Extreem ontstoken teen/voet, gouden tip gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:30

ThreeFingers, inderdaad dat zalfje dat ze dan weer aansmeren is een grote kans.. Dan gaan ze zeggen "probeer dit eerst nog maar eens, en mocht dat niet helpen kom dan maar weer terug". Staat bijna op repeat bandje daar :')
Begrijp me niet verkeerd hoor, heb respect voor artsen e.d. Maar is de laatste tijd beetje te vaak dat ze daar wat luchtig doen over bepaalde situaties, ook na aandringen. Beetje irritant soms :P

Karin, bacterie door koraal heb ik inderdaad van meerdere bokkers via PB gekregen. Klinkt allemaal niet best :(
Hoe lang heb jij er last van gehad?
Ook dat stuk, erg interessant! Dankjewel!
Er staat ook in van gezwollen lymfeklieren, dat heb ik helaas ook :\ Of dat door hooikoorts of dit komt, durf ik zo niet te zeggen. Maar de combi is niet ideaal..

KarinLF, dankjewel voor de duidelijke uitleg! :) Ik ga eens op die site kijken! Ingegroeide nagel was het volgens de huisarts (nog) niet. Ze gaf wel aan dat het zou kunnen gebeuren. Het zinnetje "zo komt de hele teen weer tot rust" klinkt als muziek in de oren!

Tamary, ik neem aan dat dit goed duidelijk is geweest. Maar of ze daadwerkelijk de link zo heeft gelegd weet ik niet. Degene die ik nu had was ook een arts die inspringt als het druk is, dus weet ook niet precies waar haar 'specialiteiten' liggen, en kennis van tropische ongelukjes. Ze heeft er ook maar twee tellen naar gekeken. Dus heeft het naar mijn idee ook niet zwaar opgepakt. Als ik weer terug ga, ga ik sowieso om iemand anders vragen.
Op vakantie had ik er nog geen last van. Toen was het enkel dik en blauw door de kneuzing. Pas na zo'n anderhalve week is het zo gaan ontsteken.

Maartje1990, dat is niet best :') Trekzalf heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord! Maar dat is meer voor open wonden toch?

Huisarts it is! Vertrouw 't niet meer..

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:33

ThreeFingers, inderdaad dat zalfje dat ze dan weer aansmeren is een grote kans.. Dan gaan ze zeggen "probeer dit eerst nog maar eens, en mocht dat niet helpen kom dan maar weer terug". Staat bijna op repeat bandje daar :')
Begrijp me niet verkeerd hoor, heb respect voor artsen e.d. Maar is de laatste tijd beetje te vaak dat ze daar wat luchtig doen over bepaalde situaties, ook na aandringen. Beetje irritant soms :P

Karin, bacterie door koraal heb ik inderdaad van meerdere bokkers via PB gekregen. Klinkt allemaal niet best :(
Er staat ook in van gezwollen lymfeklieren, dat heb ik helaas ook :\ Of dat door hooikoorts of dit komt, durf ik zo niet te zeggen. Maar de combi is niet ideaal..

KarinLF, dankjewel voor de duidelijke uitleg! :) Ik ga eens op die site kijken! Ingegroeide nagel was het volgens de huisarts (nog) niet. Ze gaf wel aan dat het zou kunnen gebeuren. Het zinnetje "zo komt de hele teen weer tot rust" klinkt als muziek in de oren!

Tamary, ik neem aan dat dit goed duidelijk is geweest. Maar of ze daadwerkelijk de link zo heeft gelegd weet ik niet. Degene die ik nu had was ook een arts die inspringt als het druk is, dus weet ook niet precies waar haar 'specialiteiten' liggen, en kennis van tropische ongelukjes. Ze heeft er ook maar twee tellen naar gekeken. Dus heeft het naar mijn idee ook niet zwaar opgepakt. Als ik weer terug ga, ga ik sowieso om iemand anders vragen.
Op vakantie had ik er nog geen last van. Toen was het enkel dik en blauw door de kneuzing. Pas na zo'n anderhalve week is het zo gaan ontsteken.

