Gastroscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:52

En kijk eens naar E-621 ofte wel Vit-sin of mononatriumglutaminaat.

Ik kan daar echt heel erg slecht tegen. Ik krijg er pijn in mijn maag van! Ga zweten, hartkloppingen.

Wij koken dus wel zo veel mogelijk vers (ik wil ook weleens makkelijk ;) ) maar geen pakjes, zakjes e.d. en dat werkt toch wel heel goed.
Maar als ik een avondje ga wokken bijvoorbeeld dan lig ik de hele nacht te stuiteren in bed. Het beste zou ik daar gewoon patat nemen of alleen salade zonder dressing, maar ja........

Ik wist het ook niet hoor. Tot dat ik dus twee keer vlak achter elkaar ging wokken en dus me heel slecht voelde na die tijd. De volgende morgen kreeg ik een berichtje van mijn moeder met de vraag of ik ook zo had liggen stuiteren. Nou ja dus. We blijken er beide niet tegen te kunnen.

Er zijn op internet nogal tegenstrijdige berichten over het gebruik van E621, maar voor mij werkt het om het af te schaffen en het zo min mogelijk te eten. Soms kom je er niet onderuit, want het zit echt in heel veel producten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:26

Dimple schreef:
Kurkuma is oa onderdeel in curry/kerrie en daar kan je ook allergisch voor zijn (zoals ik) dus niet altijd goed voor je maag.

Maar ik denk dat je bedoel dat de werking van kurkuma goed kan zijn voor je maag?

Goede vraag!
......nu maar hopen op een goed antwoord!

Kerrie, curry etc.: dat zijn mengsels en er kan bijv ve-tsin in zitten, met mengsels die je niet zelf hebt gemaakt is het dus uitkijken geblazen.

Maar er is uitgebreide wetenschappelijke literatuur over: zowel curcuma als gember ('stand alone' of lekker samen) zijn regelrecht goed voor je maag.
(Tenzij je de wanbof hebt, om er allergisch voor te zijn.)

Anoniem

Re: Gastroscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:34

Pfoe waar je overal allergisch voor kunt zijn zeg...
Probleem met mij is, is dat ik te lui ben om alles op te schrijven :p En ik kook zelf ook niet dat maakt het nog wat lastiger. Maar denk dat ik wel ga beginnen met het opschrijven, misschien kan ik er iets uit wijs worden dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:43

.....een mens kan helaas voor de gekste dingen allergisch zijn.
Een kennis van mij kan wegens allergie alleen nog maar vijftien verschillende dingen eten (vijf groenten, wat peulvruchten, drie soorten noten/olie en dat is het dan zo'n beetje - brrrr). En daarnaast is ze ook allergisch voor stoffen die in wasmiddelen zitten - en dat gaat niet alleen over haar eigen kleding, maar ze heeft er last van als iemand anders "verkeerd wasmiddel" gebruikt - heel ingrijpend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:22

Nou, vandaag naar het zh geweest... En idd, een echo en een gastro.
Zijn op dezelfde dag gepland.

Ik ben verschrikkelijk zenuwachtig. Er werd meteen gevraagd of ik een roesje wou of niet. Even nagedacht en toch gekozen voor roesje. Er mag niemand bij aanwezig zijn, helaas.

Toch heb ik nu, nu ik thuis zit en allerlei papieren doorlees die ik mee heb gekregen, nog wat vragen. Misschien weten jullie dit?

*Soms kan het nodig zijn zuurstof toe te dienen tijdens de sedatie. (Als zuurstofgehalte te ver daalt) Hoe doen ze dit?

*Er mag niemand bij het onderzoek zijn. Mag er wel iemand bij zijn bij het inprikken vd infuusnaald? Of wordt dit ook al in de 'steriele kamer' gedaan waar niemand mee naar binnen mag?

