Eigen risico anticonceptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:40

@loetie84 ook minder ernstige dingen als gyneacoloog, verloskundige en ziekenhuis opname bij bevalling :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:41

Je moet voor 1 november meende ik opzeggen en overstappen.

Ik betaal geen bedrag aan mijn huisarts.
Bijdrage voor de pil is iets van 8€ per half jaar. Verder ben ik aanvullend verzekerd en betaal zelden ergens voor. Goed uitzoeken scheelt echt veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:41

Volgens mij betaalt elke Nederlander die inschrijfkosten / abbokosten bij de HA, alleen merken we dat nooit omdat dit onderdeel is van de premie die je maandelijks betaalt.

Ik zit overigens prima qua verzekering, heb de maximale aanvulling en betaal 128 per maand. Heb ik ook wel nodig, als ik alleen basis verzekerd zou zijn dan zou ik veel duurder uit zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:42

Cyella schreef:
En dat ik ook nog eens 20 euro per kwartaal betaal gewoon om bij een dokter te mogen komen. Jezus, dit is wel érg overdreven :')

Nee, dit betaal jij niet. Je huisarts declareert een bedrag per kwartaal bij je ziektekostenverzekeraar als je een abonnement bij je huisarts hebt maar daar geldt geen eigen risico voor.

Overstappen kan per kalenderjaar, dus per 1 januari. Wel zijn in november de pakketten en premies van alle zorgverzekeringen bekend. En de inhoud van de basisverzekering zal op Prinsjesdag bekend zijn (derde dinsdag van september)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:42

hier ook aanvullend netjes bij zilveren kruis geregeld allemaal, alleen prikpil betaal ik wel zelf en krijg ik niks van terug,is iets van 10 euro per kwartaal, maar goed lig ik niet wakker van

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:44

manonutjuh schreef:
Mioux schreef:
Dan zou ik eens gaan navragen bij je verzekering waarom jij dit hebt? Hier betalen wij (4 mensen) dit nooit...

Volgens mij betaald iedereen dit.
Dit wordt vergoed vanuit de basis verzekering en zie je dus niet terug op je nota's oid.

Naar de huiarts gaan je kost niets op t moment dat je gaat, maar wordt dus op deze manier gedekt.

Dit klopt. Je kan bij de meeste verzekeringen inloggen en zien wat er als " zorgkosten" gemaakt is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:45

Nee, je moet voor 1 januari opzeggen en dan voor 1 februari een nieuwe verzekeraar hebben. Maar het is wel verstandig om dat niet tot het allerlaatst te bewaren. Half november zijn meestal de nieuwe premies en voorwaarden bekend.

Belle_boef: jouw verzekeraar betaalt wel een bedrag voor jou aan je huisarts. Je ziet het alleen niet bij alle verzekeraars terug op je declaratieoverzicht.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:46

Mioux schreef:
hier ook aanvullend netjes bij zilveren kruis geregeld allemaal, alleen prikpil betaal ik wel zelf en krijg ik niks van terug,is iets van 10 euro per kwartaal, maar goed lig ik niet wakker van

Ik zit ook bij het zilveren kruis inderdaad! Omdat het in België niet echt verplicht is om naar de tandarts te gaan, en ik dus al langer dan een jaar niet meer was geweest, was ik bang dat ik meteen iets drastisch had. Bij Zilveren Kruis had je de meeste voordelen voor relatief gezien het minste geld, vooral ivm de tandarts. Had daar ook een aanvullende verzekering voor afgesloten. Nu bleek dus dat ik op een beetje tandsteen na helemaal niets had, dus dat had ik ook niet hoeven te doen eigenlijk :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:47

Dieselpaard schreef:
huh? Een abonnement? Kun je dat abonnement niet stopzetten? Loopt dit via de apotheek? Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan, niemand betaald zoiets!

(bijna) IEDEREEN in Nederland heeft een abonnement bij de huisarts. Alleen weten veel mensen dit niet omdat je er geen eigen risico over betaalt en omdat de huisarts in veel gevallen rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareert. Kennelijk kan de huisarts van TS dat niet, mogelijk weet hij niet bij welke maatschappij TS verzekerd is, of onder welk polisnummer. Als TS dat even checkt met de huisarts zal hij in oktober gewoon bij de verzekeraar kunnen declareren.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:48

Koper schreef:
Dieselpaard schreef:
huh? Een abonnement? Kun je dat abonnement niet stopzetten? Loopt dit via de apotheek? Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan, niemand betaald zoiets!

