Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:51

Ik vind het eigenlijk nog veel kwalijker dat TS op deze manier anderen nog op ideeën brengt om hetzelfde te gaan doen. Het nut van een topic hier ontgaat mij volledig, behalve dan misschien de aandacht waar het om te doen is?

TS slikt 37,5mg en dat is een bijzonder minimale dosering (die wordt gebruikt om op te starten), dan slikt ze ook nog eens pas een paar maanden. Stoppen moet dus echt niet zo dramatisch zijn, maar moet wél onder toezicht van een HA gebeuren.
Wel vraag ik me af waarom ze uberhaupt met deze medicatie begonnen is, want de 'grap' van venlafaxine en veel andere AD is dat je na het volledig verdwijnen van klachten nog minimaal een jaar door moet gaan met slikken er van. En niet na een paar maanden omdat je je toevallig een paar dagen even wat beter voelt. :n

Anoniem

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:01

Daar ben ik weer.
Als eerste, het is juist geen topic om mensen aan te zetten om ineens te stoppen. Ik vind het oprecht interessant. Ook de info van anderen hier.
Hoe het nu gaat, geestelijk ben ik nog steeds stabiel. Lichamelijk ervaar ik nog steeds pulsen, en daar ben ik wat moe van. Ik voel me nu gewoon weer mezelf, dat is wel heel fijn hoor. Alleen lichamelijk nog niet. Ik heb nog steeds geen last van spanning, ben benieuwd wanneer dit terug komt, als dit al terug komt. Mijn vriend houdt me overigens goed in de gaten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:07

Ik kan je 1 ding zeggen Joolien, al die giftige zooi medicijnen maken je niet beter.
Je moet dit helemaal zelf doen, zonder Anti Depressivia en zonder psycholoog.
Mij is het na 2 jaar gelukt zonder die troep en gesprekken [wat totaal niet hielp].
Heel veel succes.

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:08

venlafaxine heeft geen lagere dosering dan 37.5 Ik weet niet of je tabletten of capsules slikt? De caps zijn met vertraagde afgifte de tabl hebben meestal een dosering van 2x daags. Ik denk dat het bij jou wel mee valt ook al was het slimmer geweest om met de arts te overleggen.
Soms schrijven ze een ander middel voor die wel nog te verlagen is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:14

Ik vind het zelfdestructief gedrag en eerder een symptoom van je problemen dan een signaal dat het zo goed met je gaat. Dit topic past in dat beeld: enerzijds de voortzetting van de zelfdestructie omdat je wéét dat je kritiek gaat krijgen, anderzijds het zoeken van de aandacht en steun die je zo graag wil. Ik geloof er niks van dat dit puur uit nieuwsgierigheid voortkomt. Ik geloof wel dat jij dat misschien gelooft, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt en dat er veel meer achter schuilt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:15

gohya schreef:
Ik kan je 1 ding zeggen Joolien, al die giftige zooi medicijnen maken je niet beter.
Mij is het na 2 jaar gelukt zonder die troep en gesprekken [wat totaal niet hielp].
Heel veel succes.

Lekkere uitspraak :n

Als je de passende AD hebt kan dit echt heel ondersteunend helpen en ervoor zorgen dat een proces van jaren een proces van maanden word. Maar dan moet je wel meer doen dat alleen pillen slikken, want dat is alleen een ondersteuning.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:15

gohya schreef:
Heel veel succes.

Dat het bij jou niet werkt betekent niet dat het bij anderen niet werkt? Vind het een beetje vreemd om dit zo als norm te stellen. AD kan juist je helpen je hoofd wat leger/rustiger te maken zodat je met therapie alles weer op de rails krijgt. En als je lichamelijk echt een tekort hebt aan serotonine of een aanverwante stof, dan is een SSRI-AD eigenlijk niet heel veel anders dan een multivitamine...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:18

gohya schreef:
Heel veel succes.

Ik heb het geprobeerd om zelf beter te worden.
Dat ging 2 maanden goed en daarna werd het alleen maar erger.

