Scheenbeenblessure verdwijnt niet..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoy_

Re: Scheenbeenblessure verdwijnt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:53

pffff vervelde kwaal! Ik kreeg het na te snel te lang en te hard te willen hardlopen. Inderdaad, rust, fysio, koelen. De fysio masseerde (OMG die pijn was bijna niet te harden, wat heb ik daar een tranen gelaten) en ik heb een tijd niet gelopen. Ben meteen barefoot gaan lopen en sindsdien nergens last van (pluspunt, dat moet je heel rustig aan opbouwen!), echter met voetbal kan dat natuurlijk niet.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:12

Ik heb ook last (gehad) van shin splints, waarvoor ik nu onder behandeling ben bij mijn fysio. Ik heb te korte bovenbeenspieren en te korte kuitspieren (door het op hakken lopen), waarvoor ik rek oefeningen heb gekregen.
Mijn klachten waren voornamelijk met het hardlopen (gigantische kramp halverwege het scheenbeen, en m'n evenwicht niet meer kunnen bewegen) en in rust pijnscheuten. Ook na periodes van rust kwam dit genadeloos weer terug..
Vorige week ben ik voor de 1e keer in m'n schenen geprikt (dry needling) en het resultaat is echt belachelijk goed bij mij. Gisteren ben ik weer geprikt, en groen licht gekregen om het hardlopen weer uit te bouwen. Het heeft mij (voor nu dan) echt heel erg goed geholpen!
Wellicht zou je er info over kunnen krijgen bij je fysio

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:26

Ben vandaag weer naar de HA geweest en die heeft me doorgestuurd naar de röntgenafdeling, hij wilde eerst het bot controleren want hij voelde een deukje :\ Heb dus foto's laten maken en krijg volgende week uitslag.
Verder verwijzing naar fysio dus daar ga ik in het nieuwe jaar naartoe. Dry needling heeft mijn moeder ook goede ervaringen mee dus wie weet kan ik daarvoor bij mijn manuele therapeut terecht, die doet dat ook sinds kort :)

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:20

Ik heb vandaag weer een controle-afspraak gehad met de fysio, en we gaan een afspraak maken voor zooltjes. Hopen dat het werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:44

Ik heb ook gigantische deuken in mn scheenbeen :=

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:50

Hoop voor je dat het snel opknapt! Weet hoe vervelend het is..
Kwam bij mij door het hardlopen, te snel van start --> gevalletje conditie kan het wel aan maar lichaam blijkbaar nog niet.. Ben toen heel lang gestopt want had er geen zin meer in, totdat ik het vorig jaar weer in m'n hoofd kreeg en weer tegen shinsplits aanliep helaas. Dit keer goede sportschoenen aangeschaft en rustig van start gegaan maar toch ging het weer de mist in. Heb toen ook op advies van de fysio (waar ik ook al sportte) compressiekousen aangeschaft maar heb de motivatie nog niet weer terug gevonden om hier mee aan de slag te gaan.. Misschien dat ik hier positieve verhalen hoor die mij de moed geven om weer van start te gaan :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:57

bono_ schreef:
Hoop voor je dat het snel opknapt! Weet hoe vervelend het is..
Kwam bij mij door het hardlopen, te snel van start --> gevalletje conditie kan het wel aan maar lichaam blijkbaar nog niet.. Ben toen heel lang gestopt want had er geen zin meer in, totdat ik het vorig jaar weer in m'n hoofd kreeg en weer tegen shinsplits aanliep helaas. Dit keer goede sportschoenen aangeschaft en rustig van start gegaan maar toch ging het weer de mist in. Heb toen ook op advies van de fysio (waar ik ook al sportte) compressiekousen aangeschaft maar heb de motivatie nog niet weer terug gevonden om hier mee aan de slag te gaan.. Misschien dat ik hier positieve verhalen hoor die mij de moed geven om weer van start te gaan :)

Ik ga niet echt bemoedigend zijn, maar mijn fysio gaf aan dat compressiekousen geen positieve of negatieve bijwerkingen hebben. Zou je misschien kunnen vertellen welke reden jouw fysio aangaf om compressiekousen te gebruiken?

Ik gebruik zelf tubes van Herzog, en hoewel ik via internet positieve verhalen heb gelezen merk ik eigenlijk geen verschil. Ik heb ze meer voor de psychische ondersteuning :') Het voelt iets veiliger om zo'n strakke pijp om je kuiten en schenen te dragen haha.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:21

Dezelfde scheenbeenklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een enkele keer is er enkel sprake van een te snelle opbouw van de belasting maar vaak liggen er nog andere factoren aan ten grondslag die er voor zorgen dat de problemen ontstaan. Eerst moet dus altijd duidelijk worden waar de problemen zijn ontstaan.
Bij enkel overbelasting in een vroeg stadium zal enkel rust helpen. Maar vaak gaat met maanden door nadat men de eerste symptomen waarnam omdat eenmaal opgewarmd de symptomen verdwijnen. In al die gevallen red je het ook niet meer met enkel rust. Naast de oorzaken aanpakken voor bijvoorbeeld gerichte oefeningen moet men ook gericht te belastbaarheid opbouwen alvorens men gewoon de draad weer op kan pakken. de pijn verdwijnt wel met enkel rust maar zo lang de belastbaarheid niet is opgebouwd zullen de klachten steeds weer terugkomen. Maar dat stukje revalideren wordt vaak overgeslagen. Bij de fysiotherapeut dus niet enkel vragen om van de pijnklachten af te komen maar ook de maximale belastbaarheid als doel van de behandeling aangeven.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:24

