Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:01

Hoezo bang voor die reactie?

Zoals ik al zei: prima dat mensen dat doen.
Maar om te zeggen dat je bepaalde dingen "moet" doen naast het gezin samen met mijn man omdat het beter is, is in mijn ogen niet juist.

Ik heb doe ook dingen naast mijn gezin, ben regelmatig met mijn vriendin de hort op, maar dan is mijn man thuis.
Maar van het gezinsleven ansich kunnen we enorm genieten (ondanks dat het echt niet allemaal rozengeur en maneschijn is) en wij vinden het heerlijk om dingen met ze te ondernemen en hebben er geen behoefte aan om met z'n 2en apart zonder kids weg te gaan.
Natuurlijk zitten we wel te denken: jeeh straks zijn ze uit huis en/of willen ze niet meer mee... dus we willen juist nu nog dingen doen voordat dat moment er is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:03

Ik zie niet wat het probleem is om het wél te doen?

Kinderen worden er toch niet ongelukkig van? Opa en Oma vinden het misschien wel heerlijk de kinderen een paar dagen over de vloer te hebben. En als kind vind je het vaak juist fantastisch als je even niet thuis bent. Ik vond het vroeger prachtig om bij grootouders of tantes te gaan logeren.

En in mijn ogen kan het alleen maar bevordelijk werken voor de zelfstandigheid van de kinderen als ze al jong leren dat er ook anderen mensen zijn die soms voor ze zorgen of een paar dagen zonder papa en mama te kunnen.

Ik heb geen kinderen, en wil ze misschien ook wel nooit. Maar als ik wel kinderen zou krijgen, zou ik dat soort dagjes weg, of weekendjes weg echt wel nodig hebben. Maar ik ben dan ook echt een persoon die veel tijd voor zichzelf nodig heeft. Andesr ben ik niet te genieten. Ik kan me zo voorstellen dat ik die tijd met alleen mijn partner (die ik dan hopelijk ook zou hebben) ook goed kan gebruiken.

Overigens deed iemand de stelling: vroeger waren mensen toch ook gelukkig in een huwelijk en een gezin van 12. Ik geloof daar dus helemaal niks van. Ik denk dat er ontzettend veel mensen dood ongelukkig waren, maar het gewoon zwaar onfatsoenlijk was om uit elkaar te gaan. Tegenwoordig is dat veel geaccepteerder.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-08-14 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:04

Ik denk dat het voor alle partijen heel goed is om eens een paar dagen zonder je kids op pad te gaan.. Je bent immers niet alleen papa en mama van, maar ook nog partners en geliefden van elkaar. Ik denk dat wanneer je af en toe eens echt 100% aandacht aan elkaar kan besteden (en dat lukt imo echt niet als er kinderen boven liggen of ze in een speeltuin aan het spelen zijn) je gelukkigere partners en dus gelukkigere ouders wordt.
Daarbij is het voor de kinderen ook best goed om eens (zoals mijn oma het altijd heel mooi zei) de benen bij iemand anders onder de tafel te steken.

Kinderen hebben gewoon de neiging om alle aandacht op te eisen en onbewust besteden ouders denk ik meer aandacht aan de kids dan aan elkaar.

Daarbij snap ik niet waarom ouders die zonder kids een weekendje weggaan, zich hiervoor moeten verantwoorden, net als de gezinnen die wél altijd als gezin weggaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:06

wendyenbram schreef:
Als we op vakantie gaan met de kids vinden we dat helemaal geweldig. Ook wij komen dan tot rust. Ook dagjes weg is helemaal gezellig. Goede gesprekken voeren we sowieso wel, Maar WIJ zelf vinden het belangrijk om er ook eens even tussen uit te zijn, zonder kids. en wat is nou 1 keer een weekend per jaar? Anderen regelen om de haverklap een oppas om uit eten te gaan (wij nemen de kids gewoon mee) anderen doen dat voor elke verjaardag die men heeft af te lopen. Wij gaan om de beurt of nemen de kids mee.

Nee ik denk dat onze kinderen minder vaak bij een oppas komen, dan een gemiddeld ander kind.