Fijn dat het jou alleen gelukt is. Ik kon het niet.
En ja ik slik ook ad. Dat heeft mijn leven veranderd en ik heb er totaal geen last van.

Joolien, ik hoop dat het goed blijft gaan voor je.
Maar trek op tijd aan de bel als je merkt dat het toch minder gaat. Wat ik eerder van je gelezen hebt ben je al een aantal jaar bezig met therapien en het zou toch wel erg zonde zijn als je weer helemaal opnieuw kunt beginnen omdat je zo plotseling stopt met je medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:23

ginger18 schreef:
gohya schreef:
Heel veel succes.

Ik heb het geprobeerd om zelf beter te worden.
Dat ging 2 maanden goed en daarna werd het alleen maar erger.

Fijn dat het jou alleen gelukt is. Ik kon het niet.
En ja ik slik ook ad. Dat heeft mijn leven veranderd en ik heb er totaal geen last van.

Joolien, ik hoop dat het goed blijft gaan voor je.
Maar trek op tijd aan de bel als je merkt dat het toch minder gaat. Wat ik eerder van je gelezen hebt ben je al een aantal jaar bezig met therapien en het zou toch wel erg zonde zijn als je weer helemaal opnieuw kunt beginnen omdat je zo plotseling stopt met je medicatie.

Dat zal ik ook zeker doen.
Ik ben normaal overigens ook niet zo van de medicatie, maar ik ben niet tegen medicatie, ik weet wat het voor je kan doen. Soms kun je het idd niet alleen. Ik heb overigens nooit paniekaanvallen of hyperventilatie gehad van mijn angst, de reden dat ik medicatie ben gaan slikken is omdat ik constant last had van veel spannning in mijn lijf, en daar was ik na 2 maanden vechten gewoon zat van. Vandaar dat ik de medicatie ben gaan nemen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:52

Wat ik bedoel te zeggen: AD geneest je niet,het ondersteunt je en onderdrukt je problemen.
Dát bedoel ik ermee te zeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:55

gohya schreef:
Wat ik bedoel te zeggen: AD geneest je niet,het ondersteunt je en onderdrukt je problemen.

Je zei letterlijk dat je het zonder antidepressiva en zonder psycholoog moet doen. Lekkere uitspraak..
Ik heb een aantal jaar geleden de laagste dosis fluoxetine voorgeschreven gekregen ivm straatvrees (20 mg).
Dit zorgde ervoor dat ik letterlijk de drempel over durfde. Vervolgens hebben de psycholoog en EMDR therapeute wonderen verricht die ik zelf niet in mijn uppie had kunnen oplossen.
Het zijn echt niet allemaal zielenknijpers. In iedere professie bevinden zich 'rotte appels' maar wat ben ik blij dat ik die hulp wel met beide handen heb aangepakt.
Ik vind jouw uitspraak dan ook echt not done :n

Wat TS betreft ben ik het verder met Dani eens.
Dani schreef:
Ik vind het zelfdestructief gedrag en eerder een symptoom van je problemen dan een signaal dat het zo goed met je gaat. Dit topic past in dat beeld: enerzijds de voortzetting van de zelfdestructie omdat je wéét dat je kritiek gaat krijgen, anderzijds het zoeken van de aandacht en steun die je zo graag wil. Ik geloof er niks van dat dit puur uit nieuwsgierigheid voortkomt. Ik geloof wel dat jij dat misschien gelooft, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt en dat er veel meer achter schuilt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:04

gohya schreef:

Dat is niet wat er stond, maar als je dat bedoelt begrijp ik je beter. AD ondersteunt je inderdaad zodat je daarna ook de puf hebt om met je problemen aan de slag te gaan. Als je enorm in de put zit heb je die 'boost' vaak wel nodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:05

Maken je niet beter is toch hetzelfde als niet genezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:36

Janneke2 schreef:
En de vergelijking met insuline gaat zelden op.

De vergelijking gaat in zoverre op dat er een verstoring is in de dopamine/serotonine huishouding en dat je in zekere mate een tekort probeert op te vangen middels medicatie.
En dat kan soms erg nodig zijn omdat in ernstige gevallen depressie dodelijk kan zijn.

