Ervaringen met tibia plateau breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

Re: Ervaringen met tibia plateau breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:49

ik moest van niemand glucosamine slikken, wilde het gewoon zelf. Deed dit voornamelijk om de botgroei te stimuleren.

Ik heb een tijd een brace om mijn knie gedaan. Daar had ik dan steun aan. Alleen moet je zo een niet de hele dag om houden, dan train je je spieren nog te weinig.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:22

Vandaag na 40 sessies mijn laatste fysio gehad! *\o/* Ben er nog niet, want nu mag ik verder in een avondklasje :') Soort sportschool idee, maar dan onder begeleiding van een fysio, verder spierkracht opbouwen. Gister voor het eerst zonder krukje afgestapt van pony *\o/*

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:33

Ik ga zo weer naar de fysio. Heb afgelopen zondag voor het eerst in drie maanden een stukje gestapt op het paard van een vriendin. Werelds gevoel! Opstappen ging wel aan de rechterkant en met behulp van een krukje. Het stappen ging ook wel, maar er zit totaal geen kracht in mijn linkerbeen. Afstappen was wat spannend, maar lukte ook. Maar ben bang dat ik voorlopig nog niet aan rijden toekom. Mijn eigen paard is in verhouding tot het paard van die vriendin erg breed en hoog (en minder braaf :P ). Dus dat laat ik nog wel even uit mijn hoofd :D Op zich gaat het wel vooruit, alleen blijf ik last houden van snel veel vocht in de knie. En dat belemmert het lopen enorm.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:28

Super dat je op een paard bent kunnen stappen Moska! :D Hemels gevoel he :))

Leuk Marrit dat het zo goed gaat!

IK ben momenteel ook uit mijn zware dip, de laatste twee weken gaat het super bij de fysio. Natuurlijk doe ik wel af en toe iets te veel dan goed voor mij is, maar bon :Y) Gisteren ook zo nog eens op mijn paardje gestapt. Ik kon nu toch al een kleine minuut mijn stijgbeugel aandoen (been draaien), dit ging vorige keer niet. ÉN ik heb een klein stukje kunnen draven! :)) Ik ben me er volledig van bewust dat ik nog niet direct een dressuurproef aan het rijden ben, maar hej, deze babystapjes zijn voor mij al goud waard!!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:55

Het klinkt raar maar juist rijden deed mijn been goed. Daardoor had ik vrij snel mijn kracht weer terug. En ook ik heb 1 niet zo brave onder mijn kont. Reed op een dressuurzadel omdat ik dacht dat een springzadel niet zou gaan. Achteraf gaf dat geen problemen ondanks dat ik nog geregeld last van mijn knie had.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:13

Ik heb na een val van een paard mijn voet eraf gescheurd gehad. Deze is er operatief weer aangezet en na twee weken bleek ik toen ook een breuk in mijn tibiaplat. te hebben. Operatie, donorbot om het weer goed te krijgen en een schroef erin. Vijf maanden rolstoel en daarna mocht ik voet en knie gaan belasten. Paar maanden met krukken, maar nu loop ik goed. Vooral mijn voet blijft pijnlijk en soms de knie, maar ik mag niet klagen, tenslotte heb ik mijn voet nog en loop ik gewoon!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:33

Ik moest vreselijk janken eerste keer weer te paard, was eerste maanden echt labiel :') Super he Moska, dat je er weer even kan zitten! *\o/* Ik ben ook gezegend met kleine pony (heb mijn eigen na de val weggedaan) , hoger dan 1.60 wordt nog erg lastig denk ik :Y) Wel vervelend van het vocht. Ik had dat in mijn enkel wat lopen erg belemmerde.

Zwieke ook goed te horen dat je ook de stijgende lijn weer te pakken hebt *\o/* Trekt enorm energie als het allemaal niet wil. En ook al draven! Hoe ging dat met lichtijden, of blijven doorzitten?

Ik heb enorm baat bij de EZ Rides beugels, dat brede voetbed is nu wel echt fijn. Ik ga zondag misschien wel een drafje wagen 8-)

Rijden doet mij ook goed vajramani! Heb na het rijden vrijwel geen last van mijn knie, ook nooit gehad. En lopen gaat dan ook vele malen beter.

Jeetje Mirm, heftig :(:) Ja je waardeert dan alles wat je na die maanden rust en niet belasten wel kan he? Eerste keer shoppen vond ik al machtig, en dat was de Kruidvat nog maar :') Kan je nog wel rijden?

