Rossfechten schreef:@Catnip
Duiken is een andere sport, Maar solo duiken zonder dat je jezelf onder controle hebt, is gewoon jezelf niet kennen en daarmee jezelf en anderen schade aandoen.
Ik ga ook geen paarden breken, maar rij ze netjes fatsoenlijk in, ook voor mijn veiligheid.
De beschrijving van het ongeval is het gevolg van een bepaald soort gedrag, wat vaker moet zijn voorgekomen vermoed ik. Als ik het verhaal lees
En wat is de oorzaak van een ¨klinische depressie¨ Dat is alleen een etiket, zegt niets over de oorzaak en niets over de oplossing, en niets naar de manier hoe er mee om te gaan. Als het door een NIP psycholoog of zo is afgegeven zegt het alleen iets over hoe die persoon zich op dat moment heeft voorgedaan bij de NIP psycholoog of zo.
Ik ken verder absoluut niets van (solo)duiken, maar ik begrijp dus dat hij iets doms heeft gedaan in zijn sport. Ja natuurlijk, iets doms is iets doms, maar dat hebben we allemaal al wel gedaan. Ik ben als puber ook zo vaak op een veel te heftig paard gekropen, en het is puur geluk dat ik niet ben verongelukt in alle roekeloze dingen die ik heb gedaan als kind/tienerruiter. Maar stel dát ik iets had overgehouden aan zo'n avontuur, mocht ik niet zeuren want ik had iets doms gedaan en ik wist dat ik het paard niet aankon? Net zoals TS' (ex) partner de soloduiksituatie niet kon handlen?
Verder heb ik het niet over de klinische depressie issue van de oorzaken en oplossingen (die trouwens wél gewoon zijn vastgesteld in zijn algemeenheid hoor), daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat jij het over "zeuren" had. Sorry, maar een psychische aandoening is geen "zeuren". En nee, een klinische depressie wordt pas gediagnostiseerd na een bepaalde duur en heftigheid van specifieke symptomen, volgens de DSM-V, dus niet op basis van een psych die hem een halfuurtje ziet en vindt dat hij best wel een trieste indruk maakt.
En nav een latere post van TS blijkt dat hij zich zijn hele leven al moeilijk kan aanpassen en dat er meer speelt dan een enkelvoudige depressie. Is er al naar persoonlijkheidsproblematiek gekeken TS?
Anyway, deze man heeft het moeilijk, hij lijdt aan psychische aandoeningen net zoals iemand anders bijvoorbeeld aan diabetes of epileptie lijdt, en dan krijg ik er de kriebels van als dat wordt beschreven als "zeuren" of "eigen schuld".