Griepprik... Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:03

Ik twijfel... Behoor wel tot de risico groep..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:15

De reden dat zelfs niet echt risicopatienten de oproep krijgen is omdat een huisarts bijna 11 euro vangt voor elke prik die hij/zij zet. Het loont dus letterlijk om veel uitnodigingen te versturen.

Ik moet wel toegeven dat ik in het algemeen niet geloof in vaccineren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:58

Ik heb 'm dit jaar wel laten zetten.
Ik werk intensief met mensen die een groot risico hebben op overlijden als ze griep krijgen. Beter ik een dagje spierpijn dan zij doodziek.

Het ironische was; de week voordat ik de prik kreeg, lag ik al thuis met griep :')

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:01

Ooit 1 keer laten zetten, kregen hem via werk aangeboden.(zorg) De hele winter lopen kwakkelen. Ik laat hem i.i.g niet weer zetten.
Mijn man laat hem ieder jaar via de ha zetten ivm copd en heeft er geen last van. Wel eens griep maar niet in ernstige mate.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:07

saddledancer schreef:
ladyflame schreef:
Ik mag hem halen maar ik doe het niet,
Vind het onzin je word sterker als je een keer de griep hebt dan dat je die injectie haalt

ik kan doodgaan aan griep, denk toch niet dat ik van doodgaan veel sterker word :')

Nou bekijk het zo, doodgaan kan je dan alleszins niet meer. ;)

zonder geinen, ik heb ook een voorschrift voor de griepprik. :) Doordat ik aan de immuunsysteemonderdrukkers zit mag ik hem halen/is het aangeraden maar ik had een lichte infectie op de luchtwegen ten tijde van het voorschrift dus ik moest wachten tot die helemaal weg was. :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:11

Ik krijg de oproep ook, maar laat me ook niet prikken. Teveel negatieve verhalen over gehoord. En de laatste keer dat ik griep had, kan ik me niet herinneren. Dus heb t ook nergens voor nodig imo.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:40

Ayasha schreef:
saddledancer schreef:

ik kan doodgaan aan griep, denk toch niet dat ik van doodgaan veel sterker word :')

Nou bekijk het zo, doodgaan kan je dan alleszins niet meer. ;)

zonder geinen, ik heb ook een voorschrift voor de griepprik. :) Doordat ik aan de immuunsysteemonderdrukkers zit mag ik hem halen/is het aangeraden maar ik had een lichte infectie op de luchtwegen ten tijde van het voorschrift dus ik moest wachten tot die helemaal weg was. :)

hahaha ja dat is wel waar, Dan misschien toch maar overslaan volgend jaar :')

ik heb sowieso al echt een bagger imuinsysteem, dus ben blij dat ik m mag Halen :j met een luchtweginfectie is t inderdaad handiger Om even Te wachten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:43

Mijn immuunsysteem is een beetje te druk. Dus dat moet beetje onderdrukt worden, maar bijgevolg ben ik nu dan wel iets vatbaarder voor dergelijke dingen. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:08

Ik haal hem ook trouw elk jaar. Geen last van bijwerkingen en ook al jaren niet ziek geweest.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:24

Voor mij een ja, niet alleen omdat ik er ziek van zou kunnen worden maar vooral omdat ik het zou kunnen doorgeven. Inenten in de zorg is zoals ik het zie heel belangrijk, en zou wat mij betreft zelfs verplicht mogen worden.

- Je kan doodgaan aan de griep en de nare complicaties, en de meesten ''griepjes'' zijn niet de influenza.
- Ongeveer 1/3 van de besmettingen verlopen symptoomloos, maar wel besmettelijk voor anderen die wél symptomen kunnen krijgen -O-
- Met vaccinatie verloopt een eventuele besmetting een stuk milder met minder complicaties.
- Je kan ziek worden van het griepvaccin, maar dit is geen griep en veel onschuldiger van de griep (met als uitzondering zeer zeldzame maar heftige overgevoeligheidsreacties)

