Bang om rugpijn of hernia te krijgen, voorkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Bang om rugpijn of hernia te krijgen, voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:19

Sorry, ik ben even te lui om alle comments te lezen, dus misschien is dit al gezegd..

Mijn vader heeft ook vaak last van zijn rug, en dat komt omdat zijn benen een beetje verschil in lengte hebben (dus de ene is iets langer dan de ander).
Dit is zijn rug gaan compenseren en nu heeft hij daar vaak last van.

Het is slim om naar een 'footconnect' winkel toe te gaan (zo heet dat hier in de buurt, ik weet niet of het ook vaker zo heet). Daar kunnen ze meten of je verschil hebt in lengte van je benen bijvoorbeeld.
Als dat zo is kan je een zooltje laten maken. Geld natuurlijk ook voor als je voeten naar binnen staan.
En slim van je trouwens dat je er nu al mee bezig bent, want dat kan je later een hoop ellende besparen.

Verder is het ook een slim plan (deze is vast al 100x genoemd) naar de fysio te gaan voor je houding, en die kan je oefeningen aanraden etc.

Ook is het een slim plan om je rug niet de hele tijd te ontlasten, mijn pa merkte zelf dat toen hij vaker naar de sportschool ging (kan natuurlijk ook in een andere vorm) veel minder last ervan had!
Als die spieren zijn getraind dan zijn ze ook veel beter tegen pijn of inspanningen opgewassen.

Natuurlijk kan je ook lekker zelf oefeningen opzoeken en je spieren meer gaan trainen :)
Dat kan natuurlijk geen kwaad, maar zorg dat je de goede spieren aanspant en eerst goed opgewarmd bent. (Als je bijvoorbeeld gaat stretchen zonder dat je warm bent, dan ben je nog verder van huis.. Daar heeft mijn zus dan weer ervaring mee. :') )

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:24

Zo'n boek van Centered riding, kan je die oefeningen dan ook niet verkeerd gaan doen?

En weten jullie of er iemand in België is die Cesar Therapie doet, lijkt me erg nuttig aangezien ik een slechte houding heb, en mijn mama kende het niet. (En ze is ha)

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:34

Ik heb niet alle antwoorden gelezen van de medebokkers maar ik wil je wel graag enkele tips geven.

Ten eerste zou je een afspraak kunnen maken bij een podoloog, Als jouw schoenen zo scheef afslijten....lijkt mij heel verstandig om dit te laten corrigeren zodat de ruggenwervels ook juist belast worden.
Daarnaast zou je een paar keer bij een fysiotherapeut langs kunnen gaan om je houding te kunnen laten corrigeren en hier oefeningen voor gaan doen.
Je zegt zelf dat je bij het rechtop lopen de hele tijd moet nadenken. Dit is geen punt als je het maar correct doet, uiteindelijk wordt het nadenken en het vervelende gevoel ook minder, dit wordt tenslotte uiteindelijk ook een gewoonte, het in balans rechtop lopen.
Zorg daarnaast dat je genoeg beweegt en zo min mogelijk op je buik slaapt, hierbij fixeer je namelijk je ruggenwervels en beweeg je minder in je slaap waardoor je weer meer rug klachten krijgt.

Belangrijkste is om te beginnen een podoloog bezoeken, dit is de basis voor jou.

Succes!

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:54

Ben een beetje te moe om de andere comments te lezen, dus misschien is dit al gezegd O:)
Ik denk gelijk aan scoliose, ook hoe je het over dat bochtje in je rug hebt. Voor zover ik weet ik scoliose opzich niet erfelijk, maar je bouw natuurlijk wel. Ik zou zeggen naar de huisarts, en die zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar de fysio. Eenmaal bij de fysio gaat die voelen en kijken wat de volgende stappen zijn, dit kan gaan tot oefeningen om leren recht te staan, tot oefeningen om je rug te versoepelen. Ook kan het zijn dat de fysio je fotos laat maken, om te kijken hoe groot de bocht nou daadwerkelijk is.
Scoliose is niet te genezen, maar de pijn is wel verdragelijk te maken. Je kan leren om er mee om te gaan.
Pas op! Ik zeg niet dat je scoliose hebt, maar ik vermoed het wel, de symptonen komen me wel bekend voor. Ik heb het namelijk ook, en het is even wennen, maar eenmaal als je leert om er rekening mee te houden, valt er echt mee te leven. Ik moest eerst ook niet denken aan een rechte houding, nee lekker doorgezakt is confortabeler ;) Maar op een gegeven moment komt dat vanzelf wel! Met paardrijden krijg ik zelfs regelmatig complimenten over mijn rechte houding :D
Hoe dan ook, veel sterkte, en ik hoop dat je duidelijkheid erover krijgt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:53