(bijna) IEDEREEN in Nederland heeft een abonnement bij de huisarts. Alleen weten veel mensen dit niet omdat je er geen eigen risico over betaalt en omdat de huisarts in veel gevallen rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareert. Kennelijk kan de huisarts van TS dat niet, mogelijk weet hij niet bij welke maatschappij TS verzekerd is, of onder welk polisnummer. Als TS dat even checkt met de huisarts zal hij in oktober gewoon bij de verzekeraar kunnen declareren.

Ik weet nog niet of ik daar voor moet betalen, heb nog geen rekening binnen gekregen. Vandaar dat ik nog geen actie onderneem, maar als alles goed is en jullie gelijk hebben(Duh!) dan wordt het inderdaad automatisch verrekend.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:48

Welkom in Nederland. Dat is alles wat ik te zeggen heb. Waarom ben je niet in België gebleven? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:48

Ik zit ook bij Zilveren Kruis, ik hoef ook geen andere verzekeraar meer, zit er al jaren naar volle tevredenheid :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:49

Shadow0 schreef:
Nee, je moet voor 1 januari opzeggen en dan voor 1 februari een nieuwe verzekeraar hebben.

Je kunt je inderdaad in de loop van januari nog aanmelden bij een zorgverzekeraar als je voor 1 januari je zorgverzekering van het jaar ervoor hebt opgezegd. Houd er wel rekening mee dat je in de tussentijd (dus totdat je je weer ergens aanmeldt) niet verzekerd bent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:50

Cyella schreef:
Koper schreef:

Ik weet nog niet of ik daar voor moet betalen, heb nog geen rekening binnen gekregen. Vandaar dat ik nog geen actie onderneem, maar als alles goed is en jullie gelijk hebben(Duh!) dan wordt het inderdaad automatisch verrekend.

Jij betaalt er niet voor. Je zorgverzekeraar betaalt ervoor. Tenzij je huisarts niet weet waar je verzekerd bent. Dan krijg jij een rekening die je dan kunt opsturen naar je zorgverzekeraar.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:54

Koper schreef:
Shadow0 schreef:
Nee, je moet voor 1 januari opzeggen en dan voor 1 februari een nieuwe verzekeraar hebben.

Je kunt je inderdaad in de loop van januari nog aanmelden bij een zorgverzekeraar als je voor 1 januari je zorgverzekering van het jaar ervoor hebt opgezegd. Houd er wel rekening mee dat je in de tussentijd (dus totdat je je weer ergens aanmeldt) niet verzekerd bent.

Prima! Bedankt voor de info, dat komt wel goed!

@Nies_, ik ben een zogenaamde 'Nederbelg', hahaha! Ik heb altijd op de grens van Nederland en België(Maar dan in België dus) gewoond, letterlijk 2 huizen over de grens. In mijn achtertuin stond zelfs een grenspaal! Ik praat dan ook gewoon Nederlands(Ok, Limburgs...), geen Belgisch en ben altijd in Nederland naar school gegaan, heb ook altijd in NL gewerkt. Omdat ik ben gaan samenwonen met mijn (Nederlandse) vriend, en ik naar een andere school nu ga ben ik in NL gaan wonen. Terug gaan naar BE is dus imo niet echt een optie. Is ook niet dat ik zoiets heb van: Dit is belachelijk, nu ga ik weg! Ik verbaasde me meer over het feit dat ik voor een (hele dure!) verzekering betaal, en er niks voor terug krijg. In BE betaalde ik omgerekend max 20 euro per maand namelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:57

Shadow0 schreef:
Belle_boef: jouw verzekeraar betaalt wel een bedrag voor jou aan je huisarts. Je ziet het alleen niet bij alle verzekeraars terug op je declaratieoverzicht.

Daar was ik inmiddels achter.bij mij zit dat dus in mijn premie verwerkt en betaal ik niks extra's daarvoor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:58

Ik las het al inderdaad :)) dit is gewoon zoiets wat in België beter geregeld is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:04

Nies_ schreef:
Ik las het al inderdaad :)) dit is gewoon zoiets wat in België beter geregeld is.

