Ik zit vast...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:29

Heimdallr schreef:
Ik snap wel waarom TS de stap niet durft te zetten om het haar moeder te vertellen, zelf heb ik dat probleem ook. En zeker in zo'n toestand is het moeilijk om jezelf ergens toe te zetten.

Ik weet al bijna 16 jaar hoe moeilijk depressies zijn.
En misschien breng ik het niet aardig, maar bedoel het goed. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:34

kevertje04 schreef:
Door al jullie lieve woorden en steun denk ik 'Ja! Het komt wel weer goed! Ik ga nu wat doen om me minder ellendig te voelen!'

Maar ik kom mn bed niet uit. Alsof ik lig vast gebonden. Het voelt zo stom: ik kan zeggen wat er mis is en heb het volste besef dat ik erop uit moet gaan om het beter te kunnen laten worden maar het lukt gewoon niet ;(

Je bed is je veilige haven.. ;)
Maar je veilige haven loopt niet weg.. en is straks weer opnieuw je veilige haven, als je trots bent dat je toch wat hebt ondernomen..

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 15:34

Sterkte Durante :(:)

Bedankt allemaal, ik ga nu wat eten (ontbijt :n ), dan douchen en mn kamer opruimen, en om 18u werken.

Plannen maken en actie ondernemen, ik wil hier vanaf verdorie.

Shirley

Re: Ik zit vast...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:36

Rustig aan, niet al te hoge eisen aan jezelf stellen gelijk, stapje voor stapje :(:)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:36

kevertje04 schreef:
Door al jullie lieve woorden en steun denk ik 'Ja! Het komt wel weer goed! Ik ga nu wat doen om me minder ellendig te voelen!'

Maar ik kom mn bed niet uit. Alsof ik lig vast gebonden. Het voelt zo stom: ik kan zeggen wat er mis is en heb het volste besef dat ik erop uit moet gaan om het beter te kunnen laten worden maar het lukt gewoon niet ;(

Ik ken het meid. Ik ben een week niet naar mijn paard gegaan want ik kon mij er ook niet toe zetten. Ik kom mijn bed wel uit, maar als ik die depressieve dagen heb dan kan ik mijzelf er niet toe zetten om naar mijn paard te gaan terwijl hij de enige is die mij echt begrijp en ik hem dan zo hard nodig heb, maar nee ik kan mij er niet toe zetten.

En ik ben blij dat je het wat positiever inziet door de lieve berichtjes van deze mensen hier! Het komt allemaal goed meid!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:37

kevertje04 schreef:
Sterkte Durante :(:)

Bedankt allemaal, ik ga nu wat eten (ontbijt :n ), dan douchen en mn kamer opruimen, en om 18u werken.

Plannen maken en actie ondernemen, ik wil hier vanaf verdorie.

En maak vooral leuke plannen ;)
Doe wat je leuk vind :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:39

Denk dat dat nou één van de grootste problemen is, in zo'n fase vind je niks leuk -O-
Eerst jezelf maar weer eens leuk vinden!
Laatst bijgewerkt door Shirley op 12-12-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:39

Tabaluga12 schreef:
kevertje04 schreef:

Benen optillen en naast het bed zetten. Niet denken maar doen. Eruit!!!!!!!

En tot straks als je weer terug bent. Kletsen we allemaal weer verder.

Inderdaad; niet denken maar doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:46

Och,zo herkenbaar.
Ik heb inmiddels een hond. Daardoor móet ik eruit. Want ook ik kan neigingen hebben om in mijn safe place te blijven: binnen. alleen.
Ook paard brengt mij vreugde,maar moet me er som echt heenslepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:02

De eerste stap is gezet! Topic gemaakt :) top zeg!

kevertje04 schreef:
Ik ben laatst twee nachten uit huis geweest (in overleg met mn moeder), en heb bij een vriendin overnacht. Dat werkte, want ik schaamde me kapot als ik te lang in bed bleef liggen en durfde dus niet niet naar school te gaan. Maar daar voel ik me zo'n last, ik kom daar een beetje de huisvrede verstoren.. dat voelt poedersuiker en daar wordt het gewicht op mn schouders toch weer zwaarder van.

