darmen, ik krijg er wat van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:24

Hey,

Ik heb helemaal hetzelfde probleem als jou. De ene keer mag ik alles eten de andere keer mag ik niets eten of ik moet me haasten voor de wc.

Ik ben naar dokter gegaan omdat het niet te houden was... Daar heb ik een dieet gekregen maar dit hielp niet echt daarna stoelgang onderzoek, kwam niks uit, bloed onderzoek kwam ook niks uit...

Helaas ben ik enkele weken geleden plots flauw gevallen en voelde ik me al een tijdje niet echt goed, ik ben bij een andere dokter gegaan waaruit bloedresultaten bleek dat ik Thalassemie heb (bloedziekte). Naar speciale dokter hiervoor maar blijkt dat darmen (ik heb ook last van mijn maag) hier niks met te maken hebben.

Ik heb de diarree vnml in stress momenten (denk ik dan) en de moelijkere stoelgang komt als ik van de stress vanaf ben ook met de bijgenoemde bloed dingetjes etc.

Ik eet geen dingen waarvan ik weet dat ik snel diarree kan krijgen (tomatensaus, ...) die vermijd ik zoveel mogelijk. Ook zorg ik ervoor dat alles goed koel bewaard blijft zoals vlees etc dat deze mijn darmen ook niet kunnen irriteren...

Ik raad je aan om zeker naar de huisarts te gaan en je de diarree periodes niet laten af te wimpelen als stress periodes. In deze tijden wordt dit nogal snel gebruikt en plakken ze op alles stress.

Ik ben momenteel aan het afwachten wat de bijkomende bloedresultaten geven en of de bloedziekte nu wel degelijk niks te maken heeft...

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:26

Oreade_ schreef:
Hey,

Ik heb helemaal hetzelfde probleem als jou. De ene keer mag ik alles eten de andere keer mag ik niets eten of ik moet me haasten voor de wc.

Ik ben naar dokter gegaan omdat het niet te houden was... Daar heb ik een dieet gekregen maar dit hielp niet echt daarna stoelgang onderzoek, kwam niks uit, bloed onderzoek kwam ook niks uit...

Helaas ben ik enkele weken geleden plots flauw gevallen en voelde ik me al een tijdje niet echt goed, ik ben bij een andere dokter gegaan waaruit bloedresultaten bleek dat ik Thalassemie heb (bloedziekte). Naar speciale dokter hiervoor maar blijkt dat darmen (ik heb ook last van mijn maag) hier niks met te maken hebben.

Ik heb de diarree vnml in stress momenten (denk ik dan) en de moelijkere stoelgang komt als ik van de stress vanaf ben ook met de bijgenoemde bloed dingetjes etc.

Ik eet geen dingen waarvan ik weet dat ik snel diarree kan krijgen (tomatensaus, ...) die vermijd ik zoveel mogelijk. Ook zorg ik ervoor dat alles goed koel bewaard blijft zoals vlees etc dat deze mijn darmen ook niet kunnen irriteren...

Ik raad je aan om zeker naar de huisarts te gaan en je de diarree periodes niet laten af te wimpelen als stress periodes. In deze tijden wordt dit nogal snel gebruikt en plakken ze op alles stress.

Ik ben momenteel aan het afwachten wat de bijkomende bloedresultaten geven en of de bloedziekte nu wel degelijk niks te maken heeft...

Heb ik 6 jaar lang te horen gekregen en bleek uiteindelijk een glutenintolerantie en een lactoseintolerantie. Het was dat ik het er niet meer liet zitten, anders had ik nu nog steeds met heel veel pijn rondgelopen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:31

soloro schreef:
Zou er toch niet zo heel zeker van zijn (tenzij het menstruatiebloed is xD). Bloed laat wel degelijk zien dat er een beschadiging of iets is. En zeker beschadiging in je darmen is niet niks :) En ja het kan ook niks zijn, maar het kan ook iets zijn waar je beter te vroeg bij bent :) Maar ik lees mee, hopen dat er iets uitkomt waar je wat aan hebt :)

Ik heb gelezen dat ls bloed echt uit de darmen komt het vermengd zou moeten zitten en donker zijn. :)

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:36

soloro schreef:
Oreade_ schreef:

Heb ik 6 jaar lang te horen gekregen en bleek uiteindelijk een glutenintolerantie en een lactoseintolerantie. Het was dat ik het er niet meer liet zitten, anders had ik nu nog steeds met heel veel pijn rondgelopen.

