Zoontje van vriend wil niet eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:38

Is er iets wat hij ontzettend leuk vindt of graag doet?

Je zou hem namelijk zelf op kunnen laten scheppen. Van alles iets. Al is het maar een heel klein stukje vlees, 1 aardappeltje en 1 of 2 erwtjes. Maar met de afspraak, wat je opschept eet je op. En als alles op is mag je.... (bv even achter de computer, met water spelen aan tafel oid)

Als dat werkt kun je het uit gaan breiden (niet te snel) Zo heeft hij toch het idee dat hij er zelf controle over heeft.
later kun je het belonen dan af gaan bouwen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:40

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel sneu vind hoor Janne, zo'n kind wat al tussen papa en mama inzit en dan als hij die ene keer bij papa is ook nog genegeerd worden.

Mijn ouders maakten altijd een issue van eten als we in een restaurant waren. Het gevolg: ik werd zo zenuwachtig als we uit eten gingen, dat ik kotsmisselijk werd, niets naar binnen kreeg in het restaurant en mijn ouders boos werden. Thuis was het gelijk over en had ik trek, want ik had immers sinds de lunch niets meer gegeten, dus vooral mijn moeder moest er dan vaak nog een "fijne" opmerking achteraan gooien. Doordat ze boos werden, of me gewoon gingen negeren onder het mom van "want jij eet toch nooit gezellig mee, want jij bent altijd misselijk", eet ik nu op mijn 28ste nog steeds niet graag in restaurants en word nog steeds regelmatig misselijk als ik uit eten ga. Voor mij was het veel fijner geweest als ik gewoon mijn eigen ding had kunnen doen, straffen of een kind expres negeren kan echt een hoop vervelende dingen in werking zetten op zo'n jonge leeftijd.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:43

Bij ons werkt negeren perfect :j
Als hij het niet wil, dan is het pech en eet hij maar niks. Dwang helpt zeker niet! Als wij gewoon gezellig door blijven kletsen tegen elkaar en zoonlief negeren gaat hij na verloop van tijd vanzelf kleine hapjes nemen. De eerste 3 keer is hij ook zo zonder eten naar bed gegaan :j Ook niet boos gaan doen tegen hem, want ook dan heeft hij zijn zin :j

Nu 6 maanden later eet onze zoon eigenlijk alles wat wij hem voorschotelen. Hij is nu bijna 4 trouwens. Even doorbijten dus! :) verder wil meehelpen met koken idd ook wel helpen en smoothies met fruit als aanvulling geven als toetje of tussendoor.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:44

janne schreef:
de tafel voor 2 personen dekken dan voelt het kind zich genegeerd en zal dan toch aan tafel gaan zitten om te eten.
mijn vriendin had een dochter die ook niets wilde eten en heeft dit uitgeprobeerd werkte als een trein na 5 min wilde ze maar al te graag aan tafel zitten om te eten.
ik was ook een dramaqueen met eten vroeger mijn moeder heeft een x eten weggegooid omdat ik niet wilde eten,toen heteten weggegooid was wilde i wel eten maar me moeder wilde me geen broodje geven en zei wil je eten dat eet je maar uit de vuilnisbak (heb er nog een foto van ik jankend naast de vuilnis bak)
sinds dien heb ik altijd gegeten omdat ik het zo erg vond dat het weggegooid was en ik honger had.
mijn moeder heeft me naar eigen zeggen een kom pap gegeven wand uit de kliko eten vond ze wel te ver gaan,maar het schok element was er bij mij wel

Weggooien vind hij alleen maar mooi, aangezien hij dan niet hoeft te eten.
Hij is wel erg gevoelig om buitengesloten te worden, dus het eerste zou wel kunnen werken. Als we met de auto ergens naartoe gaan en we zijn er dan vraagt hij altijd of hij wel mee mag (geen idee waarom hij dat doet).

