Zo veel dorst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:12

Janneke2 schreef:
.....maar omdat het vocht van de koffie sneller je lichaam verlaat, heb je er minder lang plezier van.
Waar een glas water laten wij zeggen een uur lang maakt dat je voldoende vocht aan boord hebt -
zul je na een even groot glas koffie sneller jezelf weer moeten "drenken". (Wat over de dag verspreid wel aantikt.)

Voor een deel heb je gelijk, maar dat je het vocht sneller kwijt raakt is wat anders als dat het dehydreert.
Iets dat dehydreert zorgt er voor dat je meer vocht kwijt raakt dan je lichaam kwijt zou willen. Daardoor krijg je klachten van dehydratie, zoals een kater na teveel alcohol. Dit effect heeft koffie/cafeïne niet. Maar de manier waar op je dehydratie en de functie van vocht ziet is niet helemaal juist.

Zie het als een rivier met een sluis aan het einde:
- Dehydrerende dranken(alcohol voornamelijk) die je toevoegt aan die sloot zorgen er voor dat de sluis open gezet wordt, maar niet meer snel genoeg gesloten wordt. De rivier loopt dus leeg (het katergevoel, het gevoel gedehydreert te zijn: hoofdpijn, droge mond enz.). Je moet dus veel water erbij drinken om te voorkomen dat die rivier leeg kan lopen.
- Water giet je in de rivier, daarna gaat de sluis open en loopt het water weer rustig aan weg, de waterstand eindigt zoals die begon want er is een balans.
- Bij koffie/cafeine gebeurt hetzelfde als bij water, maar de sluis gaat alleen iets sneller open (en ook weer dicht, hij blijft niet open staan) Uiteindelijk blijft de balans in het lichaam dus gewoon in orde, je raakt niet gedehydreert. De balans wordt alleen sneller weer teruggebracht. Je houdt het vocht minder lang vast. Daardoor meot je dus sneller na een kopje koffie plassen: de sluis gaat sneller open. Maar uiteindelijk verlies je net zoveel water uit de rivier als dat je bij normaal water zou hebben verloren.

daffodil

Re: Zo veel dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:16

Ik denk bij het lezen van de topictitel, hé een lotgenoot! Want ook ik heb altijd dorst.....totdat ik lees dat je slechts 1,5 liter drinkt per dag want dat is nog niet eens de aanbevolen hoeveelheid.

Ik drink dagelijks tussen de 3 en 5 liter en dat is al jaren zo. Ik ben meerdere keren getest maar daar komt niets uit. Ik heb gewoon altijd dorst, ik ga niet van huis zonder flesjes water en per week gaan er een stuk of tien zomaar doorheen. Daarnaast drink ik thuis voornamelijk thee en 's avonds cola light. Van koffie krijg ik nog meer dorst dus daar blijf ik vandaan. Suikerhoudende dranken drink ik niet, hoewel een warme chocomelk in de winter erg verleidelijk is maar....dat levert nog meer dorst op.

Ik ben niet anders gewend, mijn beker is nu nog warm van de thee van net maar ik heb alweer trek in de volgende die ik ook maar gewoon ga zetten! Er is eigenlijk maar één nadeel hieraan, ik moet ook altijd plassen :+

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:08

Ayasha schreef:
Nyncke schreef:
Aan de hand van wat schriftelijke informatie op een forum met zekerheid te durven stellen dat de TS géén diabetes heeft, vind ik nogal gewaagd![...]

op basis van die zelfde informatie zonder studies TS bang maken dat ze het WEL heeft vind ik nog gewaagder.[...]

Oh? Moet je me toch even laten zien waar dat dan gebeurt.