Maartje1990, dat is niet best :') Trekzalf heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord! Maar dat is meer voor open wonden toch?

Huisarts it is! Vertrouw 't niet meer..

Joyce_R

Re: Extreem ontstoken teen/voet, gouden tip gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:33

Mijn computer deed even moeilijk, kan zijn dat bericht er nu 3x op staat. Sorry mocht dit zo zijn :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:35

*rilt even*

koraal verwondingen kunnen zo pijnlijk zijn, en je hoeft maar 1 klein momentje te hebben van onoplettendheid te hebben om iets open te halen.. zelfs met niet levend koraal..

helaas helpen waterschoenen en goede sandalen lang niet altijd.. Heb eenmaal zelfs een stukje koraal (dood, dus niet door tegen het koraal te stoten) op mijn wreef gehad.. merkte tijdens de duik dat ik last kreeg van mijn voet. zwemvlies los maken, duikschoen (goed passende nauw sluitende uit) en ja hoor, koraal in mijn schoen.. waarschijnlijk er toch in weten te komen opgeworpen uit het zand toen we over de plaat gingen.

bij stoten kan het natuurlijk ook door de openingen van je watershoenen heen steken of over de rand van je sandalen..

---

zoals er al geciteerd is, zijn dit soort wondjes zomaar geinfecteerd.

wel vind ik het een slecht teken dat er zo vaak sprake is van verwondingen aan levend koraal.. dat er af en toe iemand een foutje maakt ok.. maar heb met eigen ogen mogen zien hoe dicht sommige mensen naast/boven koraal blijven.. een klein golfje of onbalans (voor erboven, de zee onder je kan zomaar een halve meter of meer wegtrekken in een dal van een golf) en je zit erop.. zo zonde van structuren die er zolang over hebben gedaan...

daarmee wil ik TS niet veroordelen, immers ik weet de omstandigheden totaal niet en ongelukjes kunnen altijd gebeuren, ook als je voorzichtig bent en 'veilige' afstand houdt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:39

Joyce_R schreef:

Graag gedaan :) Het lijkt erop dat jouw HA idd geen idee heeft wat koraal kan veroorzaken.

Bij mij gebeurde het op Magnetic Island. Gelukkig wist de staff van het hostel hoe ermee om te gaan. Iemand van de receptie heeft een uur lang met een pincet in mijn teen geprikt om alle restjes koraal weg te halen en de boel is goed ontsmet. Het leek onder controle (wel pijnlijk allemaal), maar ik kreeg een paar dagen later toch weer last, alleen was ik daar toen alweer weg. Het leek iig net of er nog een stukje koraal zat: een onderhuids bultje, alsof ik een flinke splinter had die er niet uit wilde, ook niet met trekzalf trouwens. Het bleef nog weken gevoelig, het is gelukkig niet meer gaan ontsteken. Heb het wel in de gaten gehouden, maar het bultje zelf was pas maanden later echt weg. Of er nou nog koraal zat of dat het onderhuids littekenweefsel was weet ik niet. Zo erg als jij het hebt had ik het gelukkig niet.

Zoals KarinLF zegt lijkt het erop dat de druk van de nagel af moet. Dat geeft al een hoop verlichting en dan kan een eventuele ontsteking ook weg. Vergelijk het maar met een hoefzweer. ;)

Veel sterkte, dit kan zo ongelofelijk veel pijn doen. En je gaat er nog scheef van lopen ook.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:43

Nou neem maar van mij aan dat hij ingegroeid is :j
HA weet ook niet altijd alles ;)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:45

Het valt me inderdaad ook op dat er meerdere mensen zijn met openhalen aan koraal! Wel prettig om dan kennis te delen! Dat ik een idee heb wat of hoe..

