Antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:14

antje_vip schreef:
colunder schreef:
Mirmij,als je manisch bent dan voel jeje heel erg blij,kan veel werk verzetten.
meestal ga je laat naar bed en vroeg naar bed en je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kan.
op zich een fijn gevoel maar het put je wel uit.
ook ga je veel geld uitgeven,ik had bv een keer 3 pallets strokorrels besteld terwijl onze pony's nooit op stal stonden en ik het dus eigenlijk niet nodig had.

Bij mij was manisch: zo intens gelukkig zijn, dat je bijna explodeert van vreugde. Alleen maar lachen, dansen, rennen, springen. Om 5 minuten later zó depressief te zijn dat je direct zelfmoord wil plegen.

Klopt, de stemmingswisseling kunnen lang duren maar ook meerdere keren op een dag.
Ik zeg dan altijd"ik ben hieper de pieper",best een fijn gevoel :D *\o/*

TienekeJarig

Re: Antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:32

Ik ben sinds een paar weken bezig met escitalopram. Ben bezig met een langdurige behandeling tegen de ziekte van lyme en met die bijwerkingen en de klachten van de ziekte zelf en met daar bovenop een nieuwe job, werd het me allemaal wat veel. Omdat ik nog even te gaan heb met die behandeling, heeft mijn arts me dit laten opstarten. Ik moet zeggen dat ik het wel merk. Nu ja, er is zo veel tegelijk gaande dat ik moeilijk uit elkaar kan houden wat door welke medicatie komt, maar ik voel me alleszins "stabieler" of rustiger, positiever naar de toekomst wat betreft mijn gezondheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:45

RoodZonnetje schreef:
Toch kunnen AD heel positieve effecten hebben bij sommige mensen met pijnklachten :)

Ja, buiten de ssri groep is er het middel amitriptyline, dat ook stand alone bij pijnklachten wordt voorgeschreven.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:38

EDIT: :oo oeps, zie dat het een langer verhaal is geworden dan verwacht...

Ik zal even antwoord geven op de openingspost zonder verder in te gaan op andere reacties.

Zelf ben ik erg te spreken over AD. Het is een goede ondersteuning bij (of essentieel deel van) de behandeling van stemmingsstoornissen, maar ook bij bijvoorbeeld PTSS of angststoornissen.
Bijwerkingen zijn redelijk logisch bij dit type medicatie en ook zeer jammer. Ik zie dat er hierboven al enigszins uitgelegd is hoe AD werken, dat is fijn dan kan ik dat zelf achterwege laten. Helaas is het in veel gevallen het afwegen van het ene kwaad tegen het andere..

En natuurlijk is nog niet alles bekend over de werking van deze geneesmiddelen of zelfs de stoornissen zelf, maar dat betekent niet dat we niks kunnen met de informatie die we wel al hebben. Als het werkt, dan werkt het en dat is fijn! Er is ook een bepaald medicijn wat wordt gebruikt bij epileptische aanvallen (ben de naam ervan vergeten). Hoe het werkt is onbekend, maar het werkt en word al enkele jaren gebruikt.
Er zijn ook meerdere medische ingrepen waarvan alleen bekend is dat het helpt (en dan nog niet eens in alle gevallen). Neem bijvoorbeeld de thymectomie waarbij de thymus wordt verwijderd bij patiënten met Myastenia gravis. De precieze connectie tussen de twee is niet bekend, maar bij het verwijderen van de thymus is er in veel gevallen een vermindering van klachten.
Je hebt ook operaties die een groot risico met zich meebrengen. Die worden ook gewoon uitgevoerd, omdat afgewogen wordt welk kwaad het ergst is.

Naar mijn mening kunnen medicijnen als AD ook op deze manier worden gezien.

