Afvallen, maar ik ben lui.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:28

Als ik hardloop heb ik een luisterboek of radio 1 in mijn oor. Als ik op de crosstrainer zit, kijk ik tv op mijn i-pad. Werkt echt goed.

Needje

Re: Afvallen, maar ik ben lui.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:33

Je zou ook evt kunnen kijken of je in een sportschool met een PT aan de slag kan.
Krachttraining is een super goede manier om je metabolisme op te schroeven en daardoor vet te verliezen en strakker te worden, en doordat je werkt met een PT heb je iemand die je constant bezig houdt en uitdaagt.

Het schijnt trouwens dat je met stevig doorwandelen meer verliest dan met hardlopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:36

Misschien moet je jezelf inderdaad gewoon een schop onder de kont geven. Soms moet je nou eenmaal ook dingen in je leven doen waar je geen zin in hebt en als je daarmee je einddoel eerder kan bereiken snap ik niet waar je nog op wacht. Waarom zou je nou niet een half uurtje per dag rennen of een paar keer week een uurtje sporten? Is dat nou zoveel te veel gevraagd? Let ook op je eten. Gezond eten is al heel goed natuurlijk, maar kan nog steeds te veel calorieën voor jou bevatten. Neem ipv brood eens rauwkost mee naar school, dat scheelt zoveel...

Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:38

....of probeer, just for fun, de boeddhistische aanpak.
Je zit op die thuisfiets, kijkt naar de teevee en je verveelt je te pletter.
Gosh - kijk eens naar die verveling.
Wat precies maakt jou verveeld? Zit er nog een emotie onder?

Ik sport niet echt: ik onderhoud mijn lichaam. Dat is een vorm van goed voor mezelf zorgen.
Ik doe dit door voor een (verzorg)paard te zorgen en door met vrienden wandelingen te maken. En ik volg yogales.
En ik heb het makkelijk: mijn getrainde lijf vraagt om beweging.
En dat je beweging binnenshuis maar matig vindt: je lijf heeft wel zuurstof nodig!
....en hollen moet je opbouwen. Een minuutje rennen na tien minuten wandelen en daarvoor gymnastiek.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:53

Heel eerlijk gezegd zou ik niet gaan hardlopen, maar krachttraining gaan doen (en daarnaast natuurlijk wel cardio)
Paar redenen:
- hardlopen is slecht voor je knieen, al helemaal als je al wat zwaarder bent. Kan me bijna niet voorstellen dat je knieen her met 97 kilo gaan volhouden om aantal keer per week te gaan hardlopen.. Zou dat pas gaan overwegen als je iets lichter bent.
- het wordt winter dus kouder, het 'hardloopseizoen' gaat stoppen zegmaar. Natuurlijk kan je wel gewoon hardlopen, maar waar ga je die motivatie vandaan halen? Gaat her je straks lukken als het vriest om jezelf naar buiten te schoppen voor iers wat je helemaal niet leuk vindt, terwijl je ook lekker binnen kunt zitten met een warme kop thee onder de dekens? Als je dat nu al lastig vindt..
- Ook al denken veel mensen van wel; van hardlopen val je NIET snel af. Met hardlopen gebruik je maar een beperkt deel van je lichaam: namelijk je benen.

Wat je veel beter kunt doen is krachttraining! Krachttraining is erg effectief om af te vallen. Je spiermassa wordt groter, en veel spiermassa betekend veel verbranding. Op die manier val je dus ook af zonder te sporten (ik bedoel als je in rust bent). Wat wel heel belangrijk is, is dat je goed eet. (Ja, omgekeerde wereld he. Als je dar zo hoort ;)). Dat betekent veel eiwittem eten, dat zijn namelijk de bouwstenen van de spieren. Dus goed veel eten, maar wel gezond. Als je spieren en pezen etc al wat sterker zijn kan je altijd nog gaan hardlopen. Dan kan je lichaam dat allemaal net iets beter aan.
Google maar ns op, krachttraining afvallen. Ben je al lid van sportscjool? Instructeurs kunnen je ook zeker helpen. En om t wat leuk te maken kan je misschien groepslessen gaan proberen.
Denk dat t voornamelijk schop onder je kont geven is. Als je goed sport, wordt her namelijk hartstikke leuk. Je maakt namelijk stofje (naam kwijt) aan, wat soortvan verslavend is. En het resultaat is ook altijd leuk om te zien!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:17