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:53

@ Meggiemeg
Ik moest kalktabletjes slikken, dit was voor extra callusaanmaak.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:17

Marrit13 schreef:
Ik moest vreselijk janken eerste keer weer te paard, was eerste maanden echt labiel :') Super he Moska, dat je er weer even kan zitten! *\o/* Ik ben ook gezegend met kleine pony (heb mijn eigen na de val weggedaan) , hoger dan 1.60 wordt nog erg lastig denk ik :Y) Wel vervelend van het vocht. Ik had dat in mijn enkel wat lopen erg belemmerde.

Zwieke ook goed te horen dat je ook de stijgende lijn weer te pakken hebt *\o/* Trekt enorm energie als het allemaal niet wil. En ook al draven! Hoe ging dat met lichtijden, of blijven doorzitten?

Ik heb enorm baat bij de EZ Rides beugels, dat brede voetbed is nu wel echt fijn. Ik ga zondag misschien wel een drafje wagen 8-)

Rijden doet mij ook goed vajramani! Heb na het rijden vrijwel geen last van mijn knie, ook nooit gehad. En lopen gaat dan ook vele malen beter.

Jeetje Mirm, heftig :(:) Ja je waardeert dan alles wat je na die maanden rust en niet belasten wel kan he? Eerste keer shoppen vond ik al machtig, en dat was de Kruidvat nog maar :') Kan je nog wel rijden?

Had inderdaad wel zin om te gaan huilen, maar heb het maar niet gedaan :+ En de eerste keer naar de supermarkt na een paar weken was al een hoogtepunt! Vandaag moet ik boeten voor het feit dat ik gister te voet naar de brievenbus ben geweest (toch zeker wel 500 meter gelopen), maar bij de fysio ging het gelukkig wel goed. Hoop dat de knie na een rustige dag weer goed hersteld en dan kunnen we maandag weer aan de bak!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:17

Ik kan bijna alles weer. Rijden moet ik na een half uur de beugels uit doen, dan lukt het wel! En rustig aan, maar dat vinden mijn paardjes niet erg :-)
Hardlopen zal het wel nooit meer worden, maar 10 tot 14 km wandelen gaat wel. Als ik verder loop moet ik het s avonds ontgelden!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:30

Hardlopen zie ik het nu toch niet van in :') Goed te horen dat je weer vrijwel alles kan! Dat is iets wat ik nog wel wat spannend vind.

Voor de mensen die de pen er al uit hebben: hoe was jullie ervaring hiermee? Mijn fysio zei dat dat niet zo moeilijk is: eruit, dichtnaaien en zelfde dag loop je moeiteloos ziekenhuis uit... True?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:32

Oh ja Moska, over vocht: pas de laatste maand is bij mij het vocht zo goed als weg. Dus kan echt lang duren :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:44

Bij mij is de ijzerwarenhandel er na een jaar uit gehaald, schroeven zaten los. Het advies wat ik kreeg was de eerste paar weken even rustig aan, er zit toch een beschadiging aan het bot wat moet herstellen. Maar geen pijn of wat dan ook, is via een dagopname gegaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:50

Dat klinkt wel hoopvol. Was al bang dat je daarna weer een tijd uit de running zou zijn. Maar misschien hoeven ze er wel niet eens uit bij mij.

Hardlopen zou ik wel graag weer kunnen, was er begin dit jaar mee begonnen en was best goed bezig. Vond het heerlijk om mijn hoofd op die manier leeg te kunnen maken. Maar denk dat ik eerst al heel blij ben als ik weer kan rijden. En anders eerst maar een tijdje een sportschool abonnement.

Gister naar Ikea geweest! Was wel heel blij dat ze daar leenrolstoelen hebben. Was nu al helemaal kapot, laat staan als ik op krukken door die winkel heen had gemoeten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:37

Marrit13 schreef:
Voor de mensen die de pen er al uit hebben: hoe was jullie ervaring hiermee? Mijn fysio zei dat dat niet zo moeilijk is: eruit, dichtnaaien en zelfde dag loop je moeiteloos ziekenhuis uit... True?

zo ging dat bij mij inderdaad. ik heb er totaal geen last en spijt van gehad. je kan dit ook niet vergelijken met het plaatsen.
Weekje rustig aan omdat het bot het weer van de pen moest overnemen en toen mocht ik alles weer.
Voor de pen in mijn arm gelde precies hetzelfde. Ze zeggen dat het er niet uithoeft. maar bij mij is het beide keren verbeterd voor wat betreft beweging. Het is geen lichaamseigen materiaal wat er in zit.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:50

Oh goed te horen! Als ik er geen last van had, mocht ie blijven zitten: afspraak om eruit te halen staat al :') Voel hem zitten en heb er ook wel last van. Fysio denkt ook dat de beweegelijkheid dan nog meer vooruit gaat.

