Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:43

NikkiTazz schreef:
Natuurlijk.

Biologisch gehouden dieren mogen niet altijd, en niet lang genoeg behandeld worden met anti biotica.
Dit houd in dat deze dieren vaak langer, met pijn moeten leven.

De "normaal" gehouden dieren mogen dit allemaal wel, alleen is hier de huisvesting ook weer minder van.

Puntje bij paaltje komt het er op neer, dat je beter bij een boer vlees kan halen en/of wat meer moet/zal gaan betalen voor vlees. Dan kunnen de boeren allemaal meer uitbreiden en de dieren een beter leven geven.
Zolang wij allemaal goedkoop vlees willen, zullen de dieren met leed blijven staan!

Ik zal dus ook nevernooit meer een hap vlees eten... dit is voorlopig nog niet te realiseren namelijk.

Sorry maar ik denk dat jij de klok wel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Voor alle antibiotica geld dat het zo min mogelijk mag worden ingezet. Bij mens en dier. Dit om resistentie te beperken.
Het is waar dat Biologisch gehouden dieren niet preventief met antibiotica behandeld mogen worden en dit in het recente verleden wel mogelijk was bij de bioindustrie. Of dat nu inmiddels niet meer mag of nog moet veranderen weet ik eerlijk gezegt niet.
Maar het is dus niet zo dat biologisch gehouden dieren geen antibiotica mogen hebben.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:43

rumay schreef:
Sinds wanneer bepaalt antbiotica pijn of niet.
Ik houd schapen biologisch en als je zorgt dat ze op tijd worden geschoren, de poten worden bekapt, ze vrij zijn van rotkreupel en wormen(veel omweiden) hebben mijn schapen echt geen pijn. Dat moet jouw beste boer maar eens naar zijn bedrijfsvoering gaan kijken.

Inderdaad anti-biotica is een ontstekingsremmer en geen pijnstiller. Als je dus goed voor je beesten zorgt heb je de anti-biotica nieteens nodig.

NoorW

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:46

Ik zou geen vlees gaan eten als ik jou was, maar bloedtesten laten doen en kijken op welke vitamines/mineralen ed. je precies tekort hebt, en dat bij gaan slikken of vegetarische producten zoeken waar dat veel in zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:47

Axel_Valerie schreef:
rumay schreef:
Sinds wanneer bepaalt antbiotica pijn of niet.
Ik houd schapen biologisch en als je zorgt dat ze op tijd worden geschoren, de poten worden bekapt, ze vrij zijn van rotkreupel en wormen(veel omweiden) hebben mijn schapen echt geen pijn. Dat moet jouw beste boer maar eens naar zijn bedrijfsvoering gaan kijken.

Inderdaad anti-biotica is een ontstekingsremmer en geen pijnstiller. Als je dus goed voor je beesten zorgt heb je de anti-biotica nieteens nodig.

Antibiotica is geen ontstekingsremmer. Het is een bacterieremmend of bacteriedodend middel.

Als er spraken is van een infectie door bacterien zet je antibiotica in. Niet bij pijn.

Wel is het zo dat als iemand een infectie heeft en daardoor pijn,...de pijn natuurlijk wel afneemt als de ABkuur aanslaat.

edit,...een ontsteking KAN het gevolg zijn van een infectie. Een ontsteking kan ook ontstaan door iets anders...denk maar aan reuma...daar komen geen bacterien aan te pas. Dan slik je een pijnstiller met een ontstekingsremmer.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-10-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:49

Nu (nogmaar 4 jaar) vegetariër en moet er echt niet aan dénken om weer vlees te eten..
Denk dat ik dan echt over mijn nek ga (alleen al door alle principes en de zenuwen die ik ervan krijg).
Zijn toch genoeg opties over? In zat andere dingen zitten dezelfde voedingsstoffen :)

Oh en daarnaast.. Je bent vegetariër. Je bent niet vegetarisch. Als je vegetarisch bent betekend dat dat je niet uit vlees bestaat - en dat is niet heel gezond voor een mens :P -
Dus iedereen:
Ik bén vegetariër en ik éét vegetarisch!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:50

Infectie
Een infectie wordt veroorzaakt door ziekteverwekkende stoffen, zoals:

•Virussen
•Bacteriën
•Schimmels
•Eéncellige eukaryoten
•Parasieten

Ontsteking
Een ontsteking kan worden veroorzaakt door:

•Micro-biologische (micro-organisme) prikkel (bacteriën, virussen, schimmels)
•Chemisch (irriterende stoffen enzovoort)
•Fysisch (hitte, radioactieve straling, UV-straling enzovoort)
•Auto-immuun ziekte (bijvoorbeeld reuma) kan voorkomen

Sorry ik gebruikte even een 'algemene' term.. Ik ben mij ervan bewust wat jij hier net bovenin neerzet.

