Blind en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:12

Toen ik een hersenschudding had, heb ik een paar dagen heel slecht zicht gehad. Maar dat trok dus na een paar dagen weg..
En met migraine heb ik dat ook..
Sterkte in elk geval!

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:14

Ik ben pas na de vallen naar een psychiater toe gegaan. ben na mijn psychose doorverwezen. Liep eerst bij een praktijk ondersteuner bij de HA.

Ook ik kan de 2 dingen niet combineren. Mijn zicht in mijn linker oog was al weg voor de psychose. De oogarts dacht eerst aan een beschadigde oogzenuw vanwege de klappen. Maar dat is heel moeilijk aan te tonen. En toen opeens mijn rechteroog er mee stopte viel dat eigenlijk uit. En nu het weer beter is geworden kan een oogzenuw beschadiging helemaal niet meer want daar is niks aan te doen.
Wat ik ook heb voorgelegd aan mijn oogarts is de pil die ik slik. Daar staad bij de bijwerkingen een oogzenuwontsteking bij, wat kan leiden tot algehele blindheid. Hier heb ik verder geen reactie meer op gehad. Maar o0mdat ze in het ziekenhuis ook een ontsteking in mijn bloed hebben gevonden zet ik hier ook mijn vraagtekens bij. (hier is overigens geen aandacht meer aan besteed ookal heb ik hier op aangedrongen) Er klopt zoveel niet, en ik heb het gevoel alsof ik gewoon niet serieus wordt genomen.

@vivlavida Migraine is me ook aangemeerd, "Ja welkom bij het migraine clubje" Maar migraine houdt geen maanden achter elkaar aan.

Anoniem

Re: Blind en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:23

Nee dat bedoel ik ook niet, dat jij dat hebt. Maar toen ik die hersenschudding had, had ik dezelfde uitval van zicht als bij een migraine aanval.
Maar bij mij was het vlug weer over..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:23

Wat enorm vervelend.. heel veel sterkte!

Aan je verhaal te lezen heb je alle reden om je artsen in twijfel te trekken. Ze lijken de makkelijke weg te kiezen door te zeggen dat het wel psychisch is omdat ze niks anders kunnen vinden.
Ik zou alles goed bespreken met oogziekenhuis in Rotterdam. Zorg dat ze weten dat je echt twee keer gevallen bent (heb ook net lichte hersenschudding gehad en goed rust houden is super belangrijk anders kan je echt wel rest verschijnselen houden)
Zou ook nog eens aandringen om een neuroloog of andere neuroloog te zien? (weet niet of je nu al bij groot/academisch ziekenhuis zit)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:25

EarthFocus schreef:
xxCYNNxx volgens mij liep ze al bij een psychiater voor deze val. Tenminste dat is wat ik uit de teksten opmaak.

oh ok, heb ik overheen gelezen dan.

edit; lees nu een post van ts dat dit wel degelijk na het ontstaan van de eerste klachten was
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-06-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:27

Annelien92 schreef:
Ik ben pas na de vallen naar een psychiater toe gegaan. ben na mijn psychose doorverwezen. Liep eerst bij een praktijk ondersteuner bij de HA.

Ook ik kan de 2 dingen niet combineren. Mijn zicht in mijn linker oog was al weg voor de psychose. De oogarts dacht eerst aan een beschadigde oogzenuw vanwege de klappen. Maar dat is heel moeilijk aan te tonen. En toen opeens mijn rechteroog er mee stopte viel dat eigenlijk uit. En nu het weer beter is geworden kan een oogzenuw beschadiging helemaal niet meer want daar is niks aan te doen.
Wat ik ook heb voorgelegd aan mijn oogarts is de pil die ik slik. Daar staad bij de bijwerkingen een oogzenuwontsteking bij, wat kan leiden tot algehele blindheid. Hier heb ik verder geen reactie meer op gehad. Maar o0mdat ze in het ziekenhuis ook een ontsteking in mijn bloed hebben gevonden zet ik hier ook mijn vraagtekens bij. (hier is overigens geen aandacht meer aan besteed ookal heb ik hier op aangedrongen) Er klopt zoveel niet, en ik heb het gevoel alsof ik gewoon niet serieus wordt genomen.

@vivlavida Migraine is me ook aangemeerd, "Ja welkom bij het migraine clubje" Maar migraine houdt geen maanden achter elkaar aan.

Zo een gevoel had ik al bij het lezen van OP. Dat je maar een beetje aan je lot wordt overgelaten. Ze weten niet met zekerheid wat het is dus ze laten het maar zo.

Ik hoop dat je echt snel zekerheid hebt wat het wel is en dat je in de toekomst beter geholpen gaat worden.

sterkte :(:)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:28

ow wat erg, sterkte! :(:)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:35

Allereerst: heel veel sterkte!!