Opscheppen is heel leuk, maar het opeten dan doet hij dan weer niet. Echt alles gaat goed, hij reageert overal heel enthousiast op, tot het in zijn mond moet.
Zo vind hij het ook geweldig dat hij zijn eigen bestek heeft en alles zelf mag klein snijden enz, maar zodra hij moet eten dan is het over, zegt hij nee, word hij stil en wil hij niet meer, tot het eten weg is en dan is hij weer vrolijk.

StalNollie

Re: Zoontje van vriend wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:45

Geen aandacht aan geven is het beste
Zat hem er lekker mee spelen en ontdekken en praat over school of wat dan ook of samen in gesprek met papa en negeer het eetgedrag

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:47

Als ik die maatregelen lees, die mensen gebruiken om hun kind te laten eten, leer je meteen waarom zoveel mensen een verstoord probleem hebben met eten. Negeren als hij niet eet? Sorry, daarmee gaat een kind echt hele verkeerde associaties maken.
Ik vind dat jullie het echt ceel en veel te groot maken, dat werkt alleen maar averechts...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:51

Wat ben ik blij dat ik niet zo ben geweest. Wij aten (4 kids) altijd gewoon wat de pot schafte. Puntje bij paaltje eten we alle vier heel veel.

Ik heb eerlijk gezegd heel weinig geduld met mensen die groenten niet lusten. Kijk, het kan gebeuren dat je een bepaald type groente niet lust (gewoon echt niet zeg maar) maar als iemand helemaal geen groenten lust, hoe oud ook: dan is er echt iets mis (geweest) met de opvoeding.

Als ik naar de dochter van mijn zus kijk (eind van de maand 2 jaar oud) hoop ik dat mijn toekomstige kindje ook zo is. Ze eet vrijwel alles, ze wordt wel altijd vrij gelaten in hoeveel en wat ze eet van wat er op haar bordje geschept word. Daarbij is de variatie op haar bordje aan groenten wel altijd zo groot dat ze altijd wel groenten eet.

Soms lees ik ook tips over het opdienen van groenten, je schijnt er leuke creaties te kunnen maken die kinderen daadwerkelijk uitnodigen om te eten. (Frietjes van pastinaak, wortel/komkommerplantje in olijvenbodem. De gepureerde olijfjes lijken op aarde, als je daar de groenten leuk in steekt lijken het net plantjes in potjes. Zo zijn er nog meer manieren van decoreren)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:55

joyce2 schreef:
Citaat:
Vrienden van ons hebben nu ook een kindje in die leeftijd, die ook moeilijk eet. Ze scheppen gewoon een beetje op zijn bord en hij mag ook gerust met zijn handen eten (laatst aten we daar bijv. wraps en dan pakt hij tomaatjes, champignons, stukjes gehakt met zijn vingers, maar het gaat wel zijn mond in!). Vaak pakt hij hele specifieke dingen en laat hij de rest liggen. Als iedereen klaar is met eten, vragen ze nog even aan het kindje of hij genoeg heeft gegeten. Meestal is het antwoord "ja!" waarop ze dan nog een keer vragen "Zeker weten? Want dan halen we nu je bord weg!" En hij mag dan ook nog een toetje, maar dan niet een toetje als ijs of chocoladepudding ofzo, gewoon simpele vla of yoghurt.

Als er slecht gegeten is en we gaan na het eten nog even thee drinken, met een koekje erbij, dan wil hij natuurlijk standaard ook koekjes eten, maar dat krijgt hij niet. Ze leggen dan ook netjes uit dat hij voldoende vitamientjes moet eten en dat als hij zegt dat hij vol zit, hij niet vlak daarna opeens wel koekjes of snoepjes kan eten. Maar als hij wil, mag hij dan bijv. nog wel een stukje fruit, of iets anders gezonds.

Klinkt goed dit, eten moet een feestje zijn en geen dwang of straf. Maar ook geen ontwijking, zoals mensen die dan alleen snacks en snoep gaan geven.