Als je weet wat je voor jezelf geregeld hebt is het heel duidelijk en weet je waar je aan toe bent. Vindt het echt niet slecht hier in NL. Je moet je er alleen wel even in verdiepen en vergelijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:13

Cyella schreef:
@Nies_, ik ben een zogenaamde 'Nederbelg', hahaha! Ik heb altijd op de grens van Nederland en België(Maar dan in België dus) gewoond, letterlijk 2 huizen over de grens. In mijn achtertuin stond zelfs een grenspaal! Ik praat dan ook gewoon Nederlands(Ok, Limburgs...), geen Belgisch en ben altijd in Nederland naar school gegaan, heb ook altijd in NL gewerkt. Omdat ik ben gaan samenwonen met mijn (Nederlandse) vriend, en ik naar een andere school nu ga ben ik in NL gaan wonen. Terug gaan naar BE is dus imo niet echt een optie. Is ook niet dat ik zoiets heb van: Dit is belachelijk, nu ga ik weg! Ik verbaasde me meer over het feit dat ik voor een (hele dure!) verzekering betaal, en er niks voor terug krijg. In BE betaalde ik omgerekend max 20 euro per maand namelijk.

Hoe heb je dat al die tijd gedaan dan, wonen in België en werken in Nederland? In het land waar je je inkomen hebt hoor je je zorgverzekering te hebben.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:07

Koper schreef:
Cyella schreef:

Hoe heb je dat al die tijd gedaan dan, wonen in België en werken in Nederland? In het land waar je je inkomen hebt hoor je je zorgverzekering te hebben.

Er gelden andere regels als je nog geen 18 bent (:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:08

O ja, dat is ook zo. Excuus. Ik was even vergeten dat je nog zo jong bent.

Tillie20

Re: Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 16:22

Maakt toch niks uit! Als dat zo was geweest had ik helemaal niks verdiend die tijd :+

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:24

Ik ben verzekerd bij Univé Zekur, ook aanvullend, en krijg de pil nog gewoon vergoed. Ik bestel altijd via de pilexpress. Ze worden dan gewoon thuis bezorgd en het past gewoon door de brievenbus. Ideaal en geen gezeur van de apotheker. +:)+

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:13

Annemiek80 schreef:
Gianti schreef:

zo bedoelde ik 'nog leuker maken' natuurlijk ook niet, was sarcastisch hoe triest het gesteld is hier in apotheken... genoeg ervaring idd met verkeerde dosissen, incl verkeerde dosis morfine

van zo'n abbo heb ik nooooit gehoord... kan het niet zijn dat je zo'n verzekering hebt dat alleen vergoed wordt als je bij bepaalde ziekenhuizen gaat?

die verzekering bestaat (nog) niet (en komt er hopelijk ook niet)

Eh jawel hoor. De budgetpolissen. Gebruik Google maar eens met de term "Budgetpolis". De eerste hit is er een van de consumentenbond met een best aardige uitleg.

bliver

Re: Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:49

Ik moet toch even kwijt dat ik heel blij ben dat ik in nederland woon en dat ik niet bang hoef te zijn dat wanneer ik iets heb ik niet geholpen word. Ts verteld net zelf dat je in belgie minder betaald maar daar moet je dus de rest er los bij nemen, ziekenhuis ed. Zie jij het voor je dat je in het ziekenhuis beland en dat er eerst word gekeken of je wel verzekerd bent ipv dat ze je eerst gaan helpen. Of je bent zwanger en je kan niet in het ziekenhuis bevallen want ja daar ben ik niet voor verzekerd. Tuurlijk we betalen veel en soms heb je het niet nodig, maar ik ben toch wel blij dat je je over dit soort dingen geen zorgen hoeft te maken.

wat betreft TS, alles wat je bij de huisarts doet is verzekerd dus die kwartaalbijdrage ook gewoon. Waarschijnlijk is het gewoon naar jou gespecificeerd, ik vind dat wel netjes dan weet je ook waarvoor je verzekering betaalt. wat betreft dat je iets bij moest betalen bij de apotheek. niet alle pillen zijn standaard vergoed. Jij gaf zelf al aan dat je een speciale pil hebt en dan moet je zelf iets bij betalen. Voor de uitleg (al dan niet gekregen) betaal je ook stanndaard en dit is in NL altijd zo geweest. Apotheken zijn alleen pas sinds dit jaar verplicht om dit apart te specificeren om openheid van zaken te geven naar de klant toe waarvoor ze nou daadwerkelijk betalen. Wij nederlanders betalen di dus al jaren alleen wisten we het niet