Het allergieëntopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hhensens

Re: Het allergieëntopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:17

ik meld mij ook hier!

allergisch voor pollen, bijna al het fruit (behalve citrusvruchten), noten en dan vooral hazelnoot, knaagdieren :+

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 08:05

saddledancer schreef:
Debbels schreef:

Ik zou wel graag je sojavrije recepten willen hebben! :)

Ik zal er zsm even wat pb-en!! :j van wat voor dingen wil je graag recepten?? :)

Heb je iets van bakrecepten ofzo? Dat vind ik wel leuk! :D

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 08:07

moonfish13 schreef:
Hier melk en gluten, gluten inclusief tarwe en spelt.
En soja en varkensvlees, suikers en brood ed. moet ik mee opletten.
Verder kan ik niet tegen alle shampoos en douchegel.

Melk en gluten is inmiddels zo dat ik het kan eten zonder echt ziek te worden, maar ik word echt enorm stijf en krijg last van mijn spieren en mijn rug.
Voorheen was ik echt een week naar de klote en wist ik amper nog wat boven of onder was en had ik een week enorm last van mijn spieren en hoofd.
Soja gaat ook niet goed, al gaat een scheutje ketjap ofzo wel redelijk, maar ik moet niet denken laat ik eens een toetje nemen op basis van soja, dan ben ik gelijk moe de dag erna.
Varkensvlees krijg ik vervelende huidproblemen van, dus ook van gelatine in snoep.

Brood/broodvervangers eet ik niet omdat ik er erg moe van word, dus eet ik s'morgens eieren of een smoothie en niet teveel. En dan later op de dag eet ik meer en dat werkt voor mij perfect.
Suiker beperk ik en gaat wel goed als ik alle pakken/flessen drinken links laat liggen.
Vooral slappe limonade en dan kan ik af en toe best een colaatje ofzo nemen.

Gelukkig gaat het allemaal al veel en veel beter als het ging, maar ik blijf bij mijn dieet dan functioneer ik gewoon het beste. Bij mij is deze ellende gekomen na een tekenbeet inclusief nog tig klachten.

Goh, kan je van een tekenbeet een allergie ontwikkelen? Dat wist ik helemaal niet!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:22

Hier dan wel geen daverende voedselallergieën maar, wel veelal chemische spullen..

- Haarverf, zwel op als een ballon
En ben vervolgens ook allergisch voor de kalmeren de lotion die je hiervoor krijgt van de huisarts.

- Blauw Spray en ander soorten desinfecterende middelen
- Jodium
- die bruine pleisters zorgen ervoor dat ik echt grote brandplekken op de plek van de pleister krijg
- bepaalde soorten shampoo

- Zon gedroogde tomaatjes krijg ik blaren van op mijn tong :+
- lactose intolerantie

Ik loop inmiddels ook rond met mijn pilletjes zodat ik het tegen kan houden als ik het aan voel komen...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:30

Ik heb ook geen voedsel allergieën, maar blijkbaar wel allergisch voor katten en voor huismijt. Gisteren achter gekomen...ik dacht altijd dat het hooikoorts was. Bij droge periodes, vaak in de lente last van jeukerige ogen, niezen enz. Blijkbaar heb ik geen hooikoorts (minimale verhogingen in de uitslag) maar wel hoge verhogingen voor katten en huismijt...lekker dan..heb toch een hele lieve poezel rondlopen thuis :)

Heb verder weinig last overigens, meer dat ik soms wat niesbuien heb en dat gaat eigenlijk wel het hele jaar door.

Wat ik wel heb is lichte lactose intolerantie...mensen hier ervaringen mee?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:43

ik zit momenteel op blaren :+
Vorige week een operatie gehad, en met mijn allergielijst (met vooral de term: "voor van alles en nog wat") vroegen ze me nog of ik wel tegen jodium kon :') . Jullie voelen m dus aankomen. Benen werden op die stukken rood en dag later begonnen er dus blaren te verschijnen. Kan nu 1.5 week later nog geen gewone (spijker)broek aan := Dus voortaan komt hier op het lijst erbij: jodium,ontsmetalcohol, plakdoeken :')
Vind het zo jammer dat ik steeds eerst op de uhm dit keer letterlijke blaren moet zitten voordat je weet dat je ergens gevoelig voor bent :(

Sommige dingen komen we ook niet achter, dus heb standaard levoterizine in huis :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:27

Hah allergieën :') Ik heb er heel wat, maar neem ze niet allemaal even serieus. Mijn huisarts wist me namelijk te vertellen dat ik -na 16 jaar paardrijden- allergisch ben voor..

paarden :+

En voor:
- Zure soorten fruit
- Huisstofmijt
- Alle pollen
- Niet edele metalen
- Wespen/bijen steken (gevaarlijk!)