* Doet zo'n infuusnaald pijn? (Ik vind prikjes niet leuk %) )

* Dagverpleging; U krijgt op de dagverpleging een broodmaaltijd aangeboden. De verpleegkundige belt ondertussen met uw contactpersoon om de tijd af te spreken waarop u weer opgehaalt kunt worden. Deze contactpersoon kan in de wachtruimte van de afdeling endoscopie plaatsnemen.
Dit. Hierover heb ik ook gebeld. Er mag dus wel iemand aanwezig zijn op de dagverpleging terwijl ik wakker wordt, maar dit moet ik van te voren wel aangeven. Ik ben zo'n domme oen die dit gaat vergeten door de zenuwen. Maar ik wil gewoon dat er iemand bij me is als ik wakker wordt. Hoe ging dit bij jullie?
De persoon die meegaat blijft sowieso in het ziekenhuis tot ik helemaal klaar ben, aangezien het 45 minuten rijden is naar ons huis en hij dus niet op en neer blijft rijden.

*Hadden jullie de dag erna en de uren erna veel last van je keel? Tips?

*Hoe gaat zo'n echo in zn werk? Daar heb ik namelijk niets over gehoord en ook geen informatie over meegekregen. Hoe lang duurt het ongeveer, wat gaan ze doen? Mag daar iemand bij zijn?

Pft, voel me echt beroerd door de zenuwen, en t duurt nog anderhalve week.
Moest ook bloedprikken en werd helemaal naar (heb ik altijd met bloedprikken) Had ook nog weinig gegeten dus dat hielp natuurlijk ook niet. Had het gevoel dat ik flauw ging vallen, gevolg, paniekaanval, hyperventileren, huilen... Hele wachtkamer zat vol en iedereen keek naar mij, stond dus mooi voor l*l.
Beetje offtopic, maar moest ik even kwijt. Maar ben dus bang dat ik dat tijdens de gastro weer krijg en dan is er 'niemand'.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:37

Ik heb geen roesje gehad dus kan op veel van je vragen geen antwoord geven.
Probeer het een beetje over je heen te laten komen meid, het komt echt wel goed. Je krijgt heerlijk een roesje, probeer daar ontspannen in te gaan. Leer jezelf anders wat ademhalingsoefeningen aan en ga deze toe passen.
Diegene die met je meegaat die blijft gewoon wachten en daar wordt echt wel aan verteld wanneer die bij je mag komen.

Echo is prima te doen, niks om je druk over te maken.
Beetje koude kwak glijmiddel op je buik en ze gaan met een echoding naar je buik kijken. Als je een leuk grapje wil maken vraag je gewoon of ze een hartje zien kloppen.. :Y)

Keelpijn had ik de eerste uren na de gastroscopie. Vervelend gevoel maar wel te doen. Paracetamol helpt. Koud drinken, een sabbelsnoepje en ijsjes ook;)

Infuus: vind ik persoonlijk minder erg dan bloedprikken. En zeggen tegen de verpleegkundige dat je nerveus bent! Helpt altijd. Kijk maar gewoon de andere kant op, ding zit er zo in. Is echt zo gepiept.

En over sommige dingen heb je nou eenmaal geen controle. De kunst is om dat los te laten.
Ik zou echt proberen je te richten op wat ontspanningsoefeningen. Kan je veel aan hebben.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:58

Relax, je hebt deskundige mensen om je heen! En in het ziekenhuis ben je al.....

Laat het over je heen komen ipv overal aan denken.

Bij mij viel het hartstikke mee! Geen roesje en geen pijn en erna alleen lichtelijk schaal gevoel in de keel.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:58

amoj schreef:
*Soms kan het nodig zijn zuurstof toe te dienen tijdens de sedatie. (Als zuurstofgehalte te ver daalt) Hoe doen ze dit?.

Bij een gastroscopie vaak met een klein zuurstofslangetje in of voor je neus.

amoj schreef:
*Er mag niemand bij het onderzoek zijn. Mag er wel iemand bij zijn bij het inprikken vd infuusnaald? Of wordt dit ook al in de 'steriele kamer' gedaan waar niemand mee naar binnen mag?.

