Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xSlvna schreef:"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?
Winged schreef:xSlvna schreef:"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?
Bang? Mwah.. Maar er is wel teveel onduidelijkheid rondom het EPD.
Maar een soa, gebroken been, whatever... Dat zijn relatief kleine zaken. Maar stel dat ik een erfelijke ziekte in mijn familie heb zitten waardoor ik op latere leeftijd wellicht arbeidsongeschikt ben: Welke werkgever wil mij dan nog? En hoe zit het met de zorgverzekering? Er zijn verhalen van gehandicapten en chronisch zieken die bij bepaalde zorgverzekeringen niet werden aangenomen omdat ze gehandicapt/chronisch ziek zijn. Hierdoor betalen zij misschien veel meer premie. En dat is IMO oneerlijk. Zulke zaken moeten binnen de ziekenhuisdeuren blijven, niet bij de zorgverzekeraar/werkgever.
xSlvna schreef:Wél belonen voor gevaarlijke sporten (kunnen direct fataal zijn, val eens verkeerd van het paard of met parachute springen, breek je nek en je bent weg) maar niet voor dingen als roken en de hele dag door vet vreten. Lekker dokteren aan verpestte bloedvaatjes omdat je het zelf wilt én niet veranderd.
Shadow0 schreef:Quir schreef:Ach als men niet gelooft in privacy, waarom dan wel "nee" invullen op het formulier?
Omdat ik alle kleine dingen probeer te doen die het nog een beetje in stand houden. Ik ga niet vrijwillig mijn medewerking verlenen aan zaken die ik niet juist vind. En een klein beetje helpt het vermoedelijk wel, want gegevens die niet beschikbaar zijn komen minder snel verkeerd terecht dan gegevens die er wel zijn.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen de voorbeelden die ik gaf?
En verder: eens met Dani!
Dispar_Vulgo schreef:Toen ik vorige keer geopereerd werd, heeft het ziekenhuis ook de gegevens van de vorige operatie in een ander ziekenhuis opgevraagd. Daar hoefde ik bij hun alleen maar even voor te tekenen, en dan weet ik dat alleen zij die gegevens krijgen over alleen die operatie.
Totaal niet nodig dus om zo'n algemeen formulier te tekenen en iedereen al je medische gegevens te laten inkijken
xSlvna schreef:"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?
Danique_G schreef:Nee ik vind echt wel dat mensen die roken of zwaar overgewicht hebben hun eigen kwalen, veroorzaakt door de gewoonte uiteraard, mogen betalen.

Quir schreef:Dispar_Vulgo schreef:Toen ik vorige keer geopereerd werd, heeft het ziekenhuis ook de gegevens van de vorige operatie in een ander ziekenhuis opgevraagd. Daar hoefde ik bij hun alleen maar even voor te tekenen, en dan weet ik dat alleen zij die gegevens krijgen over alleen die operatie.
Totaal niet nodig dus om zo'n algemeen formulier te tekenen en iedereen al je medische gegevens te laten inkijken
En wat als jij niet KAN tekenen, omdat je in coma ligt of dood bloed?
Siamsmeesje schreef:Danique_G schreef:Nee ik vind echt wel dat mensen die roken of zwaar overgewicht hebben hun eigen kwalen, veroorzaakt door de gewoonte uiteraard, mogen betalen.
Ik vind dit nogal een uitspraak.... Roken tot daar aan toe, je bent er zelf bij immers als je die peuk opsteekt. Maar overgewicht kan nog wel meer oorzaken hebben dan mensen die zich volstoppen met vet voer. Ik neem dan ook aan dat jij erg slank bent van jezelf?
Ja, ik heb overgewicht. Maar niet doordat ik me vol stopte met vet voer.... Maar door een medische misser, waarbij meerdere artsen niet wilden testen voor diabetes, ondanks dat ze wisten dat het bij ons in de familie erfelijk is....
Dus omdat artsen niet wilden meewerken, mag ik van jou door m'n nek gaan betalen voor de verzekering? Leuk, wordt ik echt blij van..... not
En dan heb ik het nog maar niet over de medicijnen die overgewicht als bijwerking hebben..... Daar wordt je nl ook niet vrolijk van als je die ooit krijgt voorgeschreven
En dan heb je hier dus gelijk te pakken, waarom ik niet happig ben om allerlei zorgverleners en (zorg)verzekeraars/werkgevers in mijn dossier te hebben kijken. Ze kunnen daar nl alleen maar lezen, zonder een duidelijke uitleg erbij. En te snelle conclusies worden dan maar al te makkelijk getrokken. Dus ook hier een dikke NEE voor het EPD.
Vind het ook wel opvallend dat de mensen die werkelijk met het dossier moeten werken straks, juist ook degenen zijn die vooral nee zeggen. Dat vertelt mij al een hoop
Masi1 schreef:Nu lees ik alleen 2 dingen volgens mij. Het formulier wat door de apotheker werd aangeboden, zodat huisarts, hap, eerste hulp, ziekenhuis inzage hebben in de medicijnverbruik. En het EPD (neem aan dat daar Electronisch Patienten Dossier mee wordt bedoeld). Dit zijn toch twee verschillende dingen?
Ik vroeg namelijk toen mijn apotheker ook om mijn toestemming vroeg, is dit het electronisch patientendossier? Nee was het antwoord.

xSlvna schreef:Wow, ik was niet degene die begon over premie's, ik ging er alleen op in. Ik sta er erg nuchter in, dat ze doen waar ze zin in hebben en waar ze vrolijk van worden, doen ze toch al.
CedriiC schreef:Het is inderdaad een lompe discussie aan het worden hier, dus daar wil ik verder ook niet op ingaan.
Ik wil wel melden dat ik ook een formulier heb getekend bij de apotheek. Er werd mij verteld dat dit puur gaat om het medicijngebruik en dat de verdere medische gegevens niet beschikbaar zijn.
Ook heb ik het formulier bij de huisarts getekend. Het is me verteld dat deze gegevens alleen beschikbaar zijn voor hulpverleners (in nood), deze gegevens zijn niet beschikbaar voor werkgevers, verzekeraars etc. Of hier aan gehouden wordt door deze partijen is een andere discussie waar ik geen verstand en inzicht in heb dus hier zal ik me verder niet over uitlaten
Dispar_Vulgo schreef:Toen ik vorige keer geopereerd werd, heeft het ziekenhuis ook de gegevens van de vorige operatie in een ander ziekenhuis opgevraagd. Daar hoefde ik bij hun alleen maar even voor te tekenen, en dan weet ik dat alleen zij die gegevens krijgen over alleen die operatie.
pioade schreef:Wow, ik schrik wel van het aantal mensen wat niet tekent... Ik werk op de OK en het komt echt wel regelmatig voor dat mensen met spoed geopereerd moeten worden die niet bekend zijn in het ziekenhuis. En ga dan midden in de nacht maar eens proberen te achterhalen welke bloedverdunners iemand gebruikt of voor welke spierverslappers hij/zij precies allergisch is... Vooral ouderen weten vaak niet precies welke medicatie ze gebruiken en juist zij zijn vaak zo kwetsbaar.
Quir schreef:Maar goed, als men "privacy" belangrijker vind dan je leven (en privacy is dus ook maar heel globaal, want je gelooft niet dat mensen het niet in kunnen zien...), ook prima. Echter geef je veel mensen dan een schuld gevoel en "hadden we dat maar geweten" (wat zo was als je gewoon een ja in vult).