Omgaan met perfectionisme..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Omgaan met perfectionisme..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:29

Ik wilde je een boekje aanraden: 'De kunst om niet perfect te zijn' van Ulrike Zöllner.
Helaas zie ik dat het nergens meer verkrijgbaar is.
Dat boekje gaat over perfectionisme, legt het uit en geeft tips hoe ermee om te gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:41

Ik word zelf heel gelukkig (op een vreemde manier) van het afvinken van dingen op to do lijstjes. Misschien kun je af en toe voor jezelf opschrijven wat voor goede dingen je gedaan hebt? Gewoon lekker paard gereden, dat ene telefoontje eindelijk gepleegd, goed cijfer, huiswerk netjes gemaakt.

Soms vergeet je even dat je echt wel een hoop goede dingen hebt gedaan die dag.

edit: ik zou het bijna vergeten maar een 8.5 is super knap! Gefeliciteerd! Beloon jezelf hier voor want dat verdien je. Misschien lekker uit eten?
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 14-07-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:42

Wauw, dit topic had ik net nodig/wilde ik openen..
heb alleen de op gelezen :o

Ik merk aan mezelf dat ik sinds een tijdje behoorlijk bezig ben met sporten, vrouwen met gezonde, sterke lijven enzovoort. Ik ben een paar fitness pagina's gaan volgen op instagram en facebook, van jonge, mooie, afgetrainde vrouwen. Ik volg ze al weken en ik krijg er elke dag wel een aantal foto's van te zien.

Nu ben ik me vandaag langzaam gaan realiseren dat ik sinds diezelfde periode een stuk ongelukkiger ben, lelijker ben, kritischer op mn lichaam ben.
Mn benen zijn te kort. Mn taille niet smal genoeg. Mn buik niet plat, mn borsten niet groot, mn kont niet rond genoeg. Terwijl k eigenlijk, diep van binnen weet dat er niet veel mis is met mij..

Nu vraag ik me af of het puur door het "perfecte" beeld komt wat social media neerzet, want ik bestudeer elke vorm en vergelijk die met die van mezelf, die natuurlijk nooit goed genoeg is..
Of dat ik gewoon een tijdelijke aanval van perfectionisme heb :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:24

Pion schreef:
Deels ook met perfectionisme te maken, ik MOET controle hebben.
Zo moeilijk om het los te laten.
Het gaat steeds beter, ik werd er gewoon ongelukkig van om mijzelf zó druk te maken om (eigenlijk) onbelangrijke dingen.
Enorm veel stress in mijn lijf.
Steeds meer beseffen; het hoeft niet perfect.

Dit heb ik precies. En ik word er echt helemaaaaaaal gestoord van!! Ik zie het overigens niet als een soort perfectionisme. Of iig, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik zie het gewoon echt als een kwaal die me dag en nacht bezig houd.

Ts, ik kan je helaas geen tips geven. Wel van harte gefeliciteerd met het behalen van je scriptie! Heerlijk meid, je mag echt trots op jezelf zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:24

Pion schreef:
Het gaat steeds beter, ik werd er gewoon ongelukkig van om mijzelf zó druk te maken om (eigenlijk) onbelangrijke dingen.

Over woorden kun je eindeloos debatteren, 'er is controle en controle' - maar controle willen hebben is op zichzelf genomen normaal en gezond.
Hippisch gesproken: je wordt geblinddoekt op een ongezadeld paard gezet, je krijgt geen teugels en degene die het dier stuurt overlegt niet met jou - er zijn maar weinig mensen die dit echt leuk vinden. (Het is ook ronduit gevaarlijk. Okee, die lieve oude shet die je van haver tot gort kende en bij wie je mee kon lopen....)

En daarna de kwestie: "wie bepaalt er in jouw leven wat belangrijk is?"
Als "klein dingetje 1" jou bakken stress geeft, IS het somehow belangrijk. ("Maar het zou leuk zijn als degene die 'jouw paard aanstuurt' in elk geval met jou overlegt.")
Ofwel: als gevoel en ratio op een lijn zouden zitten.: "dit is belangrijk en dat niet".

