Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:32

DarkShines schreef:
Haal alsjeblieft het idee uit je hoofd dat jij hem kan helpen! Het enige wat je kan doen is je handen eraf halen. Hopelijk zoekt hij professionele hulp als hij merkt dat hij zo zijn leven en vriendschappen verkloot. En pas heel goed op jezelf, je zal niet de eerste zijn die er te laat achter komt dat je eraan onderdoor gaat.

Je bent die jongen niks verschuldigd omdat hij jou destijds heeft geholpen. Je helpt hem niet door met hem te praten en het aan te zien.

ik ga gewoon vrijdag met hem praten sws ik heb nu aantal klinieks gevonden waar hij wel in zou passen en dat ga ik hem voorleggen.

verder maakt hij zich zelf niet alleen kapot en verdrietig maar meer mensen en ik ben iets van plan al zijn vrienden iets laten schrijven in een boekje wat hij hun nu aan doet met de drank . ja dat kan bij hem helpen.

laughterline

Re: Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:32

Dat is een goed idee ts :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:34

ik heb het idee dat hij geconfonteerd er mee moet worden wat hij al zijn vrienden en familie hier mee aan doet daarom wil ik iedereen iets laten opschrijven die hem kent. en dat wil ik hem dan geven. dat is de laatste oplossing die ik kan bedenken om hem naar kliniek te krijgen zelfs als dat niet lukt zeg ik wel tege hem van joh ik kap je met helpen in deze oliebol we blijven vrienden maar trek me er niet bij in a.u.b

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:37

Ik denk dat iedereen die verslaafd is geconfronteerd moet worden :) Succes ermee ts

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:37

Dat klinkt heel verstandig TS. Vertel dit ook aan iemand uit je omgeving zodat die persoon je eraan kan houden. (voor de zekerheid).

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:39

dat doe ik sws wel;) en @wilke93 dankje

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:40

Succes in ieder geval :) ik hoop dat jullie hem kunnen bereiken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:41

dat hoop ik ook echt. ik ga morgen even al zijn vrienden appen om te vragen of die mij iets naar de mail kunnen sturen zodat ik dat allemaal in zo notitie boekje kan zetten.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:44

ik herken veel in je verhaal. mijn ervaring is dat jij hem niet kan helpen. De enige die dat kan is hijzelf. Je kunt er alleen maar voor hem zijn.
Met afkicken alleen is hij er nog niet. De rede erachter moet opgelost worden. Maar ook dat moet hij zelf willen. Als hij zelf wil afkicken en hij stopt er opeens mee dan kan dat gruwelijk fout gaan. Daar heeft hij echt begeleiding bij nodig. En ook daarvoor ben jij niet de aangewezen persoon. Je kunt dit niet voor hem oplossen hoe graag je ook wil. Ik probeerde dat ook maar dat kan gewoon niet en je gaat er zelf aan onderdoor

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:58

Lief dat je hem wil helpen.
Als je echt van hem houdt laat je dat over aan professionals.
Alleen hij kan zichzelf helpen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:05

Pandameisje schreef:
dat hoop ik ook echt. ik ga morgen even al zijn vrienden appen om te vragen of die mij iets naar de mail kunnen sturen zodat ik dat allemaal in zo notitie boekje kan zetten.

Lief dat je dat wil doen, maar ik denk dat het niet helpt, omdat jij het er toch niet bij gaat laten. En daarmee help je hem niet, integendeel, je steunt hem juist in zijn drankgebruik.
Bovendien, een meisje van 17 is niet de aangewezen persoon om zo'n gecompliceerd probleem op te lossen. Laat het rusten.
Ik weet een klein beetje waar ik over praat. Mijn zwager (broer van mijn man) was alcoholist. Hij was niet te helpen, omdat hij niet zelf wilde. Hij heeft het niet overleefd. Dit is geen materie voor zo'n jong meisje als jij.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:19

Beste TS,

super dapper dat je je beste vriend gaat helpen.
Veel mensen hier zeggen dat je hem moet laten vallen, ik denk dat daar twee kanten aan zitten.
Ik werk als behandelaar (psycholoog) in de verslavingszorg en ik raad jou of liever nog zijn ouders aan om CRAFT te gaan volgen. Therapie waarbij je als naasten leert hoe je iemand met verslavingsproblemen het beste kunt helpen. Degene met de verslaving hoeft hier zelf niet mee naar toe. Het is echt voor ouders/kinderen/partners/naasten. Op deze manier help je en jezelf en hem het beste.