Niet zo'n wonder dat ik altijd eczeem heb, jeukende ogen en verkouden ben. Heb pufjes (bronchitis), neusspray, tabletten, allerlei soorten zalf en antigif in mijn tas.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:30

Niet helemaal een allergie, maar ik heb wel bronchiale hyperreactiviteit. Dat betekent dat mijn longen zich een soort van samenknijpen/half dicht gaan zitten bij sommige luchtjes. Ik heb dat vooral bij:

geurkaarsen
rook
wierrook
orchideën
sommige luchtverfrissers
sommige wasmiddelen

en nog een lijstje.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:32

Ik heb een allergie voor heel erg veel planten en bomen: berk, beuk, weegbree, eik en nog alles wat hier in de buurt staat eigenlijk.

Vorig jaar nam ik af en toe nog medicijnen, toen ging het nog. Maar van de medicijnen wordt ik heel erg moe en sloom, wat ik op school niet kan gebruiken. Daarom heb ik begin dit jaar een MediNose (of zoiets) besteld: dit werkt met infrarood licht in je neus. Ik had er eerst mijn bedenkingen over, maar als je het gebruikt zoals het moet, werkt het bij mij toch echt :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:32

Cayenne schreef:
Niet helemaal een allergie, maar ik heb wel bronchiale hyperreactiviteit. Dat betekent dat mijn longen zich een soort van samenknijpen/half dicht gaan zitten bij sommige luchtjes. Ik heb dat vooral bij:

geurkaarsen
rook
wierrook
orchideën
sommige luchtverfrissers
sommige wasmiddelen

en nog een lijstje.
Hee dat heb ik ook. Vooral bij rook, te grote ladingen parfum/luchtverfrisser en bij deodorant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:36

Ah, fijn dat ik niet de enige ben.
Soms ben ik net lekker in de sportschool aan het fitnessen, komt er iemand met een lading parfum/deo naast je op de loopband staan :x Dan kan ik beter meteen stoppen.
De geurkaarsenafdeling bij de IKEA ren ik zo ongeveer doorheen met mijn neus dicht en adem inhouden. Anders val ik om :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:44

Debbels schreef:
moonfish13 schreef:
Hier melk en gluten, gluten inclusief tarwe en spelt.
En soja en varkensvlees, suikers en brood ed. moet ik mee opletten.
Verder kan ik niet tegen alle shampoos en douchegel.

Melk en gluten is inmiddels zo dat ik het kan eten zonder echt ziek te worden, maar ik word echt enorm stijf en krijg last van mijn spieren en mijn rug.
Voorheen was ik echt een week naar de klote en wist ik amper nog wat boven of onder was en had ik een week enorm last van mijn spieren en hoofd.
Soja gaat ook niet goed, al gaat een scheutje ketjap ofzo wel redelijk, maar ik moet niet denken laat ik eens een toetje nemen op basis van soja, dan ben ik gelijk moe de dag erna.
Varkensvlees krijg ik vervelende huidproblemen van, dus ook van gelatine in snoep.

Brood/broodvervangers eet ik niet omdat ik er erg moe van word, dus eet ik s'morgens eieren of een smoothie en niet teveel. En dan later op de dag eet ik meer en dat werkt voor mij perfect.
Suiker beperk ik en gaat wel goed als ik alle pakken/flessen drinken links laat liggen.
Vooral slappe limonade en dan kan ik af en toe best een colaatje ofzo nemen.

Gelukkig gaat het allemaal al veel en veel beter als het ging, maar ik blijf bij mijn dieet dan functioneer ik gewoon het beste. Bij mij is deze ellende gekomen na een tekenbeet inclusief nog tig klachten.

Goh, kan je van een tekenbeet een allergie ontwikkelen? Dat wist ik helemaal niet!

Jup. Je bijnieren maken histaminase, het enzym wat histamine oplost. Bij lyme hebben je bijnieren zwaar te lijden dus liggen dat soort dingen op de loer. Jammer maar helaas doen ze er niks mee, maarja wat doen ze nou tegen lyme uberhaupt.. Knudde! Ik vergat hooikoorts trouwens in mijn lijstje, gelukkig goed onder controle!

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:47

voor degenen die geen appel mogen hebben een klein receptje:

*appel schillen en in partjes snijden.
*klein beetje kaneel en suiker erover (of gewoon kaneelsuiker :Y))
*even 2 á 5 minuten in de magnetron en voila!

niet super gezond maar wel lekker :9

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:21

Ik weet sinds kort dat ik ook enkele allergieën heb.
- Katten (handig met drie katten in huis...)
- Honden
- Huisstofmijt
- Bomen
- Pollen
- Hazelnoot :n

Het enige waar ik echt mee oplet is hazelnoot. Ik word enorm benauwd als ik er teveel van binnenkrijg dus ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Sinds ik weet waar het aan ligt valt mijn benauwdheid gelukkig erg mee, maar ik heb een puffer voor noodgevallen. Ook heb ik anti-allergie tabletjes voor de minder ernstige symptomen.
Vind het wel lastig om ineens etiketten te moeten lezen en ik weet niet zo goed wat ik nou wel en niet kan eten. De huisarts gaf aan dat ik het beste alles waar mogelijk noten in zit kan vermijden omdat het kan zijn dat ik voor meerdere noten allergisch ben. In ieder geval niet voor cashew want daar hebben ze ook op doorgetest. Ik merk alleen dat ik niet voor alle producten waar noten inzit allergisch ben, dus dat maakt het wat lastig.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:59

auk schreef:
Ik weet sinds kort dat ik ook enkele allergieën heb.
- Katten (handig met drie katten in huis...)
- Honden
- Huisstofmijt
- Bomen
- Pollen
- Hazelnoot :n