TrIjNiE__ schreef:
Zo'n boek van Centered riding, kan je die oefeningen dan ook niet verkeerd gaan doen?

En weten jullie of er iemand in België is die Cesar Therapie doet, lijkt me erg nuttig aangezien ik een slechte houding heb, en mijn mama kende het niet. (En ze is ha)

Dat valt wel mee.
Het gaat nl niet over spieren versterken (zodat je als je het fout doet je je rug holler maakt ipv beter).
Het zijn veel meer oefeningen van "stel je voor: je hoofd is een biljart bal en balanceert op de biljartkeu die je wervelkolom is". :j (Het halve dorp heeft in een deuk gelegen toen ik mijn eerste lessen kreeg. )
Het doel moge dan wel zijn, dat je je hoofd draagt op je botten en je houdingsspieren - doorgaans voel je een soort van opluchting in je lijf, en daar gaat het om.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:10

Ik had op mn 17e mijn eerste hernia en daarna nog 3x vaker (ben niet geopereerd maar therapie). Mijn tips voor het voorkomen zijn: ga naar een goede podoloog voor steunzolen of ander advies voor je voeten en houding, ga naar een fysio of andere therapeut voor houding en blokkades en blijf vooral veel sporten. Je spieren kunnen een groot deel van je lichaam ondersteunen, met name je buik en rugspieren kun je goed trainen met core stability! Rust roest en zeker als het om je rug gaat

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:04

Aan je klachten te horen, vermoed ik dat je spieren niet sterk genoeg zijn om alle bezigheden die je doet te dragen. Je spieren worden op een gegeven moment moe en dat gaan dan een zeurende pijn geven in je onderrug. Zelf heb ik er ook last van en heb er ook veel over geleerd op school. Wat je hier tegen kunt doen, is simpelweg je rug- en buigspieren trainen! Probeer eens je bekken te kantelen, lukt je dat? Vanuit hier kun je verschillende oefeningen bedenken. Je zult merken dat je dan steeds langer kan staan/werken voordat je die pijn krijgt. Je moet wel gaan oppassen als je pijn in je bil of in je benen krijgt! Dan is er kans dat je een hernia hebt, maar aan jouw klachten te horen, vermoed ik dat niet. Snap dat je er bang voor bent en goed dat je er wat aan wilt doen om hetzelfde te voorkomen! Als je interesse hebt in oefeningen kan ik je via de mail wel een bestand sturen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:10

Heb ook niet alles gelezen..

Ik heb hiervoor 3 maand rugschool gedaan. Dit kan bij een goede kine. Ze leren je tal van oefeningen en houdingen.
Mijn rugproblemen zijn over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:59

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden. Mijn vader gaat als het goed is een afspraak bij een podoloog maken, dus waarschijnlijk zal ik dan zooltjes krijgen. Daarnaast denk ik dat ik dan ook door gestuurd wordt naar iemand die mij helpt om een goede houding aan te nemen. Zelf oefenen durf ik nu niet zo goed, want ik ben bang dat ik dan verkeerde spieren belast en dat ik het dan fout doe o.i.d.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:07

Ik heb de adviezen hier gelezen en toen ik na ging denken over het verhaal om eerst naar een podoloog te gaan leek dit me helemaal niet logisch.
Als jouw lichaam scheef staat en je gaat daar je schoeisel op aanpassen, dan heb je nog steeds niet een lichaam dat in balans staat. Het probleem lijkt wel verholpen maar dat probleem is niet vanaf de basis aangepakt.
Ik zou eerst bij een goede chiropractor en fysiotherapeut langsgaan en deze laten kijken naar de stand van jouw lichaam, na wat sessies en adviezen van deze deskundige mensen kan er altijd nog een steunzool worden gemaakt.