Dat varieert per ziekenhuis. Daar waar ik ervaring mee heb is er ook niemand bij het prikken van het infuus. Dit is veel rustiger en aangenamer werken voor de artsen en verpleegkundigen. Ook is het vaak zo dat patiënten minder "flauw" zijn als er niemand bij is.
Soms wordt een infuus op voorhand geprikt, soms pas in de zaal zelf.

*
amoj schreef:
Doet zo'n infuusnaald pijn? (Ik vind prikjes niet leuk %) ).

Het is een prik. De ene persoon is al wat gevoeliger dan de andere. Prikjes zijn nooit leuk, maar erg zijn ze ook niet. Hangt ook beetje van jezelf af: ga je de prik tegemoet met het idee van auw dat gaat pijn doen, dan doet het gegarandeerd meer pijn dan wanneer je toekomt met de houding van: hop, doe dat maar vlug, het is zo gepiept. Je eigen houding speelt dus ook een belangrijke rol.

amoj schreef:
* Dagverpleging; U krijgt op de dagverpleging een broodmaaltijd aangeboden. De verpleegkundige belt ondertussen met uw contactpersoon om de tijd af te spreken waarop u weer opgehaalt kunt worden. Deze contactpersoon kan in de wachtruimte van de afdeling endoscopie plaatsnemen.
Dit. Hierover heb ik ook gebeld. Er mag dus wel iemand aanwezig zijn op de dagverpleging terwijl ik wakker wordt, maar dit moet ik van te voren wel aangeven. Ik ben zo'n domme oen die dit gaat vergeten door de zenuwen. Maar ik wil gewoon dat er iemand bij me is als ik wakker wordt. Hoe ging dit bij jullie?
De persoon die meegaat blijft sowieso in het ziekenhuis tot ik helemaal klaar ben, aangezien het 45 minuten rijden is naar ons huis en hij dus niet op en neer blijft rijden..

Bij mij was er niemand bij mij toen mijn roesje uitwerkte. Bezoekers mochten niet in de ontwaakzaal komen, zij mochten op de kamer wachten tot ik terug naar de kamer mocht.

amoj schreef:
*Hadden jullie de dag erna en de uren erna veel last van je keel? Tips? .
ikzelf had amper last

amoj schreef:
*Hoe gaat zo'n echo in zn werk? Daar heb ik namelijk niets over gehoord en ook geen informatie over meegekregen. Hoe lang duurt het ongeveer, wat gaan ze doen? Mag daar iemand bij zijn?.

Koude gel op je buik en dan glijden ze met een echoprobe over je buik. Niets om bang voor te zijn, al durven ze soms wel eens steviger duwen.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:12

Ik heb dit jaar ook een gastroscopie gehad, en ik was net zo gestresst als jij!

Bij mij viel het compleet mee, infuus heb ik geen last van gehad (bij bloedprikken val ik vaak flauw), ik heb een verdovende spray in mijn keel gehad (ik ga snel over mijn nek) en van de tijd daarna weet ik niks meer, ik ben in slaap gevallen toen ze gingen beginnen :+

Ik heb ook geen last van mijn keel gehad daarna, ik had eigenlijk het gevoel dat ik nog moest omdat ik er niks van heb meegekregen..

Maak je niet al te druk, het komt vast wel goed! Succes alvast :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:46

Succes het komt wel goed!

En mocht er niks uitkomen..........ga naar een allergoloog oke!

Hou je ons op de hoogte? Wanneer staat de afspraak gepland?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:03

Mijn ervaringen (weer :P):
Zuurstof... bij een roesje krijg je ook zo'n knijpertje op je vinger waarmee ze het zuurstofgedeelte in je bloed kunnen meten, als dit (te ver) zakt zul je waarschijnlijk een brilletje/slangetje met wat zuurstof krijgen want een kapje (over neus en mond) gaat niet omdat ze nu juist bij je mond bezig zijn.