En nu het verhaal vanaf de andere kant..
Een vriendin van mij heeft erg lang rondgelopen met psychische problemen..
Ben blij dat ze er nog is, en geniet van haar leven! Het is een geweldig mens :)

Alles wat ik voor haar deed, zoals een middagje bij mij. Eens bij mij uitlogeren..
Al die keren was ze geen lastpak, omdat ik haar wil helpen!
Jouwn vrienden willen je ook graag helpen. En als ze het zelf graag willen kun je echt geen lastpak zijn. Je voelt je zoals je je voelt :)

Life is a rollercoaster, there are ups and downs. In life you'vr got both, and the ups are amazing!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:01

Dingen ondernemen valt niet mee als je depressief bent. Probeer toch weer een beetje structuur te krijgen in je leven, uiteindelijk ga je je dan al een stukje beter voelen. Zet die wekker, sta op tijd op, gooi die gordijnen open en zet de radio aan, ontbijt, lunch, eet een goede warme maaltijd. Slecht of ongezond eten beïnvloed ook je stemming. Probeer iets te ondernemen, al is het maar een kleine activiteit. Dat doorbreekt die negatieve cirkel. Bewegen is ook een must bij depressiviteit dus maak een ommetje een paar keer per dag of ga echt sporten. Bedenk je daarbij dat je je uiteindelijk beter zal gaan voelen daardoor, al voelt dat op dat moment helemaal nog niet zo. Je hoeft het niet leuk te vinden om het toch te doen. ;)

Ik weet niet of je al gekeken hebt naar de link die ik je gaf van 113online? Daar zitten mensen 24/7 klaar om naar je te luisteren en ook daar kun je met een psycholoog praten, zowel telefonisch, via de chat of via de mail. Je kunt je daar aanmelden voor een therapeutisch contact. Lijkt me een mooie oplossing tot de tijd dat je ergens anders terecht kunt.

En vooral schrijven hier, je ziet, je bent niet alleen. :(:)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:26

linnnh schreef:
TS heeft iets te verwerken, ik denk dat medicatie daar niet bij helpt. Door het verwerken van haar vaders overlijden zal zij uiteindelijk zichzelf weer kunnen waarderen.

TS ik heb je een PB gestuurd :)

Medicatie kan daar echt prima bij helpen. Het is fijnste als je zonder medicatie uit je depressie komt en het verlies van je vader kan verwerken.
Maar als je redelijk diep in een depressie zit kan medicatie juist prima ondersteunen om weer uit die depressie te komen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:33

TS, ik heb je een PB gestuurd.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:51

Ik heb inderdaad al eens op 113online met iemand gechat, maar helaas kwam er niet meer uit diegene dan: 'oei, jij hebt wel veel hooi op je vorkje, sterkte.'

Ik vind het gewoon zo verschrikkelijk oneerlijk. Waarom mogen ongeneeslijk zieken wel euthanasie plegen en moeten mensen die diep ongelukkig zijn een onbegonnen strijd aangaan met zichzelf? Waarom moet ík wel lijden en mogen zij de stekker eruit trekken? Ik wil dat ook, die rust, geen pijn meer, zowel fysiek als mentaal, ik wil gewoon rust. Meer vraag ik niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:56

kevertje04 schreef:
Ik vind het gewoon zo verschrikkelijk oneerlijk. Waarom mogen ongeneeslijk zieken wel euthanasie plegen en moeten mensen die diep ongelukkig zijn een onbegonnen strijd aangaan met zichzelf? Waarom moet ík wel lijden en mogen zij de stekker eruit trekken? Ik wil dat ook, die rust, geen pijn meer, zowel fysiek als mentaal, ik wil gewoon rust. Meer vraag ik niet.

Er zit nogal een verschil tussen ongeneeslijk ziek (nooit meer beter worden en doodgaan) en depressief zijn waarbij je wellicht over een x-periode weer gelukkig rondloopt.

Ik vind het een vrij bizarre vegelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:56

Kevertje die laatste opmerking vind ik wel zorgelijk.
Er is wel degelijk een traject voor vrijwillige levens beëindiging maar dat is niet zomaar iets.