Prima als het werkt voor jullie en jullie het "nodig" hebben/belangrijk vinden, maar dat geldt niet voor iedereen.
Ik heb er ook absoluut geen problemen mee als mensen dat wel doen, dat wilde ik nu juist duidelijk maken.
Maar je kan niet zeggen dat het voor alle relaties goed is om het wel te doen.

Ik heb ook alleen tijdens de eerste jaren oppas gehad omdat ik nog 2 dagen moest werken (mijn moeder kwam dan in huis), maar oppas voor 's avonds zijn in die 15 jaar op hooguit 2 handen te tellen (dat was dan voor bv een bruiloft of galafeest).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-08-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:11

Een weekendje per jaar moet kunnen maar ik moet er echt niet aan denken om mijn meisje zo lang of vaak te moeten missen. :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:11

Relaxed schreef:
Ik denk dat het voor alle partijen heel goed is om eens een paar dagen zonder je kids op pad te gaan.. Je bent immers niet alleen papa en mama van, maar ook nog partners en geliefden van elkaar. Ik denk dat wanneer je af en toe eens echt 100% aandacht aan elkaar kan besteden (en dat lukt imo echt niet als er kinderen boven liggen of ze in een speeltuin aan het spelen zijn) je gelukkigere partners en dus gelukkigere ouders wordt.
Daarbij is het voor de kinderen ook best goed om eens (zoals mijn oma het altijd heel mooi zei) de benen bij iemand anders onder de tafel te steken.

Kinderen hebben gewoon de neiging om alle aandacht op te eisen en onbewust besteden ouders denk ik meer aandacht aan de kids dan aan elkaar.

Daarbij snap ik niet waarom ouders die zonder kids een weekendje weggaan, zich hiervoor moeten verantwoorden, net als de gezinnen die wél altijd als gezin weggaan.

De meeste die hier reageren vinden het prima dat andere dat doen (of ze het zelf ook doen of niet).
Maar het is niet standaard goed voor alle partijen.
En niet iedereen wordt er gelukkiger van.

Daarnaast steken mijn kids regelmatig hun benen onder de tafel bij een ander, (alsof ze bij oma/opa niet verwend worden en alle aandacht krijgen...) omdat ze regelmatig wel een nachtje slapen of een dagje met een vriendinnetje de hort op gaan.
Maar hier zijn ze eigenlijk nooit alle 3 tegelijk weg.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-08-14 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:12

Zou dat niet heel erg aan het kind liggen?
Als je kind veel huild of slecht slaapt kan ik me voorstellen dat je zoiets zeker nodig hebt.
Als je kindje 12 uur aan een stuk slaapt en overdag gewoon zichzelf kan vermaken zal je er misschien minder behoefte aan hebben.

Kwanyin

Ik en mijn zus gingen als kind regelmatig een weekend of langer uit logeren bij tantes of oma's. Ik herinner me niet dat mijn ouders echt een weekend weggingen maar ze hadden wel het weekend voor hun alleen. Vonden we als kind gewèldig. Lekker met de neefjes spelen bij tante en vooral oma van papa's zijde was erg geliefd, die had meer chocolade in huis dan brood en was erg makkelijk te overtuigen :') . Echt ik vond het heerlijk die weekendjes uit logeren, heb daar echt geen trauma's aan overgehouden. Vaak vroegen we zelf of niet nog een dagje langer konden blijven. Oh en voordat je iets verkeerd denkt, we waren thuis ook echt wel heel blij met onze ouders en gelukkig hoor :D .

Brainless

Ik had een huilbaby... die wilde niemand hebben om op te passen.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:14

Lijkt mij wel gezond, als het niet te vaak is.
Ik ben nu 30 en mijn ouders gingen ook af en toe zonder ons een weekendje weg en zelfs ook wel is een weekje vakantie. Mijn opa en oma paste op en vonden dit ook geen probleem.

Ik denk wel dat alle partijen en ons geval mijn ouders en opa en oma hier geen probleem mee moeten hebben. Deze opa en oma die dan oppaste waren toen in mijn ogen ook niet de favoriete groot-ouders, zij waren te streng vond ik. Dat moest natuurlijk ook wel en daardoor had ik later juist een goede band met hun.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:15

Oei, moeilijk..

