ervaring met thuiszorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:30

Petpa schreef:
Volgens mij mag je kiezen tussen zorg in natura (thuiszorg) of PGB.

Bij een PGB bepaal je zelf wie je wanneer inhuurt. Is dat voor jou geen beter alternatief???

PGB is tegenwoordig heel anders dan het was, daar kom als 'nieuwkomer' pas voor in aanmerking als je minimaal 10 uur in de week zorg ontvangt (vallen geloof ik wel alle vormen van zorg onder, ook begeleiding, persoonlijke verzorging en verpleegkundige verzorging).

Voor TS dus geen optie qua uren denk ik, daarbij moet je dan zelf hulpverleners zoeken en dat kost ook even wat tijd. De thuiszorginstanties vragen namelijk een flinke duit. Voor 4 weken zou mij de administratieve rompslomp ook te groot zijn.

TS, fijn dat e.e.a. bespreek is gemaakt en dat de jagende persoon hierop wordt aangesproken. En 's avonds nu gelukkig wat later aan de beurt. Nu nog kijken of er 's morgens wat geschoven kan worden in de planning, want zo heb je nog niet veel aan je dag.

Een simpele BH met voorsluiting zou wellicht handig zijn nu, maar vind die maar eens in de goede maat. Je bent met een grote cupmaat vaak toch al zo beperkt in je keuze.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:26

hoi annick. een bh met voorsluiting heb ik ook aan gedacht nog voor de operatie maar buiten t feit dat ik idd n onmogelijke maat heb (75g, van de hele hunkemoller past mij precies 1 bh) 8)7 zou ik ook die niet zelf aan en uit kunnen doen. zit daarnaast ook nog met n sling die ik ook zelf niet uit en weer aan krijg.

ik heb vanmorgen gebeld met een andere grote thuiszorgorganisatie en gevraagd naar hun mogelijkheden qua tijden en ook daar zou het nu in vakantie zelfs tegen de middag kunnen worden. dit omdat mensen met ontbijt, spuiten en medicatie idd altijd als eerste worden geholpen. ik heb voor mijn eigen rust dus maar besloten om me er bij neer te leggen. het kan helaas niet altijd zo gaan zoals je het graag zou hebben. het is zoals het is. -O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:41

IZEP schreef:
ik heb contact gehad met t transferbureau, gewoon om te checken wat nu normaal is en wat niet. het schijnt wel normaal te zijn bij elke organisatie dat douchen idd enkel sochtends plaats vind omdat er savonds geen tijd voor is.

ik werk ook in de thiuszorg en douchen is inderdaad in princiepe 's ochtends. maar als het bij de aanvraag gemeld word, douchen wij ook 's avonds. wij hebben mensen die we 's avonds douchen.

wij proberen ook rekening te houden met de wenstijden van de clienten. maar, het is bij ons nu bijv erg druk dus dan is dat niet altijd mogelijk. zieken/vakanties en we mogen vanwege de bezuinigingen , geen invalkrachten of nieuw personeel meer aannemen. houd dus in dat de mensen die we op dit moment in zorg hebben, voorgaan qua wenstijd en de nieuwe clienten genoegen zullen moeten nemen met de overgebleven tijden. kan inderdaad dan 11.30 uur zijn en evt vroeger als er iemand uitvalt, ruimte is of wat dan ook. maar 11.30 uur komt bij ons zelden voor. wij hebben een aantal mensen die het niet erg vinden dus die doen we dan wel eens laat.

Annick75

Re: ervaring met thuiszorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:26

Hmm, ja, dan zit je in een lastig parket. Dan maar vooral inzetten op veilig geholpen worden en hopen dat die laatste 3 weken omvliegen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:35

ik zou dan idd ook kiezen voor blijven zitten waar ik zit, maar wel op blijven letten dat ze je wel veilig helpen , hoe is het nu met je schouder ts?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 23:00

ik ga er van uit dat het bij dit incident blijft. er is goed over gesproken en er werd ook duidelijk aangegeven dat t niet had mogen gebeuren. en zoals ik al zei ben ik verder wel heel erg tevreden over alle andere medewerksters. ze zijn lief en verzorgen me goed op hun gemak en dus veilig. ze kunnen geen ijzer met handen breken maar doen wel hun best en dat is al fijn. ik ben nu savonds de laatste op de route en morgen kon ik een keer rond 8.30 geholpen worden. ze doen dus echt hun best. +:)+

schouder gaat overdag redelijk. best flink pijn nog maar wel draaglijk gelukkig. snachts is het helaas nog n drama maar t heeft gewoon tijd nodig. morgen n week om dus ik hoef niet alles meer. ;)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:24

