Wassen volgens de "no poo" methode (geen shampoo), wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:14

Die honing shampoo van die site klinkt wel super chill, maar ik ben bang dat mijn hoofdhuid dat weer raar gaat doen. Die js nu eindelijk na zoveel jaar normaal aan het doen :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:24

elenaMM77 schreef:
ik heb geen idee van een no poo methode.

ik gebruik inmiddels 5 maanden geen shampoo meer, gewoon cold turkey mee gestopt..

werd eerst vettiger
na drie weken van ene douchebeurt op de andere na het drogen was het vettige ineens verdwenen..

als het door de tijd van de maand eens ietsjes vettiger is dan anders dan neem ik een schijfje citroen mee onder de douch en wrijf die goed langs de haaraanzet en hoofdhuid..

ik gebruik geen soda of andere vervangers omdat ik dat teveel gedoe vind, gebruiken dieren ook niet is mijn achterliggende gedachte.. Ik spoel mijn haren gewoon goed warm uit en kam/borstel het ook door onder de douche (niet als het handdoek droog is, want dan breekt het wel makkelijk, maar onder stromend water heb ik geen haarbreuk).

van snel vet haar zonder volume (stijler dan dat van mij kon je het echt niet vinden.. ook geen volume in te brengen, zelfs bruidsprays zakten uit in het minste zuchtje wind).. nu voller haar en ik blijk toch een hele grove slag (1 slechts, maar toch) in mijn haar te hebben..

mensen zeggen niet teveel borstelen tijdens de overgang.. dat heb ik wel gewoon gedaan..

al met al, gewoon extra goed borstelen smorgens en s avonds en wat warmer uitspoelen dan je gewend was.. in uiterste geval schijfje citroen.. dat is mij ervaring tot nog toe..

--------

kleine toevoeging en vraagje..

een vriendin van mij gruwelde er natuurlijk van toen ik het na een paar maanden zei.. maar vond het wel vreemd dat er niets te zien was.. dus vroeg ze mag ik het dan eens ruiken..

Dus ik.. tuurlijk waarom niet... Ze was helemaal lyrisch over hoe fris het rook.. Ruikt ze vervolgens aan haar goed verzorgde haar, die ochtend met shampoo, conditioner.. Ze rook er niets meer van, maar ook dat frisse luchtje niet..

NU is mij vermoeden dat de natuurlijke olieën die je hoofdhuid aanmaken en dus in je haar komen in staat zijn om geur te absorberen.. maar dat kunstmatige vetstoffen zoals conditioners en gels dit dus niet kunnen omdat ze misschien 'verzadigd' zijn door het luchtje dat er aan toe gevoegd was maar vervliegd?

weet iemand hier misschien iets over.. want nu ze het gezegd heeft begint het mij idd op te vallen. maar dat zou dus ook verbeelding kunnen zijn.

Ik vraag me af of dat Cold turkey stoppen ook werkt op mijn soort haar: namelijk pluis pluis pluis en krullen :D

Ik zou het graag willen proberen maar kom er nu al zo moeizaam doorheen soms..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:26

shirleyp schreef:
Hier hetzelfde... Rijd iedere dag met cap, die toch altijd wat muf ruikt van mijn zweethoofd. Hoe krijgen jullie zonder shampoo die geur uit je haar? Ben vast niet de enige met een stinkcap toch :')

gewoon douchen.. haar goed nat maken met douchen.. vervolgens ga je voorover staan en draait de kraan zo warm dat je je hoofdhuid net geen zeer doet, borstel met pinnen die ver uit een staan of een grove kam er bij en goed doorwerken (net zo als je shampoo in zou werken/uitspoelen, neem je nu die tijd dus om vettigheid dus zachter/vloeibaarder te laten worden en werk je de natuurlijke olieen met je kam, borstel naar de haarpunten)..

luchtjes na het douchen 0,0 .. Na het rijden neem ik wel iets meer tijd om goed te spoelen dan smorgens, vanwege het muffe/meurende cap syndroom.. maar goed, ik waste het ook intensiever na paardrijden voorheen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:28

ZusJacobs schreef:
elenaMM77 schreef:
Ik vraag me af of dat Cold turkey stoppen ook werkt op mijn soort haar: namelijk pluis pluis pluis en krullen :D