Wij zijn zelf een jong gezin ( 24, 28 en bijna 2 ) werken allebei momenteel meer als Full time ( 40+ en 70 uur, beide seizoensgebonden dus over een maand werk ik +- 25/30 uur en partner 45 ) en wij gaan eens per jaar een weekend met de vriendengroep weg.. Toen hebben we besloten om onze dochter inderdaad naar opa en oma te brengen ( vrij ochtend tot ma middag ) Er word tijdens het weekend geen rekening gehouden met de kleine meid qua roken en geluidsoverlast en wij gaan al jaren mee. Dat wilde wij dus heel graag blijven doen.

Een hele vakantie vind ik wat te lang. Zolang ik binnen 2 uur thuis kan zijn is het goed, maar is het langer, gaat ze mee of gaan wij niet mee.

Maar het is ook net hoe je kindje(s) het gewend zijn. Onze dochter gaat 5 a 6 dagen per week, ook al is het maar voor 2 uurtjes, even bij Opa en Oma kijken. Ook als ik vrij ben om even mijn paardje te doen/boodschappen/etc.. Dat doen we al vanaf dat ze 8 dagen oud is en ze weet ook niet beter. Bij opa en oma is het een paradijs dus ze begint 's ochtends al over 'opa, auto!'
Dan is de stap om een nachtje weg te gaan veel kleiner. Gemiddeld eens per 4 a 5 weken slaapt ze ook daadwerkelijk een nachtje, maar meer willen we allebei niet. Als er dan een feestje is zorgen we of voor oppas, dat ze ons 's ochtends gewoon weer ziet, of we gaan niet.. Ze hoort bij ons en niet bij opa en oma, daar is ze al genoeg.

Je kan zeggen 'ja jullie hebben zelf voor het ouderschap gekozen' maar ook wij zijn nog jong. Naast moeder ben ik ook nog gewoon mezelf.
Alles draait om haar en dat is logisch, maar ik vind eens per jaar een vriendenweekend toch wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:17

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

De meeste die hier reageren vinden het prima dat andere dat doen (of ze het zelf ook doen of niet).
Maar het is niet standaard goed voor alle partijen.
En niet iedereen wordt er gelukkiger van.

Daarnaast steken mijn kids regelmatig hun benen onder de tafel bij een ander, (alsof ze bij oma/opa niet verwend worden en alle aandacht krijgen...) omdat ze regelmatig wel een nachtje slapen of een dagje met een vriendinnetje de hort op gaan.
Maar hier zijn ze eigenlijk nooit alle 3 tegelijk weg.

Ik heb het niet over de reacties hier, maar in het algemeen, het leven buiten bokt. Het is toch vaak een soort not done om zonder kids weg te gaan en ik vind dat echt onzin. Iedereen mag dat zelf beslissen, dat bedoel ik maar.
En verder betrek je het een beetje op jezelf, is nergens voor nodig. Het is mijn mening en hoe jij het doet moet je helemaal zelf weten ;)
Daarbij zeg ik nergens dat ze bij opa en oma niet verwend worden, natuurlijk worden ze dit, daarom is het toch voor de kids ook feest? Vonden wij vroeger tenminste wel..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:23

Ach iedereen vindt altijd overal wat van :D

Het gaat erom wat je zelf wilt, of je er nu wel of geen behoefte aan hebt.
Dat geldt voor alles in je privéleven.
Maar je kunt niet andere erom veroordelen omdat zij het anders doen dan waar jezelf voor ozu kiezen.
Je kunt dan best zeggen: ik wil dat niet zo of dat zou ik zo niet doen.
Maar om te zeggen dat een ander het dan slechter doet is niet netjes.

Bij mij kunnen ze niet (regelmatig) logeren bij opa/oma, alleen voor nood zou mijn moeder hier kunnen komen.
Daarentegen logeren ze wel regelmatig bij andere, maar nooit tegelijk en ook niet omdat wij oppas nodig hebben.