Fijn dat e.e.a goed uitgesproken is! En lekker dat je morgen een langere dag hebt. Hoop dat je schouder gauw hersteld. Heb je een indicatie gekregen qua herstel?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 15:02

even n kleine update: sinds de 17e word ik nu standaard vroeg(er) geholpen. meestal rond 9.15-9.30, af en toe n uurtje later. ze hebben na veel gepuzzel de route toch weten om te gooien.'s avonds ben ik de laatste tussen 21.00 en 22.00. ik ben er echt zo blij mee. +:)+

annick, ik moest minimaal 4 weken in n sling en zo'n 6 weken mag en kan ik niets. helaas is het hier even flink mis geweest, de pijn was niet meer te harden, ben dus nog bij de hap geweest vrijdagavond. heb er nu morfine achtige medicatie bij maar dat doet amper iets. gelukkig nu weer draaglijk. de verpleegkundige van gisteren heeft ongeveer dezelfde operatie in januari gehad en is er nog lang niet.ze werkt ook nog steeds maar gedeeltelijk. volledig herstel zou wel ns 9 maanden tot zelfs n jaar kunnen duren. t ergste vind ik dat ik niet kan autorijden. ik woon alleen en in een dorp en kan nu dus geen kant op. ik had gehoopt na die 4 weken weer te kunnen autorijden maar volgens mijn lotgenoot zou dat wel eens n paar maanden kunnen worden. ik hoop t toch zo van niet. |o

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:33

Waar woon je precies? Miss zijn er wel bokkers in de buurt die je af en toe eens willen helpen en ruil voor een lekker ijsje o.i.d? :~

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:36

Ai, da's niet misselijk en dan is een dorp en geen auto mogen rijden niet handig. Reden voor mij om niet naar een van de omliggende dorpen te verkassen. Heb ms en rij geen auto. Woon nu vrij aan de rand van de stad, dus het genoegen van het buitengebied om de hoek, maar wel de gemakken van winkels in de buurt en het stadscentrum ook goed aan te rijden met rolstoel met aankoppelunit of met de bus.

Ik hoop echt voor je dat je zo snel mogelijk weer auto kunt rijden, al zijn het om te beginnen maar kleine tripjes, zodat je weer je eigen boodschappen kunt doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:48

har166 schreef:
Waar woon je precies? Miss zijn er wel bokkers in de buurt die je af en toe eens willen helpen en ruil voor een lekker ijsje o.i.d? :~

Idd! Waar woon je?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:32

omgeving roermond :D

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 18:40

Annick75 schreef:
Ai, da's niet misselijk en dan is een dorp en geen auto mogen rijden niet handig. Reden voor mij om niet naar een van de omliggende dorpen te verkassen. Heb ms en rij geen auto. Woon nu vrij aan de rand van de stad, dus het genoegen van het buitengebied om de hoek, maar wel de gemakken van winkels in de buurt en het stadscentrum ook goed aan te rijden met rolstoel met aankoppelunit of met de bus.