Bij mij is het gekomen door een golf. Er stond een harde wind, en er kwam een mega golf aan, waardoor ik geen macht meer had. En helaas waar de golf me neer heeft gepland stond een koraal.. Gelukkig was dit niet zo'n mooi koraalrif als dieper de zee in. Dit was vrij dicht bij het strand. Maar de bodem is daar niet zand, maar afwisselend zand en koraal.

Karin, ben ook bang van niet als ik dit zo lees.. Hoop de volgende die ik tref wel!
Bij jou is wel heel fijn dat ze je hebben geholpen! Bij mij was er op dat moment nog niet echt veel te zien, geen heuse stukken koraal zeg maar. Enkel een teen die steeds dikker en blauwer werd.
Bij mij lijkt de dikheid ook te wisselen in de ontsteking. Ene moment extreem, andere moment is de druk er ook weer wat af. Bij een sodabadje ging ie gisteren ook open. Toen stond er ook een enorme druk op. Dat lijkt te hebben geholpen! Maar dat is nu weer dikker aan het worden. Heb het er geprobeerd uit te drukken, maar nu ging ie niet open.

Dankjewel! Het scheve lopen inderdaad ook.. Voel me echt zo'n nogal kreupele :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:47

Bij mij ging het op dezelfde manier, ook opzij geslingerd door een golf. Niet eens zo heftig, maar in een reflex zet je je schrap met handen en voeten, en als er dan net ergens een stukje koraal uitsteekt... Ik had het niet eens gezien.

Sodabadje geeft iig verlichting. Als de druk en de pijn echter steeds terugkomt, dan moet de boel wel even worden opengemaakt vrees ik.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:50

Jaa dat doe je dan inderdaad ook snel uit reflex! Dat kon ik alleen bij deze helaas helemaal niet.. Was echt zon veertje in de wind, compleet machteloos. En uiteindelijk als een steen naar beneden gegooid.

Betreft open maken, heb ik ook zitten denken om met een ontsmette naald wellicht open te maken? Totdat ik bij de dokter terecht kan. Aanrader? Of giga afrader? Afraden kan ik me zelf wel iets bij voorstellen namelijk :P Ben meestal niet zo van het zelf dokteren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:56

Hmm, ik durf het je niet aan te raden. Bij blaren doe ik dat wel, maar ik weet niet of ik het zou durven als mijn teen eraan toe zou zijn als die van jou. Misschien uiteindelijk wel uit wanhoop...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:56

Ik had er al lang zelf een naald in gezet, maar of dat echt een aanrader is..
Je kunt makkelijk wat verkeerd doen natuurlijk, maar ik zou het zelf wel aandurven :))

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:58

Jaa die neiging is af en toe zooooo groot.. :roll: Kan me dan inhouden omdat ik dan denk, wordt toch alleen maar erger. Maar die druk is af en toe echt vreselijk. Maar er aan komen is ook momentje van dood gaan..
Gelukkig goede pijnstillers gekregen die helpen, die ik dan in neem en dan voel ik dat ook niet meer zo..

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:59

Ik heb precies zo'n ontstoken teen gehad door een harde trap tijdens het voetballen. Een vreselijk pijnlijke behandeling bij de pedicure gehad en antibiotica van de dokter gekregen en daarna werd het snel minder.
Maar nu na zo'n 3 jaar is het weer terug #) ben ook met sodabadjes aan de gang maar het helpt niet... als ik weer terug ben van vakantie ga ik weer langs de huisarts, wil alleen echt niet aan de antibiotica want daar word ik zo ziek van.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:00

Ik heb een tijdje steenpuisten gehad, die mocht je ook niet uitknijpen maar die krengen deden soms zo zeer van de druk die erop stond :x Vergelijkbaar met jouw teen denk ik

Die kneep ik lekker onder de douche uit! :D en ja dat doet zeer en dat "mag" volgens het boekje ook allemaal niet maar het verlicht enorm
Dus ik snap je aandrang

Ga je de HA post nog bellen om aan te dringen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:04

Een pedicure mag geen ontstoken tenen behandelen, ik zou een arts gaan.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:07

Suus_, die pedicure behandeling ben ik inderdaad ook een beetje bang voor! Maar wat moet, dat moet natuurlijk!
Maar dat het terugkomt? Dat is rot! Hopen dat het mee gaat vallen! Maar ik heb het idee dat dan eerst de ontsteking wel wat weg moet zijn?