Wat sommigen hier zeggen over de verslaving mee in stand houden is waar, daarom vind ik het heel goed van je dat je een grens trekt. Hij accepteert hulp en dan steun je hem, anders niet. De belangrijkste motivatie is toch wanneer mensen met verslaving zelf hun verantwoordelijkheid en consequenties van het gebruik ervaren. Dan gaan ze veel eerder actie ondernemen omdat ze zelf last hebben van het probleem in plaats van dat neerleggen bij de omgeving. Je goede vriend legt het probleem nu bij jou neer want jij bent zogenaamd de laatste persoon. Dit klopt helemaal niet, er is maar 1 persoon en dat is hij. Mensen kunnen hem steunen maar helpen moet hij zichzelf. Heel veel succes.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:36

marie83 schreef:
Beste TS,

super dapper dat je je beste vriend gaat helpen.
Veel mensen hier zeggen dat je hem moet laten vallen, ik denk dat daar twee kanten aan zitten.
Ik werk als behandelaar (psycholoog) in de verslavingszorg en ik raad jou of liever nog zijn ouders aan om CRAFT te gaan volgen. Therapie waarbij je als naasten leert hoe je iemand met verslavingsproblemen het beste kunt helpen. Degene met de verslaving hoeft hier zelf niet mee naar toe. Het is echt voor ouders/kinderen/partners/naasten. Op deze manier help je en jezelf en hem het beste.

Wat sommigen hier zeggen over de verslaving mee in stand houden is waar, daarom vind ik het heel goed van je dat je een grens trekt. Hij accepteert hulp en dan steun je hem, anders niet. De belangrijkste motivatie is toch wanneer mensen met verslaving zelf hun verantwoordelijkheid en consequenties van het gebruik ervaren. Dan gaan ze veel eerder actie ondernemen omdat ze zelf last hebben van het probleem in plaats van dat neerleggen bij de omgeving. Je goede vriend legt het probleem nu bij jou neer want jij bent zogenaamd de laatste persoon. Dit klopt helemaal niet, er is maar 1 persoon en dat is hij. Mensen kunnen hem steunen maar helpen moet hij zichzelf. Heel veel succes.

Dankje voor je bericht ik ga even lezen over craft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:52

Pandameisje schreef:
Ik weet hoever ik kan gaan ik heb zelf zoals ik al eerder zij aardig wat mee gemaakt en daarom blijf ik hem steunen tot het te veel voor me word.

Het is je al teveel anders zou je niet hoeven 'janken' om een apje, ongeacht de inhoud.
Als je nu al zo aangedaan bent ga je het komende hele proces nooit trekken.
Doe het niet, HIJ moet het doen. Jij moet je eigen leven leiden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:59

YEAH EVEN JUIG MOMENT HIJ GAAT VRIJDAG NAAR SPOED KLINIEK !! hij wilde wel dat ik hem mee weg bracht dus dat doe ik:D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:34

Eerst zien dan geloven.

Sorry maar zijn ouders horen mee te gaan en niet en vriendin vind ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:00

Pandameisje schreef:
YEAH EVEN JUIG MOMENT HIJ GAAT VRIJDAG NAAR SPOED KLINIEK !! hij wilde wel dat ik hem mee weg bracht dus dat doe ik:D

Je wordt pas aangenomen na intake-gesprekken.
Je komt enkel in de crisisopvang terecht als de situatie niet meer te houden is. Ik zou als ik jou was eens navragen bij welke kliniek dit is en hoe die opname in zijn werk gaat ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:31

Pandameisje schreef:
zou nog lang niet juichen. Eerst maar eens zien dat die echt gaat. Daarna nog intake gesprek et cetera. Bovendien vind ik eigenlijk dat zijn ouders horen mee te gaan en niet een meisje van zeventien...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 09:38

Zijn ouders hebben mij gebeld ikbmag hem mee weg brengen samen met zijn ouders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:43

TS, ik wil je op het hart drukken hier niet te diep in te gaan, ook al lijk je er nu al diep in te zitten. Je bent pas 17, en wellicht heb je al veel meegemaakt, je blijft 17, je bent geen therapeut en het is niet jouw verantwoording. Ik weet maar al te goed hoe het voelt om op deze manier langs de zijlijn te staan, je wilt van alles proberen wat in je macht ligt, alles zeggen wat in je hoofd op komt. Maar als iemand geen hulp wilt, gaat ie niet. Ik heb het sterke vermoeden dat hij voor vrijdag al afhaakt, hij stelt nu al eisen aan de manier waarop hij heen gaat, ik vermoed dat hij straks gaat afhaken omdat iemand iets verkeerd doet in zijn ogen en dat het een reden is om niet te gaan. En dat is dan heel poedersuiker, maar zijn keuze.
Als je echt wat wilt doen, kun je wellicht bij de ouders aangeven dat ze een interventieteam kunnen aanvragen bij een psychologische instelling. Dat lijkt me een veel veiligere keuze omdat dit wordt gedaan door professionals. Dat wil nog de garantie niet geven dat het goed komt, maar dan hoef jij dat niet te doen, en dat MOET jij gewoon niet willen doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:47

Sorry maar ik denk echt dat hij je gigantisch in de maling neemt. Een spoedkliniek? Nooit van gehoord.... Een crisisafdeling wel. Maar daar kom je dan per direct terecht en daar kom je alleen als het echt echt fout gaat.

