Brandwond bij mn zoontje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:28

Als de blaar eraf is (dit moet ivm luchten!!) bepanthen erop smeren, erg dik! Huid zuigt snel veel op omdat het vocht nodig heeft om te herstellen. Wanneer de wond bijna dicht is kan je overgaan op de vaseline, dit raad ik echt aan wAnt hierdoor heb ik geen dikke/harde littekens over en groot deel van mijn lichaam. (Spreek dus uit eigen ervaring) bij mij is het wonderbaarlijk mooi genezen!
Sterkte, weet hoeveel pijn het geeft!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:29

Fijn dat je nog geweest bent. Maar je zoon is wel stoer. Ik heb mijn hand en arm weleens licht verbrand en het kan behoorlijk zeer doen.
Misschien wel handig om een ehbo app te installeren en te zorgen dat je alle nrs in je tel hebt om direct de doktersdient te bellen etc. Zij stellen via de tel ook vragen en geven ook advies. Niet iedereen hoeft per se te komen, vandaar vooraf de vragen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:37

Officieel, mag je niet koelen en gelijk naar een arts gaan. Dit ivm dat de wond dieper zit dan je kan denken en voelen. Zenuwen kunnen kapot zijn

smurffie

Re: Brandwond bij mn zoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:04

De wond is van de scooteruitlaat dus zo verschrikkelijk diep zal het niet zijn, kapot is niet raar want de huid zal vastplakken en losgerukt zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:11

L_Vie schreef:
Officieel, mag je niet koelen en gelijk naar een arts gaan. Dit ivm dat de wond dieper zit dan je kan denken en voelen. Zenuwen kunnen kapot zijn

Is dat zo ja?! Dat wist ik niet. Ik heb altijd geleerd om altijd minimaal 15-20min. te koelen onder lauw stromend water. Geen koud om onderkoeling te voorkomen. Nooit eventuele kleding verwijderen die over de brandwond zit en nooit iets op de brandwond smeren voor de bij de/het arts/ziekenhuis bent geweest.

TS goed dat je naar de HA bent geweest. Ik ben ook geen HA loper, maar met brandwonden zou ik voortaan toch altijd even gaan om te laten beoordelen. Al hoop ik dat het nooit meer voor zal komen! Beterschap voor je zoontje.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:23

Weet je toevallig ook de reden waarom je moet wachten met honingzalf tot de wond begint te genezen? Honing kan er juist voor zorgen dat het niet verder gaat infecteren.

Kan je de zalf in elk geval tegen die tijd dat het mag, erg aanraden om een brandwond mee te behandelen. Op mijn eigen brandwond (tweede graads) mocht ik in eerste instantie van mijn huisarts ook niets smeren behalve een vet gaasje. Ging helemaal niet zo goed. Uiteindelijk dus eigenwijs geweest en in overleg met een bevriende arts toch maar voor honingzalf gekozen, wat een fijn spul is dat. Sinds dat ik honingzalf ging gebruiken ging de wond alleen maar vooruit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:29

Volgens mij had het advies om nooit iets op de brandwond te smeren meer te maken met de onwetendheid van veel mensen. Ik weet niet meer waar, maar ik heb eens een artikel gelezen waarin een arts vertelde dat mensen soms de meeste vreemde en soms ook zeer schadelijke dingen op een brandwond smeerde. Ook zou de wond moeilijker te beoordelen zijn als er al iets op gesmeerd zou zijn.
Ik meen dat het advies daar vandaan kwam, omdat niets smeren (na het koelen) altijd beter is dan iets schadelijks erop te smeren.

Naar mijn weten is honingzalf desinfecterend en zorgt voor een snellere en goede wondgenezing. Iets totaal anders, maar onze hond had eens lelijke open plekken nadat te straks gezette hechtingen waren gesprongen (grote vetbulten laten verwijderen). In overleg met de DA zijn wij honingzalf gaan smeren en dat heeft enorm goed gedaan voor de wonden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:36

Geen koud water omdat de poriën van de huid zich dan sluiten en de warmte er dan niet meer uit kan. Tenminste, zo is het mij geleerd..