En de vergelijking gaat nog verder als je bedenkt dat artsen ook zelden onderzoek naar de oorzaak van het het insuline tekort onderzoeken(Bij DM2 een tekort aan GLP-1) en patiënten ook gelijk aan depressie gewoon medicatie voorschrijven.

En dat is voor het gros der mensen ook de makkelijkste, prettigste en goedkoopste oplossing.

En ja,...depressie is een een andere ziekte als diabetes dus elke vergelijking zal wel ergens mank gaan.

Wat bij alle medicijnen geld,...blijf niet doorlopen met bijwerkingen maar ga naar je dokter. Samen kan je dan een afweging maken om wel of niet door te gaan of te zoeken naar een betere meer passende oplossing.

Heel veel mensen denken dat het er maar bij hoort die bijwerkingen...en ja, soms is dat ook zo. Maar soms zijn er ook andere alternatieven of kan er inmiddels ook gewoon gestopt worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:56

Lienboon schreef:
Hoi Jolien,

Wat fijn dat je je sterk genoeg voelt om af te bouwen. Ik denk dat de korte termijn reacties van je lijf (misselijkheid, opgejaagd gevoel, trillen en brainzaps) helemaal niet fijn zijn, maar die gaan over. Echter dán begint het pas: je moet dat wat je geleerd hebt dan gaan toepassen, dat is best een uitdaging en zéker niet makkelijk! Ik begrijp je eigenwijsheid maar al te goed, maar probeer hulp te aanvaarden bij het stoppen om het ook op de langere termijn te laten slagen! Veel succes!

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, kijk goed naar de valkuilen in het verleden en probeer die te vermijden wat betreft de toekomst.

Cold stoppen met zulke medicatie is inderdaad niet verstandig, maar je zult er niet aan dood gaan ;)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:08

Overleg even met je huisarts over een afbouw schema. Met dit soort medicatie kan je beter niet zonder begeleiding stoppen, je krijgt dan namelijk reboud/afkick verschijnselen, die je nu dus hebt. Mocht je niet naar je huisarts willen kan je altijd met je apotheker overleggen voor een afbouw schema :)

Langzaam afbouwen is het beste. Heb je capsules of tabletten? Als je tabletten zou hebben zou je ze eventueel ook door midden kunnen breken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:17

Ik slikte ook ad, paar verschillende heb ik geslikt. Maar ben ook gewoon gestopt.
maar het had dan ook gewoon totaal geen werking op mij.
Heel apart, ik kreeg geen bijwerkingen leek net of ik lucht slikte, ben meer gaan slikken en nog steeds geen bijwerkingen maar het werkte ook gewoon niet. Merkte totaal geen verschil met of zonder.
maar dat heb ik ook met ritalin, als ik dat slik lijkt het ook nel of ik lucht slik, zelfde geld voor pijnstillers, ook allemaal geen effect.
Ik snap ook niet waarom...
maar ik ben dus ook gewoon gestopt zonder overleg maar merkte verder ook geen verschil dan natuurlijk ;)
Nu slik ik niks meer, heeft gewoon geen zin bij mij...

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:23

Dani schreef:

Precies dit dacht ik ook meteen. Het feit dat je je eigen lichaam en gezondheid inzet als "interessant experiment" maakt dat ik denk dat je nog verre van gezond bent. Na een paar maanden kun je nog niets zeggen of antidepressiva je helpen of niet, helemaal niet als je nog zo op zoek was naar de juiste dosis. Doodzonde dus van het werk de afgelopen maanden. :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:40

Century schreef:
. En als je lichamelijk echt een tekort hebt aan serotonine of een aanverwante stof, dan is een SSRI-AD eigenlijk niet heel veel anders dan een multivitamine...

Daar zit iets in.
Ik slikte 'onder lichamelijke begeleiding' L-tryptofaan plus vitamine B complex en merkte na plm drie dagen verbetering van de klachten, nul "bijwerkingen".
Deze ervaring maakt mij eerlijk gezegd ook wat intolerant: voor veel mensen is AD slikken een kwestie van geen lichamelijke begeleiding, een week of zes afzien, daarna gaat het vaak wel beter (= naast bijwerking ook werking).

