Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:29

Gewoon de pil voor op je tong leggen. Hoe meer j hem nar achteren legt, hoe moeilijker het wordt. Vermoedelijk omdat het drinken dan over de pil heen gaat.

Sentido

Re: Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:42

Aah ik ben dus niet de enige :))
Hier nog zo'n drama geval. Het enige wat ik tot nu toe kan slikken is de anticonceptie pil, maar dat is echt een mini mini pilletje. Paracetamol komt er niet in en dus gebruik ik als het moet zo'n kindergeval wat je moet opzuigen. En bij de dokter geef ik het gewoon aan en tot nu toe was er altijd wel een alternatief in bv een poeder of een drankje. Het zit absoluut tussen mijn oren, maar ik krijg een stukje eten dat niet helemaal fijn is ook niet weg. En als ik per ongeluk een stukje kauwgum doorslik, dan stik ik er bijna in door angst. Wat je er aan kunt doen, geen idee. Oefenen denk ik..

Overigens kan ik er allemaal goedjes en drankjes bij doen maar dat helpt niet. Ik blokkeer gewoon en dan wordt de doorgang zo nauw dat die pil gewoon blijft hangen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:48

quartel schreef:
manie schreef:

O,o,oh wat een dommigheid hier.
Lees ff wat ik schreef, NIET alles mag kapot!

Hoe doe jij dat dan door een sonde slang??

Oef, nee, echt niet alle medicatie mag gemalen worden of gebroken! Let daar goed mee op.
Wanneer er een sonde in het spel is moet dit door de arts vermeld worden op de medicatievoorschriften. De arts moet dan ALLE medicatie bekijken om te kijken of deze door de slang mag en anders kijken voor een alternatief (werkzame stof veranderen, eventueel in zetpilvorm of drankje oid). De apotheek moet dit dan NOGMAALS controleren, of er echt geen fouten zijn gemaakt.

Veel medicatie kan gemalen worden, maar lang niet alles. Medicatie met maagsapresistente capsules niet, langzame afgifte niet, zo zijn er nog een aantal te noemen. Vaak staat dit overigens wel benoemd in de bijsluiter, maar ALTIJD contact opnemen met de apotheek als je medicatie wil vermalen en er niets over in de bijsluiter genoemd staat!!

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:07

Voordat je melkprodukten gaat gebruiken om pillen door te slikken of de pillen kapot maakt altijd eerst de bijsluiter lezen.
Sommige pillen zoals bv methotrexaat mag je absoluut niet met melkprodukten innemen omdat dit de werking negatief beinvloedt. Ook mogen medicijnen die decmaagwand kunnen beschadigen niet gebroken worden zoals methotrexaat en cell cept. Er zijn ook maagbeschermers zoals omeprazol, esomeprazol en bv pantazol die in zijn geheel doorgeslikt moeten worden zodat de werking pas in de maag begint.

Dus eerst de bijsluiter van je medicijnen goed doorlezen!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:16

Ik heb het altijd zo gedaan :
Pak een lepel, flink dot vla of yoghurt erop, pil erin en eten alsof je een hap van je vla neemt! Ik ben begonnen met een paracetamol door de helft te doen.
Inmiddels kan ik een hele paracetamol met alleen water innemen, grotere doe ik nog steeds op deze manier.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:20

Hmm, ik slik alle pillen (behalve die grote capsules, antibio bijvoorbeeld) zonder water. Eerst afslikken, dan wat water voor de smaak weg te spoelen.

Het is echt iets wat tussen de oren zit en wat je moet leren. Succes en euhh, goed de bijsluiters lezen voor je gaat malen/breken! :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:42

Oefenen met M&M's :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:10

Owh, verschrikkelijk herkenbaar. Vaak leg ik mijn glas zegmaar beetje schuin, pil op de rand van het glas en samen met water direct doorslikken. Ook geen last van een vieze nasmaak of het idee dat de smaak nog op mijn tong zit. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:15

Bijna elke pil die je in moet nemen via je mond, mag je ook als zetpil gebruiken. ( raadpleeg wel altijd je dokter, het kan zijn dat er uitzonderingen zijn natuurlijk!)
Mocht het echt niet lukken, zou dit een oplossing kunnen zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:19

Niet elke pil mag je fijnmalen:
In principe tabletten of pillen met een breuklijn mag je breken of vermalen, de andere medicatie niet. Moet dit dan toch (ivm inname probleem) dan eerst even vragen bij de apotheek en zonodig hetzelfde medicijn maar dan in een andere vorm (drank,poeder oid) vragen. Regelmatig zie ik dat medicatie gewoon allemaal wordt vermalen dit kan een nadelige invloed op de werking hebben en/of voor de zorgvrager.