Voor mij werken compressie kousen met name voor de grotere belastbaarheid. Door de kousen heb ik een sneller herstel na training/wedstrijd en kan daardoor meer trainingsbelasting aan dan zonder de kousen. Maar als de oorzaak van scheenbeenklachten bv liggen in een te korte kuitspier dan helpen compressie kousen daar echt niet bij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:30

TS is er iets uit gekomen uit de Röntgenfoto's?
Ik zit ook op voetbal en heb bijna 2 jaar met een Shin Splint gelopen. Toen ik uiteindelijk naar de H.A. ging heeft die me door gestuurd naar de Fysio.Daar kreeg ik massage op die spier langs het scheenbeen.Mén wat deed dat pijn! na een paar behandelingen was het over en ik heb er nooit meer last van gehad.Ik voetbal ondertussen alweer enkele jaren.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:35

Greetje63 schreef:
Voor mij werken compressie kousen met name voor de grotere belastbaarheid. Door de kousen heb ik een sneller herstel na training/wedstrijd en kan daardoor meer trainingsbelasting aan dan zonder de kousen. Maar als de oorzaak van scheenbeenklachten bv liggen in een te korte kuitspier dan helpen compressie kousen daar echt niet bij.

Ik ben het eens met wat je zegt :) Maar waarom herstellen je spieren (neem ik aan?) sneller wanneer e compressiekousen draagt? En wat zou dan een oorzaak zijn waarbij compressiekousen wel helpen? Ik ben hier trouwens oprecht benieuwd naar, het is niet dat ik je niet geloof :)

En Gohya, zo'n zeer pijnlijke massage was voor mij ook de oplossing inderdaad!

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:50

Wat goed helpt zijn deze oefeningen:
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/h ... hardlopen2

Van alle oefeningen helpt deze het beste tegen pijn in je schenen (Ik doe ze dan voor, tijdens en na het hardlopen.

Spieren voorkant bovenbeen:
Ga rechtop staan.
Pak met de linkerhand de linkerenkel.
Buig de linkerknie verder.
Strek de heup, zonder daarbij een holle rug te maken.
Zorg ervoor dat de knie naar beneden wijst en dat je rechtop blijft staan

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:57

xIrlijn schreef:
Greetje63 schreef:

Ik ben het eens met wat je zegt :) Maar waarom herstellen je spieren (neem ik aan?) sneller wanneer e compressiekousen draagt? En wat zou dan een oorzaak zijn waarbij compressiekousen wel helpen? Ik ben hier trouwens oprecht benieuwd naar, het is niet dat ik je niet geloof :)

En Gohya, zo'n zeer pijnlijke massage was voor mij ook de oplossing inderdaad!

Door de compressie wordt het bloed sneller terug naar het hart afgevoerd. Dus ook afvalstoffen worden sneller afgevoerd. dat is het hele idee achter compressie.
Een bijeffect en wat mogelijk ook bij sommige blessures of zwakke plekken zou kunnen helpen is dat de kuiten gestabiliseerd worden en kijk maar eens naar vertraagde opnames wat die kuiten te verduren krijgen en dat stap naar stap.
Zelf heb ik ze puur genomen voor het snellere herstel. Had geen klachten behalve dan na een zware training/wedstrijd onrustige benen. Na een wedstrijd heb ik dat nog steeds maar ja ik zoek ook echt de grenzen op. Na een zware training niet meer sinds ik compressie kousen draag. En ik heb ook de trainingsomvang door het snellere herstel uit kunnen breiden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:58

Vervelend ts! Maar vind de periode rust ook wel erg kort. Zou eerder zeggen drie maanden rust en dan nog een tijd rustig doen. Schenen Zijn bijzonder hardnekkig.

Sterkte!

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:02

xIrlijn: ik had een artikel van de fysio gekregen met uitleg op deze website;
http://www.prorun.nl/gezondheid/blessur ... ardlopers-

Korte samenvatting: compressiekousen zitten strak om je been heen. Door deze strakke pasvorm hebben de kuitspieren minder beweeglijkheid. Dit met het resultaat dat de trekkracht van de pezen aan het botvlies verminderen. Shinsplits is een irritatie in het botvlies dat kan resulteren in een ontsteking. Klinkt zo best wel logisch vindt ik zelf :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:39

Ik merkte echt verschil met compressiekousen qua gevoeligheid van mijn schenen. :j
Jammer dat ik er vreselijke krampen van kreeg, ik heb vorige week een maat groter gekocht, ondanks dat ik de goede maat had van de vorige.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:52

Moonfish als je een grotere maat koopt dan zal het effect van de compressiekous toch niet meer werken?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 17:56

Rontgen geen opmerkingen, maar dat verwachtte ik al.

