Annick75 schreef:Sowieso veiligheid voor alles! Dat de zorgverlener in kwestie een druk schema heeft en achter loopt, maar absoluut niet ten koste gaan van de zorg die je krijgt en al helemaal niet ten koste van je herstel. Heb je en vaste contactpersoon? Meestal heb je een eerst verantwoordige verpleegkundige met wie je dit soort zaken kunt bespreken. Zowel de tijden als de kwaliteit van zorg. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat je 's avonds al om 20u in je pyjama zit, dat moet niet nodig zijn. Oké, na 22u nog douchen ou lastig kunnen zijn, maar wat later op de avond moet kunnen.
Hier helaas ook geen geweldige ervaringen met thuiszorg, vooral qua planning. Hier kwamen ze voor mijn ex. In erste instantie alleen douchehulp, later ook wat verpleegkundig. Ook zo vroeg met douchen vaak, dus duidelijke afspraken gemaakt en dan toch gewoon een stuk eerder op de stoep staan. Afgesproken dat ze even zouden bellen en de tijdafspraak benadrukt, en dan rustig veel vroeger dan afgesproken bellen 'ik kom er nu aan'. Eh, dacht het niet, want dat is niet de afspraak en we zijn nog niet klaar. 'Ja maar, je bent de laatste op mijn route'. En dan dus ingepland zijn op de vroege route en een verzorgende ig hebben die er kennelijk een vlot tempo op na houdt en/of een gemakkelijke route had.
Later toen er ook verpleegkundige handelingen bij kwamen, werd de zorg gesplitst en kregen we tussen 20 en 21 u de douchehulp over de vloer en tussen 21 en 22u de verpleegkundige. Ging de hele avond op naar de klöte, want gezellig een film kijken of wat dan ook zat er niet in. Borelen bij de buren, dan wel op tijd terug zijn, want tja, de douchehulp en later de pleeg. En tussendoor terug was ook niet echt een optie, want tja, pyjama...
De kwalitateit van de zorg was verder wel op orde, soms inderdaad wat jachtig, maar nooit onveilig geweest gelukkig. En problemen wel altijd aangekaart en werden doorgaans goed opgepakt. Alleen die planning....
'
Ik vind dit een heel nare uitspraak om te lezen.
Werk zelf als verpleegkundige en weet goed genoeg hoe druk het in de thuiszorg kan zijn.
Hier in België gaan 'douchehulpen' (wat een nare uitspraak zeg, heten gewoon verzorgenden) enkel naar de patiënten die geen verpleeghulp nodig hebben.
Er kan, in de mate van het mogelijke, rekening gehouden worden met de wens van de zorgvrager.
Maar als je een keer vroeger wordt geholpen is er toch geen man overboord? Kom op, ze doen gewoon hun werk en als het eens meezit krijgen ze nog een bot weerwoord? En owee als het 's avonds qua uur niet uitkomt voor de zorgvrager! Dan kan de hulpverlener wéér gaan schuiven met het rooster en zijn andere hulpbehoevenden de dupe.
Alles kent zijn grenzen, ook de zorg maar lang niet iedereen staat hier bij stil.
Het klopt dat men professioneel moet werken maar dit heeft ook een grens.
In België is het normaal dat men om 20u al in pyjama is en soms al gaat slapen!
En een keer extra komen gaat niet, lang niet iedereen heeft recht op 2x dag thuishulp.