Zelf zit ik sinds twee maanden aan de antidepressiva. Was al een tijdje in behandeling, maar met de eerste behandelaar klikte het niet zo en modderde het eigenlijk alleen maar aan. Ik durfde niet naar gesprekken toe, moest steeds een vriend of vriendin meenemen en er kwam bijna geen woord uit mijn keel als ik daar eenmaal zat. De behandelaar begreep mij ook niet en was redelijk ongeduldig met me. Uiteindelijk heeft een van mijn vrienden ervoor kunnen zorgen dat ik van behandelaar wisselde en volgden er enkele gesprekken met mijn hoofdbehandelaar. Wat een fijne man is dat! Na enkele gesprekken besloten om toch maar te starten met een AD ondanks dat ik dat zelf eigenlijk liever niet wilde. Ik begreep echter dat het niet langer kon zoals het nu ging en heb ingestemd.
Ik heb eerst mirtazapine toegeschreven gekregen. De bedoeling was om mijn slaap en stemming in een klap aan te pakken en een soort van goede start te geven zodat de therapie geen te zware impact op me zou hebben en ik daadwerkelijk zou komen opdagen (en wat mijn behandelaar als nog een gunstig bijeffect zag: gewichtstoename). Ik sliep na te hebben opgehoogd uiteindelijk wel, maar heel onrustig en niet fijn. Uiteindelijk hebben we hierom besloten, en voor mij om de gewichtstoename waar ik uiteindelijk toch niet blij van werd maar juist nog depressiever/onzekerder, om van middel te wisselen.
Nu gebruik ik al een tijdje Valdoxan. Dit middel lijkt wel te werken, maar ik weet niet zeker of ik het fijn vind. Het voelt alsof er een muur is waar ik tegenaan gedrukt zit. aan de andere kant van de muur zitten mijn eigen depressieve, downgevoelens en waar ik zelf sta is het 'goed'. Echter voelt het niet alsof mijn fijne stemming en de 'rust' in mijn hoofd echt van mij zijn. Ze voelen nep en de muur houd me tegen om mijn tegen gevoelens te hebben. Ik leef als het ware met een mist in mijn hoofd.
Mijn leverwaarden moeten wel nauwlettend in de gaten worden gehouden door middel van bloedonderzoek en dat was dan ook een mooi excuus voor mijn behandelaar en mij om enkele andere waarden mee te nemen in et onderzoek, zelfs al was er bij mij heel zeker te zeggen dat het niet aan een lichamelijk probleem ligt.

Qua bijwerkingen heb ik eigenlijk niet heel veel last.
Van mirtazapine dus de gewichtstoename (bijna 10 kilo in heel korte tijd), slaap, onrustige slaap, onrust, een beetje hetzelfde gevoel als bij een joint alsof er water in je hoofd golft en je hoofd naar achteren duwt (beetje het stoned gevoel) maar dan de hele dag lang, en druk op mijn hoofd.
Valdoxan weet ik niet zo goed. Ik heb de laatste tijd een drukkend gevoel in mijn hoofd en redelijk vaak een soort van benauwd gevoel, maar dan op de verkeerde plek. Het benauwde gevoel zit op de plek waar je meestal hoofdpijn hebt, net als wanneer je je haargrensspier ( :+ ) aanspant dat gevoel. en helemaal boven op de neus tussen de ogen. Maar ik weet dus niet of dit door de medicatie komt of ergens anders door.

Maar deze bijwerkingen zijn echt zoveel fijner dan het klotegevoel wat ik eigenlijk zou moeten hebben! Daarnaast helpt het me ook echt om dingen te ondernemen, de deur ui te gaan, mijn bed uit te stappen etc. Daar heeft de behandeling/therapie waar ik onlangs mee gestart ben geen bijdrage in gehad. Ik durf juist met therapie van start te gaan door de medicatie, waardoor ik nu ook daadwerkelijk verder kan worden geholpen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:30

Depakine is een middel tegen epileptie is maar ook gebruikt wordt als stemmingsstabilisator.

ik ben 25 kilo aangekomen sinds ik medicatie gebruik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:24

Wow ik schrik wel van die gewichtstoename. Komt dat dan omdat je meer gaat eten? Ik merk dat ik wel vreetbuien heb nu.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:52

Ik ben ook veel aangekomen. In het begin ga je wel meer eten, ik althans. En er weer af krijgen valt niet mee. Ik ben sindsdien ook 15 kg aangekomen. ;(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:09

Dat is dus iets waar ik echt op moet gaan letten want ik ben al zwaar genoeg.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:54

kohtje schreef:
Wow ik schrik wel van die gewichtstoename. Komt dat dan omdat je meer gaat eten? Ik merk dat ik wel vreetbuien heb nu.

Heel vaak is het inderdaad omdat je toch je eetgewoonten aanpast, maar er waren er ook bepaalde die je metabolisme aanpassen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:56

Ik val juist af, komt meer door de concerta dan de AD, maar helaas zit ik nu echt tegen de ondergrens aan.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:01

:(:) @Azmay.
dat is inderdaad ook niet leuk nee.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:04

LaCiega schreef:
:(:) @Azmay.
dat is inderdaad ook niet leuk nee.