Bedenk wel dat dit kindje vast veel van de spanning heeft meegekregen tussen jullie en zijn moeder, ik vind uit je toon spreken TS dat er geen 'gezellige' samenwerking is. Een kind voelt alles. En zijn enige reactie kan een kind vertalen in gedrag. Hij kan niet praten over zijn gevoelens.
Zorg ervoor dat de dag dat hij bij jullie is, een fijne dag voor hem is, niet verwennen, maar een positieve dag en ga de nadruk niet leggen op eten. En als je bang bent dat hij bij moeder niets krijgt (lijkt me zowiezo onwaarschijnlijk) dan kun je dat toch gewoon aangeven? Dat hij slecht heeft gegeten?

Wat ook wel eens helpt is om naar de kinderboerderij te gaan en daar met het kindje te kijken naar alle dieren die eten. Er een soort thema van te maken en dan ook vertellen dat kindjes ook moeten eten om groot te worden, gewoon heel speels.
Vaak werkt deze ingang, zodat de motivatie vanuit het kindje zelf komt ipv dwang van buitenaf.

ps. Het gaan vieren in een pannekoeken huis is heel lief van jullie bedacht, maar voor een kind van 3 kan dat ook heel veel zijn. Als hij al voor het eerst bij jullie is en dan ook nog zulke grote uitstapjes doen. Niet eten kan ook een stil verzet zijn.

Kinderen hebben behoefte aan 'gewone' dingen, een veilig thuis, lekker spelen, gezelligheid. Hoeft niet bijzonder en zeker niet als een kindje nog maar 3 jaar is. Bedoel dit niet als aanval, maar als tip.

Succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:59

Elise_0o schreef:
Hij is wel erg gevoelig om buitengesloten te worden, dus het eerste zou wel kunnen werken. Als we met de auto ergens naartoe gaan en we zijn er dan vraagt hij altijd of hij wel mee mag (geen idee waarom hij dat doet).

Opscheppen is heel leuk, maar het opeten dan doet hij dan weer niet. Echt alles gaat goed, hij reageert overal heel enthousiast op, tot het in zijn mond moet.
Zo vind hij het ook geweldig dat hij zijn eigen bestek heeft en alles zelf mag klein snijden enz, maar zodra hij moet eten dan is het over, zegt hij nee, word hij stil en wil hij niet meer, tot het eten weg is en dan is hij weer vrolijk.

Als ik het nu zo lees vraag ik me af of hij geen last van het eten heeft.
Buikpijn of last van zijn darmen, hoe is zijn ontlasting?
Of wordt er moeilijk gedaan over de zindelijkheid?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:00

En bedankt AmyII, dat zou beteken dat mijn kieskeur zo is door mijn opvoeding.. Erg kort door de bocht om dat te zeggen. Mijn schoonmoeder was ook zo, het ligt aan jezelf, haar kinderen aten vroeger alles. Fijn voor haar, maar toen kwamen haar kleinkinderen en die zijn veel bij haar, maar helaas, met dezelfde manieren eten daar er een paar niet van en haar mening was heel snel bijgesteld. Ik heb nog een dochter, 2 jaar ouder en met dezelfde opvoeding, moeten we dit meisje soms remmen met eten. Ze eet en probeert alles. De jongste echter begon al als baby moeizaam met haar eerste hapjes (en dan zijn ze 4 maand). Het zit gewoon soms echt in het kind en dan hebben ouders met makkelijke eters, makkelijk praten. Maar tips hoe ze het dan doen lees ik niet, behalve dat moest, deze ouders willen ook allemaal erg graag dat hun kinderen eten, echt geloof me, er is er niet 1 die zegt geeft niets, we willen allemaal dat ze het gaan proberen en lusten.

Eten moet leuk zijn en het negeren gaat over het zeurgedrag dat het kind niet wil eten, daar niet op in te gaan. Dwingen werkt echt niet en kan zelfs averechts werken. Het idee dat eten leuk is en het kind een supertrots gevoel geven wanneer het wel wat proeft, werkt volgens mij echt het beste. Mijn huisarts en het consultatieburo riepen dat ze letterlijk en figuurlijk van een plakje kaas kunnen leven. Al willen we natuurlijk alle vitaminen er wel in proppen, geduld is ook een schone zaak en inmiddels 2-3 jaar verder is onze dame voor haar doen goed aan het eten. Ik denk dan ook wel dat het goed gaat komen voor ts.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:02

Elise_0o schreef:

Ik zou hem echt niet buitensluiten, is hij eindelijk bij papa, wordt hij buitengesloten tijdens het eten, zonder goed te begrijpen waarom.

