(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:32

Ojajoh schreef:
hier ga ik even bij vallen hoor

maar ik ben er ook op tegen en mijn man rookt ook, maar wat is nou het probleem?? Hij rookt toch niet waar zij bij is en ze ondervind er dus geen schade van

Imo in lichte mate wel omdat de geur in kleding en alles gaat zitten en dat ademt je kind weer in. Natuurlijk begrijp ik het dat je niet overal rekening mee kunt houden maar persoonlijk vind ik roken echt vies, de geur en het effect en als niet roker kun je dat gewoon erg goed ruiken bij iemand die wel rookt al rookt die persoon niet op dat moment.

leestmee schreef:
Dat ik rook hoeft een ander geen last van te hebben m.i.
Dus dat betekend dat ik niet rook in de buurt van kinderen groot of klein.
Dat ik wanneer ik geen asbak op tafel zie staan bij een ander ik ook niet rook.
En wanneer er iemand bij mij op visite komt ik eerst wil weten of diegene problemen heeft met roken. Zo ja rook ik niet in huis maar rook ik wanneer ik de hond uitlaat of ik ga ff buiten staan.
Zo moeilijk is dat niet, rekening houden met een ander.

Dat vind ik super! Een vriendin van vroeger deed precies hetzelfde en dat waardeerde ik enorm.

phormicola schreef:
Verder heb ik er geen last van als mensen in mijn bijzijn roken, ook niet nu ik zwanger ben. Ik vind het niet respectloos of 'fout'. Aan mij altijd nog de keuze of ik in de rook blijf staan of niet, dat vind ik mijn eigen verantwoordelijkheid, niet die van de roker.

Daar heb je een heel goed punt mee.

DromenLies

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:47

@ C-arola: Met dat laatste ben ik het dan weer niet eens en dart staat ook eigenlijk een beetje haaks op de tweede quote waarop je reageert. Als ik met een roker ergens ben, vind ik dat als die persoon wil gaan roken, hij dat ergens moet doen waar ik er geen last van heb en dat het dan niet zo is dat ik maar weg moet gaan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:50

DromenLies schreef:
@ C-arola: Met dat laatste ben ik het dan weer niet eens en dart staat ook eigenlijk een beetje haaks op de tweede quote waarop je reageert. Als ik met een roker ergens ben, vind ik dat als die persoon wil gaan roken, hij dat ergens moet doen waar ik er geen last van heb en dat het dan niet zo is dat ik maar weg moet gaan.

Het staat er deels haaks op inderdaad. Ik ben het met de post van phormicola eens in zoverre dat het afhankelijk is van de plek waar je bent. Wanneer je op straat loopt kun je niet tegen elke roker zeggen; ga weg, ik heb last van je rook. Dan loop ik diegene voorbij of ga een andere route lopen waarbij ik niet geconfronteerd word met die rook en ga de rook uit de weg. In dat opzicht vind ik dat phormicola een goed punt heeft.
Dit is anders wanneer iemand bij mij in huis/balkon zou willen roken omdat ik daar wel iets van kan zeggen omdat het mijn plek is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:53

Ik heb een vriend met kinderen, wij zijn een poosje terug samen gestopt. (Ik rookte al voor ik hem leerde kennen.)
We zijn er superblij mee en de kinderen ook!
Pas achteraf lieten ze merken hoe erg ze het vonden stinken een zo. Op het moment zelf zeggen ze zoiets niet, kinderen zijn immers heel trouw. Kun je nagaan, wij gingen nooit in dezelfde kamer zitten roken oid, en toch hadden ze er nog last van.

Laatst ook een heel open gesprek gehad, we kunnen nu natuurlijk echt gemeend zeggen hoe dom het wel niet was van ons om te roken. Ze vonden ons inderdaad dom, en zelf gingen ze het later niet doen, want het was maar meeloperij. Ik hoop echt dat het zo zal zijn, en dat we hier het goede voorbeeld mee geven...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:54

Aha, duidelijk. Daar kan ik me ook wel in vinden. Je moet wel een beetje pragmatisch en tolerant blijven natuurlijk.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:02

Om je antwoord te geven op je vraag:

Hij is al sterk geminderd tot zo'n tien sigaretten per dag. We zijn een jong gezin waarbij er een hoop op je af komt en hij het roken gebruikt als stress-afleider.
En hij zelf is al wat ouder en rookt dus al een jaar of 25 en t lukt m echt niet er mee te stoppen.