Eens met Eileen. Met 97 kilo gaan hardlopen lijkt me niet erg goed voor je gewrichten. Daarnaast wordt het kouder en je motivatie is nu eenmaal een probleem.
Het afvallen maak je op deze manier ook tot een flink project. Letten op wat je eet, sporten, motivatie aanpakken. Ik vind het nogal wat.
Ik zou eerst in beeld krijgen wat je precies binnenkrijgt. Schrijf eens in een schrift op wat je eet en alles moet je opschrijven. Ga met dit schrift naar een diëtist.
Sporten is namelijk 1, maar je eetgedrag heeft een groter aandeel in het afvallen dan het bewegen. Cru gezegd: sporten kan een slecht eetpatroon niet opheffen.
Als je motivatie al een probleem is, zou ik beginnen met de bewustwording van je eetpatroon.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:18

Sporten: Ik zeg doen!

Ik vond het altijd verschrikkelijk. Had geen conditie, ben zo lenig als een plank, vroeger altijd de laatste om uitgekozen te worden met gym- Je kent het wel. Sporten had dus een enorm negatieve associatie bij mij, nog naast het feit dat ik zoveel dingen liever doe dan sporten.

Nu ben ik zo'n 3 maand geleden begonnen met een vechtsport (kung fu), in een vaste groep. En verdomd wat was dat leuk! Daardoor ook met een wekelijkse kracht/conditietraining mee gaan doen. En ik merk al zó veel verschil, echt onmogelijk. Afgevallen ben ik niet door slechte eetgewoonten (regelmatig een avondmaal overslaan, binnen 10 min iets moeten hebben, geen tijd s ochtends dus ontbijt uit de kantine op school)... Maar ik voel me al zo veel fitter, door slechts twee keer een uur per week en vier keer naar de paarden toe. Mijn doel heb ik ook sterk voor ogen. Ik wil fit genoeg worden om in t zadel te kunnen zonder schuldgevoel of het paard onnodig te belasten. En dat gaat lukken. :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:28

Als je sporten echt verschrikkelijk vind, integreer meer bewegen dan gewoon in je dagelijks leven. Bv alles op de fiets, altijd de trap ipv de lift. En een sport in teamsverband (bv voetbal) is ook beter vol te houden als je niet van sporten houd. Het krijgt dan ook een gezellige kant.

Daarnaast zijn er ook dingen die je thuis kan doen (of buiten) zoals bv hoelahoepen :) muziekje erbij en gaan ;)

Succes ts! Het is ook een deel karakter... zie dit topic als n grote motivatie, knop om en ervoor gaan!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:28

Zoek een sport die je wel leuk vindt! Probeer eens het een en ander uit.

Ik ben erg sportief, maar wel heel selectief. En ooit begonnen om wat af te vallen (tot 10 jaar geleden sportte ik niet). Fietsen heb ik geprobeerd, maar dat vond ik niets. Voor mij was hardlopen et uiteindelijk wel, eindelijk iets waar ik goed in was. En ik ontdekte dat ik hield van bergwandelen en dus trek ik op vakanties richting de bergtoppen. Spieren waren een probleen, dus ging ik naar de sportschool. 3 keer geweest, daarna nooit meer. Voor mijn spieropbouw ben ik gaan wandklimmen. Super gaaf, heel zwaar en heel spannend en erg gezellig.

Ga eens op zoek naar wat je wel leuk vindt en kijk ook eens naar minder bekende sporten.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:38

Probeer sporten met een personal trainer erbij. Die kan je door het begin helpen. Als je meer conditie hebt en sporten zit in je systeem kan je het zelf doen. Een Personal trainer is best prijzig.
En het zijn ook de kleine dingen zoals vaker met de fiets, trap ipv de lift, savonds een rondje wandelen met je vriend etc
Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:46

Ik denk dat je heel prima met EVI kan starten. Zij bouwt langzaam op en je kunt de les zo vaak overdoen als je zelf wilt. Maar koop dan wel goede hardloopschoenen en laat ze echt aanmeten.