Alhoewel er in de zorg wel heel gemakkelijk over word gedaan. Hetzelfde als medicatie op een lege maag geven. Ik snap niet dat dat goed is voor de werking ervan. Doe het gewoon tijdens het ontbijt dan werkt het ook beter.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:22

Ik doe me koppie naar achteren, leg ze op het einde van me tong. Slok water erachteraan en klaar! Ik slik er 5 tegelijk op deze manier :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:23

Nessah schreef:
Bijna elke pil die je in moet nemen via je mond, mag je ook als zetpil gebruiken. ( raadpleeg wel altijd je dokter, het kan zijn dat er uitzonderingen zijn natuurlijk!)
Mocht het echt niet lukken, zou dit een oplossing kunnen zijn.

Juist niet.
Het darmvlies is heel gevoelig en veel pillen hebben maagzuur nodig om uit elkaar te vallen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:29

xIirtJj schreef:
Gewoon de pil voor op je tong leggen. Hoe meer j hem nar achteren legt, hoe moeilijker het wordt. Vermoedelijk omdat het drinken dan over de pil heen gaat.

huh oh?
Heb het juist andersom. Zo ver mogelijk naar achter leggen en hij is al weg zodra ik mn tong naar binnen haal!
In het begin problemen gehad. Nu kan ik gewoon grote pillen weg slikken zonder moeite.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:31

quarte
[quote="manie schreef:
quartel schreef:
Ik ben bang dat ik er ervaring genoeg mee heb om te weten dat dat dus wel kan.

En een beetje normaal reageren misstaat echt niet hoor!

O,o,oh wat een dommigheid hier.
Lees ff wat ik schreef, NIET alles mag kapot!

Hoe doe jij dat dan door een sonde slang??[/quote]

Dan zorg je voor vloeibare medicijnen. ik werk ook in de zorg en wij hebben mensen met slikproblemen en dan nog mogen we bepaalde medicijnen niet kapot maken omdat je er dan last van de maag van kunt krijgen. Met een sonde ligt het er ook aan waar de sonde zit in de maag of hoog in de darm.

Vraag gewoon je huisarts om evt andere tabletten en of je ze evt wel kapot mag maken.
Soms wilt het in nemen met een hap vla ook nog wel eens goed werken

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:33

Ik neem een slok water in mn mond en druk de pil door mijn lippen erbij.... dan kantel ik mn hoofd naar voren (niet naar achteren) zo kan je keel open gaan staan. en dan slok ik het water incl de pil door.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:33

Ik doe meestal eerst een beetje drinken in mijn mond, dan gooi ik de pil erbij en dan gewoon nog meer drinken. Ik gebruik overigens nooit water, maar frisdrank. Voor mij is dat makkelijker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:34

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:35

Ik kon het vroeger ook nooit, totdat ik méest omdat ik aan het uitdrogen was. Toen is er een knop in m'n hoofd omgegaan en sindsdien kan ik alle pillen doorslikken.

Ik doe gewoon de pil in m'n mond, slok water en klaar is kees. Ik denk dus ook dat het vooral tussen je oren zit.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:36

SummerRemedy schreef:
Ik doe altijd eerst een grote slok water in mn mond, dan hoofd achterover, pillen in mn mond gooien en alles in 1x doorslikken, kan zo ook wel 4 tegelijk doorslikken. Als ik de pil eerst in mn mond doe blijft ie een soort van aan mn tong plakken en ik wil ze liever niet proeven O:)

Precies dit doe ik ook! Pil eerst droog achterin leggen triggert snel een kokhals reactie. Op deze manier 'drijft' ie gewoon direct, helemaal prima :D

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:25

Hoe doe jij dat dan door een sonde slang??

Dan komt het toch direct in de maag terecht? Dan hoeft de capsule niet ervoor te zorgen dat er iets beschadigd wordt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:25

At bedoel je suus? Ik snap je vraag niet...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:27

Goh vervelend dat je er last van hebt. Ik heb zelf totaal geen last van pillen slikken ik stop ze in mijn mond en slik ze door. Bij paracetamol breek ik ze wel door midden en neem ik er een slok water bij.

Je zou eens kunnen proberen met een hap yoghurt? Vroeger moest ik vis capsules slikken en dat deed ik ook met yoghurt.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:31

Volgensmij zit het ook een beetje tussen de oren.
Maar de ene gaat idd beter dan de andere!
Als het mij even niet lukt steek ik m'n tong iets naar buiten zodat hij m'n keelgat niet kan blokkeren dus dan moet ik wel haha!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:35

Zelf heb ik geen moeite met slikken, maar ik keek een tijdje geleden een programma op rtl 4 waarop ze zeiden dat bij de apotheek een soort gel te koop is met kersensmaak oid. Dit is speciaal bedoeld om tabletten te slikken en met dit goedje schijnt de tablet heel makkelijk naar binnen te glijden. Misschien iets om te proberen, succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:39

Bij mijn zoon werkt het beste:
grote lepel appelmoes, pil erin, en dan de appelmoes naar binnen zuigen: dan floept de pil mee naar binnen.