Ik zou het graag willen proberen maar kom er nu al zo moeizaam doorheen soms..

zou moeten kunnen.. pluis pluis komt waarschijnlijk al omdat je door shampoo iedere keer je haar te ver ontvet, kijk maar wat je er in moet stoppen om het 'te ontpluizen'.

wel zou ik vanaf dag een goed warm water gebruiken om je haar uit te spoelen en met vingers/grove kam zorgen dat je krullen geen natuurlijke rasta worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:34

Ik heb ook een poosje zonder alles proberen te wassen, gewoon met water, maar ik hou geen haar over (volumetechnisch dan), gewoon een banketstaaf slap bosje en het brak af als een malle omdat ik er met de borstel / kam gewoon niet meer doorheen kon komen, zag eruit alsof de ratten eraan gevreten hadden.. inmiddels weer gewoon met shampoo en conditioner, elke keer een ander merkje, en daar stop ik niet meer mee.. mn haar is eindelijk weer normaal :=

Overigens had ik niet het idee dat het vies aanvoelde.. voor geur deed ik af en toe wat argan-olie door mijn haar en dan lekker uitspoelen. En heb ook eens een flesje bier gebruikt als shampoo :D ook een keer olijfolie.. dat rook joh.. had de hele dag honger _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:41

Jans schreef:
maar ik hou geen haar over (volumetechnisch dan), gewoon een banketstaaf slap bosje en het brak af als een malle omdat ik er met de borstel / kam gewoon niet meer doorheen kon komen, zag eruit alsof de ratten eraan gevreten hadden..

leuk dat 'vachtjes' dan allemaal verschillen.. bij mij was dat juist de reden om te stoppen met shampoo.. had eigenlijk alleen altijd problemen met stijl en snel vettig haar.. maar sinds 1.5 jaar begon het steeds brozer te worden (ik wordt megasnel grijs, dus vermoedelijk staat het daarmee in verband) mijn natuurlijke rattenstaart werd steeds erger en idd op een gegeven moment niet alleen meer of het een rattenstaart was maar of ik snachts een openbaar banket was dat langzaam aangevreten werd. Begon in eens klitten te ontwikkelen terwijl ik die nooit had... Toen rade iemand mij aan om mijn haar rust te geven en te stoppen met shampoo en conditioner.. was daar nogal sceptisch over, maar naast dat het nu goed zit, scheelt het mij behoorlijk in de beurs lol.. grappig dat het bij jou precies andersom gegaan zien.. moeder nature kan zo'n banketstaaf zijn.

ZusJacobs

Re: Wassen volgens de "no poo" methode (geen shampoo), wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:11

Ik borstel mijn haar sowieso alleen droog, sinds ik dit breekt het veel minder snel af.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:26

Ik vraag me af welke shampoo jullie gebruikten.. Van de ene shampoo kreeg ik heel droog en moeilijk haar, terwijl ik van de andere een prachtige bos krijg.

Heb het nooit zonder shampoo gedaan, maar ben erg blij sinds ik ben overgestapt van die goedkope merken naar een duur merk. Kan het rustig een week niet wassen en heb bijna niks nodig. Super spul!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:23

Welke shampoo gebruik je dan Paulin?

Mijn haar word supersnel vet..

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:32

Wat voor azijn gebruiken jullie?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:37

Wendybrian schreef:
Wat voor azijn gebruiken jullie?

Toen ik deze methode deed gebruikte ik appelcider azijn (gewoon van de ah) ik verdunde het wel!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:47

Ik zou het oude topic juist wel omhoog halen, wellicht worden de personen die daar toen mee bezig waren daardoor geattendeerd en nodigt het uit tot het delen van hun ervaringen. Zij hebben dat vermoedelijk al voor langere tijd geprobeerd. :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:30

MyLittleLove schreef:
Welke shampoo gebruik je dan Paulin?

Mijn haar word supersnel vet..

Ik gebruik Blonde van John Frieda

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:41

Ik heb ook een hele lange tijd zonder shampoo willen werken, maar durf het niet aan, ik heb heel dik haar tot aan m'n billen, en dat valt lastig te verstoppen als het de eerste weken zo vet is..