Inbrengen infuusnaaldje, ik heb er over het algemeen geen moeite mee (maar ook niet met bloedprikken), leuk is anders maar echt pijn... neuh, ik ben alleen wat lastig te prikken dus help ze altijd even met de juiste plek/ader aan te wijzen (eigen belang lol, hou er niet zo van als ze met naald en al op zoek gaan).
De ene keer kreeg ik het naaldje al ingebracht op de dagverpleging zaal, zeg maar na het invullen van de vragenlijsten (gezondheid/medicatie enz) door de desbetreffende verpleegkundige, de andere keer pas op de onderzoekskamer... waarna het roesje ook gelijk gespoten werd en ik weg was, dus het laatste is een beetje 'vaag' qua herinnering.

Waar ik de gastro's (en colo's) heb gehad is een grote (mdl) afdeling in een academisch ziekenhuis, waar scopieën orde van de dag zijn zegmaar. Er is dus een zaaltje met een stuk of 8/10 bedden waar mensen aan het uitslapen zijn, of klaargemaakt worden voor het onderzoek. Het is dan inderdaad niet de bedoeling dat er ook bezoek daar is, wordt een beetje te rumoerig/vol als iedereen ook bezoek aan zijn bed heeft zitten, maar kan me voorstellen dat daar wel uitzonderingen in gemaakt worden.
'Bezoek'/wachtenden/mensen die mee zijn, kunnen in de wachtkamer wachten, ... die aan de andere kant van de muur is lol, dus als je al een beetje wakker bent/wordt kun je je 'transport' horen praten... is mijn ervaring... mijn 'bezoek' vroeg zich nl hardop af of ik een winterslaap aan het houden was... (ik slaap altijd extra lang lol), dit hoorde ik

Dezelfde dag avond... neuh ik heb er weinig/geen last van, niet van het onderzoek zelf zegmaar (wel als het ook een colo is geweest), wel van de naweeën van het roesje. Zodra ik thuis ben ga ik dan ook weer lekker verder slapen, gewoon een beetje rustig aan doen dezelfde en volgende dag, maar de volgende dag ben ik ip al weer kiplekker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:03

Meeste is al genoemd, maar ik heb geen moeite met bloedprikken en infuus prikken. Het went.....Je moet echt ontspannen en het laten gebeuren, dat scheelt enorm.

Ik moet een beetje spul doorslikken tegen teveel speeksel en krijg daarna de verdovende spray. Daarna krijg je een soort bijtring, daar gaat de slang doorheen. Die bijtring zoals ik het even noem is niks ergs aan. Daarna ben je al weg.
Ik zeg eerlijk dat ik niet altijd het spul tegen speeksel of de verdovende spray heb gehad, dat verschilt een beetje per ziekenhuis of de tijd misschien. mn eerste onderzoeken waren 10jr terug.

Het onderzoek zelf krijg je weinig van mee. Als er zuurstof nodig is, zijn het meestal 2 kleine uiteindes die in je neus gaan, voel je niks van. Is soms ook wel fijn als je wakker wordt. Maar eerlijk heb ik het alleen na operaties gehad en nooit na een onderzoek.

Bezoek zal wel verschillen. Ik ben in verschillende ziekenhuizen geholpen en meestal wordt je opgenomen op de dagverpleging, maar ik heb ook wel gelegen op de poli van MDL.
Je krijgt bij de ene van tevoren een infuus en bij de ander in de behandelkamer van de arts zelf.

ER gaat in principe niemand mee, maar bij mijn arts zou het wel mogen als iemand wil kijken.
Na het onderzoek wordt je gewoon naar je zaal gereden en slaap je nog. Zij bellen dan naar degene die mee is. Meestal zk je nog een paar keer weg in slaap, dus als iemand er niet meteen is merk je dat niet zo 1,2,3. Mijn man was laatste keer een rondje lopen en was er zo. Degene die mee is mag gewoon bij je gaan zitten. Ze hebben er alleen heel weinig aan. Zorg dat diegene een boekje ofzo bij zich heeft.

