Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 15:56

Alsof het bij mij niet goed mag gaan.. Was op stal met mijn vader een uurtje maar verging van de pijn op stal de katheter leeg laten lopen vreemde kleur. Even thuis me hondje knuffelen katheter zak met bloed. Nu terug op mijn opname adres eerder (zou na het eten pas gaan) maar pijn is niet uit te houden. Wijkverpleging komt zo langs om hem te verwijderen. |( |( |(

Nooit meer een katheter voor mij, nooit meer een slangetje in me doos nooit meer. No way!!!!!
Ik ben baas zeggen ze steeds hier, dus zal het vanaf nu ook zijn..

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:14

Wat erg voor je. Hoop dat je snel verlost mag zijn van de pijn. Ik herken je problemen wel een beetje. Ik slik ook medicatie van de pschyater olanzapine. En daarbij heb ik ook af en toe het gevoel dat ik weinig controle heb op mijn blaas. Gelukkig nog nooit een katheter nodig gehad en hoop dat, dat ook nooit hoeft te gebeuren. Ik wens je veel sterkte.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:28

Ik zou je willen adviseren om een beetje kalm aan te doen tot het probleem verholpen is. Je kan nu wel heel hard roepen dat je geen katheter wil maar ik vrees voor jou dat er weinig alternatieven zijn, er is niet even een pilletje om je te laten plassen. Je kan wel een vaste katheter krijgen maar of je dat moet willen op jouw leeftijd...
Geef naar de hulpverlening aan dat je het eng vind maar begin niet meteen met 'nee' te brullen, soms moeten er weleens dingen die minder leuk zijn. Alternatief zou kunnen zijn om te stoppen met je medicatie maar die slik je niet voor niks neem ik aan.
Sterkte

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:12

Hoi LS,
Her en der heb je iets gezegd over nare ervaringen. Mijn associatie is dan, dat jij wellicht niet kunt plassen vanuit een vorm van vaginisme.
Het hele woord vaginisme staat borg voor een hele serie misverstanden - maar een van de vele vormen houdt in, dat als er *iets* gebeurt dat lijkt op *iets, dat ooit heel naar / gevaarlijk/ angstig/ etc was*, dat je lichaam dan buiten je wil om, (soms zelfs expliciet tegen jouw wil in!) haar beschermingsreflex inzet en de zogeheten bekkenbodem spieren extra aanspant, zodat plassen onmogelijk wordt.

Zou dat aan de hand zijn, dan heeft het zeer beslist zin om geen katheter meer te willen.
De oplossing is via een psychologe die emdr in haar pakket heeft. (Vaginisme is een reflex en "daar over praten" kan informatie geven, maar doet verder niets met het reflex niet te laten optreden tegen jouw wil in - met emdr verandert dat. )
.....en is het tot die tijd ontspannen in een warm bad geblazen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:21

Vraag de wijkverpleging het je zelf te leren... denk dat jij dat wel snel kan leren aangezien ik je ken, dan ben je zelfstandig hierin.

Het bloed kan alleen een arts een beoordeling over geven. Maar het komt wel vaker, heb je hem echt goed geborgd zodat er geen gewicht aan het slangetje hangt en er niet steeds aan getrokken wordt? Maar hij zal er nu vast al uit zijn.....

Hopelijk komt het vanzelf goed nu, alles kan, dus ik hoop echt voor je dat het weer lukt te plassen als hij eruit is. Anders zou ik echt weer aanraden het zelf te leren en naar een goede kundige arts hiervoor gaan (bv uroloog, psychiater).

Sterkte...

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 13:29

Ja er hing geen gewicht aan dat kon ik niet verdragen hij zat aan mijn been en het slangetje had ik extra ruimte gegeven bij mijn ondergoed...
Zodra er wat in het zakje zat zoals ong de helft gelijk geleegd want wat een ontzettend pijnlijk gevoel. Ik denk dat de katheter niet goed gezeten heeft maar volgens de verpleging hier kan dat niet..

