Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:13

twinducklin schreef:
Dit jaar nog?

Goeie, dat durf ik niet te zeggen! Deze mensen zijn er idd al wat langer, maar weet niet precies of ze in 2013 of 2014 binnen gekomen zijn..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:07

Je hebt geen mantelzorgplicht.
Net als dat zijn vriendin verantwoordelijk is voor de zorg van hem.
Aan de ene kant snap ik dat zij haar leven niet om wil gooien, het is best veel en zwaar werk om mantelzorger te zijn, maar aan de andere kant is het heel egoistisch van haar.
Ze houdt toch van hem?
Maar ouderen veranderen nu eenmaal en zeker als ze een beroerte hebben gehad, dan veranderd hun 'ik'. en daar valt niets tegen te doen.

Punt is, als er niemand voor hem wil zorgen dat is de enige optie een verpleeghuis.
Snap dat hij je vader is, maar je moet goed overwegen of je jouw leven er deels voor om wilt gooien. mantelzorg is zwaar en in een verpleeghuis krijgt hij wel zorg die hij nodig heeft. Verpleeghuis is absoluut niet fantastisch, maar ben je bereidt je leven zo omte gooien om voor hem te zorgen. Voor een man die je misschien niet meer herkent als je vader?

Als jullie nu je hele leven samen geweest waren en hij je met heel veel liefde heeft opgevoed en er altijd was...

het is echt iets om over na te denken.

purny

Re: Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:29

@Roycemack: Probleem is dat tegenwoordig je niet meer zo makkelijk binnenkomt in een verzorgingshuis omdat alle zorgcentra's op slot zitten voor andere mensen. Doordat er verzorgingshuizen moeten sluiten worden de bewoners die in dat huis zit wat dicht gaat eerst ondergebracht in nieuwe verzorgingshuizen die op een gegeven moment omgebouwd gaan worden tot verpleeghuis. Vanaf volgend jaar kom je alleen nog een zorgcentrum binnen met ZZP 5 of hoger. Het is nu aan het CIZ de taak om haar vader in te schalen in een ZZP en daarmee te hopen dat hij nog in een verzorgingshuis kan instromen. Als de vader niet 24 uur per dag hulp nodig heeft maar alleen met de ADL(wassen en aankleden) en toiletgang zou een aanleunwoning ook mooi voor hem kunnen zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:50

Nicky1963 schreef:
Mijn oudste broer opperde een verzorgingstehuis. Verschrikkelijk vind ik dat, het is mijn vader en ik hou heel erg veel van hem. Maar misschien is het wel noodzakelijk...

Dat kan ik me voorstellen. Mijn oma is van de een op de andere dag halfzijdig verlamd door een hersenbloeding en moest dus opeens naar een verzorgingshuis, terwijl ze 100% op zichzelf woonde voor haar hersenbloeding. In het begin zat ze in een verzorgingshuis waar ze met 2 personen op een kamer lagen en zij dus met een man.....

Maar daarna is ze verhuisd naar een verzorgingshus dichtbij ons, waar ze met 6 anderen woont met gezamelijk woonkamer, maar wel met eigen (grote) kamer, keukenblok en douche. En dan alle zorg die ze nodig heeft. Omdat dat een geslote afdeling was en er ondertussen alleen nog maar zwaar dementerenden woonde, is ze nu verhuisd naar een gebouw naast ons huis. Open afdeling, eigen grote kamer en douche.

Misschien vind je zoiets minder erg voor je vader? Mijn Oma vind het geweldig dat ze gewoon een eigen apartement heeft, maar ook naar de gezamelijke woonkamer kan, waar ook de anderen komen die daar wonen.

Mijn oma woont hier;
http://viattence.nl/organisatie/publica ... euws=21338

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:52

RoodZonnetje schreef:
twinducklin schreef:
Dit jaar nog?