Wordt deze tijd echt dikwijls gebruikt. Het probleem is dat ik er ook niet altijd last van heb en ik laatste tijd wel veel stress heb. Dus wat moet ik dan nog gaan geloven...

Het zal de resultaten afwachten zijn...

Maar ik ken er veel waar ze de stresssticker op kleefden tot ze met een ontstoken appendix een spoed operatie moesten krijgen of dat het blijkt dat ze een of andere infectie hadden in de darmen...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:03

Nassie schreef:
Pluttersput schreef:
Al eens aan een spastische darm gedacht?

Bij mij werd er ook jaren geroepen door de dokter dat ik een spastische darm had. Achteraf bleek dat mijn darmen nauwelijks histamine afbreken en vandaar de klachten. Nu volg ik een histamine vrij dieet en geen last meer van overprikkelde darmen.

http://www.histaminevrij.nl

En hoe ben je daar achter gekomen?
Ik heb zelf ook al jaren prikkelbare darm syndroom.
Het FODMAP dieet schijnt ook heel goed te werken bij mensen met prikkelbare darm syndroom.

Door een allergoloog in het ziekenhuis :)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:09

schapen producten helpen enorm goed.
probeer eens schapenkefir, elke ochtend half glaasje en je voelt binnen 1 week al verschil. het helpt bij heel veel mensen met koemelk allergie en darmproblemen.

waarom schapenmelk?
Schapenmelk heeft 7 verschillende eiwitten en koemelk heeft er 48. Omdat schaap maar 7 verschillende eiwitten heeft is het veel makkelijker afbreekbaar voor de darmen. Daarom kunnen mensen met koemelk allergie wel tegen schapenmelk.

Je kunt het in alle biologische winkels krijgen volgens mij of aanvragen. eventueel kan ik voor je vragen in welke winkel bij jou in de buurt.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:13

gurde schreef:
schapen producten helpen enorm goed.
probeer eens schapenkefir, elke ochtend half glaasje en je voelt binnen 1 week al verschil. het helpt bij heel veel mensen met koemelk allergie en darmproblemen.

waarom schapenmelk?
Schapenmelk heeft 7 verschillende eiwitten en koemelk heeft er 48. Omdat schaap maar 7 verschillende eiwitten heeft is het veel makkelijker afbreekbaar voor de darmen. Daarom kunnen mensen met koemelk allergie wel tegen schapenmelk.

Je kunt het in alle biologische winkels krijgen volgens mij of aanvragen. eventueel kan ik voor je vragen in welke winkel bij jou in de buurt.

Moet TS wel zeker weten dat ze tegen lactose kan :) Anders zal ze alsnog de klachten houden

ElineGC

Re: darmen, ik krijg er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:14

je kunt het proberen binnen 1 week voel je als het goed is al verschil

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:00

gekvanfleur schreef:
Ik heb gelezen dat ls bloed echt uit de darmen komt het vermengd zou moeten zitten en donker zijn. :)

Na een maagbloeding of meer van dat soort vrolijks heb je hetzij gitzwarte ontlasting, of men spreekt in potjeslatijn van 'occult bloed', dwz verborgen bloed: het lab moet dan speuren. (Uiteraard: bloedt je heftig, is het zwart - is het minder dan dus 'verborgen'.)
Rood in de weeceepot is iets aan het einde van je maagdarmkanaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:10

Citaat:
En die spastische darm... tja ik heb er ook 1 en geloof er wel in maar je beïnvloed dat toch echt zelf. (de mate waarin hij aanwezig is) Alleen kan je er niets aan doen dat je vandaag wel patat kan eten en morgen niet helaas.