Ik hoop echt voor je dat je zo snel mogelijk weer auto kunt rijden, al zijn het om te beginnen maar kleine tripjes, zodat je weer je eigen boodschappen kunt doen.

hoi annick. dat is idd niet handig. ik ben normaal ook wel wat beperkter door mijn fibro en cvs maar mijn skelter brengt me echt overal. ik woon hier heerlijk maar indien ik om wat voor reden idd geen auto meer zou kunnen rijden zou dat voor mij ook n reden zijn om te verhuizen naar n andere plek. ik heb hier wel de bus voor de deur maar daar kan ik (nog) niet mee reizen door de pijn en deze komt ook niet langs de supermarkt. de supermarkt hier in het dorp is voor mij net niet haalbaar te voet.

ik ben dankbaar dat t maar voor tijdelijk is. voor jouw is dat gestruggel wel even andere koek. :(:)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:54

Ach, zo'n gestruggel is het nu ook weer niet hoor. Oké, ik spring niet even in de auto of op de fiets, maar ben ook niet 100% rolstoel gebonden. In huis en naar de super op de hoek gebruik ik gewoon de benenwagen en als ik met mijn zus ga shoppen pak ik vaak liever de rollator mee dan de rolstoel. Pakken we wel wat vaker een terrasje :D.

Zelfs een bescheiden stukje wandelen voor de leuk kan nog en ik heb naast mijn elektrische aankoppelunit ook nog een sportieve, handbewogen handbike. Toegegeven, ik ben volledig afgekeurd, maar heb leuk vrijwilligerswerk dat ik van thuis kan doen, ik zwem en fysio, dus ik vermaak me wel.

Met medicatie zijn de symptomen over het algemeen vrij goed onder controle te houden. Alleen die warmte is niet bepaald mijn ding, maar goed, dat geldt ook voor meer mensen. Ik zit in elk geval weer niet met een schouder die te zeer doet om goed vooruit te kunnen.

Je woont helaas net even te ver weg om gezellig een ijsje te komen eten ;). Trouwens, alsof fibro en CVS zo'n geweldige combi is :+ .

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:55

IZEP schreef:

Helaas... Ik woon in Heerhugowaard... Is iets te ver dus.

Misschien dat er andere bokkers bij jou in de buurt wonen!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:46

Citaat:
Trouwens, alsof fibro en CVS zo'n geweldige combi is :+ .

_O- nee das waar, tis allemaal niks. ;)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:50

Petpa schreef:
IZEP schreef:

Helaas... Ik woon in Heerhugowaard... Is iets te ver dus.

Misschien dat er andere bokkers bij jou in de buurt wonen!

ietsje maar inderdaad. ;)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:58

Hoe gaat het intussen? Zowel met je schouder als met de thuiszorg?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:29

Hallo Annick

Inmiddels is het morgen alweer 4 weken geleden. Sinds deze week kan ik me 's avonds (indien ik een wijd shirt of een blouse aan heb) alleen redden dus vanaf volgende week laat ik de avonden definitief stop zetten. De ochtenden gaat wisselend maar ik hoop het vanaf de volgende week alleen te proberen. Indien dit een week lukt dan laat ik ook dat definitief stop zetten.

Het is verder overigens prima gegaan met de thuiszorg. De zorg was prima en de tijden waren aangepast. Heel tevreden dus verder. Godzijdank na die vreselijke start.

Vandaag begonnen met fysio dus hopelijk gaat het snel wat beter. Mijn eerste doel is die auto weer in te kunnen! *\%/* (en weer zo te kunnen cheerleaden natuurlijk)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:49

Vooral dat cheerleaden is erg belangrijk natuurlijk ;). Fijn dat er wat vooruitgang in zit en dat je minder zorg-afhankelijk bent. Hopo dat je mbv de fysio ook gauw weer auto kunt rijden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 01:18

Annick75 schreef:
Sowieso veiligheid voor alles! Dat de zorgverlener in kwestie een druk schema heeft en achter loopt, maar absoluut niet ten koste gaan van de zorg die je krijgt en al helemaal niet ten koste van je herstel. Heb je en vaste contactpersoon? Meestal heb je een eerst verantwoordige verpleegkundige met wie je dit soort zaken kunt bespreken. Zowel de tijden als de kwaliteit van zorg. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat je 's avonds al om 20u in je pyjama zit, dat moet niet nodig zijn. Oké, na 22u nog douchen ou lastig kunnen zijn, maar wat later op de avond moet kunnen.

