Zwanger en paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:53

Ik kan mij wel voorstellen als man dat je het niet prettig vindt dat je zwangere vrouw gaat paardrijden. Ik vind wel, dat wanneer je stopt voor zijn gemoedsrust, hij dan ook het uitmesten van de boxen moet doen e.d.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:01

Ik zou zeggen ' je eigen gevoel volgen '
Ik heb met hetzelfde paard bij eerste tot 30 weken gereden en bij tweede tot 24 weken
Gewoon zolang het goed voelde

opisop_shop

Re: Zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:05

hier de eerste keer tot 16 weken en tweede keer tot ongeveer 25 weken geloof ik.
Bij de eerste vond ik mijn paard niet vertrouwd genoeg, was me te schrikkerig.
Het eerste trimester kun je sowieso nog wel veilig rijden omdat het kind achter je schaambot zit, verder is het aan jezelf om te kiezen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:12

Ik ben alledrie de keren met twaalf weken gestopt omdat dan de bm boven je schaambot komt en vallen gevaarlijk kan zijn voor je kindje. Mijn paard is braaf maar bij mijn eerste zwangerschap ben ik een week voordat ik positief testte met paard gevallen gewoon omdat ze struikelde. En dat was een van mijn meest nare valpartijen die ik heb meegemaakt. Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje en ik wilde geen (vermijdbare) risico's lopen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:17

Ik las hier trouwens ook iets over iemand die moeilijk bevallen zou zijn door het rijden.
Ik had het hier met mijn vk over, maar hij zei dat hij dat nog nooit mee gemaakt had.
En wanneer je bekkenbodem te gespierd zou zijn, dat in 9 mnd echt niet weg was.

Zelf heb ik dus tot 30 weken gereden, en gelukkig geen last gehad met persen (30 min eruit).
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die het niet zo makkelijk hebben ( gehad), maar ik vraag me af of dat door het paardrijden komt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:22

Ik denk als je man er tegen is en je hebt zo een moeilijk parcour erop zitten om zwanger te worden, dat het niet fair is om zo een risico te nemen. Er zijn nog andere dingen mogelijk om je paard in conditie te houden, en wat is er erg aan ook een beetje verlof voor het paard?
Misschien cru gezegd, maar kind gaat toch voor?

Wij zijn ook via ivf bezig om een kindje te krijgen, het is nog niet gelukt maar denk dat mijn vriend mij doodschiet moest ik terug op een paard ga kruipen als ik zwanger ben. En ik wil dat zelf niet meer, zou mijn hele leven een schuldgevoel hebben, moest er iets mis gaan. Een paard kan braaf zijn, maar kan ook is struikelen waardoor er een valpartij is.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:30

Niet te veel luisteren naar wat ander denkt en vind.
Doe waar jezelf happy van word en wat goed voelt.
Als het niet fijn voelt doe je het niet en voelt het wel goed, dan vooral doen en er van genieten!
JIJ BESLIST en niemand anders,

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:45

Doen wat jezelf fijn vind!

Ik heb met beide zwangerschappen door gereden tot de 30 weken daarna kreeg ik meer last van m'n bekken dus gestopt. Ik rij wel een hete. Merrie maar dat uit zich vooral in werklust dus geen gekke sprongen of iets dergelijks. Tot de 20 weken zit echt veilig ingepakt daarna loop je wel meer risico

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:50

Ik heb gereden tot een maand of 5, daarna kwam ik er simpelweg niet meer op zonder al te veel gestuntel en het voelde ook steeds vervelender, dat gehobbel. Ook beeb begon te protesteren als ik harder ging als stappen.
Ik heb wel gelijk alleen nog maar in de binnenbak gereden en op m'n werk ook aangegeven geen buitenritten meer te begeleiden.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:51

MarianneW schreef:
Ik heb voor het laatst gereden toen ik 30 weken was. Echt rijden, incl galop enz.
Ik vond alleen het afstappen vervelend worden, kreeg daar een flinke steek van in mijn buik.
Daarom ben ik er niet meer opgegaan.

Suzanne F. schreef:

Dat hebben paarden niet door hoor. Dat zou dan komen door je eigen gedrag.

Das niet waar. Ik geloofde er zelf nooit in, maar mijn paard is toen ik zwanger was, ontzettend voorzichtig geworden met mij. Langzamer lopen, gepaste afstand, heel voorzichtig zijn met buitenrijden.