Maar goed dat je naar de ha bent gegaan :)
Volgende keer toch even laten checken als je ergens niet zoveel verstand van hebt. Beter een keer teveel als te weinig. Voor ieder wissewasje is niet nodig nee, deed mijn moeder ook niet. Maar brandwonden ed toch wel even laten checken voor de zekerheid.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 05:41

Ik zweer bij Boegem balsem.....heb me gisteren tijdens het koken aan een pan gebrand.
Direct boegem balsem erop gedaan en de pijn trok meteen weg.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:02

Mijn zoon is 22 jaar geleden ernstig verbrand toen heeft zelfs het ziekenhuis fouten gemaakt. Brandwonden zijn heel moeilijk te beoordelen of het 2e of 3e graads is. Dus bij brandwonden altijd een arts laten kijken. Als je het niet vertrouwd altijd laten doorverwijzen naar een brandwondencentrum.
Okee niet als je een spetter jus op je arm krijgt ofzo, maar bij ernstigere wonden zoals deze. Het gaat namelijk niet alleen om de wond zelf maar ook om het vochtverlies door de wond. Succes voor je zoontje. Ik hoop dat hij snel weer het heertje is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:44

Ik zorg altijd voor eerst 2 keer biogaas omdat dit de brand eruit trekt. Ik werk in een restaurant en heb wel rare wonden meegemaakt, maar met deze behandelmethode nooit een ontstoken eind gehad. Altijd snel dicht ook. Blaren van een brandwond laat ik trouwens dicht, extra bescherming.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:56

smurffie schreef:
De wond is van de scooteruitlaat dus zo verschrikkelijk diep zal het niet zijn, kapot is niet raar want de huid zal vastplakken en losgerukt zijn.

Met diep wordt niet letterlijk een diepe wond bedoelt. De warmte van de uitlaat gaat door de huid heen en kan tot diep in het lichaam schade aanbrengen door de warmte. De schade kan dus heel diep zijn, zonder dat je dit aan de buitenkant kan zien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:23

Ja dat snap ik maar een scooteruitlaat is zo'n 70 graden als het goed is, dus tenzij het kind ertegenaan gedrukt is zal de wond niet zo heel erg ver doorgebrand zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 09:58

Inderdaad smurffie, zijn huid was blijven plakken, het is zn eerste laag velletje wat eraf was gegaan. Maar het valt wel mee, ik heb het misschien erger omschreven dat dat het is denk ik. Het is echt niet heel erg, het is gewoon een vervelend plekje. hij heeft er ook geen last van, alleen als het openspringt dus...nu heeft de dokter gezegd dat ik het dagelijks moet verbinden dus nu heeft hij er helemaal geen last van :)
De dokter zei trouwens dat ik er helemaal niks op moet smeren, maar bij de apotheek zei de vrouw dat ik er honingzalf op moet smeren, als het een beetje aan het genezen is, heb daar zelf ook veel over gelezen dat het goed helpt genezen, dus ik ga dat er gewoon op smeren :)
Het kan ongeveer 2 weken duren voordat het is genezen...

Maar bedankt iedereen verder voor de tips!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:07

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:11

Ik ben toevallig net van mijn verbrande rug af. Ik had 1ste en 2de graads brandwonden op mijn rug en schouders van de zon. Ik ben naar de huisarts gegaan en heb cortisonen zalf en koelgel gekregen... laat staan als het een 3de graads was geweest.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:58

@ rommulus, van mn zoontje is wel een stuk erger. Zulke brandwonden heb ik ook zo vaak dat is niks ;) van mn zoontje lag het gelijk open, ook geen blaar gehad.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:19

Sammy_xxs schreef:
@ rommulus, van mn zoontje is wel een stuk erger. Zulke brandwonden heb ik ook zo vaak dat is niks ;) van mn zoontje lag het gelijk open, ook geen blaar gehad.

