natuurlijke bevalling vs keizersnede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: natuurlijke bevalling vs keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:54

Ik ben de eerste keer natuurlijk bevallen en de 2e keer spoedkeizersnede. Beide keren snel hersteld en geen complicaties achteraf gehad. Nadeel vond ik dat je bij ks zo lang niks mag ondanks dat je lijf aangeeft dat wel te kunnen.
Voordeel van ks vind ik dat je van onderen heel blijft :+ Maar nu ik zwanger ben van de 3e heb ik liever de pijn van een natuurlijke bevalling als de pijn (achteraf) van een ks. Je bent zo afhankelijk van anderen, vooral de eerste dagen! Terwijl ik bij de 1e de 1e dag na bevalling weer het zkh rondrende.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:03

hier 2x een ongeplande ks gehad waarvan de 2e keer door het oog van de naald; 2,5 liter bloedverlies, door gescheurde baarmoeder en een bloeddruk die zakte tot onder de 50, bloedtransfusie gehad dus.
Gelukkig beide keren een supersnel herstel, maar dat heb ik ook wel anders gezien bij schoonzusje, die had er weken last van en daarna nog erg vermoeid enz.
Tegenwoordig op steeds meer plekken een natuurlijke keizersnede trouwens, dus dat maakt het al veel beter denk ik (was bij mij niet mogelijk door de complicaties).

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:07

Ik heb 2 keer een vaginale bevalling beide zonder pijnstilling en de 2e x ben ik ingeleid (7 weken geleden) Ik heb 2 hele makkelijke en zeer snelle bevallingen gehad (1e x 2,5 uur 2e x 3,5 uur). Tuurlijk doet het pijn maar nog allemaal goed te houden in mijn geval. De laatste bevalling vond ik de weeën wel veel heftiger door de medicijnen maar alsnog is het te doen je gaat gewoon helemaal op in je oerinstinct.
Ik zat na beide bevallingen nadat t van onder goed geheeld is met 3 weken al weer op t paard.

Keizersnede is gewoon een heftige operatie ik vind dat er toch echt veel nadelen aan zitten dat beetje angst voor de pijn is daarvoor echt wel te overwinnen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:17

Ik ben mijn bevalling natuurlijk gestart en kreeg uiteindelijk een spoedkeizersnede. De pijn die ik na de keizersnede had was vele malen erger dan de weeen en het persen ervoor. Beide manieren van bevallen zijn niet pijnloos dus ik snap niet dat men denkt dat een keizersnede prettiger is. Ondanks dat ik heel veel pijnstilling heb gekregen had ik heel erg veel pijn.

Mijn man heeft alle eerste momenten met onze zoon meegemaakt, van luier verschonen tot badderen en aankleden. Ik kon dit zelf pas na 1 week met hulp van hem en de kraamzorg.

Ik ben nu zwanger van de tweede en hoop niet dat het weer uitloopt op een keizersnede. Dat is me echt vies tegengevallen en wens ik niemand toe....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:23

Ik vond de keizersnede wel meevallen. Gelukkig 1 via het boekje.
Wel langer herstel natuurlijk. Belangrijkste vind ik toch dat onze zoon er veilig en gezond uit is gekomen. Al had dat natuurlijk gegaan, was dat ook goed.

Wel gelukkig een ziekenhuis die bezig is met de band tussen moeder en kind. Dus baby wel bij me gehad en daarna ook op de kamer incl man elke nacht.
Naar je wensen wordt echt geluisterd. (Behalve dan de gynaecoloog, die dacht dat de baby goed lag en ik niet- werd het toch een spoedkijzersnede.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:39

Ik heb een ks gehad ivm stuitligging. Alles is medisch gezien echt perfect verlopen maar emotioneel vond ik het extreem heftig en het gevoel dat het echt 'mijn' kind was kwam pas de dagen erna. Bortvoeding kwam ook niet op gang.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:02

Daar had ik geen last van. Was er helemaal klaar voor.
Ik was nog niet uitgesproken toen ik wou zeggen dat ik me afvroeg Hoe de borstvoeding zou voelen. Hij zat gelijk vast toen hij werd neergelegd.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:17

pitbullgup schreef:
Ik heb 2 keer een vaginale bevalling beide zonder pijnstilling en de 2e x ben ik ingeleid (7 weken geleden) Ik heb 2 hele makkelijke en zeer snelle bevallingen gehad (1e x 2,5 uur 2e x 3,5 uur). Tuurlijk doet het pijn maar nog allemaal goed te houden in mijn geval. De laatste bevalling vond ik de weeën wel veel heftiger door de medicijnen maar alsnog is het te doen je gaat gewoon helemaal op in je oerinstinct.
Ik zat na beide bevallingen nadat t van onder goed geheeld is met 3 weken al weer op t paard.