Vind het jammer dat er zo lichtjes gedacht word over zo'n stiekem toch dodelijke ziekte

http://www.skepsis.nl/blog/2012/09/de-griepprik-veertien-domme-redenen-om-hem-niet-te-halen/ Of het origineel, nog duidelijker: http://www.sciencebasedmedicine.org/protect-yourself/

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:28

Day vind ik een fijne reactie Om Te lezen :j als ik zeg dat ik m haal krijg ik toch vaak de reactie 'ach stel je niet aan, tis maar een griepje' terwijl de kans dat ik overlijd aan echte griep best aanwezig is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:44

Bijna een jaar geleden deed een virusje, niet eens echt de griep, me op de i.c. belanden. Ik bleek astma te hebben. Heel erg geschrokken. Dit jaar heb ik voor het eerst een oproep voor de griepprik ontvangen. Ik heb niet echt een keus, ik ga de prik halen.

Ik ben al weken erg verkouden, mag je de griepprik dan krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:59

amillia schreef:
Voor mij een ja, niet alleen omdat ik er ziek van zou kunnen worden maar vooral omdat ik het zou kunnen doorgeven. Inenten in de zorg is zoals ik het zie heel belangrijk, en zou wat mij betreft zelfs verplicht mogen worden.

- Je kan doodgaan aan de griep en de nare complicaties, en de meesten ''griepjes'' zijn niet de influenza.
- Ongeveer 1/3 van de besmettingen verlopen symptoomloos, maar wel besmettelijk voor anderen die wél symptomen kunnen krijgen -O-
- Met vaccinatie verloopt een eventuele besmetting een stuk milder met minder complicaties.
- Je kan ziek worden van het griepvaccin, maar dit is geen griep en veel onschuldiger van de griep (met als uitzondering zeer zeldzame maar heftige overgevoeligheidsreacties)

Vind het jammer dat er zo lichtjes gedacht word over zo'n stiekem toch dodelijke ziekte

http://www.skepsis.nl/blog/2012/09/de-griepprik-veertien-domme-redenen-om-hem-niet-te-halen/ Of het origineel, nog duidelijker: http://www.sciencebasedmedicine.org/protect-yourself/

Wat een dom stuk op de site van skepsis. De auteur jan Willem Nienhuys geeft in zijn reacties onder het stuk al aan zelf de griepprik niet te halen. Het gaat hier volgens hem over de noodzaak bij zorghulpverleners. Blijkbaar ziet hij de noodzaak er niet van in als het op hemzelf aankomt. Alsof hij geen ouderen en andere zwakken kan besmetten wanneer hij tijdens de incubatietijd zijn boodschappen loopt te doen in de supermarkt. Een nogal schijnheilige instelling.
En WilmaAmazone die eronder reageert is een trol van het RIVM.
Het RIVM, dat altijd al zo onbetrouwbaar is als de ziekte met alles en er ook al sprake was van belangenverstrengeling :')

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 910969.pdf

http://nos.nl/artikel/712051-onderzoek- ... wbaar.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:57

Ik vind het een erg goed stuk van Skepsis. Beetje tegenwicht ten opzichte van de ongeloofelijke onzin die over enten het internet opgaan.

Dat een voorstander een enting niet neemt heeft met niks anders te maken dan dat die voorstander niet tot een risicogroep behoord (of desnoods allergie)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:28

Ik lees mee. Ik heb astmatische bronchitis en krijg ook al jarenlang een uitnodiging. En ik twijfel elk jaar weer. 2 jaar geleden had ik na die prik een flinke bult op mijn arm gekregen en daar een week last van gehad. En ik voel me vaak niet lekker na de prik. Vorig jaar niet gehaald omdat ik die avond een feest had omdat mijn vader 40 jaar bij de zaak was. En heb wel een klein griepje gehad waarbij ik koorts had en erg verkouden en benauwd was.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:48

Ik haal hem sinds een aantal jaren ivm medicijnen die me een hele lage weerstand bezorgen. Helaas kan ik niet zonder die medicijnen dus is het kiezen of delen. Toen ik de enting niet haalde ben ik twee winters behoorlijk ziek geweest. Nu ik dat wel doe geen centje pijn.

