Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Oreade_ schreef:Hey,
Ik heb helemaal hetzelfde probleem als jou. De ene keer mag ik alles eten de andere keer mag ik niets eten of ik moet me haasten voor de wc.
Ik ben naar dokter gegaan omdat het niet te houden was... Daar heb ik een dieet gekregen maar dit hielp niet echt daarna stoelgang onderzoek, kwam niks uit, bloed onderzoek kwam ook niks uit...
Helaas ben ik enkele weken geleden plots flauw gevallen en voelde ik me al een tijdje niet echt goed, ik ben bij een andere dokter gegaan waaruit bloedresultaten bleek dat ik Thalassemie heb (bloedziekte). Naar speciale dokter hiervoor maar blijkt dat darmen (ik heb ook last van mijn maag) hier niks met te maken hebben.
Ik heb de diarree vnml in stress momenten (denk ik dan) en de moelijkere stoelgang komt als ik van de stress vanaf ben ook met de bijgenoemde bloed dingetjes etc.
Ik eet geen dingen waarvan ik weet dat ik snel diarree kan krijgen (tomatensaus, ...) die vermijd ik zoveel mogelijk. Ook zorg ik ervoor dat alles goed koel bewaard blijft zoals vlees etc dat deze mijn darmen ook niet kunnen irriteren...
Ik raad je aan om zeker naar de huisarts te gaan en je de diarree periodes niet laten af te wimpelen als stress periodes. In deze tijden wordt dit nogal snel gebruikt en plakken ze op alles stress.
Ik ben momenteel aan het afwachten wat de bijkomende bloedresultaten geven en of de bloedziekte nu wel degelijk niks te maken heeft...
soloro schreef:Zou er toch niet zo heel zeker van zijn (tenzij het menstruatiebloed is xD). Bloed laat wel degelijk zien dat er een beschadiging of iets is. En zeker beschadiging in je darmen is niet niksEn ja het kan ook niks zijn, maar het kan ook iets zijn waar je beter te vroeg bij bent
Maar ik lees mee, hopen dat er iets uitkomt waar je wat aan hebt
soloro schreef:Oreade_ schreef:
Heb ik 6 jaar lang te horen gekregen en bleek uiteindelijk een glutenintolerantie en een lactoseintolerantie. Het was dat ik het er niet meer liet zitten, anders had ik nu nog steeds met heel veel pijn rondgelopen.
Nassie schreef:Pluttersput schreef:Al eens aan een spastische darm gedacht?
Bij mij werd er ook jaren geroepen door de dokter dat ik een spastische darm had. Achteraf bleek dat mijn darmen nauwelijks histamine afbreken en vandaar de klachten. Nu volg ik een histamine vrij dieet en geen last meer van overprikkelde darmen.
http://www.histaminevrij.nl
En hoe ben je daar achter gekomen?
Ik heb zelf ook al jaren prikkelbare darm syndroom.
Het FODMAP dieet schijnt ook heel goed te werken bij mensen met prikkelbare darm syndroom.
gurde schreef:schapen producten helpen enorm goed.
probeer eens schapenkefir, elke ochtend half glaasje en je voelt binnen 1 week al verschil. het helpt bij heel veel mensen met koemelk allergie en darmproblemen.
waarom schapenmelk?
Schapenmelk heeft 7 verschillende eiwitten en koemelk heeft er 48. Omdat schaap maar 7 verschillende eiwitten heeft is het veel makkelijker afbreekbaar voor de darmen. Daarom kunnen mensen met koemelk allergie wel tegen schapenmelk.
Je kunt het in alle biologische winkels krijgen volgens mij of aanvragen. eventueel kan ik voor je vragen in welke winkel bij jou in de buurt.
Anders zal ze alsnog de klachten houden gekvanfleur schreef:Ik heb gelezen dat ls bloed echt uit de darmen komt het vermengd zou moeten zitten en donker zijn.
Citaat:En die spastische darm... tja ik heb er ook 1 en geloof er wel in maar je beïnvloed dat toch echt zelf. (de mate waarin hij aanwezig is) Alleen kan je er niets aan doen dat je vandaag wel patat kan eten en morgen niet helaas.
Janneke2 schreef:Citaat:En die spastische darm... tja ik heb er ook 1 en geloof er wel in maar je beïnvloed dat toch echt zelf. (de mate waarin hij aanwezig is) Alleen kan je er niets aan doen dat je vandaag wel patat kan eten en morgen niet helaas.
Natuurlijk reageert je lichaam op wat je voelt, denkt, meemaakt en noem maar op.
Dus kun je de ene dag meer "hebben" dan de andere dag.
Maar spastische darm is relatief makkelijk te verhelpen.
Vaak is het een vicieuze cirkel van minder ideale darmmicrobiotica, geen goede pH in je darmen, de beschermende stoffen die je darmen moeten beschermen tegen de dagelijkse gang van zaken worden niet meer aangemaakt, soms hoort er een gebrek aan vitamine B bij (hoort je darmmicrobiotica aan te maken, en dat beschert ook weer je slijmvlies, als het er dus is) en in de akeliger gevallen heb je een soort van maagzweren in je darmen.
Al deze onderdelen van de vicieuze cirkel zijn stuk voor stuk goed in kaart te brengen en te verhelpen.
_Jessie schreef:Citaat:Maar spastische darm is relatief makkelijk te verhelpen.
Vaak is het een vicieuze cirkel van minder ideale darmmicrobiotica, geen goede pH in je darmen, de beschermende stoffen die je darmen moeten beschermen tegen de dagelijkse gang van zaken worden niet meer aangemaakt, soms hoort er een gebrek aan vitamine B bij (hoort je darmmicrobiotica aan te maken, en dat beschert ook weer je slijmvlies, als het er dus is) en in de akeliger gevallen heb je een soort van maagzweren in je darmen.
Al deze onderdelen van de vicieuze cirkel zijn stuk voor stuk goed in kaart te brengen en te verhelpen.
Janneke, dit vind ik wel een heel interessant stukje. Hoe kan je goed in kaart brengen waar je last van hebt? pH waarden, vitamine etc etc?