Keizersnede is gewoon een heftige operatie ik vind dat er toch echt veel nadelen aan zitten dat beetje angst voor de pijn is daarvoor echt wel te overwinnen

Ik was niet bang voor de pijn, ik was bang voor alles wat mis zou (kunnen) gaan.
Een KS doet de dagen erna ook pijn, dus zodra dat kind eenmaal in je buik zit ontkom je niet aan pijn voor welke manier van bevallen je ook kiest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:39

Ik was jaloers op de vrouw naast me die de volgende dag haar kind al aan het verschonen was terwijl ik nog met een infuus aan mijn arm hing en niet zonder hulp rechtop kon komen.
Ik heb wel 2 weken flink pijnstillers geslikt. Daarna ging het herstel wel razendsnel moet ik zeggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:27

Santos_05 schreef:
@Raponsje, dan ben ik wel benieuwd of je in NL woont, want in bijv. Canada is het heel normaal om met een KS te bevallen, maar in NL niet.

De nadelen en risico's van een KS zijn nog altijd groter dan bij een normale bevalling en het herstel duurt langer.

tja normaal gesproken wel ik was na 1,5 jaar echt al wel hersteld geweest en nu blijft het afwachten wat er nog terug komt! en zo veel verbeterd er de laatste maanden niet meer.... ;(

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:52

Ik ben 2 keer vaginaal bevallen, eerste keer met ruggenprik omdat het allemaal veel te lang duurde (27 uur) en de ontsluiting niet opschoot.
2e keer in 8 uur tijd met bij de laatste cm een pijnpompje, is me uitstekend bevallen.
Ik vond mijn bevallingen de aller, allermooiste ervaringen van mijn leven en ben er zo ongelooflijk trots op dat ik 2 kinderen op de wereld heb gezet.
Van te voor was ik bij mijn eerste kind bang voor de bevalling, bij de 2e totaal niet.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:55

Één dag na de geplande KS was ik zonder pijnstillers.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:56

Storm schreef:
Ik ben 2 keer vaginaal bevallen, eerste keer met ruggenprik omdat het allemaal veel te lang duurde (27 uur) en de ontsluiting niet opschoot.
2e keer in 8 uur tijd met bij de laatste cm een pijnpompje, is me uitstekend bevallen.
Ik vond mijn bevallingen de aller, allermooiste ervaringen van mijn leven en ben er zo ongelooflijk trots op dat ik 2 kinderen op de wereld heb gezet.
Van te voor was ik bij mijn eerste kind bang voor de bevalling, bij de 2e totaal niet.

Kijk, dat geeft de aanstaande mama moed :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:58

Nou ik heb een relatief vlotte bevalling gehad maar vind het niet de mooiste ervaring van mijn leven hoor. Ik vond het vreselijk. Laat me dan maar een pieperd zijn maar jeetje wat deed dat zeer. Ze hadden mij plat mogen spuiten en het kindje mogen laten zien als ik wakker was. :') Ik had er niks aan gemist. Ik snap niet dat bevallen zo'n pijn moet doen. Had iets te maken met de erfzonde omdat Eva van die kl*te appel had gegeten ofzo?? :')

Nee liever nooit meer. Als ik ze kon kopen in de supermarkt dan had ik dat gedaan. :D
Vind het helemaal niet erg dat het er bij eentje blijft.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 11-08-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:59

Sizzle schreef:
Ik was jaloers op de vrouw naast me die de volgende dag haar kind al aan het verschonen was terwijl ik nog met een infuus aan mijn arm hing en niet zonder hulp rechtop kon komen.
Ik heb wel 2 weken flink pijnstillers geslikt. Daarna ging het herstel wel razendsnel moet ik zeggen.

Bij mij ging dat niet zo moeilijk. In het begin legde ze onze baby nog bij me voor de borstvoeding, maar al snel deed ik het zelf. Wiegje stond naast mijn bed. Vond het zo vervelend om steeds te vragen. Maar de luier liet ik wel doen, dan moest ik echt een stukje lopen..

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:25

Raponsje schreef:
pitbullgup schreef:

Ik was niet bang voor de pijn, ik was bang voor alles wat mis zou (kunnen) gaan.
Een KS doet de dagen erna ook pijn, dus zodra dat kind eenmaal in je buik zit ontkom je niet aan pijn voor welke manier van bevallen je ook kiest.