Kwanyin

Re: Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:26

Inderdaad Brainless. Je bent niet automatisch een slechte moeder die niet om haar kind geeft of minder als je eens een weekendje of een midweekje zonder hun wilt vertoeven. Net als je niet direct een hysterische kleefmoeder bent met kinderen met vreemdenangst wanneer je je kinderen nog geen dag in hun leven alleen hebt gelaten. Uiteindelijk heb we allemaal onze eigen manier om met ons gezin om te gaan, en zolang de kinderen daar niet onder lijden (en dat doen ze écht niet als ze het zelf gewoon fijn vinden om bij iemand te mogen logeren) is er toch niets aan de hand.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:34

hier kids van 12 en 14. Wij zijn ook wel eens samen weg geweest. opa en oma hier in huis een weekje en wij naar egypte gewoon even tijd voor elkaar. maar moet zeggen dat het alweer even terug is dat we samen zijn weg geweest. We zeiden het laatst nog tegen elkaar dat het tijd word weer even samen wat te ondernemen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:42

Ik denk dat hier even sprake is van een verwarring: volgens mij wordt er met "daar wordt je betere ouders van" bedoeld "zelf een betere ouder worden" en niet "beter dan iemand die dat niet doet". Alhoewel, tenzij die ouder eigenlijk echt wel een weekendje weg kan gebruiken en dat niet doet ;)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:55

Ik heb 1 zoontje van 3 en de tweede op komst. Maar een week weg zonder mn ventje? Nee dank je, daar moet ik écht niet aan denken!

Een weekendje wel, al hebben we het tot nu toe dan bij 2 dagen en 1 nacht zonder onze vent gehouden ;) Over een paar weken gaan we voor het eerst 2 nachten weg samen, kleine man gaat dan naar opa en oma en vind het daar geweldig! Maar hij mist ons dan wel, dus langer weg, wil ik voor hem, maar ook voor onszelf absoluut niet.
Het is wel lekker hoor, echt even tijd voor elkaar zonder babyfoon of kinderspeelgoed of kinderpraat. Maar de allerleukste vakanties vind ik nog steeds als we met zn drietjes weg zijn!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:02

Relaxed schreef:
Daarbij zeg ik nergens dat ze bij opa en oma niet verwend worden, natuurlijk worden ze dit, daarom is het toch voor de kids ook feest? Vonden wij vroeger tenminste wel..

Idd, de TS noemt dat het vroeger nooit / minder gedaan werd. Dat is niet mijn ervaring hoor, maar ik zag het al gezellig logeren bij opa en oma :D

Maar hier worden twee verschillende dingen besproken. Een weekendje zonder kinderen weg (heerlijk!) en een vakantie zonder de kinderen (nee, dan graag met ;) )

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:19

Lijkt mij dat ouders prima zelf kunnen bepalen met of zonder kinderen op stap.

Wij zijn 2x een weekend weg geweest zonder onze zoon. Prima bevallen.
Ik merk wel dat wanneer je met kind een dagje uit gaat of op vakantie ben je altijd ouder ben.
Je blijft toch verantwoordelijk, kan niet tot diep in de nacht in de kroeg hangen en je ukkie alleen op de kamer laten. Tenminste ik kan dat niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:27

Brainless schreef:
Laura82 schreef:
Maar ben je dan wél een slechte ouder als je dat wel soms nodig hebt?

Dat zeg ik ook niet.
Ik heb er geen problemen mee dat andere dat doen, maar om te zeggen dat je dan een betere ouder/partner bent als je het wel doet is iets wat niet klopt.

Volgens mij weet je wel dat zij het niet zo bedoeld maar evengoed.

Je bent dan niet een betere ouder alsin letterlijk beter dan andere ouders, maar je bent een betere ouder voor je kind. En ik merk dat ook aan mijzelf, soms kunnen ze je gewoon zo enorm op je zenuwen werken, dan moet je er even bij weg. Even adempauze, batterijtje weer vol, nieuw lontje erin en je kunt er weer tegenaan. Ik denk niet dat er ooit iemand slechter van is geworden.
Maar zoals ik al zei; zelf dus nog nooit gedaan, gaat wel binnenkort gebeuren ;)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:36

