500 kcal. versie met de zeer chemische inhoudt. Ik ben 1.85 m dus mijn lichaam heeft wel iets meer nodig dan dat. En omdat ik bijna geen fruit lust gaat ze speciaal een plan maken voor mij, te beginnen met shakes.

Zoals al eerder gezegd, heb ik het doorzettingsvermogen van niks (terwijl ik vroeger 6x per week sportte) , een grote verslaving aan cola en andere lekkernijen. Ja, ja dat sporten beter is en gezonder en dat je je levenstijl moet aanpassen begrijp ik allemaal wel. Maar ik kies gewoon voor het gemak van de shakes. Dus niet hoeven nadenken over punten, calorieën tellen etc. Maar gewoon shaken en klaar.

Volgens de diëtist kan je door de shakes gemakkelijker je eetwijze/ denkwijze aanpassen omdat je die gewoonte niet meer hebt van; even naar de koektrommel of even een chipje. Daarna als je weer over gaat op gewoon eten is dit dus eenvoudiger.

Voor iedereen zal dit anders zijn en je moet inderdaad zoeken naar wat voor jou de beste manier is. In januari heb ik mijn eerste gesprek met de diëtiste. Ben benieuwd.

samen met een dieetist, hartstikke goed! dan sta je (als het goed is) onder deskundige controle.

het enige wat ik mij afvraag.... ook via deze weg zal je doorzettingsvermogen moeten tonen, nu moet je ook van de chips en cola afblijven... waar zit het verschil?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:49

Ooit begonnen met prodimed, na 4 weken 25 kg er af, maar ik ging naar een feestje toe, een uur later zakte ik in elkaar en viel ik flauw. Van het tekort aan , alles. Mijn familie heeft geeist dat ik er mee stopte. Het was gewoon een verslaving, dieetvoer..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:00

Goed dat je er iets aan wilt doen!! Qua cola kun je natuurlijk overschakelen naar een light variant, die is calorie vrij..

Succes, ik ben 30 kg afgevallen (niet door shakes, maar door eetpatroon aanpassen, bijv. avondeten op klein bord en komkommer erbij, en ontbijten met havermout). En als ik het kan, moet jij het ook kunnen!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:01

@Powerreiner niet iedereen kan wandelen mijn vriendin mag vanwege haar overgewicht absoluut niet (actief) wandelen en al zeker niet hardlopen. Zij heeft een maagverkleining gehad en is nu aan het zwemmen om zo de spieren en pezen zo min mogelijk te belasten maar toch in beweging te zijn. Het is voor iedereen anders he?!

@emptywords volgens haar zit het vooral in de gewoonte. Dus als je geen cola in huis haalt en dit dus uit je gedachtegang gaat je er geen behoefte meer aan hebt. Ze gaf de vergelijking om een roker een potlood te geven tussen zijn vingers om zo de sigaret na te bootsen.

En ja, natuurlijk kan ik dan ook gewoon zelf geen cola meer kopen of iets anders inschenken. Er zit schijnbaar iets in die shakes die de drang naar zoetigheid vervangt dus wie weet. Ach, ik wil het gewoon een kans geven om op deze manier van mijn kilo-tjes af te komen. Volgens de diëtist moet je vrede sluiten met je overtollige kilo's ipv ze te haten. Daardoor wordt de drang alleen maar groter om jezelf beter te laten voelen met snoep etc.

Oh ja, de diëtist zij ook nog dat ik nu nog wel moest genieten maar met mate. Ik dacht namelijk deze periode gelijk te beginnen maar dan is de kans op succes minimaal. Je moet voor jezelf een succesmoment zoeken. Nou na mijn verjaardag (9 januari) dan maar ;-)
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 22-12-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:04

Mariska_28 schreef:
Goed dat je er iets aan wilt doen!! Qua cola kun je natuurlijk overschakelen naar een light variant, die is calorie vrij..

Succes, ik ben 30 kg afgevallen (niet door shakes, maar door eetpatroon aanpassen, bijv. avondeten op klein bord en komkommer erbij, en ontbijten met havermout). En als ik het kan, moet jij het ook kunnen!

Dat kleine bord is misschien ook nog wel een heel goed idee. Mijn man werkt fysiek en eet echt voor 3 maar komt daar natuurlijk niet van aan. Dus ik ga dan mee in zijn "opschep patroon"
Bedankt voor de tip.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:12

AustriaTrick schreef:
Ooit begonnen met prodimed, na 4 weken 25 kg er af, maar ik ging naar een feestje toe, een uur later zakte ik in elkaar en viel ik flauw. Van het tekort aan , alles. Mijn familie heeft geeist dat ik er mee stopte. Het was gewoon een verslaving, dieetvoer..