Ik kon altijd al eten wat ik wilde, maar nu vreet ik de hele dag en ik weeg geen 55 kilo meer(en het daalt nog steeds) terwijl ik 1.69 groot ben. Dus dat is niet echt chill -O-

Maar verder ben ik erg gelukkig met het feit dat het bestaat, het helpt me echt enorm.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:13

Ik vind het goed dat deze medicatie er is, maar ik vind ook dat er soms te makkelijk mee wordt omgesprongen, er te weinig voorlichting wordt gegeven en er te weinig controle op is. De meeste AD zijn mega verslavend, dus vaak niet iets wat je 'even' neemt. Verder hoor ik ook vaak dat mensen op bepaalde dagen een extra pilletje nemen, omdat ze zich slechter voelen dan een andere dag...snap niet hoe je dat zonder overleg met je huisarts kunt doen. Verder zie ik ook dat mensen jarenlang een bepaald middel en dosis kunnen slikken zonder dat er oom maar een haan naar kraait. Medicatiegebruik moet gecontroleerd en aangepast worden, klachten veranderen, je krijgt gewenning en er zijn regelmatig nieuwe (betere) middelen op de markt die misschien voor de patient een wereld van verschil kunnen maken.
Ik denk ook dat de medicatie als een hulpmiddel en ondersteuning moet worden gezien, ipv een oplossing (tenzij het gaat om het toevoegen van stofjes die je niet voldoende aanmaakt). Ik denk dat naast de medicatie goede hulp moet worden gezocht, zodat je zo snel mogelijk weer van die troep af bent, want gezond is het echt niet.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:41

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:45

.....niet verslavend in de zin van steeds meer nodig hebben voor hetzelfde resultaat.
Maar als het gaat om 'makkelijk kunnen stoppen', dat valt niet voor iedereen mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:54

Klopt, maar dat geldt voor veel meer medicijnen die invloed hebben op je lichamelijk werken.
Dat wil niet zeggen dat ze verslavend zijn, maar dat je lichaam weer moet wennen om zonder te doen.
En sommige medicijnen zul je ook langere tijd (of heel je leven) moeten slikken omdat je niet zonder kan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:31

Net iemand van de ggz aan de telefoon, die wil dat ik elke week verhoog. Nu stelde ik voor om het gewoon zo te laten zoals het nu is omdat ik me zoveel beter voel. Het is een hele lage dosering maar ik doe het er super op. Lekker zo laten dus.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:36

Interessant om te lezen over het effect van AD op gewicht. M'n vader zit al heel lang aan de AD en is altijd dun geweest (1.85 bij 58 kilo) Sinds hij nu een jaar maagbeschermers moet slikken, is hij eindelijk weer een beetje op gewicht! M'n broer merkt van dezelfde AD dat hij minder speeksel aanmaakt en hierdoor dus minder eet.
Zelf kamp ik ook met psychische problemen en medicijnen zijn ter sprake gekomen, echter wil ik hier niet aan. Heb van mezelf af en toe al eetproblemen en zou niet nog lichter willen worden. Maargoed, begrijp dus dat aankomen ook mogelijk is. Ik lees verder even mee met dit topic.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:59

Maar kan iemand mij uitleggen waarom iemand twee verschillende soorten ad krijgt voorgeschreven??????

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:21

Als het goed is krijg je geen 2 verschillende ad.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 08-12-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:33

Dat dacht ik al. Maar ik ken ienand waarbij de psychiater erachter kwam dat diegene twee soorten Ad had....daarom vroeg ik me af waarom dat is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:40

Weet je zeker dat het echt over 2 soorten AD gaat en niet over 1 soort AD en een ander middel wat ook helpt bij depressies?
Ik heb nl ook anti psychotica gehad omdat dat ook een gunstig effect op depressie zou hebben(Zyprexa en Seroquel).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:10

delvira schreef:
Maar kan iemand mij uitleggen waarom iemand twee verschillende soorten ad krijgt voorgeschreven??????

Tja, mijn oude vriendin slikte naast een serie zusjes van valiun op gegeven moment drie stuks AD (een 'tricyclische' en twee ssri's).
De psychiaters wisten verder niet veel meer voor haar te doen dan dat...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:46

De psychiater had het duidelijk over twee AD...weet alleen de namen zo niet meer....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:42

Siesjuh schreef:
Verder hoor ik ook vaak dat mensen op bepaalde dagen een extra pilletje nemen, omdat ze zich slechter voelen dan een andere dag...snap niet hoe je dat zonder overleg met je huisarts kunt doen.

Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje een vreemd verhaal, aangezien je je echt niet beter gaat voelen van een keertje een pil extra nemen. Je zult je juist eerder slechter gaan voelen.

Ben je niet in de war met benzodiazepinen?