Zelf heb ik de TS aangeraden even langs de huisarts te gaan, omdat 'n test zo gedaan is en als daar niks uitkomt, hoef je je immers ook geen zorgen te maken. Daarbij heb ik het niet over diabetes alleen, er zijn andere dingen (ook onschuldig) die eraan ten grondslag kunnen liggen. Ik ga ervan uit als TS met haar probleem het Internet op gaat, dat het haar in ieder geval dwarszit. Dan kun je jezelf beter even laten onderzoeken, dat levert je meer en beter gefundeerde informatie op.
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 04-08-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:23

Jij niet, wel op pagina 1 iemand die het meteen oppert en daarop kwamen ook de reacties dat diabetes wellicht ver gezocht is. Veel dorst als je maar 1.5l water drinkt op warme dagen (waar je dus meer vocht verliest) is logisch. Als ze nu met 2 a 3l drinken nog steeds zoveel dorst heeft zou ik zeggen "ja tis een symptoom" maar met 1.5l.. Nee.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:25

Sorry, heb m'n reactie al aangepast omdat ik inderdaad zag dat het niet persoonlijk bedoeld was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:15

secricible schreef:
Janneke2 schreef:
.....maar omdat het vocht van de koffie sneller je lichaam verlaat, heb je er minder lang plezier van.
Waar een glas water laten wij zeggen een uur lang maakt dat je voldoende vocht aan boord hebt -
zul je na een even groot glas koffie sneller jezelf weer moeten "drenken". (Wat over de dag verspreid wel aantikt.)

Voor een deel heb je gelijk, maar dat je het vocht sneller kwijt raakt is wat anders als dat het dehydreert.

Dat klopt.
Maar de kern van de zaak is, dat je als mens voldoende water 'aan boord' moet zien te houden.

"De waterstand eindigt zoals die begon want er is een balans." - die snap ik, maar de aanleiding was TS die zich ergerde aan dat ze zo veel moest drinken, waarbij ze vooral koffie en "fris" dronk. (De aanhalingstekens zijn van mij: drankjes die drie suikerklontjes bevatten, daar zou een ander woord toepasselijker voor zijn.)

Ofwel: dat koffie niet "actief extra water er uit gooit", dat is een ding. Maar balans zie ik niet echt en de noodzakelijke hoeveelheid water heb je relatief kort in je lijf.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:32

Ayasha schreef:
Jij niet, wel op pagina 1 iemand die het meteen oppert en daarop kwamen ook de reacties dat diabetes wellicht ver gezocht is. Veel dorst als je maar 1.5l water drinkt op warme dagen (waar je dus meer vocht verliest) is logisch. Als ze nu met 2 a 3l drinken nog steeds zoveel dorst heeft zou ik zeggen "ja tis een symptoom" maar met 1.5l.. Nee.

Als je mij bedoelt, en dat denk ik wel, beweer ik niet dat ze geen diabetes heeft. Maar met dit weer en wát ze allemaal drinkt, lijkt het mij onwaarschijnlijk, omdat je van die dranken nu eenmaal dorst krijgt. Daarnaast heb ik ook gezegd dat mocht ze het niet vertrouwen, een testje evengoed snel gedaan is. Beter lezen voordat je gaat 'beschuldigen'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:34

Waarom voel je je aangesproken als jij niet eens met diabetes kwam? :?
Even terug gezocht, het was zillionke voor er nog meer heethoofdjes zich onterecht aangesproken voelen en willen happen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:41

Janneke2 schreef:
secricible schreef:

Dat klopt.
Maar de kern van de zaak is, dat je als mens voldoende water 'aan boord' moet zien te houden.

"De waterstand eindigt zoals die begon want er is een balans." - die snap ik, maar de aanleiding was TS die zich ergerde aan dat ze zo veel moest drinken, waarbij ze vooral koffie en "fris" dronk. (De aanhalingstekens zijn van mij: drankjes die drie suikerklontjes bevatten, daar zou een ander woord toepasselijker voor zijn.)

Ofwel: dat koffie niet "actief extra water er uit gooit", dat is een ding. Maar balans zie ik niet echt en de noodzakelijke hoeveelheid water heb je relatief kort in je lijf.