Waar al dat gedoe (terwijl je je al rot voelt een extra belasting kringen - huuuu) voor nodig is begrijp ik dus niet goed.
Eerst een lichamelijke diagnose, dan gericht *iets slikken*, zo ongebruikelijk is dat toch niet....

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:53

Janneke2 schreef:
NatasjavE schreef:
Vergelijk het maar met mensen die geen of een tekort aan insuline aanmaken....die zijn hun leven lang afhankelijk van insuline.
Bij mensen met depressieve of bipolaire klachten is de serotonine aanmaak verstoord. Dat kan soms tijdelijk zijn maar ook levenslang.

Daar sla je op zich een spijker op de kop, maar daarna begint het.
Bij bipolaire aandoeningen wordt er nog een minimale hoeveelheid lichamelijk onderzoek gedaan, bij ""gewone"" depressie gedraagt de arts zich als een (slechte) psycholoog: er wordt aan de hand van vragen nav de DSM 'vastgesteld' dat het een depressie is (....zo stelt een slechte psycholoog een diagnose....) en vaak komen dan de ssri's uit de medicijn kast.
Misschien is biochemisch sprake van een depressie als gevolg van dopamine of noradrenaline?
Als de serotonine huishouding verstoord is, hoe zit die verstoring dan in elkaar?

Bij pillen die wel nare effecten hebben (also known as bijwerkingen)
en die geen prettiger effecten hebben (aka de werking)
.....mag je als mens verwachten dat een arts zich uitslooft om dit helder te krijgen. (En gelukkig zijn die artsen er ook, maar helaas niet in de meerderheid.)

En de vergelijking met insuline gaat zelden op.

Zit wel een punt, zonder enig onderzoek worden die pillen je voorgeschoteld. Opbouwen, werkt niet afbouwen en weer een ander. Zo ga je het hele assortiment door, terwijl je ondertussen steeds dieper en dieper de afgrond in gaat. Zo onderhand 10 jaar later heb ik eindelijk een pilletje wat wél iets doet, omdat een arts verder ging kijken. Vitamine D. :+

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:39

Ik vind het bizar en en choquerend hoeveel mensen hier ervaring hebben met het nemen van antidepressiva.

Het is dus inderdaad bewezen dat de middelen vooral veel vervelende bijwerkingen hebben dat je steeds meer nodig hebt om aan de zelfde hoeveelheid serotonine te komen, daarnaast kun je er vraagtekens bij stellen of die antidepressiva echt zo enorm bijdragen aan een verhoogde hoeveelheid serotonine.

Onderzoeken (die ik niet paraat heb maar wel nog zal opzoeken) hebben aangetoond dat je de zelfde positieve effecten of zelfs meer positieve effecten bereikt kunnen worden door goede begeleiding en eventueel therapie.

Het is pappen en nathouden met die antidepressica, diep triest dat artsen dit zo makkelijk voorschrijven.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:59

'Zo makkelijk' valt denk ik wel mee ;). Niet te snel conclusies trekken. En 'vooral veel vervelende bijwerkingen' -> ik had er zo goed als geen, en kon op dezelfde dosis heel lang heel goed functioneren. Alsof het middel voor mij gemaakt was.
En alleen AD gaat niet werken nee, het is ondersteunend tijdens therapie/begeleiding.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:01

Dit topic gaat een beetje aan zijn doel voorbij. De vraag is niet of antidepressiva wel of niet moet worden voorgeschreven. Ook wel vrij kort door de bocht om te zeggen 'je moet maar zelf je problemen oplossen zonder psycholoog of pillen'. Voor mensen die wél geholpen zijn door AD+therapie komt dat nogal onaardig over.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:28

Ik heb even een ad topic geopend omdat ik het toch wel een interessante discussie vind, maar het hier niet thuis past.

[MWS] Antidepressiva

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:50

TS, ik stuur je even een PB. ;)