Onze zoon is nu ruim 4 jaar oud en gaat al jarenlang regelmatig uit logeren. Nu in de vakantie zelfs wat vaker omdat het voor hem (en mij :D) geen lolletje is om veel thuis te zijn. Hij beleefd er veel plezier aan en de familie ook. Een week zullen we niet zo snel doen maar ik sluit niet uit dat dat in de toekomst niet zal gebeuren. Zeker nu hij zomers 6 weken vrij is en wij niet.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:41

Santos_05 schreef:
Ja, wij gaan ook 1 keer per week een weekend samen weg en dan zijn de kinderen bij opa en oma. Maar ze logeren ook vaak tussendoor bij opa en oma, gewoon omdat ze erom vragen (dan hou ik er nog minimaal 1 over). Dus zijn je kinderen je dan teveel? Nee, het is ook fijn om tijd voor elkaar te hebben.

Er zijn ook genoeg situaties dat de kinderen minimaal 1 nacht in de week standaard bij opa en oma slapen ivm onregelmatige diensten, hobbies van ouders enz enz. Dan is een weekend (of een week) helemaal niets vergeleken bij die 52 dagen + mogelijke weekende :D

nou vind ik dit wel wat veel...... (grapje hoor, ik neem aan dat je 1 x per jaar bedoelt) maar ik snap het wel. Ik ben gescheiden en mijn zoontje gaat om de 3 weken een weekend naar zn vader en in de vakanties ook wat langer. En man o man wat een hel vond ik dat in het begin. Zodra hij weg was stond ik bij de deur te janken. Inmiddels hertrouwd en mijn man en zoon zijn ontzettend gek met elkaar, gelukkig. Maar als de kleine nu naar zijn vader is merken we wel allebei dat het óók wel weer even genieten met zn tweetjes is. Uitslapen bijvoorbeeld! !!! Of spontaan besluiten een filmpje te pakken of 's avonds bij vrienden op bezoek te gaan. Het kost me nog steeds moeite als hij er niet is maar inmiddels zie ik ook wel de positieve kant er van in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:45

NoName126 schreef:
Ik begrijp je argumenten goed Laura, en zou mij er zelfs in kunnen vinden.
Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat je toch sámen leuke dingen wilt doen (met kids) en dat je daar het meeste geluk en plezier uit haalt. Ik zou mijn kids gigantisch missen denk ik als ik een week weg zou zijn.

Ik vraag me ook af of je een jonge baby zoveel plezier doet met niet bij papa en mama zijn. Die kindjes begrijpen toch nog helemaal niet dat je weg gaat, maar ook weer terug komt na een week(end)?

Je kinderen missen is normaal maar een soms is het erg prettig om je als ouders een weekend of week op te laden en er dan weer vol tegen aan te kunnen als opvoeder. Ik krijg altijd het gevoel dat veel mensen het grootbrengen van kinderen nogal onderschatten. Juist als jong gezin met kids, banen enz blijft er zeer weinig tijd voor elkaar over en een weekend met z'n tweeen kan net het verschil in een relatie maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:27

Ondanks dat onze kleine meid nog maar 4 maanden is willen we zodra ze daar oud genoeg voor ook 1 keer per jaar een weekendje met z'n tweeën weg.
Op dit moment gaan we al elke maand een avondje weg, uit eten, bios of gewoon even een fijne wandeling maken.
Je moet als ouders niet vergeten dat je ook partners bent en dat is toch echt makkelijker als er geen kinderen bij zijn.
Als kind ging ik in de zomervakantie altijd een weekje naar mijn opa en oma, ik vond het geweldig en mijn ouders konden zo samen wat tijd doorbrengen.

Ik vind het fijn om naast mijn rol als thuisblijvende moeder ook eens Bianca, vriendin of vrouw te zijn.
Gisteren een heerlijke avond naar de sauna geweest met een vriendin en 2 weken geleden lekker met mijn man uit eten.

Men vergeet volgens mij weleens dat als de kinderen eenmaal uit huis zijn je relatie er ook nog is, en als je die 18/23 jaar vooral in je kinderen investeert het moeilijk wordt om die relatie dan weer op te pakken.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:30

Ik vind het ook altijd zo'n kul als mensen zeggen dat je weer tijd hebt voor jezelf zodra de kids uit huis zetten. Alsof ik mijn eigen leven dus even "on hold" moet zetten voor 18 jaar...