Omdat hij dus alleen buiten rookt ruik je alleen als hij weer binnen komt en je naast hem gaat staan een vage rooklucht en daarna is dat ook weg. Meestal pik ik even een kusje voor hij naar buiten gaat en na tien minuten weer binnen is hij ook weer kusbaar. Dus neem ik mijn "verlies" en geef hem de ruimte en ga ik niet lopen zeuren dat hij moet stoppen.

Blijft wel dat ik hem eens in het half jaar eens vraag of hij er al aan toe is.... :-)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:38

Letitia1991 schreef:
Airnt schreef:
ergo: roken is moord met voorbedachte rade

Je realiseert je nu dat je een hoop bokkers moordenaars noemt? :')

Jeetje, wat kun jij overdrijven zeg. Wanneer moet ik de bak in?

ja, at was ook de bedoeling... tot denken aanzetten.
maar is er een gat in de logica?

dat er mislukte moordpogingen bestaan ontkracht niet dat het genotsmiddel van de een bewust boven de gezondheid en zelfs het overleven van de ander wordt gesteld.

maar ja, bezine afnemen is wellicht ook eigenlijk moord (kijk maar eens wat voor oorlogen er voor ons worden gevoerd), maar dat is altijd nog medeplichtigheid en niet met voorbedachte rade.

het leven is hard.

wat mij nog het meeste heeft gestoord eraan is dat ik mijn hele schoolcarrière roker heb gevraagd waarom ze eigenlijk roken, wat is daar wenselijk aan? niemand gaf mij een antwoord over dat ze het prettig vonden, alleen dat ze hun verslaving bevredigden. vond ik tekenend.

een aangeleerde verslaving voor verslavings' sake die anderen ernstige schade toedoet... toe maar!

don't kill the messenger ;)
Laatst bijgewerkt door Airnt op 13-06-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:39

Airnt: nou bij deze, ik rook omdat ik het lekker vind. Relaxt samen op de bank met mijn vriend, of op een terrasje met een biertje erbij, heerlijk! :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:52

Vroeger werd er overal gerookt, in de trein, in het restaurant, in het vliegtuig... echt overall. Toen hoorde ik er niemand over. Nu zijn de rokers verbannen naar buiten, en lijkt het wel of het zeuren van de niet rokers drastisch verergerd is. Dat is iets wat ik echt niet begrijp. Wees blij dat het in de openbare plekken niet meer mag.
Wat betreft ouders en hun kinderen: ik ben opgegroeid in een huis waar veel gerookt werd, heb er nooit last van gehad of er zelfs maar een moment bij stilgestaan dat het stonk. Wel ben ik van mening dat je rekening kan houden met je kind en als moeder bij zwangerschap drastisch moet minderen tot zelfs stoppen en als de kleine er is niet meer binnen te roken. Maar dit is voor iedere ouder zelf te beslissen. iedereen weet tegenwoordig dat het ongezond is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:55

PowerReiner schreef:
Vroeger werd er overal gerookt, in de trein, in het restaurant, in het vliegtuig... echt overall. Toen hoorde ik er niemand over. Nu zijn de rokers verbannen naar buiten, en lijkt het wel of het zeuren van de niet rokers drastisch verergerd is. Dat is iets wat ik echt niet begrijp. Wees blij dat het in de openbare plekken niet meer mag.
Wat betreft ouders en hun kinderen: ik ben opgegroeid in een huis waar veel gerookt werd, heb er nooit last van gehad of er zelfs maar een moment bij stilgestaan dat het stonk. Wel ben ik van mening dat je rekening kan houden met je kind en als moeder bij zwangerschap drastisch moet minderen tot zelfs stoppen en als de kleine er is niet meer binnen te roken. Maar dit is voor iedere ouder zelf te beslissen. iedereen weet tegenwoordig dat het ongezond is.

vroeger leefden we ook in grotten en een beetje later kakten we in het midden van de straat waar een ander dan weer doorheen mocht lopen met z'n blote voeten. :(:)

Dat iemand die van de brug springt het overleeft en er misschien niets noemenswaardig aan over houdt, maakt het nog geen goed idé.

Ik ben ook tussen rokers op gegroeid, vond het vreselijk stinken, kreeg er pijn van in mijn neus, alles stonk er naar, had last van mijn longen... Alleen daarvoor al was ik blij dat ik kon uithuizen. Hier wordt enkel in de keuken gerookt met het raam open. Boven wordt er niet gerookt zodat ik me dan, als ik wil (en dat doe ik ook als er gerookt wordt) terug kan trekken naar boven (waar onze woonkamer is.)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:00

Daarom zeg ik inderdaad ook dat ik van mening ben dat er in het bijzijn van kinderen (dwz tussen dezelfde 4 muren) niet gerookt zou moeten worden.