Aan een kant snap ik je wel hoor, die knop omzetten is ook lastig. Maar ik moet ook zeggen dat ik bij je openingspost zoiets had van" Slappe hap" :roll: Wel klagen maar alleen maar smoezen en uitvluchten verzinnen.

Je zult het echt zelf moeten doen en dat weet je ook wel. Dus is het een keus die je maakt. Ga je zo door dan voel je je rot. Voel je je rot genoeg om eruit te stappen en zonder allemaal smoesjes jezelf aan te pakken of is het niet zó erg dat je er wat aan wilt doen?

Een ander kan je in het begin over de streep trekken, je aanmoedigen etc maar jij bent degene die de de keus maakt over wat je doet met je leven en als je die keus maakt dan is aanmoediging leuk maar niet noodzakelijk.

Als je die keus maakt om dingen te veranderen dan zul je merken dat er meer verandert, vanalles komt in beweging, niet meteen maar wel als je doorzet.

Ik vind dat er echt hele goede dingen worden gezegd waar je wat mee kunt en helemaal top dat je bent gaan hardlopen +:)+ maar iedere andere vorm van bewegen/sporten is natuurlijk ook ok.

Ik ben ook een hardloper en wilde 5 km achter elkaar kunnen rennen. Met Evi heb ik dat gedaan, daarna ben ik naar de 10 km gegaan. Mijn hardloopseizoen stopt echt niet in de winter hoor, ik vind het veel fijner lopen in de kou dan in de warmte.

Combineer gezond eten met sporten en dan kom je echt veel beter in je vel te zitten. Ik heb een poosje de Weightwachers app gebruikt. Die werkte goed voor mij en nu gebruik ik hem al lang niet meer maar ik heb wel mijn eet en vooral snaaigewoontes aangepast. Ik ben ook heel veel gaan lezen over gezonde voeding en stofwisseling. Het boek suiker,zout en vet kan ik je zeker aanraden als je van alle "lekkere" tussendoortjes af wilt komen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:55

Wil je nu tips om jezelf te motiveren om te sporten of om jezelf te motiveren om af te vallen? Je kan namelijk prima veel sporten en alsnog niks afvallen of zelfs aankomen (als je daarbij nog steeds te veel eet). Je kan ook prima afvallen zónder daarbij extra te gaan bewegen, ideaal voor luie mensen dus. Je moet alleen wel eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je doel is, anders heeft het geen zin om in het wilde weg maar wat te gaan doen.
Als je graag meer wilt gaan sporten, bedenk dan waarom je meer wilt gaan sporten en kies dan ook een sport die bij dat doel past. Als je je conditie wil verbeteren past daar een ander sportpatroon bij dan wanneer je meer kracht wil hebben.
Wat afvallen betreft, uiteindelijk draait afvallen, aankomen of gelijk blijven in gewicht altijd om wat er binnenkomt vs. wat er uit gaat. Schrijf eens een maand lang precies op wat je allemaal eet en drinkt. Je zegt in je OP dat je doordeweeks redelijk gezond eet, maar in het weekend wat ongezonder. Daar zou wel eens de crux kunnen zitten. Je kan nog zo gezond eten doordeweeks, maar als je het hele weekend alleen leeft op kilo's chocola en grote bakken friet met mayonaise bij wijze van spreken, doe je al je harde werk doordeweeks volkomen teniet. Daarnaast; ook van gezond eten kan je te veel eten. Avocado's en noten zijn bijvoorbeeld heel gezond voor je, maar als je elke dag een grote bak noten wegwerkt zal je alsnog niet afvallen. Kijk dus ook goed naar je portiegrootte, en niet alleen naar wát je eet.