Wat betreft je houding: ik had ook een verschrikkelijke houding, en daarvoor ben ik toen bij een Mensendieck therapeut terecht gekomen. Hier wordt er gewerkt aan je houding en krijg je tegelijkertijd oefeningen mee die je dagelijks moet doen om je spieren te versterken en bewust te worden van je houding. Normaal gaf ik ook op bij zulke oefeningen na een week, maar omdat je elke week weer terug gaat naar de therapeut heb je wel een beetje een stok onder de deur.

Ik wil je veel succes wensen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:10

TS als je nou zwaar werk moet doen,wat je rug behoorlijk belast,doe een 'rugband' om.
Ik heb er 1 gekocht bij de Lidl, dit geeft je rug steun tijdens zwaar werk. Je mag deze band ook maar een paar uur per dag om houden,dus niet de hele dag. Ik heb hem ook en hij werkt perfect!
Mijn rug is versleten door mijn houding [precies dezelfde als jou houding nu] heb 2 beginnende Hernia's in onder en bovenrug, 1 Hernia in me nek en een Stenose in me nek.
Dit allemaal door slijtage vanwege verkeerde houdingen.
Jij kan dit nu nog allemaal voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:14

@Unoo, daar heb je wel een punt, had ik nog niet over na gedacht! Maar toch denk ik dat als ik mijn houding verbeter, dat natuurlijk wel een tijd zal duren, ik wel een rechtere houding heb, maar ik denk dat ik nog steeds naar binnen loop, want ik denk niet dat je dat kan verbeteren of veranderen zonder steunzolen.

@ Gohya, is dat zo'n band met leer aan de binnenkant, die je om je buik en rug moet doen? Mijn vader heeft ook zo iets, maar ziet dat niet verschrikkelijk vervelend?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:33

Nee wat jij bedoeld is volgens mij een 'Nierband'? de band die ik heb is van een soort elastisch nylonachtig spul en er zitten een soort van magnetisch veld in.Dat is de reden ook dat je hem maar een paar uur per dag mag dragen.Die ik heb zit verder wel prettig,maar is wel erg warm!
Hij gaat wel om je buik en rug heen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:45

Zo'n band lijkt me heel handig als je rugproblemen blijvend en niet te herstellen zijn, maar niet om rugproblemen te voorkomen. Ts kan beter zorgen dat ze sterkere spieren en een betere houding krijgt, dan om meteen afhankelijk te worden van zo'n band.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:57

Ik zou wel eerste naar een podoloog gaan!
Hierboven wordt gezegd dat het een minder goed idee is!
Een podoloog kijkt jouw hele lichaam na, niet alleen de stand van jouw voeten.
Als blijkt dat je een beenlengte verschil hebt en daardoor je bekken bijvoorbeeld niet recht staan waardoor ook weer jouw rug niet juist belast wordt....
Dit is naar mijn mening de eerste goede stap in de juiste richting.
Een fysiotherapeute kan je wel gaan kraken en oefeningen meegeven etc, maar als jouw lichaam niet in balans staat/is ...kun je nog tien jaar naar een fysiotherapeut gaan.
Eerst podoloog en zoals ik al eerder vertelde, fysiotherapie om jouw lichaam weer verder in balans te brengen en op de juiste manier belasten.
Wij hebben hier in de buurt juist fysiotherapeuten die samenwerken met een podoloog.
Helaas doen niet veel fysiotherapeuten/huisartsen dit. KAn een hoop ellende voorkomen en ik spreek uit ervaring.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:16

nynke55 schreef:
Zo'n band lijkt me heel handig als je rugproblemen blijvend en niet te herstellen zijn, maar niet om rugproblemen te voorkomen. Ts kan beter zorgen dat ze sterkere spieren en een betere houding krijgt, dan om meteen afhankelijk te worden van zo'n band.

Ik zeg ook dat ze die band zou kúnnen dragen bij zwaar werk waar de rug onder kan lijden.