Waarom laat je hem niet gewoon eten zoals die vrienden van ons dat doen? Zelf op laten scheppen, of een beetje voor hem opscheppen, jij en zijn paps lekker kletsen/eten en hem zijn gang laten gaan (zonder te zeggen dat hij moet eten). Of ga zelf bijvoorbeeld eens met je handen eten, lekker gek doen, kijken of hij dan stiekem ook mee gaat doen. Als jullie uitgegeten zijn, vragen of hij ook klaar is en zo ja, dat je dan nu zijn bord weg gaat halen. Geen strijd, geen gezeur, geen straf. Lijkt me voor jullie allemaal veel fijner!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:05

Nutridrink zou ik niet doen. Dat valt als een baksteen zo zwaar en dan eet hij helemaal geen vast voedsel. Geen aandacht aan schenken. Als hij een dag niks gegeten heeft dan lust hij smorgens vast een boterhammetje.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:08

joyce2 schreef:
Elise_0o schreef:

Ik zou hem echt niet buitensluiten, is hij eindelijk bij papa, wordt hij buitengesloten tijdens het eten, zonder goed te begrijpen waarom.

Waarom laat je hem niet gewoon eten zoals die vrienden van ons dat doen? Zelf op laten scheppen, of een beetje voor hem opscheppen, jij en zijn paps lekker kletsen/eten en hem zijn gang laten gaan (zonder te zeggen dat hij moet eten). Of ga zelf bijvoorbeeld eens met je handen eten, lekker gek doen, kijken of hij dan stiekem ook mee gaat doen. Als jullie uitgegeten zijn, vragen of hij ook klaar is en zo ja, dat je dan nu zijn bord weg gaat halen. Geen strijd, geen gezeur, geen straf. Lijkt me voor jullie allemaal veel fijner!

Omdat dat dus niet werkt bij hem. Allemaal leuk en aardig, tot het zijn mond in moet en dat wil hij niet.
Zo heeft hij dus 2 weken geleden alleen een hapje van een appel op, en dat op een hele dag.
Het is een super druk en actief mannetje, altijd heel vrolijk en sociaal, we proberen hem zo weinig mogelijk te laten merken van het hele gedoe met zijn moeder en als hij bij ons is zorgen we ook dat hij de tijd van zijn leven heeft. Maar eten is gewoon een groot drama waar we niets mee kunnen, omdat hij maar een dag in de week bij ons is.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:10

Niet alles gelezen, maar laat je vriend zijn ex vragen of ze een schema kan en wil maken met wat zij hem op een dag voor schotelt? Of wat voor een type is zijn ex? Bedoel ik mee, zo een iemand die alleen maar van gefrituurd eten houd en dus alle ongezonde fastfood? Of schotelt ze hem wel ook gezonde dingen voor?

Geloof me 3 jaar is ook echt wel een leeftijd dat ze ''eten kunnen weigeren''.

Onze oudste eet wat groente betreft alleen andijvie, overige groentes blieft ie dus niet. Als we dus groente eten eet ie netjes 1.5 aardappel en zijn vlees wat voor ons prima is gaan daar niet moeilijk om doen.
Als we rijst eten dan voor hem witte rijst zonder toegevoegde groentes want dit wilt ie niet, nou prima het komt allemaal vanzelf wel.

Onze jongste vrat echter alles wat los en vast zat, maar wel minimaal. Maar nu alweer geruime maand weigert ie ook zijn ontbijt, lunche en avondeten. Naja dan niet je hebt reserves genoeg en drinken is niks aan veranderd.

