Wagenziek/bewegingziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:59

Citaat:
Dat vind ik wel interessant, wil natuurlijk dat het op een gegeven moment gewoon weg is :) kun je wat meer vertellen over die oefeningen?

Ja hoor. Maar laat ik beginnen met zeggen dat het maatwerk is. Eerst heb ik een diagnose test gedaan van een uur allerlei bewegingen zoals huppelen, liggen en weer opstaan, "met dichte ogen naar de vloer kijken" en wat al niet.
Op basis daarvan kreeg ik een heel verhaal op schrift en zocht deze mevrouw de oefeningen uit.
Elke dag plm
vijf minuten in meditatief tempo twee of drie oefeningen doen, na zes weken een nieuwe afspraak en weer even kort wat testjes en dan weer nieuwe oefeningen. Voor mij ging een wereld open.
(Ik kwam voor evenwicht - maar ik ging bijv ook veel rustiger zitten en ik kon moeiteloos uren blijven staan.)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:49

Hoe heet deze therapie Janneke2? Ben wel nieuwsgierig. Heb zelf totaal geen balans probleem, maar als zoiets tegen wagenziekte kan helpen.

billionache schreef:
Ga ik helemaal in mee hoor :Y)

De wegen zijn echt gewoon flut, slechte infrastructuur. Maar dat van die rijstijlen is héel erg herkenbaar, vooral omdat ik zelf pas sinds een halfjaartje me als chauffeur op de weg bevind. Ik scheld mezelf rot in het verkeer en ik ben echt niet zo'n agressief aangelegd persoon :D is voor mij een verademing als ik de grens BE-NL oversteek!

Hier valt er ook genoeg te schelden :D maar in België heb ik wel echt meer roekeloze acties gezien van andere bestuurders dan in NL. Op het laatste moment van de linkerbaan je snijden en naar rechts nog de afslag af schieten, vlak voor de vangrail langs....of er tegenaan...ook wel gezien :+

Nayomie schreef:
En het stomme is, mensen waarmee je gaat praten blijven ook gewoon tegen je praten. :Y)

Hehe, ik zeg altijd dat ik misselijk ben en daarom niet echt van plan ben terug te praten :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:00

Het ligt heeeel erg aan de chauffeur, bij mijn moeder in de auto wordt ik na 10 minuten al misselijk. En bij mijn oom bijvoorbeeld kan ik gerust in Gran Canaria door de bergen rijden met haarspeldbochten. _O-

Maar ik heb het ook heel extreem, kom zelfs misselijk uit een hangmat / schommel. Attractieparken daar ga ik alleen heen als tassendrager. :j Trein heb ik er soms ook last van, maar dat gaat nog net.

Het verschilt ook echt per dag / chauffeur / route / duur van de reis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:03

ikke schreef:
Dus, beetje plat door de bocht, als ik rijd alsof er een paard aan de haak hangt, dan wordt jij niet ziek (of nemen de risico's toch flink af).

in een notendop!

MarlindeRooz

Re: Wagenziek/bewegingziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:04

Het helpt ook als ik voorin zit, wat ik toch vaak zit met mijn 1.80. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:07

het ergste vind ik accelererend of juist remmend door een bocht waardoor je dus krachten van twee kanten krijgt. Een paar keer zo'n bocht en het is klaar.

Maar idd zelf rijden is absoluut de beste oplossing. Automaat ipv schakelbak helpt ook, maar dat is wel een drastische oplossing.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:13

Ooh wat erg hè! Had er vroeger echt gigantisch last van, kon de straat nog niet uitrijden. nu na vele kilometers lijk ik er eindelijk wat overheen te komen maar soms komt het opeens weer op... Overigens alleen auto en bus, en als ik erg moe ben trein.

Wat bij mij helpt is:

- Zorgen dat je goed uitgerust bent voor je vertrekt
- Primatour
- Raam volledig open en eventueel uit het raam hangen (ja, ook midden op de snelweg :') Enige dat echt 99% werkt!)
- Niet praten, lekker naar buiten kijken en in je hoofd bezig blijven
- Niet naar beneden of naar achter kijken
- Eten, gek genoeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:14

Automaat is idd veeeel fijner!