Als je goed wakker bent mag je wat eten en drinken. Ze verwijderen het naaldje en je mag in principe naar huis. Meestal komt de arts nog even langs, maar dat ligt er een beetje aan.

Een echo stelt niks voor. Waar ze willen kijken moeten j kleren uit en dan doen ze gel op je huid en gaan er met een apparaatje overheen. De beelden zie je gelijk op de monitor.

Je bent in het ziekenhuis, deze onderzoeken gebeuren aan de lopende band. Ze zijn gewend dat mensen nerveus zijn en het eng en naar vinden.

Natuurlijk is het naar, maar het onderzoek kan geen kwaad verder. Ik heb er nog nooit iets aan over gehouden, ook geen keelpijn. Dat heb ik weleens gehad na een lange operatie toen ik langere tijd beamend was.
Ik heb zelf ook diverse dunne darm en dikke darm onderzoeken gehad en dat is een hee voorbereiding die heel naar is.Daar zie ik persoonlijk altijd meer tegenop dan het onderzoek zelf.

Succes, het komt echt wel goed en het moet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:21

7 oktober ben ik aan de beurt..
Iedereen bedankt voor het delen van jullie ervaring(en) :)

Maar ga denk ik nog wel vd week het ziekenhuis bellen om een aantal dingen echt goed vast te leggen.
Heb er vannacht gewoon niet van geslapen en heb weinig zin om nog 10 nachten zo door te gaan..

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:13

Echt als je de reacties hier leest heeft de helft misschien een vervelende ervaring en de andere helft vond het reuze meevallen. Waarom zou jij bij de helft horen die het heel vervelend vond. Als je er zo tegenop ziet zou je misschien kunnen overwegen het onderzoek niet te doen. Het is niet verplicht. Of een goede hulpverlener zoeken die ook iets met je angsten kan doen. 7 oktober s avonds ben je alles weer vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:47

Ik wil gewoon graag weten wat er is, omdat ik er gewoon dagelijks last van heb. Maar daarom zie ik er nog wel tegen op.
Ik loop bij een haptonoom en heb haar al gemaild of ik vd week langs kan komen en uitgelegd wat mn probleem is. Waarschijnlijk kan zij er wel wat mee, hoop het!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:15

Als een arts adviseert dit onderzoek te doen, zou ik het ook maar doen. Het is fijn dat het hier allemaal kan. Ik heb er velen gehad, ook colon etc. Zonder die onderzoeken zou ik hier echt niet zitten nu.
Hoe naar het ook is, je gaat er niet dood aan en er zijn echt ergere dingen.
Het is angst voor het onbekende en omdat je weet dat het naar is. Maar dat is het. Het is niet eens pijnlijk. Je moet hoe dan ook goed ontspannen, want dat is het enige dat je helpt.
Artsen doen dit aan de lopende band en weten wat ze doen. ( tenminste die ik heb gehad wel )
Als er iets is waar je mee rond blijft lopen kan dat wel erger zijn dan dit onderzoek.
Een onderzoek vanaf de ''andere'' kant is ook heel naar, maar als je er niet bij bent, heb je er geen last van. De voorbereiding daarop is wel rot. dag ervoor alleen maar 4 liter troep drinken en naar het toilet gaan. Nuchter zijn en maar honger hebben, je flauw voelen en dan nog naar het ziekenhuis. Niks aan. Maar ik wil altijd wel antwoorden en heb die ook gekregen. Nu kun je je voorbereiden op het onderzoek. Maar er zijn mensen die wakker worden na een ongeluk met beademing in hun keel, heel rot en paniekerig soms, maar wees blij dat het kan allemaal.

Ontspannen is HET overwoord, Ontspannen, ontspannen en nog eens ontspannen. Ga erheen, luister naar ze, want ze leggen goed uit wat ze gaan doen en geef je over. Laat die mensen hun werk doen.