Edit: laten we zeggen dat we hetzelfde bedoelen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:57

Ikzelf ben na 10 jaar vegetarisch eten weer begonnen met vlees eten. Ik hoorde van wat mensen dat ze zich na de omschakeling spontaan weer superfit voelden, dat is bij mij totaal niet. Ik ben me wel minder moe gaan voelen.

Mijn vriend woont tijdelijk bij mij, dat is een echte vleeseter. Ik eet dus ook tijdelijk meer vlees, maar om nu te zeggen dat ik me ook veel fitter voel.. Mwa.

Ik heb echter wel het idee dat wanneer ik nu weer 100% vegetarisch ga eten, ik weer ontzettend tergend moe word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:57

Anti-biotica is maar 1 voorbeeld jongens. En ik weet wel degelijk waar de klepel hangt.

Ik ben bang dat jullie toch eens een gesprek met een bio boer moeten aan gaan.
Stel hem de vraag wat het nadeel is van het biologisch houden van dieren.

ik hoor dan graag..

Verder ben ik eventjes niet op facebook, werkdag is voorbij.
Ik zal het morgen allemaal bij lezen en zo nodig (waarschijnlijk niet) zal ik reageren :D

Groetjes!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:03

Ja het nadeel van biologisch boeren is dat de boeren in de omtrek die zelf niet biologisch zijn je vaak een lapzwans vinden en dat je
vanuit de overheid aan HEEL VEEL regels moet voldoen om biologisch te zijn. En dat heeft een reden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:06

Axel_Valerie schreef:
Ja het nadeel van biologisch boeren is dat de boeren in de omtrek die zelf niet biologisch zijn je vaak een lapzwans vinden en dat je
vanuit de overheid aan HEEL VEEL regels moet voldoen om biologisch te zijn. En dat heeft een reden.

en opbrengsten zijn minder. Niet preventief antibiotica gebruiken of bestrijdingsmiddelen gebruiken zorgen voor een minder zwaar dier en een kleinere oogst.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:09

Beetje off-topic misschien, maar in mijn ideale wereld bestaat er een label tussen biologisch en conservatieve veehouderij (of kippenhouderij, you name it). Eentje waarbij wél op de dieren wordt gelet, maar het echt niet uit maakt of ze nu biologisch voer krijgen of niet, waarbij ze niet per se 120 dagen op het land moeten omdat het moet (en niet omdat het er goed weer voor is). Ik blijf nog even dromen..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:09

Inderdaad ook dat nog.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:12

Ik kan het niet, de gedachte alleen al en ik ga over mijn nek :')

Ben nu ruim 20 jaar vegetariër.... Slik wel soms vitamine B (maar ik ben ook een slechte pillenslikker).... Het is niet dat ik me niet fit voel, slaap zo'n 5 uur per nacht en dat is ook meer dan genoeg voor me.

Soms heb ik wel dat ik me wat slapper voel, dan weer even de B12 erbij of een extra bordje spinazie en ik trek het wel weer.... (Dat slapper voelen was na het bloed geven aan de bloedbank...) Voor de rest nooit ergens last van :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:13

Mijn paard staat op een bioboerderij.
Ik kan me geen gelukkigere koeien, schapen en kippen voorstellen.
Super veel ruimte, alles uit eigen productie en meerdaagse controle. Een ziek kalf gaat gewoon met spoed naar de kliniek en een schaap met uierontsteking wordt normaal behandeld.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:24

Ik ben 11 jaar vegetarisch geweest, van mijn 9e tot 20,5 jaar oud.(ben nu bijna 22) Ik heb last van oververmoeidheid, chronische vit. B12 tekort en chronisch vit. D tekort. Mij werd geadviseerd om weer vlees te gaan eten. Ik ben met wat moeite van de 1 op de andere dag weer vlees gaan eten en vol vegetarier af. Ik heb geen last gehad van ziek worden of last van darmen ofzo.
Wel kan ik melden dat het weer vlees gaan eten helemaal niks heeft geholpen aan me beter voelen. Ook heb ik nogsteeds extreem chronische vitamine B12 tekort.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:45

onkeltje schreef:
Citaat:
Ongeveer genomen heb je 0,8 x <gewicht> x 1,3 = eiwitten. Als je veel sport kan je soms momenten zelfs meer nodig hebben.