En mijn moede rijdt niet één constante snelheid, nee die rijdt 79-81-79-81-79-81 etc. Nou daar word ik helemaal doodziek van. :r

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:11

MarlindeRooz schreef:
Automaat is idd veeeel fijner!

En mijn moede rijdt niet één constante snelheid, nee die rijdt 79-81-79-81-79-81 etc. Nou daar word ik helemaal doodziek van. :r

Dan sommeer je je moeder om PER OMMEGAANDE een auto met cruise control te kopen :D en vervolgens alleen nog maar op de cruise te rijden als je erbij zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:12

Helaas heeft ze een aygo. :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:33

MarlindeRooz schreef:
Helaas heeft ze een aygo. :(

Die kunnen ook met cruise control. Desnoods laat je er eentje inbouwen in deze Aygo. Voor 500 euro kom je al een heel eind.......

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:34

Dan moet je hem wel kunnen gebruiken, hier zijn niet zoveel snelwegen. _O- en als ik met mams rijd ik dat vooral in de bebouwde kom. :=

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:35

Ik weet niet of je wel eens in Duitsland komt maar daar verkopen ze kauwgom tegen wagenziekte en die werkt echt super.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:54

Knoffer schreef:
Hoe heet deze therapie Janneke2? Ben wel nieuwsgierig. Heb zelf totaal geen balans probleem, maar als zoiets tegen wagenziekte kan helpen.

Ik heb het even opgezocht, het is nogal een mond vol. De organisatie heet 'inpp' en het gaat om het reflex stimulatie/inhinbitieprogramma.
Het is in principe ruimer dan alleen balans of wagenziekte - de genoemde reflexen zijn de reflexen die we als mens hebben in de buik van onze moeder, tijdens de geboorte en plm je eerste levensjaar. Dan hebben ze een functie, daarna horen ze te "verdwijnen". Blijven ze aanwezig, dan "stoort" dat. Of nu ja, voor jezelf is het doorgaans 'zo ben ik nu eenmaal' - maar het werkt als een sta in de weg.

Of ggoogel op 'nov reflextherapie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:56

Ik word ook snel wagenziek. Laatst een tripje van zo'n 5000-6000 km moeten maken en de oplossing was dat ik vooral veel zelf reed. Van de 50 uur heb ik er zo'n 40 gereden. :')

S'nachts rijden helpt ook trouwens. Minder prikkels misschien? Dan word ik als 'passagier' echt niet misselijk.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:02

Janneke2 schreef:
Knoffer schreef:

Ik heb het even opgezocht, het is nogal een mond vol. De organisatie heet 'inpp' en het gaat om het reflex stimulatie/inhinbitieprogramma.
Het is in principe ruimer dan alleen balans of wagenziekte - de genoemde reflexen zijn de reflexen die we als mens hebben in de buik van onze moeder, tijdens de geboorte en plm je eerste levensjaar. Dan hebben ze een functie, daarna horen ze te "verdwijnen". Blijven ze aanwezig, dan "stoort" dat. Of nu ja, voor jezelf is het doorgaans 'zo ben ik nu eenmaal' - maar het werkt als een sta in de weg.

Of ggoogel op 'nov reflextherapie'.

Heel interessant :j ga ik zeker meer over opzoeken. Lange termijn oplossingen zijn altijd gewenst natuurlijk :)

Anthea schreef:
Ik word ook snel wagenziek. Laatst een tripje van zo'n <a href="tel:5000-6000">5000-6000</a> km moeten maken en de oplossing was dat ik vooral veel zelf reed. Van de 50 uur heb ik er zo'n 40 gereden. :')

S'nachts rijden helpt ook trouwens. Minder prikkels misschien? Dan word ik als 'passagier' echt niet misselijk.

Bij mij is het 's-nachts juist erger, vooral op de boot.. Maar dat is misschien omdat ik dan geen horizon zie?