Dan vraag ik me toch af wat voor begeleiding jij hebt gehad. Ik mocht niet meer dan 2kg per week afvallen, het liefst 1 kg. Elke week moest ik heen om te wegen en eventueel dingen aan te passen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:17

[quote="Jillsil"]@Powerreiner niet iedereen kan wandelen mijn vriendin mag vanwege haar overgewicht absoluut niet (actief) wandelen en al zeker niet hardlopen. Zij heeft een maagverkleining gehad en is nu aan het zwemmen om zo de spieren en pezen zo min mogelijk te belasten maar toch in beweging te zijn. Het is voor iedereen anders he?!

Ik neem aan dat die vriendin wel d'r huis uit komt? Dus ze kan lopen. Bij zwaar overgewicht zal het allemaal niet heel snel en actief zijn. Maar iedere dag 10 meter extra lopen zal niet heel lastig zijn en heeft toch effect.
Ik had het inderdaad niet over hardlopen. Bij echt veel overgewicht kan dat niet, ik had het specifiek over lopen/wandelen.
Zwemmen is heel erg goed! Op die manier kan het natuurlijk ook.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:42

Je bent denk ik echt te stellig met je wandelen. Want voor iemand zoals mijn vriendin, is een meter extra lopen al een meter te ver. Dit moet heel langzaam opgebouwd worden.

Haar begeleider gaf ook het voorbeeld van het programma van Wendy van Dijk. Waar mensen gelijk volop aan het sporten gezet worden. Wat ze namelijk niet laten zien is dat deze mensen het eerst heel langzaam moeten opbouwen. Zo komt het op de kijker over alsof deze mensen van 0 naar 1000 gaan met sporten. Maar dit schijnt extreem gevaarlijk te zijn voor hart en gewrichten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:52

Ik ga niet uit van extreme obesitas waar mensen niet eens hun bed uit kunnen komen he.

Boodschappen doen bijvoorbeeld, of even naar de winkel. Daar loop je toch ook niet iedere dag dezelfde afstand?
Ik heb het nu ook over langzaam opbouwen. Als er vandaag een meter extra gelopen wordt, kan er morgen misschien 1.5 meter extra gelopen worden, zo zal dat steeds iets beter gaan.
Die mensen moeten ook gewoon hun natje en droogje halen bij de winkels toch?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:12

marjan19 schreef:
AustriaTrick schreef:

Dan vraag ik me toch af wat voor begeleiding jij hebt gehad. Ik mocht niet meer dan 2kg per week afvallen, het liefst 1 kg. Elke week moest ik heen om te wegen en eventueel dingen aan te passen.

In de eerste fase mocht je alleen groente enz eten, geen andere dingen, ik viel erg veel af in die periode, zijn toen ook snel doorgestapt naar de periode 2 omdat het te snel ging. Maar ik moest ook elke week naar de dieetist enz dus de begeleiding was ook prima.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:48

Gister bij de diëtist geweest en ik ga starten met Prodimed. Ik was zelfs iets zwaarder dan dat ik dacht (of gehoopt had := ) Dus voor nu moeten er eerst 14 kilo's af.

Maandag ga ik beginnen en zoals ik het nu zie, is het haalbaar. Je krijgt dus van die zakjes en die meng je met water en daar komt dan je maaltijd uit voort. Dit alles mag je onbeperkt aanvullen met groenten uit de A-lijst je hebt ook een B-lijst en daar mag je dan 100 gr van per dag. Je wordt ook goed in de gaten gehouden door een diëtist want woensdagavond heb ik alweer controle.

Ik ben ontzettend benieuwd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:51

Hoewel ik zelf geen fan ben van afvallen met zakjes en andere kunstmatige spullen, denk ik dat je met prodimed een van de betere keuzes hebt gemaakt. Inderdaad veel begeleiding, ook in je afbouwproces om een gezonder voedingspatroon aan te leren. Daar zal het uiteindelijk vanaf hangen of je dit vol kan houden of niet, dus heel veel succes :) Afvallen is niet moeilijk, zeker niet met zakjes, maar daarna het er af houden is extra moeilijk in dit geval...

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:08

Mijn nichtje doet Cambridge. Ze is in +/- 5 weken 12 kg kwijt. Ik vind t nogal wat. Ben ook bang dat t er straks zo weer bij zit

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:34

Mensen van Prodimed zijn (meestal) geen dietistes he, dat zijn meestal 'gewichtsconsulentes'. Dat is wel héél wat anders. Wil niet zeggen dat ze niet deskundig zijn, maar vaak zijn ze alleen specialist in Prodimed...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:36

Meen je dat Bob?
Wij hebben prodimed verkocht als dietist, toendertijd moest je dietist zijn om dit te mogen begeleiden...

Op de site staat ook "onder begeleiding van een dietist"

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:34

Dit is wel echt via een diëtist. Kan het ook aanmelden bij de zorgverzekering enzo.