Geen idee veulen84.... ik eet verder wel gewoon goed en gezond.
Drink ook melk, milk & fruit, eet veel groente en aardappels, paar keer kaas op brood.
Elke dag 2 stuks fruit.
Kunnen ze daar ook op testen?

Te kan op eiwitten testen. Gaat gewoon via een bloedtest. Maar je kan inderdaad ook gaan tellen.
In fruit zit bijna geen eiwitten. Eiwitten zitten meestal in melk, kaas, eieren enzo.
Er zijn wel vrij betrouwbare overzichten waarmee je dat globaal kan uitrekenen. Kom je er geheel niet aan dan is het duidelijk...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:55

Ik lees hier weer de nodige onzin, zoals een lagere opbrengst doordat men niet 'preventief' AB gebruikt. Enig idee wat AB kost? En bovendien heeft iedere veehouder een bedrijfsgezondheids- en een bedrijfsbehandelplan. Hierin wordt bijgehouden hoeveel middelen gegeven worden en aan welk dier. Ook de veearts registreert de uitgave van deze middelen in Medirund. Dit wordt ook jaarlijks gecontroleerd door een onafhankelijk bedrijf. Men kan dus niet zomaar te pas en te onpas AB geven. Vind het zo jammer dat op deze manier er weer een beeld geschetst wordt dat veehouders hun kast vol medicijnen, AB en zoals sommigen zelfs nog denken…groeihormonen hebben :( En dan nog het verschil tussen biologisch of niet-biologisch: dier welzijn hangt af van de veehouder, niet van de methode. Wij zijn ook niet biologisch, gemiddeld gebruiken wij hooguit 1x per jaar een AB kuur. Pijnstillers gebruiken we ook niet, niet omdat we dat niet nodig vinden, maar simpelweg omdat we dit alleen bij hoge uitzondering nodig hebben, onze koeien hebben eigenlijk nooit gezondheidsproblemen. Kortom, niet biologisch maar dieren die een geweldig leven hebben, en gewoon met hun kalfjes in de wei lopen. Ik eet dit vlees juist met veel plezier, omdat ik precies weet hoe ze geleefd hebben. Staar je dus niet blind op de marketing van een bepaald concept.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:59

NoorW schreef:
Ik zou geen vlees gaan eten als ik jou was, maar bloedtesten laten doen en kijken op welke vitamines/mineralen ed. je precies tekort hebt, en dat bij gaan slikken of vegetarische producten zoeken waar dat veel in zit.

Die onderzoeken gebeuren niet gratis.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:06

Daphneeeej schreef:
Ik ben 11 jaar vegetarisch geweest, van mijn 9e tot 20,5 jaar oud.(ben nu bijna 22) Ik heb last van oververmoeidheid, chronische vit. B12 tekort en chronisch vit. D tekort. Mij werd geadviseerd om weer vlees te gaan eten. Ik ben met wat moeite van de 1 op de andere dag weer vlees gaan eten en vol vegetarier af. Ik heb geen last gehad van ziek worden of last van darmen ofzo.
Wel kan ik melden dat het weer vlees gaan eten helemaal niks heeft geholpen aan me beter voelen. Ook heb ik nogsteeds extreem chronische vitamine B12 tekort.