Het oogziekenhuis in Rotterdam is een goede. Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen. Kon je echt niet eerder terecht?
Misschien nog eens bellen en je situatie uitgebreid uitleggen en aangeven dat je zsm terecht wil?

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:36

Ik heb al een beetje ruzie gemaakt met t ziekenhuis. Op de website stond dat de wachtijd 3-4 weken was en ben in april doorverwezen.
Toen belde ik en was de wachttijd opeens 3 maanden. En ik moet hem sowieso verzetten want dan ben ik op vakantie

Horzelover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:44

Heel veel sterkte!!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:45

Heb je al iets tegen die ontsteking in je bloed gehad ?
Is dat daarna opnieuw gecontroleerd?
Ik heb in het verleden een zware hersenschudding gehad ( val paard) en ik weet dat je daar je maanden heel slecht van kunt voelen. En volgens mij word je daarna ook niet meer de oude.
Ook ik ben bij een psycholoog geweest na die tijd,( maanden na de hersenschudding) puur omdat ik geestelijk daarna met mezelf in de knoop zat. ( en ik heb niks ergs meegemaakt in mijn leven.)
Het uitvallen van je ogen, ik vind het maar raar dat er meteen een stempel op gedrukt word, ik zou het ook beter onderzocht willen hebben.
Ik vind dat er over een hersenschudding vaak te licht word gedaan.
Sterkte meid ik kan je er niks zinnigs over zeggen helaas maar ik hoop voor jou dat er daadwerkelijk een oorzaak gevonden word, dan kun je er iets mee.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:48

ik heb niet het hele topic gelezen maar dat van die vlekken is zeker niet psychisch,
als ik namelijk migraine heb/krijg begin ik ook eerst vlekken te zien, die zo erg worden dat ik op het toppunt ook echt blind ben ( dan tintellen mijn linker pink, ringvinger en rechterbovenlip). verder vroeg ik mij af of je ook last hebt van je nek/aanhechtingspunt bij je hoofd/schouders

in dat geval zou ik denken dat je een soort van mega lange migraine hebt als dat zou kunnen (althans, dat lijkt daar dan op) , maar ja ik ben geen dokter.

wat ik wel met enige vorm van zekerheid durf te zeggen is dat die vlekken in je gezichtsveld zeker niet psychisch zijn.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:58

Jezeuw wat heftig! Ik hoop heel erg voor je dat je meer duidelijkheid krijgt hierin. Veel sterkte en beterschap natuurlijk! Heb je al eens Universiteit gebeld? soms kunnen ze je helpen?
Ik hoop ook heel erg dat dit niet nog eens gebeurd natuurlijk!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:09

Als er aan je ogen zelf niets gevonden wordt, denk ik aan een neurologische oorzaak. Het is heel gemakkelijk om het op je psyche te gooien, maar de kans is veel groter dat dat wonderlijke orgaan dat het brein heet, een oplawaai heeft gehad en nu een beetje in de problemen zit.

Ik denk dan meteen aan je occipitale kwab (vnl. V1 gebied) ofwel, meer vooraan (aangezien je op je voorhoofd bent gevallen de dag voor de blindheid), het optisch chiasme.
Allemaal hersengebieden die je (semi) blindheid en meer visueel leuks kunnen bezorgen wanneer ze niet optimaal functioneren. Bij een MRI valt deze soort schade ook (meestal) niet te zien, bij tumoren etc. wel, maar in jouw geval is een fMRI (functionele MRI) veel handiger. Daar zie je de activiteit van je hersenen ook, bij MRI voornamelijk structuur. Verminderde activiteit in de visuele cortex is op een fMRI wel te zien.

Ik denk hier zeker niet meteen aan een conversiestoornis. Deze uiten zich überhaupt vooral in chronische pijn en verlamming, enkel jouw geïsoleerde blindheid zou apart zijn. De kans dat er iets door elkaar gerammeld is in je hersenen is statistisch gezien veel groter.

De psychose is ook verklaarbaar door neurologische verandering (door die klappen).
Het is toch zo dat je doorheen je leven een hele hoop grote "life stressors" (hele ingrijpende/vaak traumatische gebeurtenissen of veranderingen) hebt meegemaakt, maar toch nog nooit een psychose hebt gehad?