Wij maken ons er niet druk om als ze niet tot nauwelijks willen eten, drinken doen ze nog gewoon goed.

Doordeweeks een dag als elk weekend maken we hier ook een Monkey platter en dat is een groot feest voor allebei.

Maar dingen zoals dwingen zou ik dus gelijk mee gaan stoppen, want wat heeft het voor zin om een kind te gaan dwingen dat het MOET eten?
Dwingen ze jou/jullie ook? En heeft hij er om gevraagd om lekker te gaan eten bij pannenkoekenhuis, of is het puur in jullie eigen belang geweest?

En zou zeggen vraag eens naar wat hij wilt? En als hij boos, verdrietig of blij is/wilt zijn. Why not? Kinderen mogen net zo goed hun emoties tonen.
Door te gaan dwingen, schreeuwen of weet ik veel nog meer bereik je allemaal niks mee. Normaal communiceren door heel veel geduld bereik je nog het meeste mee, en dan vooral het goed luisteren naar je kind(eren).

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:11

Hier zijn ze nog wel dol op een fruitzakje, volgens het buro destijds niet veel verschil met echt fruit, dus dat geef ik vaak als tussendoortje. Wat vind hij wel lekker?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:13

Anoeska27 schreef:
Het is ook een beetje de leeftijd, mijn dochter van bijna 3 eet ook niet geweldig op dit moment. Wij maken er geen gevecht van (en stellen er ook geen beloning tegenover). In het weekend zetten we regelmatig een Monkey Platter op tafel en ongemerkt eet ze dan toch wat meer mee.

http://kiind.nl/articles/552/MonkeyPlat ... iezen.html

Kom zo nu en dan berichtjes tegen van jou over kinderen,...maar ik geloof dat ik mijn kids bij zou wel zou durven achter laten(voor een dag of zo :D , kan mijn kinderen niet zo goed missen)

Ja dit doe wij ook.
Als wij borrelen in het weekeinde staan er voor de kids snoeptomaatjes( 3 soorten cherry tomaten) paprika, komkommer en dergelijke.
Ze eten de olijven en pittige worstjes gewoon.

Gewoon niet dwingen TS. Wij zeggen altijd 1 hapje proeven en dan is het goed.

Bedenk verder dat kinderen in Nederland niet verhongeren niet snel. Gewoon dit eten aan bieden en als ze niet eten het daar gewoon bij laten. Als ze echt honger hebben beginnen ze van zelf te eten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-10-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:13

spatter schreef:
Elise_0o schreef:

Als ik het nu zo lees vraag ik me af of hij geen last van het eten heeft.
Buikpijn of last van zijn darmen, hoe is zijn ontlasting?
Of wordt er moeilijk gedaan over de zindelijkheid?

Hij is redelijk zindelijk sinds een paar weken.
Hij had 2 weken geleden last van zijn buik en had toen diarree en heeft in de auto overgegeven, hij was de hele dag al aan het snotteren geweest, maar stilzitten dat wilde hij niet.
Voor de rest heeft hij hier nooit ontlasting gehad, omdat hij hier niet zo lang is, dus daar kan ik niets over zeggen.

Het is gewoon heel lastig omdat we weinig tot geen informatie van zijn moeder krijgen en dus geen idee hebben hoe alles zit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:14

[
Citaat:
quote]

Oh wat erg zeg. Echt, wordt hier zo verdrietig van als ik bedenk hoe dit kindje zich moet voelen. Als hij vraagt of hij wel mee mag heeft hij dus de ervaring dat hij niet mee mocht (verlatingsangst). Bevestig je die angst dan kan hij zijn hele leven daaronder lijden. Juist bij zo'n uiterst gevoelig kind zou je beter moeten weten en dit absoluut niet mogen doen.

Citaat:

Nou, mooi toch dat hij het hele ritueel eromheen al leuk vind! Dat is stap 1. Laat de focus op eten verder helemaal los. Dat komt vanzelf.