Wie weet kan je lichaam geen vitamine B12 opnemen.
Misschien kun je iets met deze link: http://stichtingb12tekort.nl/informatie-voor-patienten/

Wat de vitamine D betreft: veel West-Europese vrouwen hebben Vit D tekort, mede door het regenachtige klimaat, dan krijgt je huid de kans niet Vitamine D te vormen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:21

Voor vitamine D hoef je geen vlees te gaan eten.
Daar zou ik gewoon een pil voor nemen.
Ook vleeseters kampen met vitD te kort.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:25

Ook ik ben beperkt biologisch vlees gaan eten na 13 jaar. Ik had geen last van de overgang gehad, maar eet nog steeds geen hele lappen roodvlees. Dat gaat me nu toch een deurtje te ver, ook al lusten ik het vroeger graag! ;)

Ik voel me inderdaad veel beter. Meer energie, minder last van mijn lijf. ((spier)reuma) Ik heb toen ik geen vlees at altijd vitamine en andere supplementen geslikt, maar dat had toch niet hetzelfde effect.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:36

Ik ben zelf al 15(?) jaar vegetariër.
Wellicht om een andere reden dan de meesten,ik verdraag vlees niet in mijn maag. (Samen met nog wat andere 'vreemde' intoleranties kwamen we daar pas op mijn elfde achter)

Hoe dan ook,omdat ik mij meteen na het stoppen van vlees eten zoveel beter voelde heb ik me eigenlijk nooit verdiept in het hele tekorten gebeuren.
Ik vind dit topic dan ook wel interssant om te volgen.
Zo heb ik altijd gedacht dat buiten de noten/peulvruchten/sojaproducten etc ook de reguliere vleesvervangers afdoende je vlees kunnen vervangen?
In bijvoorbeeld de spullen van valess en andere merken zullen ze die vitamines en ijzers toch bewust er in verwerken lijkt me?
Of zit ik er nu helemaal naast?
Ik eet maar sporadisch reguliere vleesvervangers. Ik vul mijn dieet aan met kaas,eieren,noten,peulvruchten,soja en tofu etc.

Ontopic: als het dus voor jou niet goed voelt om vlees te gaan eten,zou ik me meer verdiepen in de reguliere vleesvervangers (de vegaburger en groetenschijf etc )
Daarnaast misschien een aanvullend tabletje mocht je bang zijn een te kort te hebben.
Of... Probeer het eens een paar weekjes uit?
Het ergste dat er kan gebeuren is dat het heel goed voor je werkt en je minder vermoeid bent,of je voelt geen verschil en kunt met een gerust hart weer vegetariër worden? :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:02

onkeltje schreef:
Welke pillen zijn dat dan mariekerocky ?
Ik heb heel veel geprobeerd. B12, ijzer, A tm Zink, maar merk bij geen van alle verschil.
Zakjes B12 zijn tot nu toe nog het beste en fijnste. Maar ben ervan overtuigd dat het beter kan :)

Ik wil er ook even niet aan denken hoor om het te proberen, ik eet gewoon niet graag vlees. Principekwestie. Maar als het echt zou "moeten" heb je weinig andere keus.

Het zijn van die B12 pillen, maar zie dat je die al geprobeerd hebt. Weet niet welke merken je al geprobeerd hebt? Maar deze bevallen mij iig goed !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:28

Ik ben nu al zo'n 20 jaar vegetariër, maar voel me prima en ben vrijwel nooit ziek. Wel heb ik af en toe wat weinig energie.. maar of ik dat nu aan mijn dieet kan koppelen? Nee, zeker niet. Als ik om me heen kijk zie ik dat haast iedereen weinig energie lijkt te hebben. Mijn zusje en vader zijn echte vleeseters, maar ongelofelijk hoe weinig energie die hebben! Je hoeft maar ergens binnen te lopen en ze liggen voor de tv := Vraag iemand om mee te gaan een stuk wandelen.. "Oh, bah, nee, geen zin in"..
Maar wat wil je in een maatschappij waar alles maar snel snel moet en er geen tijd is voor rustpauzes.. Werken werken, shoppen shoppen, feesten feesten, druk druk.. Al die stress sloopt je, niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal.
Als ik lekker een paar weekjes op vakantie ben dan heb ik meteen meer energie :) dan ben ik voor de wekker wakker..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:40

Energie levert energie. Dus als je dingen doet, ga je je ook wel fitter en meer actief voelen. Er is wel een balans tussen jezelf opleven en afmatten en bepaalde dingen doen om er meer fit van te worden.
Dingen gaan doen heeft ook met motivatie te maken. Dat is een veel lastiger probleem. 's ochtends is vaak makkelijker dan 's avonds na het werk.

Overigens, door het korte daglicht zijn de meeste mensen nu wat matter. Gebrek aan zonlicht en de lange avonden zorgt daar wel voor.