Daarbij hoort een 17 jarige dit niet te willen oplossen want dit gaat simpelweg niet. Het is een complex beeld waar een leek zich niet aan hoort te wagen en al helemaal niet minderjarig. Zeker omdat je zelf al veel mee hebt gemaakt moet je je hier niet mee willen bemoeien. Gewoon normaal praten prima maar ga het asjeblieft niet zelf oplossen. Hier heb je namelijk niet voor geleerd en zo kam het met jullie beiden verkeerd aflopen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:38

Ik ben het eens met de meeste mensen hier. Alcoholisten manipuleren als de besten. Ze zegen ja en doen nee en geven jou er nog de schuld vann ook. Ik snap dat jij hem wilt helpen omdat hij jou ooit geholpen heeft maar je moet dat even los zien van elkaar. Een verslaafde is een totaal ander persoon dan hij is als hij niet drinkt. Alcoholisten zijn eigoistisch en geven niks om andere. Ze manipuleren je zo dat ze toch nog kunnen blijven drinken. Ze weten precies hoe ze je naar de mond kunnen praten. het enige wat ze kan redden is een totaal andere omgeving met de wetenschap datdat hun enige kans is en dat ze anders helemaal niks meer hebben. Als jij nu zegt tegen hem dat dit zijn laatste kans is en hij gaat vrijdag niet laat je hem dan vallen? aan jou reacties te zien denk ik van niet. Daarmee geef je hem gelijk de wetenschap dat hij alles kan maken wat hij wil en jij hem toch niet in de steek laat.

Je moet het eigenlijk van een andere kant kijken. hoe help je hem daadwerkelijk? Zijn handje vasthouden terwijl hij gewoon verder zuipt is juist wat hij wilt en gaat hem niet helpen hoe logisch het ook voelt voor jou om te doen. Er moet een knop om en alleen hij kan dat doen niet jij. Zolang jij hem op deze manier blijft steunen heeft hij geen reden die knop om te laten gaan.

Ik hoop het van harte voor je maar ben het met Joolien eens dat de kans reeel aanwezig is dat hij vrijdag helemaal niet gaat. Hou hier ook rekening mee en bepaal nu al wat je ermee gaat doen als het gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:52

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:56

Pandameisje schreef:
Zoals ik al zij niemand kan zo dicht bij hem komen in zijn leven als ik hij praat met bijna niemand en met mij appt die elke dag wel. hij negeert zo veel mensen en hij wil zelf dat ik hem ga helpen.

ik heb ook al 100x gezegd van jij moet naar een kliniek maar dat wil die echt niet.

wat hij doet is oneerlijk, hij legt de verantwoordelijkheid over het afkicken en indirect van zijn leven in jouw handen. Jij bent de enige die hem mag helpen (= "ik wil echt wel geholpen worden want ik vraag jou toch") maar als dat niet lukt, wat ie heus wel weet dat die kans heel groot is, gezien jij niet de studies, middelen of ervaring hebt om hem te helpen dan is dat niet zijn schuld (hij vroeg immers om hulp in volgens hem) maar de jouwe (jij schoot te kort en kon hem niet helpen.)
Dat zijn verwachting oneerlijk, laf en onrealistisch is, zal bij hem niet op komen.

Laat aub die verantwoordelijkheid niet op jouw schouders gelegd worden, ook niet door de ouders. Dit is niet jouw taak; Wil hij afkicken dan zal hij zichzelf een schop moeten geven en maar een paar maanden "gillend gek" moeten worden. Dat is helaas een bijwerking van afkicken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:11

Achja alcohol verslaafden. Als ze beloven te stoppen verstoppen ze wel een fles whisky op hun kamer.

Ik zou er niet aan beginnen TS. Als hij niet wil stoppen wil hij het niet.

Been there, done that. Wij proberen thuis mijn vader al tijden te laten stoppen (of in ieder geval minder te laten drinken) maar hij wil het zelf niet dus dan is het onbegonnen werk.
Mijn vader is een schat, tot hij gedronken heeft.
Er is gewoon niks mee te beginnen want hij heeft het zelf niet door en is de dag erna alles weer vergeten.

Hoe moeilijk het ook is. Tuurlijk kan hij wel zeggen dat hij alleen hulp van jou wil, je woont lekker ver weg en via Skype en Whatsapp kan je al helemaal niks beginnen natuurlijk.