....waarbij geldt: een prettig leven hebben is belangrijk, je gezondheid, je vrienden en familie en dieren - die horen allemaal een ruime plek te hebben.
En storende, opjuttende zinnetjes svp die nek omdraaien. (Er niet aan gehoorzamen terwijl je die druk wel voelt: het kan een nuttige oefening zijn, maar het IS een prestatie en heeft dus niets met relaxen of genieten van doen. )

En uiteindelijk bepaal jij hoe goed of hoe compleet of hoe 'geflanst' je de verschillende dingen hebben wilt.
Dat dat jouw keuze is, niet omdat het moet.

En over tevredenheid: ik herken wat Shadow schreef: soms had ik te hard aan iets gewerkt, terwijl 'het sop de kool niet waard was'. En dan was ik achteraf ook nooit tevreden. (Eerder moe en verdrietig: "wat dat nou meer waard dan alles wat ik er voor heb opgegeven. ..?)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:53

Gypsy: Ik wacht nog één cijfer af en als die ook voldoende is gaan we inderdaad uit eten ;) Lijstjes vind ik inderdaad ook wel prettig, niet eens zozeer om te zien wat ik gedaan heb maar vooral om een beetje structuur te bewaren.

Liesje: Wil je daar heel voorzichtig mee zijn? Wat jij beschrijft kan uiteraard een toevallige periode van onzekerheid zijn, maar het kan ook heel gemakkelijk een neerwaartse spiraal worden. Ik heb 10 jaar lang een vergelijkbare worsteling doorgemaakt en dat gun ik niemand. Stop met het bekijken van die foto's, en probeer om het beeld van jezelf weer bij te sturen naar overwegend positief. Je mag best denken 'goh, ik zou willen dat ik iets slanker was,' maar als je alleen nog maar negatief kan denken dan gaat er iets niet goed. En als je merkt dat je er niet mee kan stoppen, steeds meer wil gaan fitnessen of steeds ongelukkiger wordt van je spiegelbeeld, vraag dan om hulp.

Janneke: Een deel van mijn frustratie komt, denk ik, inderdaad voort uit het idee dat ik ontzettend veel energie stop ik zaken die dat eigenlijk helemaal niet waard zijn, en dat vervolgens het resultaat nooit brengt wat ik ervan had verwacht. Natuurlijk kan ik wel heel blij zijn met een geweldige prestatie, maar dat is maar tijdelijk. Die onzekerheid blijft, de (al dan niet geprojecteerde) verwachtingen van anderen blijven.

Bedankt voor de felicitaties trouwens! :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:25

Leuk he, hoe we eigenlijk wel weten wat we "fout" doen en anderen hier heel goed voor kunnen waarschuwen. (TS hier Liesje)
Maar oh zo moeilijk om ook goed voor jezelf te zorgen :)
Wordt ook maar eens zo lief voor jezelf TS

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:28

Pion schreef:

-O- Precies dit, al last van sinds groep 6 op de basisschool.

jetm schreef:
Leuk he, hoe we eigenlijk wel weten wat we "fout" doen en anderen hier heel goed voor kunnen waarschuwen. (TS hier Liesje)
Maar oh zo moeilijk om ook goed voor jezelf te zorgen :)

Ik kan niet goed voor mezelf zorgen, vind het helemaal niet belangrijk...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:26

@Viktor238: dat heb ik nu ook... Ik cijfer mezelf volledig weg voor een ander gelukkig te maken, probeer me volledig naar die persoon te zetten om die tevreden te stellen,
en dan kom je op een punt dat je wel beseft 'hé, ik ben OOK iemand, verdien ik ook niet wat van dat?'.

Ik ben serieus aan het overwegen door dit topic om eens met iemand professioneel te gaan praten.

