Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) bespreek ik de wereldproblematiek. Dan durf ik dat, omdat ik anders bang ben dat mensen mij saai vinden. En een goede discussie partner vinden is moeilijk, daarom is bokt ook zo leuk, al die mensen om mee te praten
). Heeft 'HB' (urgh) dus niet alleen te maken met IQ? Blue_Eyes schreef:Precies. Niet alles ligt zo zwart-wit. Misschien geldt voor veel mensen dat ze wel zonder sociale problemen hoogbegaafd 'geboren worden', maar omdat je toch niet helemaal (of helemaal niet) aansluit bij je leeftijdsgenoten en in mijn geval gold wat ik al eerder las: dat ik de leraren vaak te slim af was, moest verbeteren en moeilijkere boeken las dan zij - en dat is moeilijk. Sociale isolatie is in veel gevallen een mooie trigger voor sociale problemen. Waarom worden HB'ers perfectionisten? Want ook dat hoeft niet aangeboren te zijn. Maar we horen ons hele leven 'dat wij dat wel moeten kunnen, wij zijn toch zo slim?' dus durven we geen fouten meer te maken. Enzovoort.

)
)

Santigo_ schreef:Aleeneh, als ik jouw posts lees zou ik ze zelf geschreven kunnen hebben.
Ik ben naast HB ook HSP, en nee, daar schep ik echt niet over op of ben er blij om, maar dat ben ik nou eenmaal. En het laat wél dingen op zijn plek vallen, waardoor je je niet meer 'raar' voelt, als puber zijnde bijvoorbeeld. HB zie ik dan ook echt niet als afwijking, maar je zult er toch mee om moeten leren gaan. Je bent nou eenmaal niet gemiddeld. Hoe graag jij zelf of anderen dat ook zouden willen.
Ik denk dat erachter komen dat je HB bent voor veel mensen wat puzzelstukjes op zijn plaats laat vallen. Daarom denk je anders dan je meeste klasgenootjes en daarom heb je vaak dus weinig aansluiting bij leeftijdsgenoten.
Edit: Finilox, dat bedoel ik. Je komt erachter dat je tóch niet de enige bent en je kunt met mensen die dingen van jou herkennen praten. Wat veel minder goed kan met klasgenoten, want die snappen je vaak niet.