Het komt echt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:33

Oke, nog 1 vraagje dan... Hoe lang moesten jullie blijven voordat jullie naar huis mochten?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:28

Ik heb het zonder roesje gehad en wandelde dus direct weer het ziekenhuis uit. Vond het best een vervelend onderzoek dus de rest van de middag heb ik shoppend door gebracht. Bij mij hadden ze wat weefsel uit de slokdarm gehaald en dat waren dus kleine wondjes. Deden niet zeer, maar ik kocht ook even een broodje en dat was wel wat gevoelig :+ had beter wat vloeibaars kunnen nemen.

Maak je niet al te druk, je bouwt zo alleen maar meer spanning op wat het alleen maar moeilijker wordt. Ik zou de vragen die je nu nog hebt stellen en het daarna proberen los te laten tot het zover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:36

Ben al wel een stuk geruster, dat scheelt wel erg! Maar wil iig nog graag weten hoe lang ik ongeveer zou moeten blijven, aangezien degene die met mij mee gaat 's avonds weg moet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:08

Ik denk dat ik gemiddeld nog 2 uurtjes blijf na een onderzoek. Je slaapt, wordt wakker, maar bent dan nog suf. Dan slaap je weer wat en langzaam wordt je helder. Dan eet en drink je wat en mag je in principe weg.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:16

Na een onderzoek met roesje moet je 2 uur wachten zodat ze je nog even in de gaten kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:49

Pft, wat een hel...

Was toch nog ontzettend zenuwachtig van te voren. Eerst ging alles heel makkelijk, infuus vond ik zelfs niet erg. Er is zelfs nog geregeld dat degene die mee was ook bij het onderzoek kon zijn.
Maar het hielp niet. Ik moest wat spul opdrinken en kreeg daarna spray achterin mijn keel. Daar moest ik al van kokhalsen. Toen moest ik gaan liggen en kreeg ik de sedatie, wat er daarna precies gebeurd is weet ik niet meer precies.
Weet alleen dat degene die mee was op een gegeven moment naast me stond en mn hand vast hield en dat ze me wegreden uit die kamer.
Onderzoek is niet voltooid. Ik kreeg een paniekaanval en was niet meer te houden...

Er is nu dus besloten om onder narcose te gaan doen... Wat voel ik mij een loser. Dan liggen er 3 oudere vrouwen op dezelfde kamer die het gedaan hebben zonder moeite, en ik moet dan onder narcose. Wat voel ik mij kl*ten.
Ik vraag me echter af of ze wel genoeg van het roesje gegeven hebben, dat onderzoek is dus vervaagd maar heb daarna helemaal niet geslapen en voelde me ook niet duf. Kon alleen niet goed praten maar dat kwam door een raar gevoel in mijn keel...

Dus de vraag, iemand ervaring met een gastro onder narcose?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:05

Ik heb geen ervaring, maar ik wil even met nadruk zeggen dat je GEEN loser zou zijn!!!
Rot, dat je een paniek aanval kreeg :(:) - maar dat soort dingen doe je niet zelf. Dat is meer iets instinctiefs. (En er valt wel iets, veel zelfs, tegen te doen, maar met wilskracht heeft het allemaal niets van doen! !)

En wat mogelijk is vebeurd, is dat je juist omdat je dat roesje had en dus niet alert kon zijn, extra gevoelig werd voor paniek. (= Je instinct wist 'dat er gevaar was' en dat er van alles gebeurde waar je geen invloed meer op had. Tja, rationeel zeg je dan 'dat het aankomt op vertrouwen', en dat heeft jouw instinct te weinig.)

Balen hoor! Wel die verdoving in je lijf, maar verder is er geen onderzoek geweest, "nog langer wachten"....!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:45

Joh dat is toch helemaal niet erg?
Je kunt er toch niks aan doen dat je een paniekaanval kreeg? Kan gebeuren hoor, cheer up :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:45

Ah wat naar!!

Sterkte ermee.

Van narcose kun erna je misselijk worden. Enige wat ik weet..