Wel ben ik overgestapt naar natuurlijke(re) shampoo en conditioner, vind m'n haar heel fijn :D
Alleen word het nu wat futloos omdat ik al zolang dezelfde shampoo gebruik denk ik. Ik heb nu tijdelijk andrelon puur natuur, maar bij het merk andrelon denk ik niet meteen aan natuurlijke shampoo..

Ik heb wel na dit topic gelezen te hebben, m'n haar net gewassen met alleen conditioner. Super raar was dat. Nu wachten op het resultaat van morgen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:53

Just_Sannee schreef:
Ik heb ook een hele lange tijd zonder shampoo willen werken, maar durf het niet aan, ik heb heel dik haar tot aan m'n billen, en dat valt lastig te verstoppen als het de eerste weken zo vet is..

vakantie is het ideale moment.. en je haar in een vlecht doen in de laatste week dan valt het nauwelijks op hoor.. meesten denken waarschijnlijk dat je wat bent uitgeschoten met je verzorgingsproduct dan..

mijn haar hangt tot halverwege mijn rug.. mijn vriend is de enige die in het absolute topmoment kwa vetheid een keer zei: zou je je haar niet even wassen vanavond, het lijkt wat vettig.. en ik had hem niets verteld ;), hij heeft het nooit opgemerkt verder en twee dagen later zag mijn haar er weer compleet normaal uit..

Vergeet niet dat lang haar juist een voordeel is.. het vettige wordt namelijk door je hoofdhuid geproduceerd.. iemand met kort haar zit dus binnen no time vol, die kan de natuurlijke aanmaak niet verdelen.

vergelijk het met een draadje met een paar druppels olijfolie... als je dat wat inwerkt en naar het uiteinde werkt dan is een draadje van 2 cm helemaal vet.. een draad van een meter zie je nauwelijks wat aan..

en met het douchen gaat het grootste deel er wel uit.

de truc is wel met het borstelen om zo min mogelijk aan je haar te trekken in die periode en de borstel niet tegen je hoofdhuid te drukken, maar er losjes op te zetten..immers het manipuleren van je hoofdhuid stimuleert het aanmaken van vet.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:10

Hmm.. daar heb je een punt..

Ik heb geen vakantie :+

Ik ga eens kijken hoe alleen conditioner voor mij uitpakt, en dan nog eens kijken of ik durf om af te kicken van de shampoo.
Normaal was ik m'n haar 2x per week, dus veel is het niet.
Het enige waar ik nog mee zit is dat mijn haar pas droog is na een uur of 4/5, mits ik het in de ochtend doe en ik m'n haar los laat hangen..

Thanks voor de tips!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:12

Ik sport elke dag en geef fitnessles dus ik ben dagelijks nat van het zweet en wil dus wel een beetje fris ruiken :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:42

MyLittleLove schreef:
Ik sport elke dag en geef fitnessles dus ik ben dagelijks nat van het zweet en wil dus wel een beetje fris ruiken :+

waarom zou je niet fris ruiken?
of bedoel je dat je naar rozenblaadjes/perzik/kokosnoot wil ruiken in het half uurtje tussen je lessen?

ik was mijn haar met warm water, geen toevoegingen hooguit een schijfje citroen op een slechte dag..
mijn haar stinkt nooit.. en heb het aan iemand met 'smetvrees' laten ruiken die het maar een 'vies' idee vind..

die haalde gelijk haar man erbij 'moet je ruiken'.. ze overweegt het nu zelf ook omdat ze het frisser vind ruiken dan een uur na gebruik van een goede shampoo (blijkbaar 'verstoppen' verzorgingsproducten je haar waardoor de geur van bijvoorbeeld frisse buitenlucht niet opgenomen wordt door je haar of zo)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:49

pmarena schreef:
Missen jullie het lekkere zachte schuimende gevoel niet bij het wassen van je haar?

Nee, niet meer :)

Vandaag was ik bij de kapper, daar ga ik elk jaar wel een keer naartoe. En die heeft mijn haar met een volgens zijn zeggen topshampoo gewassen.

En ik word GEK van de jeuk.