En vraag anders eens hulp bij een consultatiebureau, thuisbegeleiding oid.
Bedenk wel dat in deze fase van zijn leven bijna alle inprintingen voor de rest van zijn leven blijven. Je bent als opvoeder dus verantwoordelijk voor de psychische gesteldheid van dit kindje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:21

Elise_0o schreef:
Zo heeft hij dus 2 weken geleden alleen een hapje van een appel op, en dat op een hele dag.

Maar eh, nou en?

(Bovendien, dat was toch alleen in die periode van 9 tot 6? Ik neem aan dat hij ontbeten heeft bij zijn moeder? En dat hij 's avonds naar huis is gegaan (en daar mogelijk alsnog pedagogisch heel onverantwoord iets heeft gekregen...))
Toevoeging: ik zie nu ook dat hij toen dus diarree had en over heeft gegeven. In dat geval is het toch heel logisch dat hij niet wil eten?

Dan is een hapje appel niet meteen zo vreselijk. Het is niet ideaal, maar een deel van het drama ligt vooral in jullie gevoel dat het niet goed genoeg is en anders moet. Maar je kunt het niet structureel aanpakken, en dus kun je het beste maar gewoon accepteren dat het niet echt anders is. Geef heldere structuur (dus in elk geval duidelijk maken dat hij geen andere dingen krijgt zoals snoep en chips), haal de druk ervanaf, blijf dingen aanbieden zonder druk (of je dat nou via gezonde tussendoortjes doet of via vaste maaltijdmomenten) en laat hem maar ervaren dat het fijner is met wat eten. Maar als hij dat niet wil, dan kun je je daar nu het beste bij neerleggen, want het is niet jullie positie om daar rigoreus op in te grijpen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:22

XFiemoX schreef:
Niet alles gelezen, maar laat je vriend zijn ex vragen of ze een schema kan en wil maken met wat zij hem op een dag voor schotelt? Of wat voor een type is zijn ex? Bedoel ik mee, zo een iemand die alleen maar van gefrituurd eten houd en dus alle ongezonde fastfood? Of schotelt ze hem wel ook gezonde dingen voor?

Maar dingen zoals dwingen zou ik dus gelijk mee gaan stoppen, want wat heeft het voor zin om een kind te gaan dwingen dat het MOET eten?
Dwingen ze jou/jullie ook? En heeft hij er om gevraagd om lekker te gaan eten bij pannenkoekenhuis, of is het puur in jullie eigen belang geweest?

En zou zeggen vraag eens naar wat hij wilt? En als hij boos, verdrietig of blij is/wilt zijn. Why not? Kinderen mogen net zo goed hun emoties tonen.
Door te gaan dwingen, schreeuwen of weet ik veel nog meer bereik je allemaal niks mee. Normaal communiceren door heel veel geduld bereik je nog het meeste mee, en dan vooral het goed luisteren naar je kind(eren).

Het contact met moeder is erg slecht, dus een schema gaat ze echt niet voor ons maken denk ik.
Ik heb geen idee wat zijn ex eet, aangezien het contact dus minimaal is en ze ons dat ook echt niet gaat vertellen denk ik.

Het pannenkoekenhuis vond hij geweldig, hij heeft zich super vermaakt met het spelen, vond het leuk om op de menukaart zijn eigen eten te mogen kiezen en vond het er super leuk uit zien (clown pannenkoek). Tot hij het op moest eten...

Als we hem trouwens iets vragen zegt hij nee, of niets, of nee..
Zo vroeg ik hem laatst of hij wel eens aardbeien op had. jaaa die had hij wel eens op, dus vroeg ik welke kleur zijn aardbeien dan? Die waren zwart. En een appel? Rood en een banaan? Geel.

MightyMike schreef:
Hier zijn ze nog wel dol op een fruitzakje, volgens het buro destijds niet veel verschil met echt fruit, dus dat geef ik vaak als tussendoortje. Wat vind hij wel lekker?