Corelli, dat klinkt ook niet top.. Soms overtreed je liever het boekje dan de pijn ervaren haha. Maar kan me (nog) inhouden..

Heb gisteren de huisartsenpost gebeld. Maar kwam niet in aanmerking voor weekenddienst. Die willen alleen 'levensbedreigende' situaties helpen. Ik ga nu op vakantie. Maar ik ga proberen daar naar een medische post of huisarts te gaan!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:28

Het komt terug omdat ik mijn teennagels scheef af knip, ben daar gewoon een kluns mee :')
Ik weet niet meer of ik met ontstoken teen bij de pedicure zat, misschien heb ik eerst de antibioticakuur gehad en kon toen zonder ontsteking naar de pedicure..

Nare is dat de pedicure niet met verdovingen mag werken. Ik heb een hoge pijngrens maar dit was echt pijnlijk.... neem iemand mee wiens hand je fijn kan knijpen... :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:44

Wat mij ooit geholpen heeft bij een hele vieze ontsteking op m'n scheenbeen ma een kattenbeet was een natte doek om de ontstekingsplek leggen en inpakken met huishoudfolie, dat doorzichtige, dat er na een half uur afhalen en de pus stroomde eruit.. Ik had hierbij ook antibiotica , ohh wat luchtte dat heerlijk op, ik herhaalde dat een paar x op een dag, dat was het advies van m'n eigen arts ook.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:57

Haha goeie tip Suus! Ik kan vaak ook wel heel veel verbijten. Maar hier aan zitten Oh menn, is niet een activiteit waar ik naar uit kijk.. Sokken en schoenen aan doen is al een drama.. Probeer zo veel mogelijk op slippers te lopen, maar kan helaas ook niet altijd. :(

Knollentuin, dat klinkt als een verademing! Denk qua behandeling misschien vergelijkbaar met dat eerder genoemde gaasje? Ik ga het dadelijk gelijk eens proberen met een klein doekje! Ook echt specifiek die folie? Of was dat enkel iets om vast te zetten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:59

De folie dient echt om de ontsteking open te broeien, klinkt smerig, maar helpt echt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:00

vetramil en mesitran zijn zalven op honingbasis. Honing werkt antiseptisch. Je kunt ook gewoon een goede kwaliteit koudgeslagen natuurlijke honing erop doen. Werkt erg fijn.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:09

Joyce_R schreef:
Haha goeie tip Suus! Ik kan vaak ook wel heel veel verbijten. Maar hier aan zitten Oh menn, is niet een activiteit waar ik naar uit kijk.. Sokken en schoenen aan doen is al een drama.. Probeer zo veel mogelijk op slippers te lopen, maar kan helaas ook niet altijd. :(

Herkenbaar! Ik ervaar het precies zo, kan goed tegen pijn maar ik heb een bepaalde 'grens'. Binnenkort moeten mijn verstandkiezen getrokken worden, vreselijk.. zie er ook enorm tegenop!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:44

Joyce_R schreef:
Knollentuin, dat klinkt als een verademing! Denk qua behandeling misschien vergelijkbaar met dat eerder genoemde gaasje? Ik ga het dadelijk gelijk eens proberen met een klein doekje! Ook echt specifiek die folie? Of was dat enkel iets om vast te zetten?

Nat verband helpt ook de nagel zo los te maken dat HA hem er makkelijk af kan trekken. Dan zou de druk er ook af moeten zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:48

Ik zou ook goed onder de douche met de kop erop, dan word het week. Verder wil ik je alle succes en sterkte van de wereld wensen! En een prettige vakantie ondanks je ongemak. Waar ga je heen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:55

Waarom ga je niet naar de HAP? heb je meteen een andere arts.