Al vind ik een paard dat "kijkt" naar je buik wel klinken als op hol geslagen hormonen :P

Hoe kan je dat nou zo stellen?
Ik ben van mening dat je paard aanvoelt dat je iets onzekerder bent of voorzichtiger doet, in elk geval ander gedrag merkt.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:00

Ik zou het niet doen de eerste keer tot 12weke gereden en de gync Was best duidelijk dat enkel stapritjes mochte.
Bij de 2de doe ik het nu niet meer omdat het onwijs zeer doet.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:29

Moschino schreef:
Hoe kan je dat nou zo stellen?
Ik ben van mening dat je paard aanvoelt dat je iets onzekerder bent of voorzichtiger doet, in elk geval ander gedrag merkt.

Dat is jouw mening :)
Ik ben in mijn zwangerschap nooit onzeker of voorzichtiger geweest, terwijl mijn paard wel anders was.
Maar als jij vindt dat dat ook op hol geslagen hormonen waren, prima hoor :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:58

Moschino schreef:
Dat hebben paarden niet door hoor. Dat zou dan komen door je eigen gedrag.

Moschino schreef:

Ik reed een niet al te makkelijk paard (niet gevaarlijk hoor, maar soms had deze wat kuren zoals niet stil willen staan bij het opstijgen, buiten even lekker kunnen doordrammen, iets omhoog komen uit ongedurigheid).
Op een gegeven moment merkte ik op dat hij de laatste tijd deze kuren helemaal niet meer had en ik zei nog enthousiast: heee hij heeft zich eindelijk erbij neergelegd dat het niet altijd gaat zoals hij wilt.

Na enige tijd kwam ik er achter dat ik zwanger was (al enkele maanden), en na de bevalling was hij weer zoals ervoor.
Dus hij heeft echt zelf aangevoeld dat ik zwanger was (of iig dat er wat met mij was), terwijl ik dat zelf op dat moment niet eens wist.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:33

sayenti schreef:
en de gync Was best duidelijk dat enkel stapritjes mochte.

Dat zal dan persoonsgebonden zijn geweest, want bij een normale zwangerschap / zwangere vrouw kan het zeker geen kwaad.

Was blij dat de bekkenfysio aangaf dat paardrijden bij mij goed was voor mijn klachten :P

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:02

opisop_shop schreef:
sayenti schreef:
en de gync Was best duidelijk dat enkel stapritjes mochte.

Dat zal dan persoonsgebonden zijn geweest, want bij een normale zwangerschap / zwangere vrouw kan het zeker geen kwaad.

Was blij dat de bekkenfysio aangaf dat paardrijden bij mij goed was voor mijn klachten :P

Dat kan heel goed zijn maar ik moet zeggen geheel mijn zwangerschap heb ik het ook niet gemist. Maar. Heb de paarden in mijn tuin staan dus denk dat dat enorm scheelt kwestie van verzorging.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:31

het is ook maar net hoeveel een verpleegkundige of fysio weet over het zitten op een paard.
tegen mij was gezegd dat het niet goed was omdat je bekken niet kantelde en je je boven spieren teveel zou aanspannen.

Nu zullen sommige dat wel doen maar ik rij juist met gekantelde bekken en ontspannen boven benen.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:53

Luister naar je lijf en gebruik je gezond verstand.
Ik heb een brave merrie en zowel bij de eerste als nu bij de tweede kreeg ik met 15 weken last na het rijden. Hoe graag ik ook door had willen rijden, m'n lijf gaf aan dat het klaar was voor even.
Af en toe uitstappen of een buitenritje heb ik wel gedaan, maar op een gegeven moment kwam ik er niet meer af :+
Een bijrijdster of verzorgster zou ik wel zoeken. Als je je een keer niet zo lekker voelt, of erg moe zoals ik nu, is het fijn om te weten dat er voor paardlief gezorgd wordt en je je daar niet druk om hoeft te maken.
En opletten dat je niet te snel weer op stapt na de bevalling ivm risico op verzakkingen op latere leeftijd.
Ik heb het op een akkoordje kunnen gooien met de verloskundige en stapte na 4 weken weer op (alleen maar stappen hoor, ruuuuuuustig aan). Normaal adviseren ze 6 weken te wachten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:07

Ik vind dat het aan meerdere factoren ligt.

Hoe voel jij je? heb je nergens last van dan kan t lichamelijk voor jou wel. Heb je echter last dan zou ik het niet doen (doe dan gewoon lekker grondwerk)

Hoe is je paard? is het een schrik/paniekgrage of bokkerig paard dan zou ik het niet doen.
De kans dat het mis gaat is dan te groot en als je ongelukkig valt krijg je wellicht een miskraam.
Is het echter een braaf paard of maakt hij/zij geen rare sprongen dan zou het kunnen maar blijf altijd voorzichtig.