Natuurlijk reageert je lichaam op wat je voelt, denkt, meemaakt en noem maar op.
Dus kun je de ene dag meer "hebben" dan de andere dag.

Maar spastische darm is relatief makkelijk te verhelpen.
Vaak is het een vicieuze cirkel van minder ideale darmmicrobiotica, geen goede pH in je darmen, de beschermende stoffen die je darmen moeten beschermen tegen de dagelijkse gang van zaken worden niet meer aangemaakt, soms hoort er een gebrek aan vitamine B bij (hoort je darmmicrobiotica aan te maken, en dat beschert ook weer je slijmvlies, als het er dus is) en in de akeliger gevallen heb je een soort van maagzweren in je darmen.
Al deze onderdelen van de vicieuze cirkel zijn stuk voor stuk goed in kaart te brengen en te verhelpen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:31

Herkenbaar..
Hier jarenlang altijd na het eten naar de wc.

Toen ik uit huis ging werd het minder, maar altijd met tijden aanwezig. Dokter rade me aan op te schrijven na welk voedsel dat dit kwam..

Geen pijl op te trekken..

Uiteindelijk mede omdat crohn in de familie zit toch maar de onderzoeken ondergaan.

Geen crohn maar wel spastische darm/ PDS (prikkelbare darm syndroom).

Goed mee te leven, maar wel wat opletten met voeding. Ik ben zelf gevoelig voor uien, paprika, vezels, zuivel, vlees (krijgt mijn lichaam niet veel binnen), bepaalde kazen. Maar ook olie. Groente/vlees in olie gebakken is vrijwel altijd naar de wc.
In boter gebakken is dit veel minder! Ook zit het in bepaalde kruiden (weet niet welke).

Dit zal ook per persoon wisselend zijn.

Wat ik je aan kan raden is wel bepaalde intoleranties uit te sluiten (gluten, lactose, fructose (banaan!)).

Dat zou relatief eenvoudig zijn, deze te vermijden/verminderen. Anders is het dus gewoon uitzoeken waar je lichaam op reageert.

Probeer ook eens naar je humeur te kijken op dat moment, darmen reageren namelijk erg sterk op spanning/stress!

Zo kan ik met een friet speciaal (uien en in olie gebakken) de ene dag vergaan van de buikpijn en enorm dunne ontlasting (echt vloeibaar) hebben, terwijl ik een andere x nergens last van heb..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
En die spastische darm... tja ik heb er ook 1 en geloof er wel in maar je beïnvloed dat toch echt zelf. (de mate waarin hij aanwezig is) Alleen kan je er niets aan doen dat je vandaag wel patat kan eten en morgen niet helaas.

Natuurlijk reageert je lichaam op wat je voelt, denkt, meemaakt en noem maar op.
Dus kun je de ene dag meer "hebben" dan de andere dag.

Vaak is het een vicieuze cirkel van minder ideale darmmicrobiotica, geen goede pH in je darmen, de beschermende stoffen die je darmen moeten beschermen tegen de dagelijkse gang van zaken worden niet meer aangemaakt, soms hoort er een gebrek aan vitamine B bij (hoort je darmmicrobiotica aan te maken, en dat beschert ook weer je slijmvlies, als het er dus is) en in de akeliger gevallen heb je een soort van maagzweren in je darmen.
Al deze onderdelen van de vicieuze cirkel zijn stuk voor stuk goed in kaart te brengen en te verhelpen.

Janneke, dit vind ik wel een heel interessant stukje. Hoe kan je goed in kaart brengen waar je last van hebt? pH waarden, vitamine etc etc?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:25

Toch even na laten kijken bij de huisarts, in de tussentijd raad ik psylliumvezels aan. Ik neem elke ochtend een beetje yoghurt met een flinke eetlepel en dat werkt perfect.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:45

_Jessie schreef:
Citaat:

Janneke, dit vind ik wel een heel interessant stukje. Hoe kan je goed in kaart brengen waar je last van hebt? pH waarden, vitamine etc etc?