Het enige waar ik echt mee oplet is hazelnoot. Ik word enorm benauwd als ik er teveel van binnenkrijg dus ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Sinds ik weet waar het aan ligt valt mijn benauwdheid gelukkig erg mee, maar ik heb een puffer voor noodgevallen. Ook heb ik anti-allergie tabletjes voor de minder ernstige symptomen.
Vind het wel lastig om ineens etiketten te moeten lezen en ik weet niet zo goed wat ik nou wel en niet kan eten. De huisarts gaf aan dat ik het beste alles waar mogelijk noten in zit kan vermijden omdat het kan zijn dat ik voor meerdere noten allergisch ben. In ieder geval niet voor cashew want daar hebben ze ook op doorgetest. Ik merk alleen dat ik niet voor alle producten waar noten inzit allergisch ben, dus dat maakt het wat lastig.

Volgens mij had iemand in een vorige reactie het hier ergens over een allergiecentrum, maar ik kan het niet meer vinden.
Iig is dat misschien wel een optie voor jou, zo kom je er achter voor welke noten je nou echt allergisch bent dus welke producten je moet vermijden en welke je wel kunt eten.

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:06

gluten allergie maar er komen gelukkig steeds meer glutenvrije producten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:12

Ik meld me hier even! Voor zover ik weet (nooit getest oid) ben ik allergisch voor paarden := Voornamelijk traanogen, snotneus en niezen. Daarnaast heb ik ook hooikoorts. Perfecte combinatie :Y)

Overigens gebruik ik soms reactine, maar dit werkt niet altijd even goed. Iemand nog tips?

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:23

ik heb allergie astma en ben eigenlijk zo goed als allergische voor alle dieren met lange haren maar ook pollen, huisstofmijt etc. met flixotide 500 gr doses is het onder bedwang te houden. hiervoor ook met 250,maar moest steeds vaker naar de ventolin grijpen en met overleg met huisarts, hoger gaan zitten.

Vrdr allergische voor veel fruit, hierbij mijn hele mond vol pijnlijke aften.
allergische ook voor wespensteken. sinds kort ontdekt, toen mijn pols enorm opzwelde.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:38

Ghostattack schreef:
Ik meld me hier even! Voor zover ik weet (nooit getest oid) ben ik allergisch voor paarden := Voornamelijk traanogen, snotneus en niezen. Daarnaast heb ik ook hooikoorts. Perfecte combinatie :Y)

Overigens gebruik ik soms reactine, maar dit werkt niet altijd even goed. Iemand nog tips?

Ik gebruik Aerius. Werkt op zich wel goed, maar soms nog wel last van een kriebelende neus.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:40

Ik meld me ook bij jullie, ik ben allergisch voor mijn eigen immuunsysteem, en vooral de anti-stoffen die mijn lichaam aanmaakt als me iets steekt. Is echt een super allergie om te hebben kan ik je vertellen, vooral als het muggen, bijen en wespen tijd is. :(

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:25

Debbels, bedankt voor de tip! Ik zal er eens voor kijken.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:55

Vorige week getest op gluten, omdat ik toch wel veel symptomen heb. Gelukkig niet allergisch!

Mensen met een pinda-allergie, hebben jullie tips/alternatieven voor sinterklaas-snoep? Daar bedoel ik dus vooral kruidnoten etc mee. Chocoladeletters zijn meestal nog wel te vinden (AH, Drosté). Al wordt dat wel weer lastiger met een soja-allergie natuurlijk.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:19

Vanwege de sinterklaas ben ik, voor iemand opzoek naar biologische glutenvrije pure chocola. Niet zo moeilijk zou je denken... maar zij neemt ook nooit melkproducten en ik weet niet of ze dat doet vanwege een allergie of vanwege iets anders...

ik heb 1 site gevonden met dat wat ik zoek, maar vind 3,95 verzenden een beetje veel voor 1 reep... bedrijf gemaild met de vraag of t niet door de brievenbus kan... maar voor t geval dat, zoek ik nog even door... wie o wie kan mij helpen? :+

Alvast bedankt!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:56

Is er toevallig iemand met een hazelnootallergie die ook reageert op mosterd? Ik heb al gezocht op kruisreacties maar daar wordt niet over mosterd gesproken. Wel heb ik al een paar keer gehad dat ik benauwd word na het eten van mayonaise. Ik vermoed althans dat het daar vandaan komt. Verder zit er eigenlijk weinig in waar ik op zou kunnen reageren dus ik hoopte dat iemand van jullie hier misschien iets zinnigs over kon zeggen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:06

Pinda allergie.

Mijn zoontje van 1 kon ik dit jaar nog bij Sint weg houden. Voor ons komt de uitdaging nog.
Denk wel eens aan een oranje vestje met waarschuwing tekst.