Ik doelde ook niet op jou hoor maar meer op de ts ;)
Maar bij beide manieren van bevallen kan veel fout gaan maar gewoon doen waar je jezelf t beste bij voelt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:56

Suzanne F. schreef:
Nou ik heb een relatief vlotte bevalling gehad maar vind het niet de mooiste ervaring van mijn leven hoor. Ik vond het vreselijk. Laat me dan maar een pieperd zijn maar jeetje wat deed dat zeer. Ze hadden mij plat mogen spuiten en het kindje mogen laten zien als ik wakker was. :') Ik had er niks aan gemist. Ik snap niet dat bevallen zo'n pijn moet doen. Had iets te maken met de erfzonde omdat Eva van die kl*te appel had gegeten ofzo?? :')

Nee liever nooit meer. Als ik ze kon kopen in de supermarkt dan had ik dat gedaan. :D
Vind het helemaal niet erg dat het er bij eentje blijft.

_O- je had mijn kop moeten zien toen ze zeiden dat ik geen pijnstilling kreeg :')

K*t appel :roll: :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:00

Splinter schreef:
_O- je had mijn kop moeten zien toen ze zeiden dat ik geen pijnstilling kreeg :')

Is dat normaal dat ze pijnstilling weigeren als je daar om vraagt? Dat heb ik nog nooit gehoord, wat een vreselijke manier om iemand te behandelen! Wat bezielde die persoon?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:08

Ik snap gewoon echt niet waarom men geen pijnstilling min of meer standaard toegediend krijgt... de mogelijkheid is er... waarom dan geen gebruik van maken?!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:09

XFiemoX schreef:
Vrouwen die het echt uit krijsen bij hun bevalling, zijn gewoon pieperds :o !!!

moonsparkle schreef:
Ik ken iemand waarbij juist de keizersnede goed uitpakte en mij lijkt het natuurlijke bevallen zo ontzettend eng, pijnlijk(Ik kan veel hebben, maar je ziet met bevallen echt dat vrouwen het uitkrijsen) en vermoeiend ook voor de man. Na een keizersnede kan iig je man fris helpen met de baby. Ik doelde inderdaad op plekken door een vacuumpomp.

Ik ben 2x op natuurlijke wijze bevallen, wel allebei de keren ingeleid omdat niet spontaan zelf op gang kwam. En met inleiden krijg je ook een datum en dus kan je ook weten wanneer het zal gaan gebeuren. En tuurlijk bevallen doet pijn, maar heee vrouwen die graag kinderen willen moeten dan maar over die pijn heen stappen vind ik.

Ik heb 2 hele mooie bevallingen gehad, ondanks het inleiden twee hele mooie en gezonde kinderen op de wereld gezet.
En ja, die pijn maar echt waar geloof mij al die pijn ben je direct weer vergeten zodra je kind(je) op je borst ligt <3.

Bij mijn eerste heb ik te maken gehad met flinke been en rug weeën :o. Bij mijn tweede alleen extreme rug weeën gehad.
mag hopen dat de eerste zin niet zo bedoeld is? Ben wekelijks bij bevallingen en iedereen ervaart het anders. Een natuurlijke bevalling is uiteindelijk beter voor moeder en kind, een ks is een goede tweede optie mocht dit nodig zijn, blij toe dat in Nederland dit niet een standaart keuze is. En tja er zullen heus mensen roepen na een natuurlijke bevalling was het maar een ks maar je weet niet hoe dat was gelopen.

Ik zie dus wekelijks de voor en nadelen van een natuurlijke of ks. Echt waar dames een natuurlijke is veel beter zowel moeder als kind. Info hierover is genoeg te speuren op internet waarom wel of niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:10

Liezel1 schreef:
Ik snap gewoon echt niet waarom men geen pijnstilling min of meer standaard toegediend krijgt... de mogelijkheid is er... waarom dan geen gebruik van maken?!

Omdat dit niet ten nadele van het kind kan zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:14

Of omdat de anesthesie al naar huis is....
Er zijn kleinere zh die alleen pijnstilling tijdens kantooruren bieden of in noodgevallen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:21

Rapperijder schreef:
Splinter schreef:

Is dat normaal dat ze pijnstilling weigeren als je daar om vraagt? Dat heb ik nog nooit gehoord, wat een vreselijke manier om iemand te behandelen! Wat bezielde die persoon?

Nee joh ik kreeg het niet omdat ik al op 9,5 cm zat. Dan doen ze dat niet meer. Ik was binnen een uur van 3 naar 10 gegaan en lag daar net aan de ctg. Anders had ik het gehad hoor :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:24

Ik ben beide keren op natuurlijke wijze bevallen.
Oke de eerste schoot totaal niet op. Wel volop weeën maar deden niets, ontsluiting ging heel erg moeizaam.
Bevalling heeft 44 uur geduurd.

Toen ik zwanger was van de 2e was ik er wel bang voor dat het wederom zo lang zou gaan duren.
'Savonds rond 22.00 braken m'n vliezen maar nog geen weeë, deze begonnen iets na 1.00 uur. Maar toen waren we al wel in het ziekenhuis gelukkig. En om 1.45 is ze geboren.
Moet eerlijk zeggen de 2e bevalling is me 300% meegevallen.