Ik ben zelf ook heel lui :D Maar sport ondertussen wel gemiddeld 4x per week in de sportschool en daarnaast rij ik nog 2x in de week paard. Sommige weken gaat het wat minder soepel dan andere, maar ik probeer het sporten altijd te behandelen als tandenpoetsen; dat doe je immers óók elke dag en daarbij denk je ook niet na of je er wel zin in hebt of niet. Sporten vind ik nog steeds niet leuk, ook niet na 15 kilo afgevallen te zijn, maar het is inmiddels wel iets wat er gewoon bij hoort. Maar goed, mijn doel voor sporten was ook niet het leuk te gaan vinden, maar ik wilde een betere conditie en me beter in mijn lichaam voelen. Daar heeft het sporten zeker bij geholpen.
Sporten alleen zorgt écht niet voor het afvallen; je eetpatroon is daarbij van het grootste belang. Zelf heb ik daarvoor veel gehad aan de boeken van Mieke Kosters die in dit topic al eerder genoemd zijn. Ik heb vooral veel last van wat zij prinsessen-gedachten noemt, en jij ook zo te horen. Alles moet vooral makkelijk gaan, het moet niet te veel moeite kosten, en je wil net als iedereen in het weekend ook eens wat lekkers eten. Het kost wel wat tijd en moeite om die gedachten om te buigen (en nog steeds, ik merk dat ik nu weer wat aan het verslappen ben en dat zie ik meteen terug op de weegschaal). Het is zaak dat je dat soort gedachten herkend en ombuigt naar gedachten die je wel helpen om af te vallen.

Zo, het is een heel stuk geworden ondertussen, hopelijk heb je er wat aan :) Waar het op neerkomt; het zou denk ik al heel veel helpen als je eerst voor jezelf bepaald wat je doel nu eigenlijk is. Dat doel kan best én meer bewegen, én afvallen zijn, maar voor je verder kan bepalen wat je daarvoor moet doen is het handig om je doel duidelijk voor ogen te hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:31

Contra Hermelijn: ik eet de laatste paar jaar vrij veel noten, ik koop ongeveer twee kilo per week.
Toch ben ik afgevallen.
Het is geen simpele optelsom en calorieën tellen is ook niet nodig: ik trainde mijn alvleesklier door nuchter te bewegen, low in carb, veel plantaardig eiwit, zoals avocado, cacao en noten. Ik viel af met een tempo van plm een kilo per maand.
Er is dus geen enkele reden om dit soort gezonde zaken te laten staan. (Wel heeft het zin er niet te veel koolhydraten bij te nemen ...)

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:37

Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad gewoon een grote smoes. Dat weet ik. En omdat ik me dus zo rot voel, ben ik vanaf nu sporten (ik heb nu alweer zin om te gaan rennen :D).

Naar mijn eten kijk ik ook goed. Niet teveel inderdaad en wat.
Ik eet ontzettend veel salades (bijna elke middag), die bestaan uit tomaat, paprika, komkommer, en soms iets ''extra'' erin (zoals feta, zwarte olijven, etc.). Zo hou ik het varierend voor mezelf :) .

Mijn moeder heeft al aangeboden om met mij mee te rennen omdat we op hetzelfde niveau zitten. Dat is wel heel erg fijn vind ik.
En ik ga dat 30 days shred proberen, en daar wil mijn vriend soms ook aan meedoen!

Weight Watchers heb ik ook geprobeert en lukte heel erg goed! Dat gebruik ik nu nog steeds voor mijn porties, en ik hou in mijn achterhoofd dat als ik iets snoep, daar wel iets tegenover moet staan.