Wel blijf ik bij mijn eerste punt dat het ongelooflijk is dat er tegenwoordig amper nog buiten gerookt mag worden, terwijl vroeger overall gerookt mocht worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:01

zoals ik al zei, mensen evolueren (thank god).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:04

Ik heb ook last van dronken mensen, mij hoor je ook niet zeuren dat de alcohol afgeschaft moet worden.

Typisch een niet roker die lekker kort door de bocht gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:09

PowerReiner schreef:
Ik heb ook last van dronken mensen, mij hoor je ook niet zeuren dat de alcohol afgeschaft moet worden.

:(:) gelukkig doe jij dat niet.
Alcohol mag ook af geschaft worden van me (en officieel is openbare dronkenschap ook strafbaar als ik me niet vergis.)
Ik zie niet in waarom iets dat geen enkel voordeel heeft voor de maatschappij (op de accijnzen na) of de persoon (want hoe je het ook draait of keert, het is slecht voor je. Klaar) geaccepteerd moet worden. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:15

PowerReiner schreef:
Wel blijf ik bij mijn eerste punt dat het ongelooflijk is dat er tegenwoordig amper nog buiten gerookt mag worden, terwijl vroeger overall gerookt mocht worden.

Buiten stinkt het net zo hoor (vooral als je lekker aan het eten bent op een terrasje :9k :r ) en als het ergens een beetje windstil is blijft het ook prima hangen. Vaak denken rokers ook dat de hele wereld hun asbak is volgens mij >;) .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:17

Ayasha schreef:
PowerReiner schreef:

:(:) gelukkig doe jij dat niet.
Alcohol mag ook af geschaft worden van me (en officieel is openbare dronkenschap ook strafbaar als ik me niet vergis.)
Ik zie niet in waarom iets dat geen enkel voordeel heeft voor de maatschappij (op de accijnzen na) of de persoon (want hoe je het ook draait of keert, het is slecht voor je. Klaar) geaccepteerd moet worden. :)

Vrijheid, precies daarom.
Dat iedereen de vrijheid heeft zijn eigen keuzes te maken. Ja roken en alcohol zijn slecht voor je, maar is je eigen keuze. Er wordt bij het roken al rekening gehouden met anderen door buiten te gaan staan, maar als het verboden wordt nemen we dat stukje vrijheid weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:19

En daarom ben ik voor het "buiten gaan staan". :) Dan kan de roker, indien ie wenst, roken ( = vrijheid roker) maar de niet roker wordt niet verplicht om mee te roken. (want voor deze regel kon je als niet roker eigenlijk alleen maar thuis blijven als je niet wilde mee roken. :+ )

Verbieden hoeven ze het niet van me (al zou ik er ook niet tegen protesteren als ze dat wel zouden doen maar goed, dat is vermoedelijk omdat een dergelijk verbod mij niet zou raken. :) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:20

PowerReiner schreef:
Vrijheid, precies daarom.
Dat iedereen de vrijheid heeft zijn eigen keuzes te maken. Ja roken en alcohol zijn slecht voor je, maar is je eigen keuze. Er wordt bij het roken al rekening gehouden met anderen door buiten te gaan staan, maar als het verboden wordt nemen we dat stukje vrijheid weg.

Onder het mom van vrijheid zou je ook alle harddrugs wel kunnen legaliseren, ik denk toch dat je mensen op sommige vlakken wel een beetje tegen zichzelf in bescherming moet/mag nemen.

Ik vind het prima als mensen willen roken (en drinken) hoor maar imo hoeft dat niet perce in de openbare ruimte te kunnen, kan toch prima op je eigen terrein dan belemmer je er ook niemand anders mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:23

De één zijn recht is de ander zijn plicht... Volledige vrijheid bestaat niet. :) Niet als je wil/moet samenleven met andere mensen en zeker niet als dat op een relatief kleine oppervlakte moet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:49

de vergelijking met alcohol loopt een beetje spaak, roken is direct vervuilend/schadelijk aan de omgeving. de negatieve effecten van alcohol op de omgeving (verkeer, agressie, gezins-problemen) komen pas bij overmatig gebruik, terwijl bij roken ELK gebruik een overlast en schade geeft.