Kokend water is daarom ook een temperatuur van 100 graden hoor, zeg dat dit meisje ongeveer 90 graden warm water over haar heeft gekregen. Vind toch niet dat je daar zo over kunt oordelen :o sorry

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:30

@ Sammy
Word de behandeling niet heel erg anders van.
Heb het topic geplaatst om er eventueel tips uit te halen.
Niet om brandwonden te vergelijken.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:00

Delphi schreef:
L_Vie schreef:

Is dat zo ja?! Dat wist ik niet. Ik heb altijd geleerd om altijd minimaal 15-20min. te koelen onder lauw stromend water. Geen koud om onderkoeling te voorkomen. Nooit eventuele kleding verwijderen die over de brandwond zit en nooit iets op de brandwond smeren voor de bij de/het arts/ziekenhuis bent geweest.

TS goed dat je naar de HA bent geweest. Ik ben ook geen HA loper, maar met brandwonden zou ik voortaan toch altijd even gaan om te laten beoordelen. Al hoop ik dat het nooit meer voor zal komen! Beterschap voor je zoontje.

Dat leerde ik tenminste met mijn BHV opleiding;-) En inderdaad er niets opsmeren!! Kleding verwijderen als dat kan. Als het er aan vast zit laten zitten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:25

ilaan schreef:
Geen koud water omdat de poriën van de huid zich dan sluiten en de warmte er dan niet meer uit kan. Tenminste, zo is het mij geleerd..

.

Dat is niet correct; je moet lauw stromend water gebruiken omdat je anders dat lichaamsdeel kan onderkoelen en dat kan ook zorgen voor koudletsel en nog meer schade. Helemaal bij grotere oppervlakten is koud water niet wenselijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:27

L_Vie schreef:
L_Vie schreef:

Dat leerde ik tenminste met mijn BHV opleiding;-) En inderdaad er niets opsmeren!! Kleding verwijderen als dat kan. Als het er aan vast zit laten zitten

O wow... Wat een slecht advies van de BHV cursus! Altijd!!! Koelen. Al zet je iemand onder een douche met lauw water als veel verband is. Eerst water, de rest komt later. Die uitspraak gaat al jaren mee en dient niet vergeten te worden. Door niet te koelen, blijft de huid te heet en kan de brandwond nog groter worden en beperk je de genezing nog meer. Helemaal als er sprake is van chemische verbranding.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-08-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:29

L_Vie schreef:
Delphi schreef:

Is dat zo ja, niet koelen?! Dat wist ik niet. Ik heb altijd geleerd om altijd minimaal 15-20min. te koelen onder lauw stromend water. Geen koud om onderkoeling te voorkomen. Nooit eventuele kleding verwijderen die over de brandwond zit en nooit iets op de brandwond smeren voor de bij de/het arts/ziekenhuis bent geweest.

Ik heb ook mijn BHV en EHBO en ik heb juist geleerd wel te koelen en dat ook nog eens zeker 15 min. Net als met reanimatie zie je soms toch wel hier en daar verschillen in hoe te handelen merk ik. En idd kleding verwijderen die niet aan de wond plakken, maar kleding die aan de wond plakt gewoon laten zitten.
En verder de 'patiënt' nooit laten eten of drinken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:31

vraagje, puur interesse en misschien weet iemand het antwoord....

Waarom koelen met water? Kun je niet beter een zak ijs nemen terwijl je 'onderweg' gaat naar een arts/ziekenhuis (bij grotere brandwonden), tuurlijk het ijs wel bedekken met een doek ter bescherming (te koud)

Vroeg het me opeens af, ook ik heb altijd geleerd, eerst koelen (met lauw water), onder de douche (met kleding en al) zo nodig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:33

Ligt aan de ernst wond en hoe de patiënt erbij ligt; wij geven patiënten rustig wat water! Juist zelfs, even bijkomen :j alleen bij (kans op) verstoord bewustzijn doe je dat niet.