Ik zie het nu heel positief in!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:59

Had altijd hetzelfde probleem. met bijkomend probleem dat ik te weinig energie had om uberhaupt te bewegen.
2 jaar terug door toevalligheden erachter gekomen dat ik nooit tegen gluten heb gekund. Door daar mee te stoppen is er bij mij wat energie vrij gekomen waardoor ik 1,5 jaar geleden de stap heb kunnen zetten naar een sportschool (waar ik de eigenaren van ken, dat wel :+ ) Daar een fitnessschema laten opstellen, resultaat gericht. Dat ik ook zag wat er gebeurde. Ze werken daar met sleutels voor de apparaten (soort usbstick) en hartslagmeters waardoor de meeste toestellen al zo voor je worden ingesteld en je naderhand precies kunt zien hoeveel calorieen je hebt verbruikt (werkt heeeeeeeeel motiverend :D ) Krijg ook om de zoveel weken een bericht om met één van de instructeurs te overleggen over mijn schema (veranderen/ zwaarder /Niks veranderen :+ ) Eventueel met conditietest en wegen/vetpercentage.
In eerste instantie was afvallen niet eens de hoofdzaak, maar moest mijn lichaam gewoon beter kunnen gebruiken. En ook niet enorm op voeding gelet.
Maar ben ik in een jaar tijd toch bijna 30 kg afgevallen. Zonder persé leuke dingen op te geven.

Na een poos werd alleen fitness een beetje saai dus ben ik de groepslessen gaan bekijken ( met gewoon een instructeur voor de groep :+ is wel zo belangrijk voor de gezelligheid :)) ) Na callenetics, blijven hangen bij pilates (enorm goed voor het paardrijden) en momenteel 3x in de week bodyboxx (boksen, maar dan alleen sparren tegen de handschoenen). Kijk er nu alweer naar uit dat ik morgen weer mag..

Kijk eens wat rond wat er bij jouw in de buurt wordt aangeboden. Maar kijk dan naar iets waar je gelijk een motivatie krijgt..
Hoe vaak ik wel niet net even een minuutje bij (heb ge)tikt om de calorieën op een rond getal te laten uitkomen (of erover heen :') ) en dan vervolgens maar blijft doortikken om weer een rond getal te krijgen in de minuten :))

Heel veel succes. Ik hoop dat het je gaat lukken.
Het is een moeilijk proces. Nog steeds denk ik vaak dat ik veel te dik ben, ook al weet ik dat ik nooit in een maatje 38 zal passen. Maar toch zie ik heel soms tussen de beelden dan een momentje dat ik toch trots ben op mijn lichaam :D

(afgelopen vrijdag zelfs meegedaan met een grote show van de sportschool, voor een demo van de bodyboxx. Dus veel beeldmateriaal :+ )

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:06

Janneke2 schreef:
Contra Hermelijn: ik eet de laatste paar jaar vrij veel noten, ik koop ongeveer twee kilo per week.
Toch ben ik afgevallen.
Het is geen simpele optelsom en calorieën tellen is ook niet nodig: ik trainde mijn alvleesklier door nuchter te bewegen, low in carb, veel plantaardig eiwit, zoals avocado, cacao en noten. Ik viel af met een tempo van plm een kilo per maand.
Er is dus geen enkele reden om dit soort gezonde zaken te laten staan. (Wel heeft het zin er niet te veel koolhydraten bij te nemen ...)

Ja prima, dan eet je dus van andere dingen minder. Het is wel degelijk een simpele optelsom; als je meer eet dan je verbruikt kom je aan, klaar (uitgezonderd mensen met medische problemen die dat verhinderen). Het is niet zo dat het menselijk lichaam een soort magisch vat wordt als het gaat om eten verwerken.
Ik zeg niet dat ze het moet laten staan, ik zeg dat als ze denkt dat ze afvalt door een hoop noten te eten (en verder niks te veranderen), dat dat een foute gedachte is.

Goed om te horen dat je er nu positief instaat, Procent, hou dat vast! :)

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:16

Heb niet alle reacties gelezen dus excuseer als dit al is genoemd.
Neem een abonnement op de sportschool;)
Bij mijn sportschool doen ze aan crossfit. Uitdagend, maar super leuk! Hier krijg je een goede conditie en veel spierkracht van. En het is ook nog eens super leuk om te doen.
Bij veel sportscholen doen ze ook aan bodypump. Dit is ook altijd heel gezellig en motiverend! Je kan daar ook niet zomaar weg tijdens de les dus je moet het wel afmaken.
Wat mij het meest heeft geholpen om naar de sportschool te gaan is vrienden maken, met z'n 2en is altijd leuker dan alleen. :)