Wat je nodig hebt is een natuurgeneeskunde/ arts die echt verstand heeft van darmen en darmmicrobiotica. (De biologen hebben de term darmflora afgeschaft.) Met een enkel ontlastingsonderzoek kan de pH worden bepaald, kan gekeken worden naar beschermende en ziekmakende factoren. Aan de hand daarvan kan een echte diagnose worden opgesteld ("u heeft een prikkelbare darm" kan de nuchtere waarheid zijn, maar daar heb je geen arts voor nodig, dat weet je zelf al). Het echte werk is een verhaal met kop en staart over waarom jouw darmen "doen zoals ze doen". - En op basis daarvan kun je gericht aanpakken en is 'een prikkelbare darm' gewoon tot rust te brengen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:10

Phoe, als ze ons nou meteen doorstuurden naar zo'n dergelijke arts dan hadden heel wat ongemakken voorkomen kunnen worden.. :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:16

[quote="Janneke2"
[/quote]

Janneke, dit vind ik wel een heel interessant stukje. Hoe kan je goed in kaart brengen waar je last van hebt? pH waarden, vitamine etc etc?[/quote]

Wat je nodig hebt is een natuurgeneeskunde/ arts die echt verstand heeft van darmen en darmmicrobiotica. (De biologen hebben de term darmflora afgeschaft.) Met een enkel ontlastingsonderzoek kan de pH worden bepaald, kan gekeken worden naar beschermende en ziekmakende factoren. Aan de hand daarvan kan een echte diagnose worden opgesteld ("u heeft een prikkelbare darm" kan de nuchtere waarheid zijn, maar daar heb je geen arts voor nodig, dat weet je zelf al). Het echte werk is een verhaal met kop en staart over waarom jouw darmen "doen zoals ze doen". - En op basis daarvan kun je gericht aanpakken en is 'een prikkelbare darm' gewoon tot rust te brengen.[/quote]

Kun jij mij dan ( mag ook via pb) daar dan wat goede adressen van geven, want ik ben die natuurgeneeskundige of arts in 15 jaar ' dokteren' van regulier naar alternatief en alles er tussen in niet. tegen gekomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:47

Ik heb een pbtje gestuurd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:55

Ik zou ook wel erg benieuwd zijn Janneke :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:24

Komt er aan!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:32

ik dacht jarenlang een spastische darm te hebben. Bleek gewoon te komen door ongezonde en verkeerde voeding. Nu al jaren nergens meer last van. Ik eet voornamelijk volgens de voedselzandloper dus heel veel groente en fruit.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:39

Ik herken je verhaal bij mezelf van 5 jaar geleden. Ook heel vaak heel veel last. Uiteindelijk met probiotica en 3x daags Nux Vomica HA (homeopatisch) slikken helemaal goed gekomen.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:46

Oh bekend verhaal ja! Ik heb al heel lang last van mn darmen, in een jaar tijd 10kg afgevallen, pogingen gedaan tot voedingsstoffen niet meer binnenkrijgen, wat niet leek te helpen.
Gezien er crohn en CU in de familie zit, heb ik ook daar de onderzoeken voor gehad, gek genoeg na de darmspoelingen bijna geen last meer, maar langzaam kwam het terug. Zij konden het niet vinden.. Ook allemaal testen op intoleranties gehad waar niks uit kwam.
Toen ben ik via een kennis bij de osteopaat beland, zij vertelde mij dat ik geen melk yoghurt optimel enz mocht nemen. Hier is ook chocolade aan toegevoegd en moet ik oppassen met ei.. Door voornamelijk de melk maakten mijn darmen te veel slijm aan met als resultaat diarree, afvallen (stoffen konden niet meer goed opgenomen worden) en eczeem omdat afvalstoffen een andere uitweg zochten.. Ook raadde ze me aan om twee weken Orthiflor Plus te nemen zodat de darmen weer even helemaal schoon werden.
Inmiddels is mijn eczeem bijna helemaal weg en gedragen mijn darmen zich weer naar behoren! :)