Dat is een goede vraag, want daar geeft hij dus heel bewust geen antwoord op. Als we hem vragen wat hij wil eten of wat hij lekker vind zegt hij nee, of gewoon niets, doorvragen heeft dan ook geen zin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:24

Amen shadow.
Ts, je maakt dit veel en veel te groot en daarmee bereik je een averechts effect. Er staan goede tips in dit topic. Maak je minder druk en projecteer dat op het kind. En verwacht niet dat hij dab morgen ineens zijn bord leeg eet

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:26

Shadow0 schreef:
Elise_0o schreef:

Maar eh, nou en?

(Bovendien, dat was toch alleen in die periode van 9 tot 6? Ik neem aan dat hij ontbeten heeft bij zijn moeder? En dat hij 's avonds naar huis is gegaan (en daar mogelijk alsnog pedagogisch heel onverantwoord iets heeft gekregen...))
Toevoeging: ik zie nu ook dat hij toen dus diarree had en over heeft gegeven. In dat geval is het toch heel logisch dat hij niet wil eten?

Dan is een hapje appel niet meteen zo vreselijk. Het is niet ideaal, maar een deel van het drama ligt vooral in jullie gevoel dat het niet goed genoeg is en anders moet. Maar je kunt het niet structureel aanpakken, en dus kun je het beste maar gewoon accepteren dat het niet echt anders is. Geef heldere structuur (dus in elk geval duidelijk maken dat hij geen andere dingen krijgt zoals snoep en chips), haal de druk ervanaf, blijf dingen aanbieden zonder druk (of je dat nou via gezonde tussendoortjes doet of via vaste maaltijdmomenten) en laat hem maar ervaren dat het fijner is met wat eten. Maar als hij dat niet wil, dan kun je je daar nu het beste bij neerleggen, want het is niet jullie positie om daar rigoreus op in te grijpen.

Wat het grootste probleem is, is dat hij dus constant ziek is. En dan bedoel ik niet een keer een snotneus, maar echt ziek ziek. En dan geen 2 weken achter elkaar, maar 6, 7 weken.
Deze week is de eerste keer sinds maanden dat hij niet ziek is geweest en ik denk dat het komt doordat hij geen weerstand heeft, doordat hij niet eet. Daarom is het zo belangrijk dat hij iets qua voeding binnen krijgt.
Anders had ik al lang gezegd van laat maar, komt vanzelf wel goed.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:28

TS: En waarom wilt de moeder er niks over zeggen? Is er soms iets voorgevallen, bijv. of ze een keer te heet eten naar binnen toe geschoven heeft? En ie dusdanig pijn aan/in zijn mondje heeft? Heb geen idee he, maar bedenk ook maar wat.
Omdat moeder jullie dus geen info wil verschaffen, ga ik dus denken dat er iets ''naars'' is voorgevallen.

Wat is zijn lengte en gewicht? Zijn deze voldoende en groeit ie verder ook gewoon goed?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:28

Misschien heeft zijn moeder daar wel antwoord op? Mijn dochter eet net zo min haar brood als avondeten. Inmiddels geeft ze wel aan in de winkel wat haar lekker lijkt. De pakken met honeypops bijvoorbeeld waar een leuk bijtje op het pak staat, leek haar wel wat en dat zelfgekozen artikel eet ze 's ochtends dan nu wel. Misschien dat hij eens mag kiezen in de winkel wat hij op zijn brood wil of bij het avondeten en daarbij maakt het dan niet uit wanneer hij niet het meest voedzame artikel kiest, maar het idee krijgt dat het ook leuk kan zijn en dat hij wat te kiezen heeft wellicht. Hier eten ze nu een paar keer in de week een tosti, vinden ze heel erg lekker, maar zeker niet elke dag. Maar dan af en toe een feestje stimuleert wel de andere dagen. Ik begrijp dat dat bij jullie lastig wordt verdeeld over de dagen, maar het idee van kiezen geeft het kind soms ook macht en eetlust.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:29

Ziek zijn ga je niet oplossen met 1 dag in de week goed eten. Dan zal echt de moeder ook actie moeten ondernemen en dat doet ze dus niet.