Verder zou ik inderdaad iemand zoeken die haar die tijd bijrijd. Zelf zou ik kiezen voor gewone buitenritjes en dergelijke en dat ze niet dressuurmatig aan de slag gaan. Buiten het vertrouwen wat je dan in dr moet hebben dat ze kan rijden en niks geks doet heb je dan iig niemand aan je paard die op een andere methode rijd waardoor jij straks terug bij af bent (mits je dressuurmatig rijd)

kortom bekijk de situatie. Uiteraard is er meer risico dan je eigen leven nu je op aan paard stapt maar aan de andere kant kun je ook uitglijden in huis. Ikzelf raad het echter af op een paard te stappen die vaker onverwachts uit de hoek komt. Ik ken iemand die 1 braaf dier heeft waar ik altijd nog op zou gaan zitten maar ook een ruin die zo schrikkerig is dat hij onder het poetsen nog kan uithalen. Hier zou ik dus niks meer mee doen.

ik heb btw zelf de zelfde discussie vaker met mn vriend.
Zelf zou ik hoe moeilijk ik het ook vind een bijrijster zoeken en verder alles blijven doen zolang het kan en wat er kan. is rijden dan geen optie dan ga ik wel op de grond met hem/haar aan de slag.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:56

nou we hebben nu een deal hoor ik men 2 dagen per week manlief gaat mee.

doe 2 x in de week longeren
instructrice rijd hem 1a2 x per week en ik heb contact met een mogelijke verzorgster

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:43

Dat is goed nieuws Nutts. Iedereen een beetje blij :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:00

ik ben nu 27 weken zwanger en heb gister voor t laatst op mijn paard gereden,
dit omdat mijn man het echt niet fijn vind dat ik nog paardrij, eigenlijk vanaf begin af aan al,
hij heeft hier zijn redenen voor, ik heb een ernstig ongeluk gehad, en dit speeld erg in zijn achterhoofd.
Hij zal mij nooit verbieden om te rijden maar omdat hij best vaak zei, ja ik heb het liever niet.....
ging ik toch nadenken, het is tenslotte ook zijn kind :-)

De opluchting die ik bij hem zag verzekerde mij dat dit de juiste keuze was.
Ook speelt m'n bekken steeds meer op, rijden zelf ging topmaar als ik afstapte..... leek ik wel 80!

Nu mag mn paardje lekker vakantie vieren (na afbouwen) en in januari is hij weer de eerste :-)
Hij is nog jong dus dnek dat dit hem erg goed zal doen!

Voor iedereen is het haar eigen keuze, vriendinnen hebben veel langer doorgereden, maar soms moet je keuzes maken

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:06

MarianneW schreef:
Ik las hier trouwens ook iets over iemand die moeilijk bevallen zou zijn door het rijden.
Ik had het hier met mijn vk over, maar hij zei dat hij dat nog nooit mee gemaakt had.
En wanneer je bekkenbodem te gespierd zou zijn, dat in 9 mnd echt niet weg was.

Zelf heb ik dus tot 30 weken gereden, en gelukkig geen last gehad met persen (30 min eruit).
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die het niet zo makkelijk hebben ( gehad), maar ik vraag me af of dat door het paardrijden komt.

Ja die van mij was in twee persweeën eruit.
Heb ook tot ruim 30weken gereden.

Maarja iedereen is anders.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:15

Beiden met 1 perswee en een klein duwtje van mij erbij (dankzij die sterke bekkenbodemspieren) en eruit waren ze. En ik heb bij beiden tot het eind doorgereden.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:24

Ik ben dan nog nooit zwanger geweest, maar ikzelf zou graag doorrijden zo lang het mogelijk is. Als het niet meer zou gaan zou ik mijn instructrice vragen hem 2 x per week te rijden en zelf losgooien of longeren. Wel zou ik graag een kindje krijgen :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:32

Volg je gevoel. Ik heb gereden tot 3 weken voor mijn bevalling! hahahah maar ach ik voelde me gewoon opperbest en had ook nergens last van. Wel slechts 2x per week hoor en dan echt geen crossritjes meer natuurlijk maar gewoon lekker bossen in. Nu heb ik best een pittig paardje maar wel 100% betrouwbaar en ze was al bijna 20 jaar mijn maatje dat scheelt ook. Heb geen vreemde andere paarden meer gereden maar echt alleen mijn eigen paardje.

Succes en geniet vooral ook gewoon lekker van je zwangerschap. x