Ik wil me terug gelukkig voelen, niet steeds dat gevoel hebben van 'doe ik het wel goed genoeg?' en 'wat zullen ze nu van me denken?'.

Een mens wordt er namelijk nogal moe van...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:27

Stom hè, hoe dat werkt. Dat ik jouw opmerking lees en denk 'joh, gewoon die hulp zoeken want het is zoveel fijner als je gewoon tevreden met jezelf bent' en ondertussen zelf die stap liever niet wil zetten. :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:19

@Dani: stom he :') Heb net gegoogled op 'perfectionisme', het was alsof iemand een spiegel voor me hield, auwtsh...

Heb al een schriftje gekocht en ga nu elke dag voor het slapengaan noteren wat ik WEL goed gedaan heb die dag, om te beginnen...

En verder op zoek naar iemand die me hierin verder kan begeleiden, want het kan echt niet meer zijn dat ik 'nu' een geweldig goed moment heb en na 5 min dat goed moment verbrod met al mijn negatieve gedachten van 'dit was toch niet goed genoeg, dat kon beter, ik heb het verprutst' etc.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:56

Ik herken ook erg veel wat er hier in het topic wordt genoemd, ik moet ook controle hebben en anders raak ik in paniek. Ook moet ik mijn dag kunnen overzien of mijn geld :o

Maar het ergste vind ik nog wel dat alles perfect moet zijn voor ik van iets kan genieten. Als ik naar de film wil gaan s'avonds, moeten alle klusjes, maar dan ook ALLE klusjes die ik nog moest doen gedaan zijn en mijn kleding, haar, nagels etc... moet ook in orde zijn. Anders zit ik de hele tijd er over door te malen. Daarom wil ik ook niet naar een musical ofzo, want dan begin ik een half jaar van te voren en al over :o

EDIT: ik weet niet of dit er ook wat mee te maken heeft, maar als ik bijv. iets moet kopen, zoals een agenda of een boek, moet de dag zelf ook fijn zijn en moet ik met leuke mensen zijn, want anders koppel ik er een negatieve gedachte aan :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:28

Grappig, dat herken ik dan weer totaal niet. Ik heb geen moeite (of toch een stuk minder) met zaken die andere mensen niet kunnen zien, bij mij richt het zich dus echt op dingen die voor anderen zichtbaar zijn - school, sport, wedstrijden, sociale contacten, maar ook iets simpels als koken of taalvaardigheid. Daarbij bewijst het dan ook wel z'n voordeel, aangezien ik tekstueel sterk ben en een heel behoorlijke maaltijd op tafel kan zetten :D Maar of mijn huis perfect netjes is vind ik minder belangrijk - anderen zien het niet, en naar mijn eigen maatstaven is het sowieso nooit goed. Wel 'leuk' om te lezen dat het zich dus op totaal verschillende manieren kan uiten.

Ik twijfel nu wel over welke stappen ik moet ondernemen. Ik moet dat wel op korte termijn doen want anders doe ik het helemaal niet meer, maar ik weet niet waar ik goed aan doe. Wat nodig is, wat effectief zal zijn.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:47

Dani schreef:
Ik twijfel nu wel over welke stappen ik moet ondernemen. Ik moet dat wel op korte termijn doen want anders doe ik het helemaal niet meer, maar ik weet niet waar ik goed aan doe. Wat nodig is, wat effectief zal zijn.

Je moet niets maar je kan wel gaan kijken wat bij je past en of je er nu voor wilt kiezen om er aan te gaan werken :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:58

Ik ben nu net als TS een beetje aan het uitkijken welke stappen ik kan gaan ondernemen,
maar welke mogelijkheden zijn er zo allemaal?

Ik wil in september gaan starten met yoga om de stress alvast uit het lijf te krijgen,
maar ik ben geen 'zelfhulp-door-middel-van-een-boek-mens' dus dat gaat het hem niet worden :n