Kan me heel goed indenken dat je deze gedachten hebt maar dan is het toch echt tijd voor hulp.
En die wil je, anders opende je geen topic.
Kop op meis!!!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 22:01

Misschien is het bizar, maar zo voelt het wel. Als ik een x-periode van mijn leven op moet geven om beter te worden en vervolgens mn levenlang gevoelig blijf voor depressies is er voor mij geen lol meer aan en zou ik het liefste de keuze kunnen maken om pijnloos te vertrekken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:08

Wie zegt dat je altijd gevoelig blijft voor depressies?
Integendeel...
Hier kom je sterker uit en zal je een eventuele volgende keer de signalen eerder oppakken en er eerder mee aan de slag gaan!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:08

kevertje04 schreef:
Misschien is het bizar, maar zo voelt het wel. Als ik een x-periode van mijn leven op moet geven om beter te worden en vervolgens mn levenlang gevoelig blijf voor depressies is er voor mij geen lol meer aan en zou ik het liefste de keuze kunnen maken om pijnloos te vertrekken.

|( Doe dat nou alsjeblieft niet! Er zijn mensen die echt om je geven!
De dood is geen oplossing want ik zweer er komt zonneschijn na regen, ook als de regen al enkele jaren doorgaat. Er is echt licht aan het einde van de tunnel!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 22:21

Shirley schreef:

Mijn beide tantes slikken nog steeds antidepressiva omdat ze zonder niet kunnen. Naast dat het dus in de familie zit, hebben de psychiater en de huisarts gewaarschuwd dat het nooit helemaal weg zal gaan en er altijd risico's blijven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:23

Lees je de rest van mijn bericht ook?

En jij bent niet je tantes!!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:23

kevertje04 schreef:
Shirley schreef:

Mijn beide tantes slikken nog steeds antidepressiva omdat ze zonder niet kunnen. Naast dat het dus in de familie zit, hebben de psychiater en de huisarts gewaarschuwd dat het nooit helemaal weg zal gaan en er altijd risico's blijven.

Natuurlijk gaat het nooit helemaal weg en blijf je gevoelig. Maar je kan dan nog wel van het leven genieten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:41

kevertje04 schreef:
Shirley schreef:

Hoi Kever,
Meis - jij hebt toch ook fikse tegenwind!
Wat ik herken: mijn vader stierf toen ik 14 was, en daarna leunde mijn moeder erg op mij.
Ik ben het roerend eens met degene die schreef 'dat ouders er ook zijn om te helpen', maar sommige moeders lukt dat helaas niet.
Ook met je "hulpverleners" heb je het niet getroffen! !
Mij viel op, dat je een aantal keren sprak over "je zieke kant", waar de meeste hulpverlening die ik voor de neus heb gehad gewoon sprak over 'je beschermende kant'. -En je hebt als mens je bescherming hard nodig, jij zeer zeker! !!
Enne: in bed liggen met depressie is GEEN luiigheid! (Als het kan, zonder jezelf te forceren, graag er uit. Maar als het overbelasting is, wordt de depressie er alleen maar dieper van. )

En tja - anti depressiva, daar zijn helaas veel sprookjes over in omloop. De groep middelen die 'ssri' heet, werkt NIET als iemand (als gevolg van pijn, lichamelijk of geestelijk, stress of vermoeidheid) haar lichaam besluit om de serotonine om te zetten in stresshormonen. (Grote valkuil: zo iemand heeft geen ssri nodig, maar carnitine en wellicht nog het een en ander, dat valt uit te zoeken.)
.....en dat is nog maar 1 reden waarom sommige mensen helaas (en onterecht) het etiket krijgen 'dat ze nauwelijks uit de depressie te halen zijn'.
Bij jou zit er denkbaar ook 'een deel trauma' in je depressie, wordt het trauma van het overlijden van je vader niet grondig meegenomen, tja - "dan blijft de depressie terug komen".
Kortom: er is heel veel mogelijk!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:44

Misschien is dood nog wel erger dan het leven met een depressie..;)
Niemand weet wat er na de dood.. kan niets zijn, kan iets zijn..
Ik weet wel wat er hier is, en spreek uit ervaring dat je er sterker uit komt..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:56

Wat het in een gezin vaak lastig maakt, is dat familieleden het gemis van hun geliefde (in jouw geval vader) ieder op een eigen manier verwerken. Ik snap heel goed dat je de steun mist die je nu nodig hebt. Je ontwikkeling als puber/jong volwassene is daarbij ook een verwarrende tijd.
Pas op, nu ga ik 'soft' praten, maar het is wel waar :)
Ook al denk je bij momenten dat het niet zo is, er schuilt veel kracht en liefde in jou!. Er zijn mensen die van je houden, ook al voelt dat niet altijd zo.
Je bent de moeite waard om weer te leren genieten van het leven. Het kan echt.