Wat ik niet begrijp is dat er zo'n drama van wordt gemaakt. We enten onze paarden sinds jaar en dag 1 á 2x per jaar zonder morren. Nauwelijks iemand die je er over hoort zolang we maar op wedstrijd kunnen. Gaat het om enting bij onszelf dan breekt ineens de paniek uit.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:54

Hier ook astmatische bronchitis. Krijg al jaren de uitnodiging maar nog nooit de.prik gehaald (naalden zijn niet echt mijn ding zeg maar :o).
Zat toevallig te denken dit jaar toch eens te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:55

NatasjavE schreef:
Ik vind het een erg goed stuk van Skepsis. Beetje tegenwicht ten opzichte van de ongeloofelijke onzin die over enten het internet opgaan.

Dat een voorstander een enting niet neemt heeft met niks anders te maken dan dat die voorstander niet tot een risicogroep behoord (of desnoods allergie)

Iedereen komt in aanraking met ouderen en zwakkeren, dus wat dat betreft valt iedereen onder de risicogroep van besmetters. Je hoeft geen gezondheidswerker te zijn om via je nies een ander te besmetten. De bacteriën en virussen blijven na een nies nog 2 uur lang in de lucht hangen. En wanneer je de nies in je hand opvangt ( wat nooit 100% lukt) besmet je het geld bij de kassa ermee. Dus als je het echt sceptisch wilt bekijken dan zou iedereen de griepprik moeten halen, anders werkt de zogenaamde kudde immuniteit onzin niet en zijn de ouderen en zwakkeren nog steeds niet veilig gesteld.
Dus de pot verwijt de ketel in zijn geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:11

Ik heb hem alweer gehad en ben er nu best beroerd van, net als vrij veel mensen die hem dit jaar hebben gekregen. Nu ben ik er ieder jaar een aantal dagen niet zo fit van dus dat went. Ook met de griepprik kun je griep oplopen alleen dan niet zo heftig als zonder enting en de kans op complicaties is veel en veel kleiner.

Alleen in de afgelopen jaren heb ik hem een keer niet gehad door omstandigheden. Ben weken uitgeschakeld geweest met hoge koorts, heftige hoofdpijn en gewoon doodziek. Was eerst griep die naadloos overging in een dubbele longontsteking.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:13

Wat grappig dat hier een topic over loopt.
Ik heb toevallig ook een brief gekregen. Voor het eerst. Ik hoor volgens mij niet tot een risicogroep, dus ben me echt aan het afvragen waarom ik opgeroepen wordt....
Ik ga denk ik maar niet, geen zin om voor iets te betalen wat mijn lichaam in theorie prima zelf moet kunnen oplossen. Ik ben wel voor vaccinaties, maar dit vind ik gewoon beetje overdreven in mijn geval..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:15

Je betaald er niet voor als het goed is en je een oproep hebt gehad. Zonder oproep betaal je wel als je hem wilt hebben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:16

Hmm. Ik vraag me gewoon echt af waarom ik hem gehad heb....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:19

wendy1987 schreef:
Hmm. Ik vraag me gewoon echt af waarom ik hem gehad heb....

Dat kan je gewoon vragen he ;)
Heb ik ook gedaan een paar jaar geleden. Toen kwam dat door de mexicaanse griep en ik vanwege mijn astmatische (vraag me niet wat precies ik heb gehad) verleden ook een oproep kreeg.
Ze kunnen het zo terugzoeken...

Sindsdien krijg ik het omdat ik het voorgaande jaar ook ben geweest...

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:46

Ik heb de oproep ook weer gehad. Ik weet ook niet precies waarom ik hem krijg maar geloof omdat ik astma heb/had en ooit toen ik klein was zo veel griep had in een jaar dat ik ineens de griepprik moest.

Ik haal hem overigens gewoon elk jaar. Ik ga altijd samen met mn oma. En wij hebben er allebei nog nooit last van gehad.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:50

Vanwege de ziekte van Crohn krijg ik jaarlijks een griepprik, mijn vrouw vanwege haar diabetes.