daarnaast is de schade aan het individu anders (met betrekking op de voorbeeldfunktie) alcohol is een lichaamseigen stof, die zelfs in relatief hoge concentraties in het bloed moet zijn voor het funktioneren van een mens. natuurlijk brengen wij dat gezellig omhoog tot toxische waarden, maar dat is niet per se zo, en de schade komt pas bij een overmatig gebruik (waar wel heel veel mensen overheen gaan. maar toch)

bij roken zijn veel van de (Vele) schadelijke stoffen totaal lichaamsvreemd en alleen maar schadelijk

polonium 210, CO, waterstofcyanide...etc etc...

naja, het is toch wel wat anders.

we hebben ook uitsmijters vanwege (hoofdzakelijk) alcohol.... maar dat er ook andere dingen zijn die wellicht lastige ethiek hebben is een beetje off topic.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:05

C_arola schreef:
Imo in lichte mate wel omdat de geur in kleding en alles gaat zitten en dat ademt je kind weer in. Natuurlijk begrijp ik het dat je niet overal rekening mee kunt houden maar persoonlijk vind ik roken echt vies, de geur en het effect en als niet roker kun je dat gewoon erg goed ruiken bij iemand die wel rookt al rookt die persoon niet op dat moment.

nou ik vind dit nou wel weer erg ver gaan hoor...
ja ik vind mensen die roken ook soms stinken (moet zeggen dat mijn man er minder last van heeft dan bijv mijn moeder)
maar mijn dochter is gek op haar vader en vind wel meer dingen stinken die we allemaal inademen

nee je kan ook overdrijven natuurlijk

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:12

Ik heb dat ook hoor, een 'goede neus' voor rook. Ik ben altijd opgegroeid geweest in een niet-rokersomgeving en ik ruik het van kilometers afstand als iemand roker is. Mijn vriend rookt heel sporadisch. Maar als hij 's morgens om tien uur heeft gerookt en ik zie hem 's avonds om zes, kan ik perfect zeggen dat hij die dag een sigaret heeft opgestoken. Op dat moment heeft is het wel geen doordringende geur meer, maar ik ruik het evengoed nog.
Ik ruik sigarettenrook heel goed en ik vind het een verschrikkelijk vieze geur. Ik zit liever op de wc na iemand die vreselijke diarree heeft gehad of naast een stinkende riolering. Echt waar. Ik mijd ook echt plekken die ruiken naar rook. Vriendin van mij is gaan samenwonen en ze hadden de zetel van vriend zijn oude woning meegenomen, waar hij en zijn huisgenoot vijf jaar lang hebben kettinggerookt. Er was in hun appartement nog nooit gerookt geweest, alleen de zetel was berookt, ik zweer je dat ik mottig werd van de stank. Na een half uur was ik blij daar weg te zijn, alleen maar voor de geur. En alleen daarom ben ik niet geneigd om vaak bij hun thuis af te spreken.
Dat is niet overdrijven, ik kan er ook niets aan doen dat ik daar zo'n scherpe neus voor heb en dat ik dat zo verschrikkelijk vind stinken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:25

Ojajoh schreef:
nou ik vind dit nou wel weer erg ver gaan hoor...
ja ik vind mensen die roken ook soms stinken (moet zeggen dat mijn man er minder last van heeft dan bijv mijn moeder)
maar mijn dochter is gek op haar vader en vind wel meer dingen stinken die we allemaal inademen

nee je kan ook overdrijven natuurlijk

Dat mag maar je moet niet vergeten dat jullie die geur gewend zijn en ik niet. Voor mij stinkt het dan gewoon behoorlijk.
Ik begrijp je zin dat je dochter gek is op haar vader niet, wat heeft dat hiermee te maken?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:07

Ayasha schreef:
En daarom ben ik voor het "buiten gaan staan". :) Dan kan de roker, indien ie wenst, roken ( = vrijheid roker) maar de niet roker wordt niet verplicht om mee te roken. (want voor deze regel kon je als niet roker eigenlijk alleen maar thuis blijven als je niet wilde mee roken. :+ )

Verbieden hoeven ze het niet van me (al zou ik er ook niet tegen protesteren als ze dat wel zouden doen maar goed, dat is vermoedelijk omdat een dergelijk verbod mij niet zou raken. :) )

Maar in de zomer ga ik daardoor nauwelijks meer op een terras zitten, hou ik mijn adem in wanneer ik sommige gebouwen uit loop....
Het stinkt en ik wil ons kind er ook voor beschermen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:22

Kippetje, thanks.
Lastig. Kan me voorstellen dat jij een deal hebt gemaakt. Dat hij niet kan stoppen snap ik dus niet en denk dat alleen hij het weet.