Het was een reactie op har166 van de voriege pagina die aangaf dat koffie vocht uit het lichaam onttrekt en dat je 2 glazen water moet drinken voor iedere kop koffie :) en dat is dus niet juist. Dus dat was gedeeltelijk buiten de situatie van ts.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:03

Ayasha schreef:
Waarom voel je je aangesproken als jij niet eens met diabetes kwam? :?
Even terug gezocht, het was zillionke voor er nog meer heethoofdjes zich onterecht aangesproken voelen en willen happen.

omdat ik het zelf ook heb , en dit was een van mijn eerste symptonen! Wil de ts alleen maar helpen , voordat je het weet zijn al je nieren vergiftigd

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:08

Ik heb misschien deze tip over het hoofd gezien: meet in een maatbeker wat je drinkt, dan krijg je een precies beeld van hoeveel je drinkt. Daar heeft je HA al gelijk iets aan ;).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:13

Ik heb ook een langere periode gehad van onwijze dorst. Daarbij was ik erg vermoeid en viel ik voor mijn doen hard af. (Bij een lengte van 1.76 woog ik uiteindelijk nog geen 56 kg meer).

Maar ondanks deze symptomen ben ik geen diabeet.
Ik zou het dus even aankijken en inderdaad van al die zoete dranken krijg je juist meer dorst.
En mocht je graag uitsluitsel willen kun je even langs de huisarts, dan weet je het meteen :).

Houd eventueel bij hoeveel je exact drinkt (en eventueel wat voor dranken). Dit zal je huisarts vermoedelijk wel willen weten :).

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:19

Zo wat een reacties!

Ik probeer nu weer water te drinken en dat lijkt wel wat te helpen :)

Reactie van de vorige pagina met symptomen van diabetes heb ik allemaal wel maar niet zo erg als daar gezegd word.

Ik denk dat het allemaal wel mee valt dus.

Toch bedankt allemaal voor het mee denken!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:53

Misschien kun je een week lang uit flessen drinken.
Bijv elke dag 2 x 1,5 liter.
Drie liter moet wel goed zijn.
Nog steeds dorst dan kun je verder kijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:01

3 liter met het weer dat ze nu voorspellen? Ik vind het erg veel... Ik zou eens beginnen met 2, bij aanhoudende dorst naar 2,5l. Als dat niet voldoende is zou ik met de huisarts gaan praten...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:57

Als ze zoveel dorst heeft..

swift_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:50

Zoals al eerder gezegd, beter om gewoon even naar de huisarts te gaan.
Sommige mensen hebben veel meer behoefte aan vocht dan andere. Dit hoeft niet perse erg te zijn, maar het kan wel. (Denk aan diabetes, natrium tekort, werking van de nieren.)
Het lijkt me niet slim om zelf van alles te gaan proberen, en diagnoses uit te sluiten of te stellen op basis van informatie van hier en internet. Schijnbaar maak je, je in ieder geval zorgen om de situatie, gezien je topic hier. Om uit te sluiten of het bij jou een lichamelijke oorzaak heeft of dat er niets aan de hand is zul je dus toch even langs de huisarts moeten. Die kan je oa op basis van bloedonderzoek al een hoop meer vertellen, succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:14

Hannanas schreef:
Als ze zoveel dorst heeft..

Ze is gewend om anderhalve liter te drinken, waarvan het grootste deel suikerrijke dranken. Dan is een verdubbeling wel erg overdreven... Gewoon eerst water drinken en wat meer drinken, dan heb je geen drie liter nodig.
Persoonlijk, als je 3liter per dag nodig hebt om geen dorst te hebben met dit weer, zou ik de huisarts al eventjes gedag gaan zeggen...

LynnDeniseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:22

Toen mijn zusje erachter kwam dat ze diabetes had, hing ze zelfs s nachts met haar hoofd onder de kraan. Die dorst is zo erg dat je ervan wakker wordt en het echt niet weg kan drinken, nog niet voor 2 minuten.

Fijn dat het water drinken helpt TS!

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:12

Precies LynnDenise, zo erg is die dorst!

En laat je niks wijsmaken over 2 tot zelfs 3 liter water per dag drinken. Man je zou er een watervergiftiging van oplopen (dat bestaat ook, maar moet je nóg meer in korte tijd drinken). Een mens heeft dagelijks 1,5 tot 2 liter VOCHT nodig. Reken daarbij dus ook de jus, de yoghurt, gekookte rijst vol vocht, sap in fruit etc. Dan hoef je er echt niet geforceerd 2 liter water bij te klotsen hoor. Je zou alle vitamientjes gelijk weer uit je lichaam spoelen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:37

Drink je vóór het sporten wel voldoende? Dat kan ook nog wel eens helpen :)