Nou gister is hij verwijdert, hele bruine urin was niet goed ik zou te weinig gedronken hebben. Maar dat kan helemaal niet ik loop met liter flessen met water en heel lichtjes roosvicee erdoorheen omdat ik juist veel moest drinken om het schoon te spoelen. Na de wijk hem eruit heeft gehaald zei ze ik kom vanavond je blaas controleren en evt katheteriseren toen zei ik ik dacht het dus even niet.. je leert het mezelf maar. Maar daar zijn ze hier dus niet van.
Gelukkig heb ik mezelf geret en kon ik gister avond 2x heel makkelijk plassen! Dus geen wijk nodig.
Vanacht liep het vast om 3 uur ontzettend buikpijn druk op buik.... Op hurken gaan zitten onder de douche en t lukte maar opstaan kon ik niet... (heb reuma en ik mag en kan niet door mijn hurken. Ik gaf dus een noodkreet van gvd... en dat werd gehoord door mijn buurman *sorry*). Toen naar de verpleging gegaan gemeld, gezegt dat ik ontzettend gespannen was en me oxazepan wilde.... Die kreeg ik en alles werd geraporteerd. Vandaag is er nog niemand bij me geweest ze hebben niks gevraagd etc. Behalve me lieve groeps genootjes die wel! Gelukkig lukt het plassen nu wel! Ik hoop dat het zo blijft. Want ik heb t eerder gehad dat het daarna alsnog vastliep maar daarom probeer ik zoveel mogelijk te drinken. :)

Bedankt allemaal voor de lieve berichten de tips via PB's
de opbeurende berichtjes via PB etc etc etc.
Bokt is dus niet altijd een slecht forum maar staat ook voor je klaar wanneer je ze nodig hebt. Weer wat geleerd. :)
Dankjewel toppers. +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:10

LS_fotos schreef:
Na de wijk hem eruit heeft gehaald zei ze ik kom vanavond je blaas controleren en evt katheteriseren toen zei ik ik dacht het dus even niet.. je leert het mezelf maar. Maar daar zijn ze hier dus niet van.

In een van je vorige berichten had je het over dissociatie en dat is nogal heftig.
Het is jouw lichaam en respecteer je eigen grenzen! (En als gezegd: mogelijk speelt je psyche sowieso een grote rol in het niet kunnen plassen, let er dus op dat het "middel" niet erger gaat worden dan de kwaal!)

Fijn, dat het gisteren wel een paar keer lukte!!!
Citaat:
Vanacht liep het vast om 3 uur ontzettend buikpijn druk op buik.... Op hurken gaan zitten onder de douche en t lukte maar opstaan kon ik niet... (heb reuma en ik mag en kan niet door mijn hurken. Ik gaf dus een noodkreet van gvd... en dat werd gehoord door mijn buurman *sorry*). (....)Gelukkig lukt het plassen nu wel! Ik hoop dat het zo blijft.

....en ZOU dat niet zo zijn: we leven in 2014 en er kan heel erg veel.
Van bekkenbodem fysiotherapie, tot een plastic "baarkruk" (die in de verloskamer wordt gebruikt, je zit dan ook een soort van op je hurken, maar je gewrichten hoeven de last niet te dragen, terwijl je bekkenbodem wel ontspant.)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 19:02

Inmiddels lukt het plassen weer goed (te goed zelfs). En idd mijn lijf geen polonaise meer aan mijn lijf... Het zorgde alleen maar voor nog minder vertrouwen in mensen. Alleen blokkeert mijn lichaam nu op een ander punt erg veel dissociëren en dat heeft idd met mijn verleden te maken in die dissociatie haal ik gekke dingen uit dus alsnog de wijk verpleging hier met een niet apparaat.

Gelukkig had de psychiater vandaag gelijk tijd voor me na zijn vakantie en hij heeft mijn anti psygotica opgehoogd. Hoop er snel wat van te merken want momenteel gaat het te erg met pieken en dalen en ik ben zo uitgeput dat ik bijna hele dagen slaap. Dan even de computer open soms wat eet en weer verder slaap. Niet echt een leven zoals een 24 jarige hoort te leven.

Soms wanneer ik wat extra energie heb ga ik nar mijn paardjes en hondje en kom ik helemaal blij terug.
Mijn woonvorm zijn ze ook aan het veranderen zo snel al mogelijk is. Hoop snel....

Janneke2

Re: Niet kunnen plassen (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:43

Naar allemaal hoor!
Maar AP kan je angst blokkeren, "en je slaapt er goed op".
En mens moet wat, soms.
Restaureren is belangrijk, maar kost wel wat meer tijd.