Goeie, dat durf ik niet te zeggen! Deze mensen zijn er idd al wat langer, maar weet niet precies of ze in 2013 of 2014 binnen gekomen zijn..

sowieso vreemd zover mij bekend kun je de DBC max 1 keer verlengen met 3 maanden. Meer als 6 maanden kun je de mensen dus niet opnemen. Of nouja niet kunnen, je krijgt er geen geld meer voor dan en draait dus verlies. Misschien hebben jullie nog een andere constructie? Zijn jullie echt een geriatrische revalidatie of hebben jullie of verpleeghuisbedden met langdurige revalidatie?
Ik weet in 2012 kon het wel wat jij zegt, hadden we naast revalidatie bedden ook een paar verpleeghuisbedden. Toen konden mensen wel langer blijven. Je kreeg er dan minder voor maar kreeg er wel geld voor (meen even uit mijn hoofd zzp5 is verpleeghuis en een zzp8 was revalidatie ) maar nu de zzp omgezet is naar DBC werkt dat niet meer zo. Tenminste bij ons niet meer.
Grote verschil voor de mensen is dat ze nu geen eigen bijdrage meer hoeven te betalen wat bij een opname met zzps wel het geval is.

Maargoed beetje offtopic want ts heeft niet veel aan deze info behalve dat haar vader er niet voor in aanmerking komt. Behalve als haar vader nu weer een opname nodig heeft zou ze als nazorg voor een revalidatie kunnen vragen. Dan kijkt ook een disciplinair team mee of naar huis terug een nog haalbare optie is.
En anders lijkt het me inderdaad verstandig een aanvraag naar het ciz te gaan doen, mogelijk samen met de huisarts als ze zelf niet weet waar te beginnen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:05

twinducklin schreef:
Zijn jullie echt een geriatrische revalidatie of hebben jullie of verpleeghuisbedden met langdurige revalidatie?

In de eerste plaats GRZ, maar sinds kort ook verpleeghuisbedden met langdurige revalidatie ja. En verlies draaien, dat klopt helaas.. ZZP9 (revalidatie) hebben we ook.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:30

NM -> MWS

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:37

RoodZonnetje schreef:
twinducklin schreef:
Zijn jullie echt een geriatrische revalidatie of hebben jullie of verpleeghuisbedden met langdurige revalidatie?

In de eerste plaats GRZ, maar sinds kort ook verpleeghuisbedden met langdurige revalidatie ja. En verlies draaien, dat klopt helaas.. ZZP9 (revalidatie) hebben we ook.

Zzp9 bestaat dus niet meer ;) dat is nu dbc-grz geworden. Zzp9b bestaat nog wel, maar die mensen hebben al een verpleeg- of verzorgingshuis indicatie.

Maar ik denk genoeg hierover want het gaat nogal off-topic :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:27

Ik ben iemand die 24/7 haar moeder thuis verzorgt. Het is zwaar . Vooral als je zoals ik samen woont want dan heb je bijna nergens recht op. Als je je daarbij ook nog te pletter werkt om te kunnen leven dan krijg je zeker bijna geen hulp.
Denk dus goed na voor je aan mantelzorg begint.
Ik heb een hele goede band met mijn moeder maar het is al lang geen moeder dochter band meer.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:32

Allemaal heel hartelijk dank voor de reacties. Zojuist hebben we gehoord dat mijn vader naar een revalidatiecentrum gaat. De huisarts heeft zich daarvoor ingezet en het is hem gelukt om mijn vader te laten plaatsen. Wij weten nog niet hoe lang hij daar zal verblijven en in hoeverre hij weer kan opknappen, maar we laten het verzorgingshuis even rusten.
Nogmaals bedankt!!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:50

Goed nieuws toch!
Succes de komende tijd voor jullie allemaal...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:51

Hartstikke fijn, een heel goede stap denk ik!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:00

Fijn dat het toch gelukt is! Hoop dat ie nog veel vooruit gaat :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:51

Fijn dat hij nu naar een revalidatiehuis kan!. Het is dan nu ook wel de tijd om verdere stappen te ondernemen want daar kan hij niet eeuwig blijven.