Hier helaas ook geen geweldige ervaringen met thuiszorg, vooral qua planning. Hier kwamen ze voor mijn ex. In erste instantie alleen douchehulp, later ook wat verpleegkundig. Ook zo vroeg met douchen vaak, dus duidelijke afspraken gemaakt en dan toch gewoon een stuk eerder op de stoep staan. Afgesproken dat ze even zouden bellen en de tijdafspraak benadrukt, en dan rustig veel vroeger dan afgesproken bellen 'ik kom er nu aan'. Eh, dacht het niet, want dat is niet de afspraak en we zijn nog niet klaar. 'Ja maar, je bent de laatste op mijn route'. En dan dus ingepland zijn op de vroege route en een verzorgende ig hebben die er kennelijk een vlot tempo op na houdt en/of een gemakkelijke route had.

Later toen er ook verpleegkundige handelingen bij kwamen, werd de zorg gesplitst en kregen we tussen 20 en 21 u de douchehulp over de vloer en tussen 21 en 22u de verpleegkundige. Ging de hele avond op naar de klöte, want gezellig een film kijken of wat dan ook zat er niet in. Borelen bij de buren, dan wel op tijd terug zijn, want tja, de douchehulp en later de pleeg. En tussendoor terug was ook niet echt een optie, want tja, pyjama...

De kwalitateit van de zorg was verder wel op orde, soms inderdaad wat jachtig, maar nooit onveilig geweest gelukkig. En problemen wel altijd aangekaart en werden doorgaans goed opgepakt. Alleen die planning....
'

Ik vind dit een heel nare uitspraak om te lezen.
Werk zelf als verpleegkundige en weet goed genoeg hoe druk het in de thuiszorg kan zijn.
Hier in België gaan 'douchehulpen' (wat een nare uitspraak zeg, heten gewoon verzorgenden) enkel naar de patiënten die geen verpleeghulp nodig hebben.

Er kan, in de mate van het mogelijke, rekening gehouden worden met de wens van de zorgvrager.
Maar als je een keer vroeger wordt geholpen is er toch geen man overboord? Kom op, ze doen gewoon hun werk en als het eens meezit krijgen ze nog een bot weerwoord? En owee als het 's avonds qua uur niet uitkomt voor de zorgvrager! Dan kan de hulpverlener wéér gaan schuiven met het rooster en zijn andere hulpbehoevenden de dupe.

Alles kent zijn grenzen, ook de zorg maar lang niet iedereen staat hier bij stil.
Het klopt dat men professioneel moet werken maar dit heeft ook een grens.
In België is het normaal dat men om 20u al in pyjama is en soms al gaat slapen!
En een keer extra komen gaat niet, lang niet iedereen heeft recht op 2x dag thuishulp.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:56

De term douchehulp was absoluut niet vervelend of denigrerend bedoeld hoor. Ik heb absoluut respect voor zowel verzorgende op elk niveau (hier hanteren ze geloof ik 3 of 4 niveau's) en verpleegkundigen en ik realiseer me ter degen dat ook mensen in de zorg geen ijzer met handen kunnen breken.

Aan de andere kant vind ik het toch wel weer jammer dat er gewoon vanuit gegaan wordt dat iemand van 35-36 jaar oud die zorg nodig heeft, ook gelijk geen sociaal leven meer mag hebben in de avonden. Wij losten het op door de zorg als het niet anders kon helemaal af te zeggen, waarbij ik dan de verpleegkundige handeling als partner op me nam. Zo ook als we bv. een weekend weg gingen.

Een keer vroeger (of later) geholpen worden, als dat ook op een vriendelijke manier gebracht werd of even overlegd werd, was nooit een probleem, alleen gebeurde het bij ons met regelmaat dat er gewoon een stuk eerder dan de afgesproken tijd gebeld werd met de glasharde mededeling van de verzorgende in kwestie:'Ik kom er nu aan!' En niet: 'joh, ik heb een snelle route vandaag, je bent de laatste op mijn route (dat was meestal het geval) is het bezwaarlijk als ik eerder komt?' Of zelfs gewoon aanbellen en niet even vooruit bellen.