Jij had het over conditioner en dat dat ook een chemisch middel is pmarena. Daar heb je gelijk in. Ik voor mijzelf gebruik wat ik nodig vind, en als ik ergens niet goed tegen kan, zoals shampoo, en/of als er een milieuvriendelijk alternatief is gebruik ik liever iets niet-chemisch.
In andere woorden: zonder conditioner, al dan niet uit de supermarkt, vind ik geen goed idee. En ik heb nog geen beter alternatief gevonden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 02:01

pmarena schreef:
Missen jullie het lekkere zachte schuimende gevoel niet bij het wassen van je haar?

in het begin wel even, is toch een lekker gevoel een kop voor zeep..

maar eigenlijk helemaal niet meer..

ik geniet nu veel meer van het feit dat mijn haar zoveel zwaarder en dikker aanvoelt (neeeeeeee niet door vuil en viezigheid).. en vind het heerlijk om het onder stromend warm water uit te borstelen... Nat haar borstelen kan niet, maar onder stromend water kan het wel blijkbaar.. hoofd heerlijk een beetje achterover (of voorover) en een paar minuutjes genieten..

koper ik dacht dat ik de enige was..

maar ik werd dus ook gek van de jeuk op mijn hoofd na de kapper (ik kleur mijn haar dan weer wel, dus dat moest toch echt uitgewassen worden).. gelukkig ga ik maar 2x per jaar (en kleur het nog 1x zelf).. maar ik kijk niet uit naar de volgende keer kan ik je vertellen.

en na twee dagen een baggervette kop haar (twee keer douchen, en zeker half uur borstelen voor dat weer enigzins weg was.. twee dagen daarna weer vet maar wel wat minder.. pff dat 1 wasbeurt zoveel kan doen).. duurde twee weken voor het weer helemaal in orde was..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 02:17

Ik heb er gelukkig geen last van dat mijn haar vet wordt als het 1 keer met shampoo gewassen wordt. Maar ik weet wel weer helemaal waarom ik dat zelf niet meer doe.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:48

Nee ik bedoel dat ik s'avonds en smorgens 2 uur les geef en ik wil wel fris ruiken er tussendoor.

Heb het met conditioner zonder siliconen gewassen, bah, hetis hartstikke vet en zwaar..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:52

Ik wil al een tijdje mijn haar wassen met kokosvet. Iemand hier ervaring mee? :) Lees erg positieve dingen, kokosvet schijnt voor een hoop dingen erg goed te zijn.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:58

MyLittleLove schreef:
Nee ik bedoel dat ik s'avonds en smorgens 2 uur les geef en ik wil wel fris ruiken er tussendoor.

Heb het met conditioner zonder siliconen gewassen, bah, hetis hartstikke vet en zwaar..

Ik heb gisteravond ook m'n haar gewassen met conditioner. Maar ik merk op dit moment geen verschil dan dat ik eerst shampoo gebruik..
Ik heb wel heel goed m'n hoofd geschrobt moet ik zeggen hoor :+
En heel goed uitgespoeld

Misschien op langere termijn dat t sneller vet word ofzo, we zullen het zien.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:42

pmarena schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet :? :P

Men heeft het over agressieve shampoo die je koopt en dat je beter zelf met baking soda en azijn enzo aan de slag kan omdat dat zo veel betere resultaten geeft, en nu verandert dat in mensen die zeggen "inderdaad, nu ik alleen nog maar conditioner gebruik..."

Volgens mij is het nog steeds niet uitgelegd. In reguliere shampoo's zitten ingrediënten die heel agressief reinigen, zoals sodium laureth sulfaat en sodiom lauryl sulfaat. Dit zijn goedkope reinigers die makkelijk en snel werken en de prijs van de shampoo laag houden. Het nadeel is wel dat het je haar en huid stript van alle natuurlijke vetten, het huidvet wat we bij paarden bijvoorbeeld proberen te behouden.

In conditioners zitten deze reinigers niet (of andere varianten die minder zwaar zijn) maar juist ingrediënten die verzorgend zijn (zoals bepaalde soorten alcohol of olie). Maar zelfs met deze ingrediënten reinigt het je haar, zonder te strippen wat shampoo doet.

Dingen als baking soda, marseille zeep of olijfolie zeep zijn ook reinigend, zonder dat het teveel stript. Maar je haar en hoofd moeten er wel tegen kunnen, ik kan zelf niet tegen shampoo maar ook niet tegen deze producten.