Ik was vandaag bij m'n manueel therapeut voor mijn nek en heb even naar dry needling gevraagd want dat doet hij ook. Hij heeft er 3 in mijn kuit gezet en dat moet helpen. Ben benieuwd of het het waard is want ik heb momenteel érnstige kramp :') hoort er bij schijnbaar maar kan nauwelijks normaal lopen.. Iemand ervaring met naaldjes icm deze blessure?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:12

Net met dry needling icm scheenbeen blessure wel dry needling icm hakblessure en peesplaat ontsteking. Aanvankelijk is er toen dry needling gedaan in de peesplaat van de voet. Maar dat had onvoldoende effect. waarschijnlijk omdat de oorsprong van het probleem toch in een van de kuitspieren zat. 1 keer dry needling gehad in de kuitspier. Fysio waarschuwde dat ik last van krampen kon krijgen de eerste 24hr. wat heet, op de fiets op weg naar huis tot twee keer gevallen omdat ik overvallen werd door kuitkramp en gigantische hak pijn. Eenmaal thuis er echt een paar uur beroerd van geweest met steeds weer krampaanvallen. S nachts gewoon kunnen slapen en sindsdien helemaal van de pijnklachten af. (natuurlijk daarna wel weer heel rustig opbouwen van de belastbaarheid want geen pijn betekend niet dat de blessure helemaal hersteld is, dat is pas op het moment dat het weer optimaal belastbaar is).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:17

Voor mij nóóit geen Dry Needling meer! heb zóveel pijn moeten lijden [Hamstring] tijdens de behandelingen,zó erg dat ik bijna flauw viel.Dat kan toch niet goed zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:20

bono_ schreef:
Moonfish als je een grotere maat koopt dan zal het effect van de compressiekous toch niet meer werken?

Ik zat bovenin de maat, wel goed binnen de maat. Kennelijk kan ik zoveel druk niet hebben, de maat kleiner is nog strak zat voor mijn gevoel.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 18:27

Greetje wat een fijne ervaring om te lezen :j
Gohya oef.. Ik vond het ook even heel naar, maar echt pijn mag je niet hebben he. Zat het naaldje wel goed? Bij mij zat die 1 keer fout en dat deed echt scherp pijn, toen haalde hij hem er ook direct weer uit, verder was het gevoel gauw weer weg.

Ik kon gelukkig met de auto naar huis, was dus binnen 5 minuten thuis. Nu thuis kan ik dus echt niet lopen zonder pijn :') Gelukkig hoef ik niet te werken vandaag.. Ik kreeg wel meteen reactie op mijn scheenbeen dus ik denk dat het zeker met elkaar in verband staat, had dus 3 plekken in mijn kuit waar de spier te gespannen was oid en waar dus die naaldjes in gingen. Ben benieuwd of het echt werkt! Over 1,5 week mag ik weer, hij vroeg of ik nog wel durfde haha.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:29

gohya schreef:
Voor mij nóóit geen Dry Needling meer! heb zóveel pijn moeten lijden [Hamstring] tijdens de behandelingen,zó erg dat ik bijna flauw viel.Dat kan toch niet goed zijn.
Ja het kan heel pijnlijk zijn, maar voor niets gaat de zon op. Wil je genezen dan moet je soms investeren. En dan was de kuit nog een makkie vergeleken met de voetpees.
Het gezoek met de naalden na de juiste plek vond ik gewoon pijnlijk (lees heel pijnlijk) maar daar zal je toch doorheen moeten om de juiste plek gevonden te krijgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:34

Maar hoeveel rust heb je nou gehouden ts? Je bent nog jong (21 ben je lichamelijk volledig uitgegroeid, en veel zeggen later). Dus de komende weken ben je nog wel zoet helaas.
Zou eerder kijken naar waarom je die blessure in eerste instantie hebt. Compressie kousen zijn heerlijk, heb ze zelf ook, maar gebruik ze zeer zelden. Als je de oorzaak niet weet(opzich logisch dat je dit niet precies weet) dan kan je compressie kousen wat je wilt maar je blijft gevoelig. Ik lees dat je al zegt dat je te fanatiek bent begonnen. Kan je niet eens met je trainer kijken naar je manier van lopen? Daar ontstaan ook vaak veel problemen. Ondersteunende krachttraining kan ook nooit kwaad. Dat hij je kuit behandeld is ook niet raar. Scheen blessure is nooit een spier, maar heeft wel te maken met een kuitspier die de klappen niet op kan vangen (vaak). Maar ik zeg heel eerlijk, heb niet alles gelezen dus misschien geef je het antwoord al wel :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:41

Hij drukte het naaldje in me bovenbeen [achterkant] en het was net of hij met een moker het naaldje nog effe nasloeg.
Een extra na drukken zeg maar.Als het na die behadelingen nou had geholpen? helemaal niets.
Kon ook niet bleek later,het was helemaal geen Hamstring blessure,het was Ischias. :?