Beetje banketstaaf namelijk als je zelf wat later thuis bent en dus nog zit te eten ofzo. Moet je dan maar boven je bord weg en je eten later koud opeten? Of als je gewoon nog niet thuis bent van een bezoekje aan vrienden, want ze komen tussen 20 en 21 uur, dus hoeven we niet om 19u al thuis klaar te zitten, tenzij vooraf anders is afgesproken, omdat het route technisch een keer niet anders kan. Je maakt niet voor niks tijdafspraken.

Zoals je in het stuk in de quote kan lezen, kwam bij ons de zorg gescheiden, eerst verzorgende en dan verpleegkundige, waardoor we in de avond alleen al 2 uur minimaal in moesten calculeren voor het hele zorgplaatje. En die gescheiden zorg was niet ons idee, dat kwam de zorgverlenende instantie beter uit.

Ik ben van mening dat het in deze van twee kanten moet komen. Wij waren echt niet te beroerd om ons ook, waar nodig, aan te passen aan de zorgverlener, anders waren we nooit akkoord gegaan met 2 zorgverleners in de avond. Maar goed, het was dat of allebei de hele avond thuis moeten zijn, want in een eerder stadium hadden ze bedacht dat ex ook wel vast zelf onder douche kon stappen en dat ik dan de deur open kon doen voor de verpleegkundige, die dan hielp met afdrogen en de verpleegkundige handelingen aansluitend uitvoerden. En als ik dan afspraken had, dan moest ik dat maar gewoon op tijd laten weten.... Nee, ik hoefde geen verantwoording af te leggen hoor! Maar ik kon ook niet spontaan nog even de deur uit, of even bijspringen bij mijn zus bv.

's Morgen was het alleen verpleegkundige zorg en dat liep over het algemeen wel goed. En ik blijf wel van mening dat ongeacht hoe druk het is, de zorg in elk geval veilig verleend moet worden. Snel is prima en vaak noodzakelijk en ik vind het vooral voor de zorgverleners erg vervelend dat ze veelal niet rustig de tijd kunnen nemen om de patiënt/cliënt op een rustige manier te verzorgen, want dat lijkt me als zorgverlener ook niet altijd prettig werken.

Verder was hier bij de zorgverlenende instantie de regel dat afmelden minimaal 48 uur van tevoren diende te gebeuren, anders zouden de kosten doorberekend worden. Prima, begrijpelijk, maar wijzigingen kregen wij zelden 48 van tevoren door, vaak zelfs gewoon niet. Wat wij wel deden wat wijzigingen van onze kan zoveel mogelijk meer dan die 48 uur vooraf doorgeven en zowel telefonisch als per mail als aan de verpleegkundige die die avond bij ons kwam.

Hoe het in België is, weet ik niet, maar hier in Nederland heb je, zeker in de grote steden, veel aanbieders, waardoor de concurrentie enorm is, wat helaas soms ten koste gaat van de kwaliteit. Niet van de kwaliteit van de verzorgenden en verpleegkundigen, maar meer van de kwaliteit van het beleid. Lastig uit te leggen, dus ik hoop dat het een beetje te begrijpen is. En een deel van het kwaliteitsverlies, komt ook weer door alle bezuinigingen vanuit de overheid. Cliënt wordt soms niet meer als persoon gezien door de organisatie, maar als nummer, en dat vind ik erg jammer, zowel voor de mensen 'in het veld' als voor de cliënten.

Het recht op thuishulp wordt hier bepaald door een indicatie stellend orgaan, het CIZ. Vanaf 2015 gaat er e.e.a. veranderen, dus hoe het dan gaat, weet ik niet. Maar goed, zij bepalen op basis van de benodigde zorghandelingen op hoeveel uren/minuten zorg iemand nodig heeft. Voor douchen staat een vast aantal minuten, voor steunkousen aantrekken ook en zo ook voor de verpleegkundige handelingen. En met name bij sommige verpleegkundige handelingen, kan het natuurlijk voorkomen dat ze meerdere keren per dag moet worden uitgevoerd. Om even iets te noemen, intermittend katheteriseren. En niet iedereen kan dat zelf als bv de handfunctie niet voldoende is. In zulke gevallen, heb je hier recht op meerdere keren recht op zorg.