En nu heb je een psychose zonder aanleiding in de zin van levensgebeurtenis, maar wel een paar klappen tegen je hoofd?
Als dokter zoek je de oorzaak dan in de verandering in je hersenen, net zoals de blindheid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:10

Dacht nog aan iets anders.. heb je een beetje een goede huisarts? Want misschien moet je die eens voor je laten bellen .... ik vind dat je ook wel lang overal op moet wachten terwijl je toch echt twee keer snel achter elkaar hard op je hoofd bent gevallen... Misschien dat je huisarts je kan helpen om er beetje vaart achter te krijgen.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:26

Heb heel je topic gelezen en doe verder geen vermoedens uitspreken oid maar ik zou je wel eens aanraden om een reformzaak te bezoeken en speciale granules te vragen voor je hersenschudding. Ik weet dat Arnika granues erg goed sommige symptomen bij een hersenschudding kunnen oplossen, zelf na een langere tijd. Het is homeopathisch dus baat het niet dan schaadt het niet...
Het zal natuurlijk niet alles oplossen maar iets minder klachten is al iet natuurlijk.

Heel veel sterkte

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:49

LZP -> MWS

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:41

Het lijkt mij logischer dat een psychische reactie is ontstaan als reactie op het spontaan blind worden. dat is niet niks namelijk. Maar ik ben geen deskundige natuurlijk :)

Vaak is de meest simpele verklaring juist. In dit geval ben je twee keer op je hoofd gevallen en verloor je daarna je zicht. Ik zou er echt van staan te kijken als dit allemaal met een omweg een psychische oorzaak heeft. De helft van je gezicht gaat ook niet zomaar hangen, lijkt mij.

Ik hoop voor je dat er snel wat uit wat onderzoeken komt zodat je verder kunt :(:)

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 00:10

Iedereen heel erg bedankt voor de vele reacties! Aan veel berichten heb ik echt heel veel gehad. Ik heb besloten een 2nd opinion aan te vragen bij een andere neuroloog.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:34

Goed zo! Ik duim mee voor je!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:45

Annelien92 schreef:
@Shadow
De diagnose is ook niet niet vast gesteld, mijn psychiater zet ook zijn vraagtekens bij het verhaal van de artsen. Het vermoeden is er,maar hij wil pas een diagnose stellen op het moment dat medisch echt alles is uitgesloten.
Ik heb het gevoel alsof ik niet serieus wordt genomen. Iedereen om me heen zegt dat dit het is, want je heb zoveel meegemaakt. JA DAT WEET IK ONDERTUSSEN WEL! ik was er zelf bij.

En toch flink doktoren blijven, blijf vragen om onderzoeken, kijk naar de beste ziekehuizen voor dingen die mis zijn met hersenen, voor ziekenhuizen die bekend zijn met dit soort wegvallen.

Ergens lijkt het me echt sterk dat het door de hersenen komt, het kan evengoed een of ander dom orgaan zijn wat zijn werk niet goed doet.

Sterkte, ik blijf meelezen.

edit: bedoel met "het lijkt me sterk dat het door de hersenen komt" dat het geen psychose is, maar wel iets aan de hersenen door de klap.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 22-06-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:49

Als eerste, heel veel sterkte. :(:)

Wat ik mis in jouw verhaal. Een kennis heeft een zware hersenschudding gehad en is daardoor onder andere tijdelijk haar zicht kwijt geweest en ze was letterlijk geschud in haar hoofd. Zij heeft dik 1,5 maand op bed gelegen met totale rust en nu (4 maanden later) is het bijna als vanouds.

Is het daarom wellicht niet mogelijk dat je hersenschudding onderschat is en dat je nog steeds "geschud" bent?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:54

ik heb dit keer gezien op tv met een meisje die het ook had. ik zou het even opzoeken voor je :) maar sterkte

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:56

Welke onderzoeken zijn er eigenlijk verricht nadat je gevallen bent?

Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat hier sprake is van een conversie stoornis - als je werkelijk psychische problemen zou hebben die dit veroorzaakt zouden hebben, dan vraag ik me af waarom je daar pas symptomen van krijgt nadat je een paar keer flink gevallen bent.

Meer waarschijnlijk is dat je fysieke problemen veroorzaakt worden door een neurologische stoornis ( die overigens ook als de boel helemaal uit balans is ook een tijdelijke 'psychose' of iets wat daar op lijkt, kan veroorzaken) wellicht veroorzaakt door je val.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:58

Het lijkt mij een goed idee dat je een second opinion vraagt. En ik zou nog een tip mee willen geven, als je beschrijft wat er gebeurd is, omschrijf het dan niet als 'psychose' - dat is namelijk een term die al meteen heel erg een bepaalde kant op stuurt. Noem het bv 'ik schijn toen heel erg verward te zijn en geweest en door het lint te zijn gegaan' - geen woord aan gelogen en het komt op hetzelfde neer maar wordt dan misschien eerder gezien als iets dat heel erg samenhing met het twee keer op je hoofd vallen - verwardheid is immers bij een hersenschudding helemaal niets vreemds, terwijl een psychose al vrij snel in de psychiatrische hoek terechtkomt.

xSlvna: waarom lijkt het jou sterk dat het door de hersenen komt?