Vandaag voor het eerst weer gedraafd *\o/* Heb ook lichtrijden meteen meegepakt: heel anders dan in stap het sta-zitten oefenen :P Mis toch echt wel wat kracht, dus wat meer op rechts gesteund. Maar geen pijn en daar ging het om *\o/*

Op krukken lopen vond ik ook echt mega vermoeiend, fijn dat je even in een rolstoel kan dan. Tel je weer beetje mee in de maatschappij :))

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:11

als je de pen voelt kan je er vanuit gaan dat de beweging beter wordt als deze verwijderd is.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:33

Voor het makkelijk op- en ook afstijgen heb ik een "opstapperron" geknutseld. Ik merkte dat het afstijgen ook nogal wat vergde van mijn paard omdat ik me langzaam liet zakken en dus vrij lang aan het zadel hing.

Hiermee is het een kwestie van het paard parkeren en in mijn geval hing de beugel bijna op dezelfde hoogte als het plateau. Hiervoor had ik een trappetje met 3 treden die dus ook ter hoogte van de beugel uitkwam waardoor je geen kracht hoeft te zetten bij het opstijgen.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:37

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:06

Wat leuk gedaan Alik! Ik stap sowieso altijd op met een opstapje, al van voor mijn val.

Zondag even een "schrik" momentje gehad. Lady had wedstrijd en ik had haar na de proef uitgestapt. Het was wel ongelofelijk koud en ik denk dat mijn spieren serieus verkrampt waren. Ik wou afstappen, maar ik kon mijn been/knie niet meer bewegen. Ik kreeg zo veel pijn, had de tranen in mijn ogen. Uiteindelijk heb ik me vastgeklampt aan Lady haar nek/hals en ben ik langs rechts afgestapt. Gelukkig heb ik zo'n braaf paard, ze bleef lief staan. Maar AUW, het deed dedoeme geen goed...... Volgens de kiné ga ik nog wel even last hebben van koude/weersveranderingen, bummer -O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:27

oei dat is niet fijn Zwieke, dat je er niet af kon komen! Kou is sowieso niet fijn, brr.

Vandaag is er weer een controle foto gemaakt van mijn knie. Het zag er goed uit volgens de arts! Het herstel gaat zeer voorspoedig en sneller dan verwacht (volgens hem dan). Mag rustig zo doorgaan en heb zelfs toestemming om voorzichtig aan weer te beginnen met paardrijden! De zwelling zal nog wel een tijd zo blijven en is een indicator voor de belasting die ik aan kan. Nog niet teveel lopen dus, fietsen mag wel (maar ik vind het te koud momenteel :o ), koelen en voldoende rusten. In ieder geval weer een stap de goede kant uit! Over drie maanden weer terugkomen en dan wordt er ook al een afspraak gepland voor het verwijderen van de schroeven. Ze gaan er dus wel uit.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:00

Oh jee Zwieke dat klinkt pijnlijk! Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen ook weer iets meer last heb, mss toch ook door het koudere weer?

En goed nieuws voor Moska *\o/* Het is idd koud :brr: Ik ga straks lekker de stad in, hopelijk houd ik het wat vol. Mn wintergarderobe moet uitgebreid :')

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 07:56

Oei Zwieke, pijnlijk...
Ik heb altijd meer last als er regen komt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:50

Ik heb vandaag weer heel even op een paard gezeten en zelfs een drafje gewaagd! Het kraakte wel enorm in mijn knie tijdens het lichtrijden, maar deed geen pijn. Wel heb ik nog steeds niks te vertellen qua kracht in het linkerbeen. En de knie was wat slanker qua vocht. Ondanks dat ik dit weekend best veel gelopen heb. Het gaat voorzichtig de goede uit dus!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:37

Oh goed zeg! Dat kon ik zo snel nog niet *\o/* Ik heb momenteel wel meer last, denk echt door het weer. Kan nog wel alles, maar kost ff wat meer moeite.

Zwieke, jij nog last gehad na je pijnlijke moment?